Gå till innehåll

Städning av skeppen


Kellin

Rekommenderade inlägg

Vet inte riktigt var jag ska placera den här tråden, men här kanske funkar.

Nu vet jag inte om det bara är jag som funderat över det här, men hur funkar det egentligen med städning på skeppen?

Tanken kom till mig när jag tittade på ett VOY avsnitt (6:20). Där är det en kvinna i besättningen som upplever det som att hon inte skulle fått stanna på voyager om de inte blivit strandade i Deltakvadranten eftersom hon inte klarar av att uppfylla sina plikter. Hon menade att det inte fanns någon plats för sådana som hon, förutom möjligtvis om Neelix behövde en servitris.

Jag började då fundera över vad man kan göra på ett skepp, och vad som borde behöva göras. Hur funkar det med alla såna där praktiska saker som städning, sophantering (om det ens blir några?), tvätt osv... Eller är allt inkorporerat i de uppgifter alla redan har? Eller som städning, går det på automatik?

Mycket märklig fundering, jag vet.. :) men den dök upp, och kanske är det någon som har ett bra svar!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från en intervju:

I en scen av TNG sitter Colm Meaney och Rosalind Chao och äter. Colm råkar tappa en potatis på golvet och plockar snabbt upp den varpå regissören påpekar att han inte kan göra så eftersom Enterprise D är ett självrengörande skepp. Colm replikerar "I got to it first!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I TNG-avsnittet In Theory klagade Keiko O'Brien på Miles att han - efter att de precis hade gift sig - slängde sina sockor överallt på golvet, så att de till slut var så många att Keiko samlade ihop dem och slängde dem i tvättprocessorn och gav honom fingret (det sista hittade jag på själv :)).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aike- ja, det är det jag funderar över också... Om det finns lokalvårdare.

Men troligtvis är väl skeppen självrengörande då som det nämnts. Intressant vore ju att veta hur det funkar i såna fall. Luftrenare sim tar bort dammpartiklar och annat är väl en självklarhet(?)

Men just om man tappar skräp på golvet eller spiller.... Hur tas det bort! Och var tar skräpet vägen?

Fleetadmiral - tvättprocessor låter ju som en tvättmaskin... Eller något ditåt. Men då kanske varje person har ansvar för sin egen tvätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både när det kommer till skräp och smuts kan jag tänka mig att det är möjligt att "återvinna" det och replikera nya saker istället. Eller är detta helt orealistiskt?

En annan - väldigt närliggande - sak som många har tänkt på är hur det aldrig nämns eller visas några toaletter i ST, eller någon slags motsvarighet för biologiska behov. I ett VOY-avsnitt, när skeppet är delvis utan energi/ström, så nämner de att de flesta toaletterna är ur funktion och att det har börjat bildas köer till de övriga. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aike- ja, det är det jag funderar över också... Om det finns lokalvårdare.

Men troligtvis är väl skeppen självrengörande då som det nämnts. Intressant vore ju att veta hur det funkar i såna fall. Luftrenare sim tar bort dammpartiklar och annat är väl en självklarhet(?)

Men just om man tappar skräp på golvet eller spiller.... Hur tas det bort! Och var tar skräpet vägen?

Fleetadmiral - tvättprocessor låter ju som en tvättmaskin... Eller något ditåt. Men då kanske varje person har ansvar för sin egen tvätt?

Det får mig osökt att tänka på J. B. E. Zorg (5:e elementet) som "tappade" sitt glas och hans fina manicker som städade upp i "en balett av form och färg" :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde ju gå att återvinna smutsen/skräpet också.. Om replikatorerna kan tillverka i princip vad som helst, så borde de ju kunna bryta ned nästan allt också..? Och det vore ju det miljövänligaste, energieffektivaste och mest praktiska sättet. Som man ju kan hoppas på inför framtiden! :)

Commander M.- Ja, det vore ju trevligare än att ta hand om det själv! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Sådana här detaljer angående Star Trek-världen fascinerar mig. Hur fungerar alla vardagliga småsaker? Och tänk om jag (eller någon av er) skulle genom någon sorts treknobabbel-förklaring ramla genom tid och rum och hamna på Voyager och skulle tvingas bosätta sig där, vad skulle jag göra på skeppet? Förvisso har de frisörer, servitörer och sådant, men det känns som att en sådan sak inte skulle vara värda resurserna som jag skulle uppta bara genom att finnas där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exterus - Ja, jag tycker också sånt är intressant.. Det är ju i de vardagliga sakerna vi känner igen oss hos de människor som levt före oss, och det gäller ju för de som kommer sen också antar jag. Kanske för att jag funderar en del över identifikation med forntida människor och andra kulturer genom jobbet som jag funderar mycket över de små sakerna i ST också.

Och även om mycket kan hända på några hundra år så tror jag ju inte vi kommer sluta behöva gå på toaletten. Det är väl mer hur vi löser avfallshanteringen kanske...?

Och ja, bra fråga... Vad skulle man göra på ett sådant skepp?! Kanske vore att hoppas på att de behöver lokalvårdare i såna fall. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...