Gå till innehåll
T'Les-M'Lara

Hatar verkligen Robert Beltran Star Trek på riktigt?

Rekommenderade inlägg

Jag ser detta på fler än ett ställe att han ibland uttrycker hat mot Star Trek. Men får ibland känslan av att han kanske inte är helt ärlig. Att han bara tycker att det var trist och bli använd så lite i slutet av Voyager (då Seven of Nine kommer in). Jag tycker både han har rätt och fel i sina åsikter. Rätt att serier bör ha utvecklingshistorier till varje karaktär och inte låta några ställas åt sidan. Fel för att får man en roll i Star Trek och man är tillräckligt snygg och håller hela serien ut, då bör man faktiskt kanske hålla god min och tycka om det man gjort. Star Trek är ju också så ikoniskt att säger man ja, bör man kanske ha lite koll på vad man ger sig in på innan man hoppar i 7-års tunnan "for a ride"!

Vad tycker ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror mest bara att han var väldigt frustrerad under de sista åren av VOY och med situationen, och att han efter det aldrig riktigt har släppt taget och istället förblivit väldigt bitter. Jag tror inte han hatar serien i sig.

Sen kan man ju undra vad han nu, så många år senare, fortfarande tycker att han får ut av att ta upp den bitterheten igen. Det skapar ju en ganska negativ känsla runt serien ibland. (Men det slår heller inte historierna om hur Kate Mulgrew tydligen betedde sig när Jeri Ryan kom in.) Men det hänger lite på kontexten och så också, det kanske är det folk mest vill fråga honom om.

För att hoppa direkt till sakerna jag inte håller med dig om; Jag tror du ser det hela ur perspektivet som ett fan skulle ha, dvs.något i stil med "man ska vara lycklig över att öht fått vara med på ett hörn". Som en professionell skådespelare så kan han ju inte vara speciellt nöjd över att ha gått från en av de naturliga huvudkaraktärerna i serien, till att knappt vara mer än en bakgrundsfigur när Seven börjar användas flitigt. Egentligen tycker jag att han redan innan dess användes ganska illa. Efter att Maquis-vinkeln dog nästan omedelbart så var väl den enda gången någon bad honom visa framfötterna när något spirituellt skulle diskuteras, eller något som på annat sätt kunde kopplas till "hans folk".

Dessutom får man även komma ihåg att serierna ju verkligen inte är färdigplanerade långt i förväg, verkligen inte. Inte ens DS9 var i närheten av det. När man tar jobbet i upp till 7 år som 'First Officer' i serien, så tycker jag ändå att det är helt ok att utgå från att man kommer vara en av huvudkaraktärerna i serien, tills dess att man skrivs ut ur den iaf. Kanske blev han till och med lugnad från början att det är tanken. Men så blev det inte, och inte heller skrevs han ut ur serien, utan han förpassades bara åt sidan. Åren tickar förbi, det förväntade strålkastarljuset är allt längre bort, förväntningarna slagna i kras, karriären ligger på is tills vidare, etc.

Så, det handlar mycket om förväntningar, och i det här fallet tycker jag att Beltran om någon har rätt att vara frustrerad över hur han och hans karaktär behandlades.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hört att han bad om en rejäl löneökning med hopp om att han inte skulle behöva fullfölja sitt kontrakt, som Terry Farrell, men det blev inte som han tänkt sig då de gav honom det han ville. Jag förstår inte varför eftersom han verkar rätt oengagerad i sista säsongerna av VOY, vilket märks på hans skådespeleri.

(Men det slår heller inte historierna om hur Kate Mulgrew tydligen betedde sig när Jeri Ryan kom in.)

Vad hände här?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problematiken i Voyager är att dem la väldigt mycket fokus på Kommendören och Seven och la dem andra åt sidan. Man fick inte se någon utveckling ut dem löpte på helt enkelt. Dem trådarna som dem skapa i början fick aldrig lösas upp som det var i DS9. Där fick man se hur det vart en utveckling och en upplösning. Voyager hade en knakig start med dåliga tittarsiffror men sen efter ha bytt ut kes mot seven så vart det lite stabilare. Jag kan förstå Beltran att han blev besviken eftersom dem inte la fokus på det dem skulle. Voyager blev inte den serien som dem hoppades på att den skulle bli.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad hände här?

Både Kate Mulgrew och Jeri Ryan har väl nämnt lite snabbt i olika intervjuer att deras relation och arbetsmiljön i allmänhet var allt annat än bra. Dessutom har Garrett Wang (Harry Kim) också nämnt det några gånger, framför allt i den här intervjun med Geekson. Lyssna vid 1:33:40 till ungefär 1:37:40.

De har väl aldrig berättat några specifika situationer, men som jag förstått det hela var det så att Mulgrew och skaparna bakom VOY hade lagt ner mycket jobb på Janeway, och hade verkligen ansträngt sig för att hon inte skulle visa speciellt mycket sexualitet öht och framför allt inte använda sig av sin sexualitet. När Seven/Jeri Ryan kom in i bilden i utbyte mot Kes så tyckte väl Mulgrew att det var ett svek både mot vad de hade försökt göra i serien via Janeway och även ett svek mot henne själv och allt hennes hårda arbetet fram tills dess.

Hon klagade hos de högsta hönsen, däribland Brannon Braga, med de bara viftade bort hennes klagomål och fortsatte på det spåret. Då vände Mulgrew sin aggressivitet mot Jeri Ryan som person istället, och det fortgick ända tills VOY tog slut. Det ska ha varit väldigt spänd atmosfär när de båda jobbade samma dagar, till den grad att de övriga helst ville slippa att behöva vara där då. Och det låter som om det ska ha varit allt annat än diskret, med mycket elaka och sylvassa kommentarer och förolämpningar helt öppet i Jeri Ryans riktning.

Garrett Wang kommenterar även i interjun att det förmodligen är till stor del därför Jeri Ryan inte alls gillar att tänka tillbaka och prata om sina erfarenheter under inspelningarna av VOY, för att hennes 4 år där till stor del kantades av öppna psykologiska påhopp från Kate Mulgrew.

Ps. Från Kate Mulgrews perspektiv blev saken nog inte heller bättre när Jeri Ryan började dejta Brannon Braga mot slutet av VOY.

Redigerad av Lord Di Lego

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det är så lessamt när man ser catfights uppstå lite varstans, där två starka kvinnor kommer in i bilden och där man visar komplexiteten hos kvinnor. Men jag är nog beredd att tycka mer som Kate Mulgrew i denna fråga om det du säger stämmer. För mig var Voyager en förlängning på Mary Tyler Moore och Remington Steele i TV-serie-världen. En serie som helt och fullt litade på att kvinnor inte bara ville ha egna liv och kariärer utan också kunde vara bra på dessa. Voyager var ju i alla fall i min vetskap den första riktiga TV-serien med en verklig kvinnlig ledare och som i tillägg varken blev Bitch eller sexifierad. Att Janeway var hård och hade pondus sågs som en naturlig del i kaptensrollen puls att serien utspelade sig i en del av universum utan så många människor och allierade till Federationen. Faktiskt så färgar Janeway fortfarande min syn på kvinnor i ledande roller i TV-serier och hur jag tolkar analyser och analyserar själv.

Men tillbaka till Beltran. Det är kanske så att jag i snabbheten tog fel, kanske är det mer viktigt att ta vara på alla karaktärer och ge dem liv, utan att styvmoderligt behandla folk som de behandlade karaktären Chakotay. Sedan var jag väll inte helt superglad för Seven of Nine som karakär heller, visst hon hade hjärna och hennes svårigheter med det sociala spelet var en av de första gångerna jag i mitt liv kunde relatera till en kvinna som gjorde fel socialt. Allt detta var bra, men hennes klädsel gjorde mig ibland illamående.

Att man satsade på Harry Kim istället för Kes vet jag heller inte om jag verkligen gillade. Kes var en mycket mer intressant karaktär och kanske därmed svårare att spela, även om Lien var söt och bra många gånger, kanske man skulle givit rollen till någon annan som kunde ha fyllt skorna lite bättre.

Har sett Robert Beltran för lite i andra roller för att kunna säga hur hans allaround-kvalitet är, men han är väll knappast värre än Jessica Simpson och Chuck Norris? Att han i slutet av serien bara blev bollplank till Janeway var heller kanske inte så bra, nog hade han viktiga åsikter och höll Janeway i öronen......men???

Men om han försökte fixa till problemet med att bara vara bollplank till Janeway, och inte fick igenom sin sak, då har han rätt att vara sur, men kanske inte hatisk. Hatisk kan man bara vara om man skrivs helt ut i första säsong och blir behandlad mycket dåligt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan förstå Mulgrews kritik också eftersom serien utan Sevens kläder (hallå maquis är faktiskt heller inte starfleet men fick ha såna uniformer för att känna att de hörde till besättningen. Men Seven skulle få känna sig utanför alltså? Vilket hon gör när hon fantiserar i holodeck om att hon också får en uniform) är väldigt jämlik och nästan den enda som lever upp till att inte sexualisera kvinnor och ha flera kvinnor i ledande positioner utan att vara partners till killar osv... Mulgrew sa att hon hade hoppats på att voyager skulle slippa behöva ta till en snygg tjej bara för tittarsiffrors skull. Nu är iofs Seven en komplex karaktär vilket är ett stort plus (till skillnad från t´pol). Lite komiskt sen att Ent verkar velat försöka lära sig av "misstaget" att inte ha en "seven" direkt och har t'pol halvnaken i varannat avsnitt. Det hjälpte ju inte direkt det heller...

I senare intervjuer har Mulgrew sagt att hon hatade folk som alltid kom försent och Ryan alltid gjorde det. De hade så långa dagar och då ville hon inte sitta och vänta. Hon har sagt flera gånger att hon inte gillade beslutet att byta ut Kes och att tårarna var äkta i sista avsnittet med henne.

På tal om Beltran.. han som spelar Harry Kim har väl också varit väldigt kritisk till Voyager också, vilket är komiskt för hur bra har det gått för honom efter serien?

Och återigen på tal om Beltran. Tycker han verkade lite självbelåten ändå för i en intervju sa han att det var hans förslag/önskemål att det skulle bli nåt mellan Chakotay och Seven, och att han tillslut gått med på det för att göra Beltran nöjdare kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag förstår var det olika grupperingar i VOYs ensemble. Kate Mulgrew och Robert Beltran var inga bundisar. Kate Mulgrew umgicks mest med Picardo, Phillips, Lien... Har för mig att Garret Wang var en av de som ofta var försenad. Om det finns irritationer i en arbetsgrupp brukar det synas i resultaten. En annan sak ang Beltran, han var den som aldrig kom ihåg sina repliker. Jag skulle bli galen om mina medarbetare gjorde ett halvhjärtat jobb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har för mig att jag har läst att Beltran och Mulgrew hade en affär, och att det var mycket komplicerat eftersom Mulgrew är gift. De blev ovänner i slutet av serien, och har inte träffats sedan dess har jag för mig Beltran har sagt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mulgrew var ensamstående mamma när VOY spelades in.Tror att affären är mest spekulationer av fans.

Redigerad av RoLaren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det är så lessamt när man ser catfights uppstå lite varstans, där två starka kvinnor kommer in i bilden och där man visar komplexiteten hos kvinnor. Men jag är nog beredd att tycka mer som Kate Mulgrew i denna fråga om det du säger stämmer.

Ja, jag håller med. Om inte annat är det ironiskt. Men man får väl tillägga att i det här fallet tyder inget på att hon definitivt betedde sig så här bara för att Jeri Ryan var en kvinna. Det är snarare så att det specifika hon gjorde här visar på väldigt dålig respekt för sina övriga arbetskamrater öht. Jag återkommer strax till det

Jag kan förstå Mulgrews kritik också eftersom serien utan Sevens kläder [...]

Ja, att hon blev förbannad kan man ju absolut förstå. Det är egentligen lite som Beltrans situation, hon fick saker lovade och gjorde rimliga antaganden som sen visade sig vara helt fel, och det fanns inget hon kunde göra åt saken. Det var t.o.m. lite värre, då hon redan lagt in tre års hårt arbetet som någon bara bestämde sig för att rasera, bara så där. Det är klart att hon ska vara frustrerad.

Men precis som Garrett Wang nämnde så var hennes misstag i den här historien (vilket jag håller med om) snarare vem hon vände sin frustration och sin aggression mot. Jeri Ryan som person är ju inte skyldig för situationen, det är inte hon som har bestämt att serien ska byta riktning. Inte heller är det Jeri Ryan själv som vi ser i serien, utan det är ju Jeri Ryan den professionella skådespelerskan som försöker göra sitt jobb och spela en roll. Att ge sig efter henne - och dessutom på sättet som Mulgrew verkar ha gjort - är ju helt missriktat, kontraproduktivt och bara fel. Därför menar jag att det var oprofessionellt och respektlöst av Mulgrew att ge sig på Ryan, och situationen det skapade gör det även respektlöst mot de övriga arbetskollegorna indirekt. Ska hon ge sig efter någon i det fallet så är det ju de som styr serien, t.ex. Brannon Braga och Rick Berman i Voyagers fall.

Att man satsade på Harry Kim istället för Kes vet jag heller inte om jag verkligen gillade. Kes var en mycket mer intressant karaktär och kanske därmed svårare att spela, även om Lien var söt och bra många gånger, kanske man skulle givit rollen till någon annan som kunde ha fyllt skorna lite bättre.

Har sett Robert Beltran för lite i andra roller för att kunna säga hur hans allaround-kvalitet är, men han är väll knappast värre än Jessica Simpson och Chuck Norris? Att han i slutet av serien bara blev bollplank till Janeway var heller kanske inte så bra, nog hade han viktiga åsikter och höll Janeway i öronen......men???

Men om han försökte fixa till problemet med att bara vara bollplank till Janeway, och inte fick igenom sin sak, då har han rätt att vara sur, men kanske inte hatisk. Hatisk kan man bara vara om man skrivs helt ut i första säsong och blir behandlad mycket dåligt!

Om jag förstått det hela rätt så var det faktiskt så att det var Harry Kim som var tänkt att "offras". Men precis innan de slog fast det kom det ut någon typ av "Världens sexigaste män"-ranking där Harry Kim låg väldigt högt uppe (Det var förmodligen inte exakt det, men det var någon liknande ranking). Då bestämde man sig för att istället "offra" Kes.

Har ingen koll på Beltran i övrigt som skådespelare, men jag vet att Garrett Wang har berättat att han ofta försökte pitcha idéer för Harry Kim, så att han blev mer intressant, då han ju var ganska tråkig och platt. Men allt han försökte blev nedskjutet, inte för att de var dåliga, men av ren princip. Det lät på honom lite som om de bara orkade anstränga sig med de allra största karaktärerna, och resten intresserade dem inte så mycket. Så det kan ha varit så. Oklart.

Även Ronald Moore, som hoppade över lite kort till VOY efter att DS9 tog slut - och som från TNG tiden var bra polare med Brannon Braga - har ju sagt att det var väldigt dålig arbetsmiljö och att Bragas attityd gjorde att han lämnade VOY ganska snabbt och att hans vänskap med Braga fick sig en törn. Så, det får det att låta som om det definitivt inte var en bra arbetsmiljö.

Jag tror som sagt han tar i lite extra. Jag tror mest han är sur och bitter helt enkelt. :ph34r:

Vad jag förstår var det olika grupperingar i VOYs ensemble. Kate Mulgrew och Robert Beltran var inga bundisar. Kate Mulgrew umgicks mest med Picardo, Phillips, Lien... Har för mig att Garret Wang var en av de som ofta var försenad. Om det finns irritationer i en arbetsgrupp brukar det synas i resultaten. En annan sak ang Beltran, han var den som aldrig kom ihåg sina repliker. Jag skulle bli galen om mina medarbetare gjorde ett halvhjärtat jobb.

Hmm, intressant. Frågan är om han gjorde det redan från början eller om det började mest efter att han började känna sig bortpetad. Det blir ju tyvärr så när det blir konflikter mellan folk i olika grupper, medvetet eller omedvetet börjar folk delas in. Vem står på vems sida? Är du en av oss eller en av dem? Etc.

Men angående grupperingarna; som jag förstått det så försöker VOY-männen ha minst en lunch/middag tillsammans varje år. Jag har sett lite bilder på twitter etc. Så, de värkar ha löst sina problem efteråt iaf. Om inte annat till den graden då de kan umgås och prata gamla minnen...

Redigerad av Lord Di Lego

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hon var singel under större delen av serien. Men hon gifte sig 1999 med en politiker, så om Beltrans och hennes affär var i slutet av serien, vilket jag också har för mig att den var, så kan det mycket väl stämma att det är därför de inte längre umgås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror det bara är spekulationer. Verkar ju rätt konstigt att ha en affär när man är nygift. Var finns källan till detta? Och med Beltran?! Hon kan göra så mycket bättre. ALLA andra män i VOY har mer sexappeal än Beltran.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den här diskussionen kom nyligen upp på Reddit, och kan vara värd att kolla in om man är intresserad av detta.

http://www.reddit.com/r/startrek/comments/1j2aj8/so_apparently_robert_beltran_really_hates_voyager/

Min uppfattning är att han ser sin tid på Star Trek som någonting mestadels positivt, och särskilt sin tid ihop med många av de andra skådespelarna, men som flera har pekat ut här fanns det en hel del för honom att bli frustrerad över.

...och så är det väl egentligen med de flesta jobb. Ibland när jag träffar gamla jobbpolare sitter vi och gnäller en hel del om hur jobbig den här och den där detaljer var, men det råder ingen tvivel om att ser tillbaka på den tiden med väldigt varma känslor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu