Gå till innehåll

69 medlemmar har röstat

1. 1. Federationens stora konflikter i Star Trek

• 1. Federationen mot Klingons (SFS, TUC, TOS)
      3
    • 2. Federationen mot Romulans (TNG)
      2
    • 3. Federationen mot Dominion (DS9)
      35
    • 4. Federationen mot Borgkollektivet (FC,TNG, VOY)
      28

Rekommenderade inlägg

Postad

Här röstade jag på Fedaration vs Klingons. Det var den enda riktigt intressanta konflikten. Man får se hur de båda sidorna strider mot varandra, tvingas in i fred, strider igen, samarbetar och till slut blir vänner.

Romulanerna är ju visserligen lömska men har aldrig varit ett jättestort hot. Borgerna kommer bara lite då och då. Dominionkriget var bra men var i stort sett som vilket krig som helst.

Postad

Min röst föll på Dominionkriget. DS9 är min favoritserie och jag gillade det kriget för det kändes som att det var realistiskt skildrat med motgångar och framgångar för båda sidorna. Dessutom är Vortas så underbart lömska... :D

Postad
Min röst föll på Dominionkriget. DS9 är min favoritserie och jag gillade det kriget för det  kändes som att det var realistiskt skildrat med motgångar och framgångar för båda sidorna. Dessutom är Vortas så underbart lömska... :D

<{POST_SNAPBACK}>

Håller helt med! Vilken fantastiskt lömsk fiende Dominion är. De kan vara överallt och de är överallt. De är de perfekta spionerna. När det Dominion War började i DS9 var det som om hela serien fick en kick som slår det mesta. Serien är bra innan också, men detta är bara för bra. I LOVE DS9!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:jemhadar: :jemhadar: :jemhadar: :jemhadar: :jemhadar: :jemhadar:

• 10 månader senare...
Postad

Dominionkriget. Under kriget mot Dominion ifrågasattes Federationens värdegrund och övergavs flera gånger (In the Pale Moonlight, Inquisition, Extreme Mesures, The Siege of AR-558, Inter Arma Enim Silent Leges) medans följandet av koden ibland gav katastrofala konsekvenser (The Valiant).

Ingen strid har påverkat Federationen på samma sätt. Dock så hade Borgerna mycket med saken att göra. Utan borgerna hade Federationen inte kunnat utmana Dominion. Följande dialog är mellan Q och Picard.

"Oh, but I have. When I found you, you were an arrogant, prideful race. Complacent. Painfully overconfident. Unprepared for the future. So what did I do? I introduced you to the Borg!"

"The Borg? You think you helped us? The Borg killed or assimilated millions!" Picard shouted.

"Yes, yes, they killed or assimilated millions." Q replied impatiently. "But they did help you. They gave you a much needed kick in the seat of the pants, didn't they? Thanks to them, you increased military spending. You increased military research. You started aggressive new recruiting programs."

"Necessary evils. Hardly something to be proud of."

"Wrong again, Jean-Luc. It prepared you for the Dominion War."

"But not for the Empire."

Postad

Bromma herman, vart kommer detta ifrån? Antar att det inte är canon eller har jag fel

Dominionkriget. Under kriget mot Dominion ifrågasattes Federationens värdegrund och övergavs flera gånger (In the Pale Moonlight, Inquisition, Extreme Mesures, The Siege of AR-558, Inter Arma Enim Silent Leges) medans följandet av koden ibland gav katastrofala konsekvenser (The Valiant).

Ingen strid har påverkat Federationen på samma sätt. Dock så hade Borgerna mycket med saken att göra. Utan borgerna hade Federationen inte kunnat utmana Dominion. Följande dialog är mellan Q och Picard.

"Oh, but I have. When I found you, you were an arrogant, prideful race. Complacent. Painfully overconfident. Unprepared for the future. So what did I do? I introduced you to the Borg!"

"The Borg? You think you helped us? The Borg killed or assimilated millions!" Picard shouted.

"Yes, yes, they killed or assimilated millions." Q replied impatiently. "But they did help you. They gave you a much needed kick in the seat of the pants, didn't they? Thanks to them, you increased military spending. You increased military research. You started aggressive new recruiting programs."

"Necessary evils. Hardly something to be proud of."

"Wrong again, Jean-Luc. It prepared you for the Dominion War."

"But not for the Empire."

<{POST_SNAPBACK}>

Postad

Eftersom Borg slår mot själva hjärtat av federationen -rättigheten att vara en egen person och tänka fritt och handla fritt är borg den värsta fienden. Att bli assimilerad av borg är på många sätt ett straff värre än döden eftersom man förlorar sin egen personlighet. Jag röstade på konflikten med borg. :borg2:

Postad (redigerade)
"But not for the Empire." Vilket är kejsardömet de syftar på?

<{POST_SNAPBACK}>

The One and Only - Det Galaktiska Imperiet från Star Wars :!!!:

Det står i mitt inlägg lite längre upp:

The Conquest är en Star Trek vs Star Wars novell och går att läsa på www.stardestroyer.net
Redigerad av Bromma_Herman
Postad

Detta är ju ganska självklart; nämligen Borger. Dominion i all ära, men att förlora mot dessa innebär inte ett utrotande av rasen(rna) utan det blir ”bara” en ny ordnig. Dominion skulle vid ett besegrande skapa en ny struktur där federationens raser skulle få existera under nya premisser, detta behöver inte betyda någon undergång.

Men om borgerna besegrar federationen så är det liksom bara helt slut på allt, alla raser försvinner. Hellre förslavad människa än borg – eller????

Postad

Ja, nog håller jag med dig Kai. Nog är det så att om man upphört att existera så har man förlorat rejält... typ.

Jag har nog inte röstat på dem eftersom jag säkerligen lade min röst på de fiender som jag funnit mest underhållande i star trek...

• 2 veckor senare...
Postad

Håller definitivt med de som röstat på :borg2:

Här har vi en grupp, individer, men som genom evolution kommit fram till att det är bättre att alla tänker likadant. Inte exakt lika, för då hade det ju inte fungerat, men nästan.

Här har man en samling 'skrot' som gör, utan att tveka, ifrågasätta eller ens diskutera order som delas ut.

Dom vet att det kanske är deras undergång, men det är ju bäst för den stora massan, so what!

Det är ju bara tur att Borgerna inte varit mer på offensiven än dom varit.

Se bara i avslutningen av *OBS! Det kan vara spoiling om ni inte sett slutet av Voyager, men den har varit klar och avslutad så länge*

S

P

O

I

L

Z

O

N

E

*

*

Se bara i slutet av Voyager.

Var mynnar Borgernas Trance Warp Conduits ut?

Ett stenkast från den mest försvarade platsen i Federationens område, precis vid jorden.

Om de varit mer offensiva, ville ha mer än de redan hade, så skulle nog det värsta ha hänt för länge sedan. Försvaret runt jorden hade inte haft en susning av en chans med den 'bristande' teknologi, försvarsstrategin och framförhållning.

Om vi flyttar osst tillbaka i tiden, innan NX-01 sjösattes eller kanske rymdsattes, så hade ju redan borgerna ett utvecklat transportsystem och skepp, men de höll sig i sin egna kvadrant, för den är ju så stor. Det framgår klart och tydligt i Voyager hur länge Borgerna har varit ute i rymden och härjat.

Då Borgerna fick vetskap, riktig vetskap om att någon annan organisation än dom själva var en maktfaktor var precis som någon säger, när Mr Bad *Q* knäpper med fingrarna och vips så står dom öga mot öga med en kub.

Sedan följer ju ganska många år då det är diverse incidenter, men faktiskt inget man kan kalla riktigt övertygande försök att ta Federationens centralfäste.

Att komma med en kub, förinta nästan hela federationens försvar i området runt jorden innan man själva får på pälsen är mer ett försök för att känna på den andra organisationens styrka.

Men, det kunde ha varit mycket värre.

Tänk er situationen att Borg och Dominion slog sig samman och marscherade rakt igenom Federationens område.

Vad kunde ha stoppat upp dom??

Tack för ordet :huh:

/CaptainP

Postad

Tänk er situationen att Borg och Dominion slog sig samman och marscherade rakt igenom Federationens område.

/CaptainP

Jo, det hade varit fruktansvärt. Fast det ligger inte i Borgas natur att samarbeta. De vill ju assimilera. Deras strategi är att erövra raser och världar genom att assimilera. För att kunna samarbeta måste man vara individ och det är ju inte borgerna. Har precis sett Scorpion och där får Voyager tala med en individuell Borg - Seven. Det avsnittet visar att Borg är usla på att smarbeta. Det är hela tiden ute efter att assimilera.

I slutet kommer Voyager på att det var Borg som hade börjat kriget mor ras 8479. Voyagers aggerande att hjälpa Borg känns inte riktigt rätt. Tycker att Janeway både tänkt på prime directive. :borg1:

Postad

B)-->

CITAT(B @ 26 Oct 2005, 9:40) <{POST_SNAPBACK}>

/CaptainP

Jo, det hade varit fruktansvärt. Fast det ligger inte i Borgas natur att samarbeta. De vill ju assimilera. Deras strategi är att erövra raser och världar genom att assimilera. För att kunna samarbeta måste man vara individ och det är ju inte borgerna. Har precis sett Scorpion och där får Voyager tala med en individuell Borg - Seven. Det avsnittet visar att Borg är usla på att smarbeta. Det är hela tiden ute efter att assimilera.

I slutet kommer Voyager på att det var Borg som hade börjat kriget mor ras 8479. Voyagers aggerande att hjälpa Borg känns inte riktigt rätt. Tycker att Janeway både tänkt på prime directive. :borg1:

Har alltid undrat vad som skulle ha hänt om borgerna vid worf 357 (eller hur det nu stavas!) kommit med flera dussin kuber i stället för ett ända. Borde inte varit så svårt om borgdrottningen verkligen uppfattat vilket hot federationen utgjorde... J.

Postad
Har alltid undrat vad som skulle ha hänt om borgerna vid worf 357 (eller hur det nu stavas!) kommit med flera dussin kuber i stället för ett ända. Borde inte varit så svårt om borgdrottningen verkligen uppfattat vilket hot federationen utgjorde... J.

Det heter Wolf och inte Worf. Du har förolämpat Worfs heder och en klingon är ganska lättstött. :klingon:

Postad

Jag har ändrat så att [ QUOTE ]-koderna visas riktigt. Ett tips är att ni förhandsgranskar era inlägg innan ni skickar, så upptäcker ni sådana här formateringsfel :)

Postad
B)-->

/CaptainP

Frågan är ju bara hur stort hot Federationen verkligen utgör. Visst, den är en maktfaktor i A-kvadranten, men är inte expansionistiskt. Borgerna har redan överlägsen teknologi. Federationen är troligtvis inte mål nummer 1.

Sen så är det ju också så att vi har ingen aning om hur Kollektivet tänker. De kanske inte har något koncept om tid, och tar hundratals år på sig för att förbereda ett eventuellt anfall mot Federationen. För, om vi ska vara ärliga, hur mäktig en kub än är så är det lite halvhjärtat att bara skicka en. De skulle kanske klara att göra mos av flottan, men jordens befolkning skulle kunna slå sönder deras trupper med sina möbler om de ville... En kub håller väl "bara" några hundratusen drönare om jag inte kommer ihåg fel.

Postad

B)-->

/CaptainP

Frågan är ju bara hur stort hot Federationen verkligen utgör. Visst, den är en maktfaktor i A-kvadranten, men är inte expansionistiskt. Borgerna har redan överlägsen teknologi. Federationen är troligtvis inte mål nummer 1.

Sen så är det ju också så att vi har ingen aning om hur Kollektivet tänker. De kanske inte har något koncept om tid, och tar hundratals år på sig för att förbereda ett eventuellt anfall mot Federationen. För, om vi ska vara ärliga, hur mäktig en kub än är så är det lite halvhjärtat att bara skicka en. De skulle kanske klara att göra mos av flottan, men jordens befolkning skulle kunna slå sönder deras trupper med sina möbler om de ville... En kub håller väl "bara" några hundratusen drönare om jag inte kommer ihåg fel.

Enligt en del uppgifter i voyger innehåller en kub ca 50 - 60 tusen drönare. Kan säkert variera. Däremot tror jag att en oförberedd jordpopulation skulle få svårt även mot ett dussin borger i och med att de kan skapa nya drönare av de människor de assimilerar på vägen. J.

• 1 månad senare...
Postad

Jag röstade för StarFleet mot Dominion

med tanke på att enbart Starfleet var med i striden. resten av meddlemarna i UFP deklarerade sig ju neutrala. Sedan tycker jag det känns bra när man får se hela flottar med skepp det är

det jag längtat efter i alla serierna all dessa skepp alla dessa strider. Okej UFP är Neutralt men det känns bra att veta att dom åtminstonde kan försvara sig. :jemhadar:

• 6 månader senare...
Postad

Jag röstade på Dominionkriget.

Det har aldrig visat sig att Borgerna eller Federationen har förklarat krig mot varandra..snarare att det har varit massa bataljer mellan dem. Feds ser borgerna som ett hot, men det har aldrig direkt förklarats krig mellan dem två.

Däremot Dominion och federationen förklarade krig, o utkämpade bataljer osm räknas som krig o inte som enskilda bataljer.

Nog ett av de fräckaste krigen av de som har visats. Hoppas man får se Coloalition of planets vs Romulanerna i en framtida film ^^

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...