Gå till innehåll

Vulcan nerve pinch


Rekommenderade inlägg

vulcan nerve pinch har ju en verklig förlaga. uppe i fästet mellan axeln och nacken sitter det en helt knippe nerver. när jag, som liten parvel, började intressera mig för kampsport läste jag en hel del om kung fu och fick lära mig att det i snake kung fu finns ett slag just mot nämnda nervknippe. den som får ett slag där får motoriken utslagen under nån sekund och trillar helt sonika ihop. men det är grymt svårt att träffa rätt. som de idioter jag och min kompis var tränade vi nämnda slag på varandra. jag tror vi lyckades tre gånger allt som allt. det känns som om någon bokstavligen har svept iväg benen på en. men medvetslös blir man inte... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore så SKÖNT att göra det om det är någon som är störig, och snart börjar gå på en. Då sträcker man sig bara fram helt lugnt, och gör en nerve pinch. Då skulle man nog har lite respekt om man däckar en genom att klämma han på axeln :D Fast jag iofs inte det problemet, eftersom jag är så stor att ingen går på mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om nu männsikor också kan göra denna nerv pinch, varför misslyckades då Bones med det i TSFP?

Även om Bones hade Spocks kunskaper inom sig, så var han ju inte precis mentalt stabil när han försökte sig på nerve pinchen. För att lyckas med en nerve pinch så krävs det nog både att man är vid sina fulla sinnes bruk och, som autumnfire skriver, att man har flera års träning bakom sig (eller i Datas fall, har en övermänsklig analytisk förmåga som tillåter att man snabbt lär sig nya saker).

Nerve pinchen funkar ju även på hästar enligt TFF. Ett av de dummaste ögonblicken i Star Treks historia (även om det förmodligen var tänkt som humor). :rolleyes: Har Spock tränat nerve pinchen på alla sorters djur i galaxen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

--- uppe i fästet mellan axeln och nacken sitter det en helt knippe nerver. --- den som får ett slag där får motoriken utslagen under nån sekund och trillar helt sonika ihop.

Don't try this at home, kids...

Vi vill ju inte uppmana till våld här på forat :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Don't try this at home, kids...

Vi vill ju inte uppmana till våld här på forat :)

Inte för att detta egentligen hör ihop med ämnet:

Men om man lär sig VNP, så brukar man ju egentligen inte så mycket våld, som om man tex. slåss..eller??

</slut OT snack>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att detta egentligen hör ihop med ämnet:

Men om man lär sig VNP, så brukar man ju egentligen inte så mycket våld, som om man tex. slåss..eller??

</slut OT snack>

Intressant synpunkt.

Men jag tycker att VNP borde klassas som våld. Att göra en annan människa (eller alien) medvetslös är inte rätt, oavsett om du trycker på ett par nerver eller klipper till med en träklubba. Skulle det sen vara självförsvar blir det ju givetvis annorlunda, men det kan ju absolut inte vara tillåtet att gå runt och "pincha" folk.

Är VNP tillåtet i Star Trek förresten, kan man bli straffad för det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är VNP tillåtet i Star Trek förresten, kan man bli straffad för det?

Jag tror inte att man kan bli straffad för det, men ingen har väl blivit straffad i Star Trek för att slå ner nån alien, eller skjuta nån med en phaser inställd på "stun". Egentligen är det ju samma sak som att skjuta nån med en phaser (stun) som att använda VNP.

Vulcan nerve pich är också hacker slang, för tangent kombinationen som startar om datorn (i windows är det Ctrl + Alt + Del)

(Används VNP generellt?? Jag kom på det under tiden jag skrev förra inlägget och bara undrar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att man kan bli straffad för det, men ingen har väl blivit straffad i Star Trek för att slå ner nån alien, eller skjuta nån med en phaser inställd på "stun". Egentligen är det ju samma sak som att skjuta nån med en phaser (stun) som att använda VNP.

Vulcan nerve pich är också hacker slang, för tangent kombinationen som startar om datorn (i windows är det Ctrl + Alt + Del)

(Används VNP generellt?? Jag kom på det under tiden jag skrev förra inlägget och bara undrar)

Nej, det har du rätt i. Jag kan inte heller komma på att det har inträffat.

I verkligheten, på riktigt alltså, är jag ganska säker på att VNP (bra förkortning, men jag hade inte hört den förut) inte får användas, precis som att skjuta på folk med en phaser på stun nog inte heller är/skulle vara tillåtet. Vilket leder tillbaka till det jag sa först; Don't try this at home :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

uppe i fästet mellan axeln och nacken sitter det en helt knippe nerver.

Men det gör det ju med all sannolik bara på männsikor. Men jag har sett både Tuvok och T'Pol göra det på utomjordingar, vars anatomi de omöjligt kunde veta något om. Hur kunde de veta att även dessa utomjordingar hade samma nerver på samma ställe??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

uppe i fästet mellan axeln och nacken sitter det en helt knippe nerver.

Men det gör det ju med all sannolik bara på männsikor. Men jag har sett både Tuvok och T'Pol göra det på utomjordingar, vars anatomi de omöjligt kunde veta något om. Hur kunde de veta att även dessa utomjordingar hade samma nerver på samma ställe??

Där har du nog rätt. De där nerverna sitter ju inte ens på samma ställe hos oss människor. På en person kan den sitta djupt på ena annan lie mer i halsen. Tänk om Tuvok skulle göra så å en utomjording och det inte skulle funka, hålla på och leta och fingra på en utojodings hals hihihahah :lol: :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är sant. hmm. de flesta humanoider bör väl ha nerverna på samma ställe? tror att nervknippet kan återfinnas hos en massa arter. i alla fall de som har hjärnan i huvudet. nervknippet fungerar ju på människor som en smärtvarnare och ju känsligare ställe desto fler nerver. då har vi två känsliga delar nära nervknippet - hjärnan och stora halspulsådern. om en art har hjärnan i huvudet bör det finnas en kraftig blodförsörjning någonstans i närheten. anledningen till jag drar upp blodförsörjningen är att om man själv trycker sig på nervknippet kan man uppleva yrsel. ju starkare tryck desto mer yrsel. frågade en läkare om varför det var så och han sa att det berodde på att man manipulerade halspulsådern med att trycka där. sen fick jag en skarp tillsägelse att sluta upp med sånt där... ;)

så, sammanfattningsvis, så länge som en art har hjärnan i huvudet bör det finnas en kraftig blodförsörjare i närheten som kan påverkas genom att man trycker/slår på nervknippet. så av det kan man utläsa att nerv pinch bör fungera på alla humanoider. om vi sen snackar icke-humanoider så har jag ingen aning. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, ja om det är som du säger så borde greppet heta "The Vulcan blood pinch" och inte nerv. Men även om utomjordingar har nerver på samma ställe (vilket tydligen är ganska självklart om de har hjärnan i skallen), så är det ju inte säkert att de har samma typ av nerver. Och ändå funkar det... <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det är sant. konstigt. vill påminna mig om ett tng-avsnitt [kommer inte ihåg vilket] där crusher beskrev nervsystemet hos en klingon. det var inte alls samma kopplingar som hos människor.

blood pinch? nja, de trycker ju på nerverna vilket utlöser en reaktion som påverkar blodomloppet. så nerv pinch är väl ändå ganska bra uttryckt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men i TNG-avsnittet "The Chase" så får man ju reda på varför alla utomjordingar är sålika människorna. Det beror på att alla har samma genetiska ursprung, och det i sin tur borde ju göra att deras anatomier ändå är hyfsat lik vår. Dock så skulle man ju kunna tänka sig att t ex Klingons skulle kunna ha utvecklat ett mindre känsligt blodomlopp, iom att de skulle kunna behöva det i strid. De har ju t ex tre lungor av den anledningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det är sant. konstigt. vill påminna mig om ett tng-avsnitt [kommer inte ihåg vilket] där crusher beskrev nervsystemet hos en klingon. det var inte alls samma kopplingar som hos människor.

det var något avsnitt där worf blev förlamad där det kom fram att klingonerna hade en rätt avancerad anatomi, med redundanta system för att kunna fortsätta fungera om någonting gick fel... typ dubbel ryggrad, dubbla organ av alla möjliga typer... etc...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...