Gå till innehåll

79 medlemmar har röstat

1. 1.

• Aldrig smakat bättre.
      7
    • Bra.
      10
    • Smakat Bättre.
      5
    • Inte mer än en gång.
      1
    • You can live on it, but it taste like shit.
      19
    • Jag har inte smakat.
      35

Rekommenderade inlägg

Postad

Jepp jag menar den kokboken... :rolleyes: Har du nå trevliga tips om vad man kan göra ur den boken? åå vilken miss att du älskar att stöka till älskar att städa så jag har typ väldigt städat när jag bakar och lagar mat... :lol:

• Svar 141
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad
Jepp jag menar den kokboken... :rolleyes: Har du nå trevliga tips om vad man kan göra ur den boken? åå vilken miss att du älskar att stöka till älskar att städa så jag har typ väldigt städat när jag bakar och lagar mat... :lol:

Jag har inte den boken själv, så jag vet inte.

När jag lagar mat, serrö, är hela jag och köket engagerat. Jag har aldrig nåra finkläder på mig, det slabbas å stänks. Helst näck om man törs säga det.... men inte när det är gäster med... då behåller jag iallafall kallingarna på :P :P :P

Postad
Är du allvarlig om att du lagar mat näck? :o

Börjar vi inte komma ifrån ämnet nu?

Näe, skojar med dig! Klart jag inte gör, tänk om teve-pejlingen kommer?

Postad
Menar du Neelix kokbok?

Bjud in mig så hjälper jag till! Jag älskar att stöka till det i köket å käka upp maten! :o

bara jag slipper städa sen.... diska kan jag gärna göra.

Vad bra då kan du åka hit och laga mat. Har miljarder med kokböcker inkl. Neelix kokbok, men gör sällan nått mer avancerat än pulvermos med fiskpinnar eller makaroner med köttbullar.

Postad (redigerade)

Jo jag ska göra en sak ur boken men jag skulle gärna behöva innan litte hjälp med att ändra måten till svenska mått.. :rolleyes:

Fudge cake

2 cups cake flour

2 eggs, unbeaten

1 1/3 cups granulated suger

1 cup milk

1/2 cup shortening

1 teaspoon baking soda

4 1-ounce squares unsweetened baking choclate, melted

1 teaspoon vanilla extract

1/2 teaspoon salt

Fudge frosting

3 1-ounce squares unsweetened baking choclate

2 3/4 cups confectioners suger

7 tablespoons light cream

1/4 cup (1/2 stick) butter

1 teaspoon vanilla extract

1/2 teaspoon salt

Receptet kan jag översätta själv men jag skulle behöva hjälp med måten.. :) Tack på förhand.

Redigerad av Lieutenet Lind
Postad

Teaspoon - matsked

cup - kopp/mugg (ca 2 dl?)

Vad är "3 1-ounce squares unsweetened baking choclate"? Det där 3 1-ounce förstår jag mig inte på.

Postad
Vad är "3 1-ounce squares unsweetened baking choclate"? Det där 3 1-ounce förstår jag mig inte på.

En ounce är det samma som ca 28,5 gram.

Unsweetend baking chocolate torde väl vara typ mörk blockchoklad eller nåt.

Postad (redigerade)

Fudge cake

2 cups cake flour = 2 koppar vetemjöl

2 eggs, unbeaten = 2 ägg

1 1/3 cups granulated suger = 1 1/3 koppar strösocker

1 cup milk = 1 kopp mjölk

1/2 cup shortening = 1/2 kopp matfett (margarin)

1 teaspoon baking soda = 1 tesked bakbulver

4 1-ounce squares unsweetened baking choclate, melted = 4 bitar mörk blockchoklad, smält

1 teaspoon vanilla extract = 1 tesked vanilin socker

1/2 teaspoon salt = 1/2 teskedar salt

Fudge frosting

3 1-ounce squares unsweetened baking choclate = 3 bitar blockchoklad

2 3/4 cups confectioners suger = 2 3/4 koppar florsocker

7 tablespoons light cream = 7 matskedar lättgrädde

1/4 cup (1/2 stick) butter = 1/4 kopp smör el margarin

1 teaspoon vanilla extract = 1 tesked vanilin socker

1/2 teaspoon salt = 1/2 teskedar salt

1 kopp = 1,5 dl

Enklast är att använda en liten kaffekopp vilket är det närmaste i rätt storlek.

1 ammerikansk matsked är på 20 ml gämfört med den svenska på 15 ml. Brukar dock inte spela nån större roll, men vill man vara noga så lägg till en tesked för varje matsked.

Hoppas det går bra.

Redigerad av Gul Tahel
Postad
:lol:  Är det nån annan som har gjort ur kokboken som har nå tips på några roliga maträtter? :w00t:

Ja, Delavian Chocolates på sidan 252. Passar utmärkt för en gottegris som jag.

:( Nu vart jag ju sugen på det. Undra om man skulle köpa hem lite ingredienser och överaska pojkvännen.

P.S Att laga mat naken är ingen dum idé. Själv brukar jag diska naken för att slippa blöta ner alla kläder. (Gardinerna är oftas fördragna.)

Postad
Tackar Gul Tahel och ni andra som hjälpte mig :D

En fråga på bilden i voyager är den där kakan är den blå hur gör man det?

before08.jpg

Marsipan och karamellfärg?

Postad
Jag har receptet till hur man gör frostningen men det är det jag undra ska man sätta karamellfärg i den smeten?

Eftersom reseptets är i choklad så hjälper inte karamellfärg. Vi du ha den blå måste du nog strunta i blockchokladen i så fall och lägga karamellfärg i smeten istället.

Postad
Den fick bli brun nu... Kan man få recptet till Delavian Chocolates?? :rolleyes:

Blå chokladkaka? Nä, nu frå du sluta! Jag blir så hungrig på allt snack om mat å godsaker.

Kan vi inte ha en Treff med Star Trek mat? Jag kan bjuda på Romulan Ale.

Postad
Blå chokladkaka? Nä, nu frå du sluta! Jag blir så hungrig på allt snack om mat å godsaker.

Kan vi inte ha en Treff med Star Trek mat? Jag kan bjuda på Romulan Ale.

Låter som en bra idé. Se bara till att det blir en alkoholfri variant, får ju inte dricka alkohol för tillfället.

Var skulle vi ha det? Det måste ju nästan bli Stockholm eller Göteborg så får vi med oss lite folk. Helst sthlm annars blir det för lång att åka :(

Jag plockar med Delavian Chocolates *mums*

Postad

Några frågor om Star Trek-maten:

*Det här med replicerat mat, vad menas det i Star Trek termer?

*När slutade man äta "riktig" mat för replicerad mat enligt Star Trek tidslinjen?

*Finns det en Star Trek kokbok?

:)

Postad
Några frågor om Star Trek-maten:

*Det här med replicerat mat, vad menas det i Star Trek termer?

Det betyder att maten är skapad i en matreplikator. Energi har omvandlats till materia.

*När slutade man äta "riktig" mat för replicerad mat enligt Star Trek tidslinjen?
Man kan fortfarande äta riktig mat. Bla gör ju Neelix riktig mat.

Sisko i DS9 är en riktig mästerkock.

O' Brian har sagt att hans mamma vägrade tillaga replicerad mat utan allt skulle vara naturligt.

*Finns det en Star Trek kokbok?

:)

Ja Star Trek Cookbook av Ethan Phillips och William J. Birnes även kallad Neelix kokbok. Finns att köpa bla hos Science fiction Bokhandeln

Postad
Nån han ta den sista kokboken men när jag ringde ner hade dom just fått in nya s'å dom skulle skicka en till mig..

En fråga är det sprit i blodvin????

Funderade på en sak. Bloodwine är det vin med blod i eller som en bekant sa att det görs av jäst blod?

Postad
Jag har receptet till hur man gör frostningen men det är det jag undra ska man sätta karamellfärg i den smeten?

Eftersom reseptets är i choklad så hjälper inte karamellfärg. Vi du ha den blå måste du nog strunta i blockchokladen i så fall och lägga karamellfärg i smeten istället.

MAn kanske kan använda vit choklad?

Vänligen logga in för att kunna kommentera

Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in

Logga in nu

• Skapa nytt...