Gå till innehåll
The Holy Three

Årsmöte för ny Star Trek förening i östra Sverige - 5:e April

Rekommenderade inlägg

På Östgötaträff #9 diskuterade vi föreningen vi smått fantiserat om att starta ett tag nu och som verkar komma att bli en realitet. Mobocaster skrev ner våra tankar och idéer som vi tänkt ta upp på ett framtida årsmöte. Vi valde datumet den 5:e april, som många känner till som First Contact Day. I år är det på en lördag och det tyckte vi var väldigt passande.

Alla som är intresserade av att gå med i föreningen är välkomna till mötet, vare sig man varit på en Östgötaträff tidigare eller inte. Vi tyckte att Östergötland kanske var lite begränsat när vi har angränsande län där flera kanske också är intresserade av att gå med, så vi föreslog att det kan bli en Trekkers i Öst förening istället för en Östgöta Trekkers förening.

Det är mycket som behöver göras inför och under årsmötet, vilket är anledningen till att den här tråden skapades. Har du tips, önskemål eller vill anmäla din närvaro till mötet är det här stället att göra det på. Är det någon som är aktiv i någon annan Star Trek förening i landet tar vi gärna emot tips från er också. Mobocaster kommer skriva ner allt i ett dokument som kommer läsas upp på mötet.

Det är viktigt att så många som möjligt som deltagit vid tidigare träffar/vill delta vid framtida träffar kommer till årsmötet den 5:e april, eftersom det är under årsmötet vi mer eller mindre blir en officiell förening och då vi kommer bestämma om hur den ska skötas samt andra detaljer, t. ex vad föreningen ska heta, medlemsavgift etc. Positioner inom föreningen kommer tillsättas under mötet, även om du själv inte önskar en position så kan du göra din röst hörd om vem du vill se i de olika positionerna.

Now let's get organized!

franquicias_el_gabinete_del_doctor_morho

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till - det är inte alltid så lätt att skapa en ny förening men om viljan finns där så finns det inget som kan stoppa er!

Blir det en medlemsavgift så är jag (och säkert fler med mig) beredd att vara stödmedlem ett par år. Jag var ex medlem nr 36 i Trekkers Norge en gång, även om jag aldrig satt min fot på deras trekdagar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror dock att det finns potential för bra föreningsverksamhet i Östergötland och däromkring. Det verkar ju vara 10-20 personer redan som skulle kunna vara med. Bland studenterna i Norrköping och Linköping lär det finnas en och annan trekker med. Jag tror det är viktigt att ni hittar någon kontakt där, så att sätta upp några posters inför mötet på de olika campus tror jag är god idé. Universiteten har också tillgång till stora salar som kan användas för visningar med lite fler besökare om man får in en fot där.

Likaså tycker jag att ni ska kontakta några av tidningarna i Östergötland och be dem att skriva om er. Det är ändå en udda föreningsverksamhet. Ett sätt är att skicka ut ett pressmeddelande. Det är fullt tänkbart att någon tidning nappar. Även kontakta lokalradion bör ni göra för att få publicitet. Samt skapa en Facebook-sida så snart som föreningen är igång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Underbart, tack för tips!

Vissa saker hade vi redan tänkt på, men långt ifrån allt. Allt antecknas! Det är ovärdeligt att få hjälp här, så mycket som är lätt att missa när man är färsk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack själv:)!

Jag hade startat Facebook-sidan inom kort dock och bett de övriga föreningarna att dela inläggen. Dels för att få tips och råd där, dels för att kanske hitta fler medlemmar, som kanske har varit med i någon av de andra föreningarna, men nu bor i ert område.

Nu kanske det inte blir en rush till en sådan sida. Men det är bra att tänka på att när antalet fans går över en viss gräns (100 stycken, tror jag) så går inte namnet på fansidan att ändras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oooh, detta var en mycket spännande nyhet! Stort lycka till! :w00t:

Ska själv bidra med några tips, idéer och funderingar som mångårig medlem i Trekkers i Södra Sverige. Allt är inte ett måste. Plocka fritt.

• Se till att få bra och genomtänkta stadgar från början. Det underlättar dels om ni någon gång ska söka bidrag, dels om ni behöver ändra eller lägga till något. Utgå gärna från en av de mallar som finns till ideella föreningar, men se till att ni anpassar den till era behov.
    Tänk inte minst på hur man som medlem får rösta i föreningen. Om man bara är 20 personer från början i föreningen, så är det lätt att skriva att det krävs »50 procent av medlemmarna närvarande för att göra stadgeändringar«. Men plötsligt har föreningen växt till 100 personer – och då är det plötsligt inte lika lätt att ändra stadgan. Detta går att undvika genom att exempelvis möjliggöra för förhandsröstning eller »telefonröstning«.
  • Spara allt material som ni producerar. Jag är mycket för att bevara historia, så jag är glad att vi inom TSS har sparat exempelvis original på samtliga medlemstidningar vi producerat. Det är väldigt kul att titta tillbaka på efter en 10-15 år. Men det finns även mindre saker man bör spara på, som medlemskort, flygblad, papper med visningsschemat, tidningsartiklar där föreningen eller medlemmar blivit omnämnda...
  • Sök bidrag – om det går. Man kan aldrig få för mycket pengar som ideell förening. Medlemsavgifter är bra, men det är sällan som de kan finansiera allt. Se vad kommunen där ni lägger ert säte (gäller att välja sätesort med omsorg) har för bidragsregler och vilka krav som ställs.
    TSS har sedan några år ett medlemskap i Sverok. De finns egentligen till för rena spelföreningar, men de öppnar också för andra föreningar som har med spel i verksamheten. TSS har inte bara Star Trek-visningar, utan anordnar även andra aktiviteter: Kortspel, brädspel, dator- och konsolspel. Inte sällan finns det ju Star Trek-anknytning även på dessa. Och har man tillräckligt många spelaktiviteter under ett år, så kan man få bidrag. Fast detta kräver att man anpassar sin stadga efter Sveroks krav, vilket är enklast att fixa från början när man startar föreningen.
  • Kom ihåg att eldsjälar brinner ut till slut. Oundvikligen. Detta är något som samtliga ideella föreningar känner till: Det finns några eldsjälar som gör allt eller nästan allt. Det är roligt ett tag (till och med väldigt roligt) och det uppskattas. Men till slut kommer energin och lusten hos dessa att avta. Det blir inte lika roligt, inte lika intressant. Föreningen stagnerar, medlemmarna börjar att hoppa av.
    Det bästa sättet att undvika detta är att se till att ingen måste göra allt. Eldsjälarna måste avlastas; dels för att de ska räcka längre, dels för att andra ska lära sig hur man gör, så att de kanske en dag kan ta efter.
    Se också till att engagera medlemmarna i den mån det är möjligt. Man kan leva länge på en aktiv och engagerad styrelse, men långsiktigt är det bäst att uppmuntra medlemmarna till att engagera sig också – till exempel genom att andra utanför styrelsen initierar aktiviteter.
  • Välj en bra kassör. Ekonomin är kanske det viktigaste för en förening, även om den är ideell. Det måste sitta någon på kassörsposten som kan räkna(!), bokföra, ta emot betalningar, betala ut ersättningar, redovisa etc. Det blir en hel del poster till slut, så vederbörande måste ha självdisciplin nog att bokföra allt efterhand och inte spara en hög med kvitton och åtaganden till slutet av året. Styrelsen gör bäst i att hålla god kontakt med kassören under året. Begär en ekonomisk lägesrapport vid varje styrelsemöte eller åtminstone en gång i kvartalet.
  • Visa upp er. Någon annan nämnde Facebook och »gammelmedia« i form av radio och tidningar. Ja, det är helt rätt! Ju mer reklam och exponering, desto bättre. Det kommer förmodligen att trilla in medlemmar av sig själv då och då, som helt på egen hand har googlat fram föreningen, men man kan inte förlita sig på det. Det finns massvis av andra saker att engagera sig i, så ni måste visa varför det är lönt med ett medlemskap i just er förening.
  • Tänk på den läckande hinken. Det gäller förstås att fylla på »hinken« med fler medlemmar, men man får inte glömma att den också läcker. Medlemmar kommer att gå ur föreningen efterhand. Man kan inte hålla kvar alla. Men man kan göra deras medlemskap så bra som möjligt.
    Se till att hålla den interna informationen på en bra nivå (alla uppskattar inte ett medlemsbrev som mejlas ut tre gånger i veckan) och försök erbjuda medlemmarna något mer än ett inbetalningskort en gång per år. Här hade TSS länge en medlemstidning, som visserligen tog tid och pengar, men som var ett sätt att erbjuda något utöver inbetalningskortet i brevlådan.
  • Gör det enkelt. Om ni kan. Det finns många saker som man som styrelse kan syssla med. Ta en sådan sak som medlemskort. Det är väl en självklarhet – eller? Tänk bara på att dessa, om de erbjuds, måste produceras och skickas ut också. Vem gör det? Kommer ni att orka upprätthålla utskicken av medlemskort? Samma sak med en medlemstidning. Orkar ni med att ge ut en sådan under flera år? Jag säger inte detta för att ni inte ska göra någonting, utan för att ni ska vara medvetna om att idéer som känns enkla att påbörja också måste fortsätta att skötas.
  • Skapa ett poängsystem. TSS har ett poängsystem, där varje medlem får ett visst antal poäng för varje aktivitet som denne är med på och/eller skapar. Fler poäng för större och »viktigare« aktiviteter. Dessa poäng räknas sedan samman varje år – och beroende på total poängsumma så erhåller medlemmen en viss grad (enligt Starfleet-modell). Denna grad syns vid medlemmens användarnamn i vårt diskussionsforum och på medlemskortet.
    Vissa uppskattar detta och ser poängsamlandet som en sporre att delta ännu mer i föreningens aktiviteter, andra bryr sig inte. Tänk på att det är ett ganska stort projekt att ta hand om, så skippa det om ni vill köra enkelt enligt föregående punkt.
  • Människor är olika. Alla kan inte allt. Alla vill inte samma sak. Alla tänker inte på samma sätt. Ha detta i åtanke i det mesta: När ni sätter ihop en styrelse, när ni skapar aktiviteter, när ni går ut med information. Glöm inte att ge uppskattning till de som engagerar sig. I princip alla gör detta på sin fritid, så ibland får familj, jobb och andra intressen gå före föreningen.

Tja, det var några punkter som jag kom på så här på morgonen. ;)

/ Kiwi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så jättemycket för det inlägget, Jan! Mycket bra information som är värt att tänka på. Det jag reagerade mest på var eldsjälar, sannare ord har sällan yttrats. Jag hoppas att vi har och kommer få ett bra antal eldsjälar till föreningen, eftersom vi är väldigt få är det viktigt att så många som möjligt är engagerade. Tappar någon enstaka intresset blir det stor belastning på dom som är kvar vid rodret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var på tiden att det blir en förening ! Kommer att gå bra ska ni se ;) Med tanke på att det finns många som är intresserade av Star Trek.

Jag ställer jättegärna upp om det behövs hjälp på alla möjliga sätt. Ska försöka rekrytera mer eldsjälar till föreningen så vi blir ett ex antal. Ser framemot vårat möte den 5 april.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samarbete mellan föreningarna kanske? Skulle gärna gå på andra föreningars träffar om de inte sammanfaller med Sthlm Trekkers Trekdagar eller andra aktiviteter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, så glad jag är åt att ni tar er tid och skriva till oss!

Värvning får gå på högvarv fram till mötet, borde nog gå att hitta lite gömda trekkies häromkring. :P

Alla som är intresserade av att hjälpa till kommer nog få att göra! Något jag tror är viktigt, är att eftersom vi antagligen blir en liten förening, så bör vi göra det så enkelt för oss själva som det går. Går hand i hand med Eldsjälar tänker jag, man får se till att inte ta sig vatten över huvudet, så att man orkar.

Redigerad av mobocaster

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips: Om ni fortsätter att anordna träffar bör det vara bestämt någonstans att medlemmar från andra föreningar också har tillträde. Så har det lösts inom de övriga föreningarna, även om man självfallet bör få det OK:at från dem också. På så sätt stödjer man varandra på ett enkelt sätt. Föreningarna har löst det på lite olika sätt, men om det finns ett inträde för normalmedlemmen så är det också samma summa som den besökande från annan förening betalar.

Möjligen måste detta vara insatt i stadgarna. Att vi visar avsnitt i en Star Trek-förening har ju varit okej från bolagens sida, utifrån att vi är en sluten grupp baserat på medlemskap. Då kan det vara så att det måste stå i stadgarna att medlemmar från andra föreningar jämställs med de egna medlemmarna och att den slutna gruppen då även inkluderar dem. Vet någon hur det är med denna sak?

Kan ni kanske få låna ex TSS stadgar för att ha något att utgå från?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stadgar vore jättebra, jag har på listan att det är något vi ska efterfråga från existerande föreningar, men har inte kommit så långt än. Ska även kolla upp vad vi behöver lägga till, så det funkar så att de andra föreningarnas medlemmar likställs med våra, måste ju gå att ordna. Jag kommer att försöka få tag på någon kunnig människa från kommunen som jag kan ställa en massa frågor till.

Kan glädja de som är intresserade med att jag var på Hobbyhörnan idag och gjorde en liten förfrågan. För er som inte vet är det en modellhobby/warhammer/brädspelsbutik, och dom har spelkvällar ibland. Dom är intresserade av att slå sig ihop med oss för speciella temakvällar. Kan ju vara trevligt att spela diverse Star Trek/sci-fi relaterade spel då och då. Dom får dit lite nytt folk, och vi kanske får fler medlemmar, win-win!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stadgar vore jättebra, jag har på listan att det är något vi ska efterfråga från existerande föreningar, men har inte kommit så långt än. Ska även kolla upp vad vi behöver lägga till, så det funkar så att de andra föreningarnas medlemmar likställs med våra, måste ju gå att ordna. Jag kommer att försöka få tag på någon kunnig människa från kommunen som jag kan ställa en massa frågor till.

Kan glädja de som är intresserade med att jag var på Hobbyhörnan idag och gjorde en liten förfrågan. För er som inte vet är det en modellhobby/warhammer/brädspelsbutik, och dom har spelkvällar ibland. Dom är intresserade av att slå sig ihop med oss för speciella temakvällar. Kan ju vara trevligt att spela diverse Star Trek/sci-fi relaterade spel då och då. Dom får dit lite nytt folk, och vi kanske får fler medlemmar, win-win!

Jättebra initiativ! Det kan ju locka lite folk. Har dom temakvällar annars?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

THT, dom har Magic The Gathering kvällar, och någon form av öppen (kan bli vadsomhelst) spelkväll just nu. Men han som vi pratade med där sa att han var intresserad av allt, så det var inget konstigt med något speciellt tema.

I värsta fall får någon av oss Norrköpingsbor åka till Linköping och klistra upp affischer! Går säkert att klämma in om man gör ett IKEA besök eller så. Vi har ju ett tag på oss innan det är dags. Annars är det ju den sociala median som gäller för angränsande områden. Jag funderar på att skaffa ett konto på Facebook igen, så jag har någon aning om vad som försigår. Man kan väl skapa events/händelser där? Nåt man kan bjuda in folk till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var åtminstone en från Östergötland som gillade nyheten om ny förening på Facebook. Kanske det är en av er redan, eller så är det en ny möjlig potentiell medlem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu