Gå till innehåll
Borg1

Federationens stora konflikter i Star Trek

69 medlemmar har röstat

1. 1. Federationens stora konflikter i Star Trek

• 1. Federationen mot Klingons (SFS, TUC, TOS)
      3
    • 2. Federationen mot Romulans (TNG)
      2
    • 3. Federationen mot Dominion (DS9)
      35
    • 4. Federationen mot Borgkollektivet (FC,TNG, VOY)
      28

Rekommenderade inlägg

Frågan kom tydligen inte med.

Vilken av konflikterna tycker du är mest spännande?

Själv röstar jag på Fed VS Dominion :jemhadar:

Redigerad av Borg1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Dock bör det sägas att även i DS9 är är det strider mot klingonerna. Det är ju krig mot dom där.

Det stämmer att det finns ett stort antal strider och mindre krig som jag inte tagit med.

I DS9 var det ju egentligen Dominion (Founders) som orsakade att det blev konflikt mellan Federationen och Klingons. En gestaltskiftare lurade Klingons att attackera Cardassia och Federationen drogs in.

I de olika serierna finns det oftast en huvudmotståndare där ett stort antal avsnitt handlar om konflikten med denna ras. Som jag ser det så är huvudmotståndarna följande:

TOS - Klingons

TNG - Romulans

DS9 - Dominion

VOY - Borgerna

Det finns också andraplatser som huvudmotsåndare som Borgerna i TNG, Klingons i DS9 och Kazoner i VOY.

När det gäller ENT har jag inte ännu hittat några huvudmotståndare mot jorden. De som kommer närmast är kanske Sulibans?

Redigerad av Borg1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
I DS9 var det ju egentligen Dominion (Founders) som orsakade att det blev konflikt mellan Federationen och Klingons. En gestaltskiftare lurade Klingons att attackera Cardassia och Federationen drogs in.

Nja inte riktigt. Det är sant att en "gestaltskiftare" var en hörgt uppsatt klingon men det var ändå Gowron som var basen bakom det hela.

Som worf säger i way of the warrior att klingoneran har varit i fred för länge och behöver slåss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Röstade också på Federationen VS Dominion. Där kan man snacka om krig. :lol:

Borgerna har aldrig varit något riktigt hot mot Federationen, de skickar ju bara en kub åt gången.

Mot klingonerna och romulanerna har det mest varit s k "kalla krig" med mindre konflikter. (Undantaget är kriget mellan människorna och romulanerna på 2150-talet).

Redigerad av Excelsior

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Röstade också på dominion. De verkar ju vara ett större hot än Borgerna. Borgerna skulle kunna invadera federationen om de verkligen satt mål att göra det..- men det har dem ju inte.

Dominions mål är ju liksom att invadera alfa-kvadranten...de lever ju liksom för det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
.

I de olika serierna finns det oftast en huvudmotståndare där ett stort antal avsnitt handlar om konflikten med denna ras. Som jag ser det så är huvudmotståndarna följande:

TOS - Klingons

TNG - Romulans

DS9 - Dominion

VOY - Borgerna

Det finns också andraplatser som huvudmotsåndare som Borgerna i TNG, Klingons i DS9 och Kazoner i VOY.

Nja, jag skulle inte kalla Kazonerna 2:a handsfiender. Voyager har ju inte någon direkt huvudfiende eftersom de förflyttar sig från område till område. Jag menar de har en massa huvudfiender. Eller? :blink:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
.

TOS - Klingons

TNG - Romulans

DS9 - Dominion

VOY - Borgerna

Nja, jag skulle inte kalla Kazonerna 2:a handsfiender. Voyager har ju inte någon direkt huvudfiende eftersom de förflyttar sig från område till område. Jag menar de har en massa huvudfiender. Eller? :blink:

Voy har mer en massa andra handsfiender.

Även TNG hade flera minder (ingen stor) men det är väll mer Q eller borggarna som är TNGs stora.

VOY har ju inga egna (stora) utan tar från andra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Naturligtvis möter Voyager massa fientliga raser under sin resa.

Varför jag utnämde Borgerna som huvudfienden och Kazonerna därefter grundar sig mest på antalet avsnitt som skildrar ovanstående konflikter.

Redigerad av Borg1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Nja inte riktigt. Det är sant att en "gestaltskiftare" var en hörgt uppsatt klingon men det var ändå Gowron som var basen bakom det hela.

Visst tog Gowron beslutet att attackera Cardassia.

Jag hade dock för mig att gestaltskiftaren påverkade Gowron att ta detta beslut,

men jag kan ha fel här.

Jag vet att gestaltskiftaren hade stort infytande på Gowron och att Gowron beslutade om

vapenstillestånd med Federationen då han förstod att han hade haft en gestaltskiftare som rådgivare.

Någon som vet om gestaltskiftaren tog Martoks plats före eller efter attacken mot Cardassia?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Även TNG hade flera minder (ingen stor) men det är väll mer Q eller borggarna som är TNGs stora.

När det gäller Q, så ser jag inte Q direkt som en fiende utan mer en lustig och klåfingrig person som ställer till med problem för Picard. Den allsmäktige Q är på många sätt ett stort barn som vill använda människorna som leksaker. Hade han verkligen varit en fiende så hade ett knäpp med fingrarna räckt för att förinta hela alfakvadranten.

Vem av Romulanerna och Borgerna som är huvudfienden i TNG kan diskuteras.

I TNG är det Federationen och Romulanerna som spelar ett politiskt spel som går ut på att få makten över alfakvadranten. Många avsnitt genomsyras av denna konflikt. Det är dock sällan som denna konflikt leder till direkta strider.

När det gäller Borgerna så verkar det i TNG vara mest enstaka kuber man stöter på. Konfrontationerna med dessa blir dock betydligt häftigare än dem med Romulanerna. Jag tycker inte att Borgerna i TNG verkar vara särskilt angelägna om att ta makten i alfakvadranten.

Räknar man in filmen First Contact i TNG, så är Borgerna där ute efter jorden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller Q, så ser jag inte Q direkt som en fiende utan mer en lustig och klåfingrig person som ställer till med problem för Picard. Den allsmäktige Q är på många sätt ett stort barn som vill använda människorna som leksaker. Hade han verkligen varit en fiende så hade ett knäpp med fingrarna räckt för att förinta hela alfakvadranten.

Vem av Romulanerna och Borgerna som är huvudfienden i TNG kan diskuteras.

I TNG är det Federationen och Romulanerna som spelar ett politiskt spel som går ut på att få makten över alfakvadranten. Många avsnitt genomsyras av denna konflikt. Det är dock sällan som denna konflikt leder till direkta strider.

När det gäller Borgerna så verkar det i TNG vara mest enstaka kuber man stöter på. Konfrontationerna med dessa blir dock betydligt häftigare än dem med Romulanerna. Jag tycker inte att Borgerna i TNG verkar vara särskilt angelägna om att ta makten i alfakvadranten.

Räknar man in filmen First Contact i TNG, så är Borgerna där ute efter jorden.

Och dom lyckas nästa att ta sig igenom hela försavret (både i TNG samt i FC).

jag skulle nog säga att det bara är DS9 som har huvudfiender och dessa är Dominion och Cardassinas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konflikten Federationen Dominion emellan är helt klart den största konflikten. Undantaget konfrontationen med Borgerna i BOBW, så är denna den enda konflikten som på allvar hotat att krossa Federationen (och resten av alfakvadranten) som helhet. I slutskedet av kriget så var Federationens undergång nära. Hade det inte varit för Damars motståndsrörelse så tror jag nog att Domion hade vunnit och alfakvadrant hade hamnat under Dominions styre.

Dominion är ju dessutom den enda fientliga rasen som faktiskt lyckats med konststycket att bomba Jorden.

Konflikterna med Klingonerna och Romulanerna verkade aldrig yttra sig i värre grad än småbråk vid gränserna.

Hade klingonerna i TOS-tid verkligen haft resurser nog att vara ett allvarligt hot mot Federationen, så hade de troligen, expansionister och krigsivrare som de är, anfallit. Samma sak gäller förmodligen Romulanerna, både i TOS-tid och TNG-tid.

Borgerna i Voyager är inget hot, varken mot oövervinnliga Voyager eller mot Federationen. De inkompententa borgerna i Voyager-tappning klarar knappt ens att skrapa färg av Voyagers skrov.

Redigerad av Sotunk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dominions mål är ju liksom att invadera alfa-kvadranten...de lever ju liksom för det.

Dominion hade också planer på att utplåna hela jordens befolkning för förebygga uppror och motståndrörelser.

Denna idé var t.o.m. för magstark för Gul Dukat som tyckte "only if nessisary" om idén att utplåna jordens befolkning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fed mot dominion föll min röst på. Jag undrar dock om det "temporal cold war" som nämns i Enterprise kommer att kunna bli det största hotet mot federationen. (OK, federationen finns inte i Enterprise. Ett temporal cold war borde ju dock kunna innebära att den inte bildas överhuvudtaget därigenom skulle det ju bli ett hot). Vore bra ifall de hade några fler avsnitt om det iaf. Vore ju trist om Enterprise också blir en serie med "forehead of the week" a la Voyager.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Glöm inte att även DS9 har haft strider mot Borgarna.

I Piloten då. det är wolf 359 som vi ser

Men det är väl egentligen inte med i DS9 eller vad man skall säga. Det är vär mer en "resumé" eller vad man skall kalla det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Glöm inte att även DS9 har haft strider mot Borgarna.

I Piloten då. det är wolf 359 som vi ser

Men det är väl egentligen inte med i DS9 eller vad man skall säga. Det är vär mer en "resumé" eller vad man skall kalla det?

Det är mer som en inledning än en resume.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag valde mellan krigen mot borgena :borg2: eller mot dominion :jemhadar:

Tillslut valde jag dominion.

Borgerna är visserligen väldigt starka, men dom underskattar alltid alla, trots att dom har hela federationen plus en massa alierade emot sig (som nu känner till deras existens och utveklar vapen speciellt emot borgerna) så skickar dom bara en kub. Å när sedan Voyeger ensamt har en chans mot dom, då börjar dom bli lite patetiska.

Dominion är däremot en jämlikhet till federationen. Dominion bestor också av flera racer som tillför nått till helheten. Dom bygger upp en flotta för att anfalla Federationen och båda sidor är ungefär lika starka vilket inte lämnar en självklar vinnare.

Dominions har dessutom känslor och vill hämnas när dederationen skadar dom.

Dessutom var dominion-kriget mycke längre vilket gjorde det mer spännande...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kriget mot dominion är den klart bästa och mest intressanta och spännande konflikten hitills i federationens historia. Det som gör den så bra är nog främst att det är så många raser involverade och att det finns eb hel del intressanta ledare bland dessa raser. Att man får se flera stora slag med hundratals skepp gör ju inte det hela sämre heller. Vad kan vara bättre att se än mängder med :klingon: skepp i strid mot en mäktig fiende.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu