Gå till innehåll
T'Les-M'Lara

Kort intervju med alla medlemmar på forumet!

Rekommenderade inlägg

Besvara dessa 10 korta frågor med korta svar!

1: Favorit Star Trek serie?

2: Favorit-Star Trek-film?

3: Favorit karaktär i Star Trek?

4: Favorit Science fiction-författare?

5: Favorit Fantasy-författare?

6: Favoritintresse utanför Science Fiction och Fantasy?

7: Favoritdjur?

8: Favoritmusiker?

9: Favoritägodel?

10: Roligaste resa du varit med om?

-------------------------

Mina svar!

1: Voyager (den serie som gjorde mig till Trekkie)

2: Star Trek (2009 - har inte sett alla filmer än)

3: The Doctor

4: Isaac Asimov

5: Renodlad Fantasy = Ursula K LeGuin (annars om man ser till vidare perspektiv = Christian Jacq - Hans forma Egyptenböcker är ganska mycket fantasy det också)

6: Fågelskådning

7: Kungsfiskare (om vi pratar fåglar) annars tamråttor!

8: Benny Andersson (ABBA) superkomponist, humanist och bevarare av Svenskt kulturarv!

9: Min teddybjörn som jag fick när jag var 5 år (annars som alla andra min Smartphone)

10: Då jag år 2000 i Augusti åkte på första utlandsresa själv till Memphis TN i USA och vistades där under Elvis-Week. Allt var underbart absurd, mysigt och allmänt coolt och se hela jorden samlas på en och samma plats under kort period.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

The Next Generation (1.TNG | 2.DS9 | 3.TOS&VOY | 5.ENT)

Star Trek VI: The Undiscovered Country

Jag tycker att den är väldigt undervärderad bland filmerna.

Disclaimer: Jag har inte sett STID än. Men jag var inte speciellt imponerad av förra filmen, om det är någon vägvisare.

Picard & Garak.

Den här var svår. Det är så svårt att jämföra dem och sätta den ena före den andra, då de är så olika på nästan alla sätt. Men jag tycker otroligt mycket om båda, så de får dela på förstaplatsen.

Pass

Jag läser väldigt lite, och i den kontexten så skulle mitt svar bli ganska värdelöst. Skulle jag nämna någon så vore det kanske någon som Asimov. Inte för något specifikt, men för allt han kom att han inflytande på. Det är ganska svårt att gilla SciFi i något hänseende och inte snubbla över Isaac Asimovs namn.

Terry Pratchett

Återigen, det kanske inte är så mycket att hänga i granen, se början på svaret ovan för kontext. Här är det dock lite annorlunda, då jag för inte så många månader sen snubblade över filmatiseringen av Terry Pratchetts Hogfather och älskade den. Har efter det även sett de övriga Disc World-filmatiseringarna som gjorts och tyckt om de också (även om Hogfather var bättre i mina ögon). Jag brukar annars inte nödvändigtvis falla för Fantasy, men de här historierna och världen han skapade gillar jag.

Komedier. Vänner. Teknik. System. Hålla mig uppdaterad.

Som underhållning, komedi. Både komediserier och/eller filmer, samt stand-up. Annars, att umgås med nära vänner i allmänhet, nästan oavsett aktivitet. Jag är även väldigt teknikintresserad - datorer, mobiltelefoner, etc - och jag gillar även smarta system i allmänhet, oavsett om de är teknikrelaterade eller inte (politik, ekonomi, etc). Jag tycker om att veta och förstå helt enkelt, och jag gör vad jag kan för att hålla mig någorlunda uppdaterad på vad som händer i världen. Brukade även vara ganska spelintresserad - spel som i datorspel - men har på senare år inte riktigt haft tid för det.

Gepard.

Jag får falla tillbaka på vad jag tyckte som barn. Geparden, världens snabbaste däggdjur. Något mer pratkriskt att ha som husdjur; jag tycker mycket om både katter och hundar, men då jag tror att katter är betydligt mer självständiga och "low-maintenance" så får jag säga katt isf.

Pass

Jag har tyvärr ingen riktigt tung passion för musik i allmänhet. Banden och artisterna som jag lyssnar på mycket förändras mycket över tiden. Dessutom kan jag, beroende på humör, tycka om väldigt många olika typer av musik. Så, jag kan inte ge något specifikt svar.

All min elektronik

Som sagt, jag är väldigt teknikintresserad och de sakerna som jag äger håller jag väldigt kärt. Mina fritidssysslor har länge varit runt tekniken, speciellt datorn i sig, och mitt fält är även det fokuserat på de sakerna.

Pass

Har än så länge i mitt liv inte direkt varierat mitt resande speciellt mycket, så det är svårt att få något perspektiv eller ens välja en specifik resa. Har alltid gillat att åka bil dock, så långa bilresor i allt annat än snigelfart har jag alltid gillat. Tycker flygresor - och framför allt resor där man måste mellanlanda - är möjligtvis höjden på universums tristess och enformighet, hur praktiska och relativt snabba de än må vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TNG, mycket beroende på att TNG har min favoritkapten, och är så jag vill att Star Trek ska vara..

Star Trek: First Contact

Jean-Luc Picard

Isaac Asimov

Katharine Kerr

Vetenskap

Katt

Kent

Mina datorer

Albanien, vid Ohridskön (rena paradiset)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det får nog bli Voyager, med DS9 på god andraplats.

First Contact utan tvekan.

Kira Nerys.

Har ingen speciell då jag inte läst så mycket Sci-Fi.

J.R.R. Tolkien.

Sjöräddning.

Hund, har en Golden på nio vårar. Döpt efter Aragorns alvsten (Ellessar) men kallas i dagligt tal för Lelle.

Oj, det får efter moget övervägande bli Dave Murray i Iron Maiden.

Hmm, inte helt lätt att svara på men jag får nog säga min båt.

Första vändan till Bulgarien. Eftersom vi har sommarstuga har vi alltid spenderat somrarna där men 2007 bestämde vi oss för att åka på charterresa hela familjen.

Redigerad av O'Brien

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilket kul trådinitiativ! Bra där T'Les-M'Lara :)

Jag är mest förtjust i DS9 eftersom den serien går mer på djupet handlingsmässingt. Den har även några av de bästa romanserna och en väldigt lyckad ensemble karaktärer.

Det var svårt, men jag gillar nog First Contact allra bäst, Det finns mycket humor i den och samtidigt en hel del allvar.

Jättesvårt! Det får bli Quark - först avskydde jag honom mest av alla men under åren lopp har det vänts om helt. Quark har ett hjärta av guld bakom ferengiöronen och lyckas alltid med att förgylla avsnitten med sin spjuverhet och sina halvgalna planer - en mästerlig insats av Armin Shimerman.

Jules Verne - jag har inte läst så mycket Sci-Fi (tyvärr blir det mest kurslitteratur numera) men hans böcker har jag läst flera ggr.

Knepigt... Det får bli Tolkien och Anandrzej Sapkowski som skrivit böckerna om "The Witcher".

Fotografering, jag är aktiv i ett nätforum som heter Worth1000 där jag regelbundet tävlar med andra fotointresserade världen över i diverse tematävlingar. Ni hittar mina bilder här.

Katt - jag har tre stycken :) - Freja, Morris och Rosie

Det varierar med tiden och humöret men de jag återvänder till är Metallica, In Flames, Social Distortion, Dropkick Murphys, The Pogues och ett lite udda band vid namn Steam Powered Giraffe.

Min vigselring :wub:

Förra sommaren var jag på Madeira (för andra gången) i tre veckor och gjorde många utflykter (mest vandringar i en fantastisk natur). Det finns mycket att se där, god mat, trevlig befolkning och vackra landskap. Det rekommenderas varmt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DS9 har sådan fantastisk ensemble och karaktärsutveckling. Har nästan alltid en A-story och en B-story så det finns oftast något man gillar i alla avsnitt. Jeffrey Combs. Därefter kommer TNG och TOS. De andra trekserierna kommer inte i närhet av denna kvalitet men har en del charm, speciellt TAS.

Star Trek IV The Voyage Home har allt från humor till action, spänning, romantik, Spock.

Spock. Det märks att Nimoy lade ner mycket tid och möda för att få till den perfekta Spock.

Jules Verne.

Tolkien

Är rätt übersocial så jag gillar att umgås med familj och vänner. Vetenskap. Gillar att röra på mig så träning. Gå på bio. TVspel.

Tibbles :D

MUSE innan de släppte senaste albumet. Lyssnar på Young Beautiful in a Hurry, Metallica, Nickelback, InFlames, Sonic Syndicate, Death Stars, Rammstein, Nightwish, CCR, Radiohead mm Det beror lite på humöret och vad jag har för mig. Om jag städar blir det death metal för då går det undan. I en paniksituation blir det InFlames för jag blir lugn av deras musik. Danny Elfman.

Diskmaskinen och tvättmaskinen. Fy farao för att behöva diska och tvätta för hand. Den tiden kan jag lägga på roligare saker som t ex Star Trek.

Tillhör de äldre på forumet så jag har hunnit resa en hel del så det är svårt att välja. Man har som roligast om man har positiva och trevliga människor runt sig på resan. Kanske NY 2001 strax efter 9.11. Var nästan inga turister i NY då. Var i princip ensamma i utkiken i Empire State Building. Inga köer någonstans. Folk och poliser var jättetrevliga och hjälpsamma mot de få turister som vågade sig dit. Sist vi åkte upp i Empire State Building väntade vi 2.5 h och man kunde knappt vända sig när man kom upp men vi hade kul då också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DS9

Wrath of Khan

Gul Dukat/The Doctor

H.G. Wells

Tolkien

Kommunismens genomförande

Katt

Knutna Nävar

DDR-flagga

Utbytesresa till Pretoria, Sydafrika!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Star Trek: The Next Generation - Det var också den första Star Trek-serien jag såg, så det har nog påverkat.

Någonting jag verkligen gillar med serien är att det känns väldigt mycket som att varje avsnitt är som en medeltida moralpjäs, med karaktärer som representerar girighet, lojalitet, hat, kärlek och andra karaktärsdrag. Besättningen själva är som gudar som lever i en flygande stad, och stiger ner för att betrakta de dödliga.

Själva bryggan känns dessutom som att den skulle kunna funka precis lika bra som teaterscen som den gör på TV.

Star Trek II: The Wrath of Khan - Jag är rejält imponerad av hur de lyckas göra Kirks och Khans interaktion så övertygande, trots att de aldrig vistas i samma rum under hela filmens gång.

Det skiftar varje dag, men idag landar jag på Geordi LaForge. Han känns som en av de mest mängkliga karaktärerna i Star Treks historia, och han faller inte in i någon direkt stereotyp.

Jag läser så lite sci-fi att jag inte riktigt kan yttra mig om det.

Vad gäller Star Trek-litteratur gillar jag verkligen The Final Reflection av John M. Ford; det är nog den enda Star Trek-boken som jag skulle rekommendera även för icke-trekkies.

Lite samma sak här som med förra frågan, men det är definitivt lockande att säga Tolkien. Utöver att jag älskade The Hobbit och The Lord of the Rings så hjälpte hans verk att gro mitt intresse för konstgjorda språk, vilket i sinom tid ledde mig till klingonskan, som i sin tur ledde mig till Star Trek.

Matematikens natur-/kulturhistoria fascinerar mig; även om man inte tror det så märker man av den överallt igenom historiens gång!
Om någon är intresserad så finns det en fantastisk bok som heter Räknekonstens Kulturhistoria av Georges Ifrah; jag har själv inte läst hela, för den är väl sisådär en 1600 stora och intressanta sidor lång, men har lånat den flera gånger på biblioteket och suttit och dreglat över den (figurativt, förstås; annars skulle det nog bli böter).

Näbbdjur.

'Nuff said.

Jag är ett stort Povel Ramel-fan.

En björn av glas som jag fick på mitt dop.

qepHom wa'maHDIch - En klingonsk språkkonferens i Saarbrücken.

Utöver att själv mötet var helt fantastiskt var det också en intressant hemfärd. Jag hade planerat att ta tåget tvärs över Tyskland på morgonen och vara på flygplatsen med två timmar att avvara. Problemet var att jag skulle byta tåg på vägen, och eftersom mitt första tåg var tio minuter försenat missade jag mitt andra. Resultatet blev att jag fick åka en gigantisk omväg genom i princip varenda tysk stad jag någonsin hört talas om, och kom hyperventilerandes fram till bagageincheckningen några sekunder efter den stängde (men tack och lov fick jag checka in ändå).

Sedan kan jag också rekommendera Peking. Ta två-tre dagar och se de viktigaste monumenten, och sedan en vecka då du bara går omkring och är där. Sitt på små caféer och se vanligt folk, gå upp tidigt och köp frukost från en gatuförsäljare, ta dig bort från stadskärnan och låt små barn peka och skratta åt dig för att du ser så konstig ut; det är härligt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1: Jag vacklar ständigt mellan The Next Generation och Voyager. Avsnitten är bättre i The Next Generation, men karaktärerna är bättre i Voyager.

2: First Contact.

3: Borg. De måste väl ändå räknas som en karaktär? Särskilt de tidiga Borg.

4: Jag läser typ inte Science fiction, men Stiftelsetrilogin var helt okej?

5: Fantasy läser jag om möjligt ännu mindre av.

6: Friluftsliv och kommunism.

7: Grisar är jättesöta och otroligt trevliga.

8: Circle Takes the Square. Rimlig emotional hardcore.

9: Ogillar ägande :-(

10: Jag var på en fantastisk konferens om teknik, politik, konst och framtiden för något år sedan i Belgrad http://www.shareconference.net/en

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 6/8/2013 at 21:32, T'Les-M'Lara sade:

1.    Dött lopp mellan STNG och ST Voyager

2.   Star Trek 4  The Voyage Home

3.   Dr McCoy TOS

4.   Artur C Clarke   Douglas Adams

5.   Tolkien

6.  Astronomi

7.  Hund?

8.  Styx  Rush

9.  Huset

10.  Florida   Cape Canaveral

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu