Nyhet Posted November 22, 2014 Report Share Posted November 22, 2014 (edited) Det är med stor sorg i hjärtat som jag härmed får meddela att Ulf Norlinger, amiral vid Star Trek Databas och allas vår Fleetadmiral, har avlidit efter en hjärtinfarkt. Han är oerhört saknad i vår redaktion och i vårt forum där han varit en mycket trogen, trevlig, aktiv och engagerande medlem. Han har varit medlem i vårt forum sedan september 2004 och visst är det tydligt att han rätt så snart satte sina spår när det gäller diskussioner om teknik i Star Trek. Med en utbildningsbakgrund inom Matematik, Fysik, Datateknik och Teoretisk filosofi (han doktorerade dessutom i Filosofi) så var det naturligt för honom att diskutera både de tekniska frågorna som uppkommit inom Star Trek såväl som de existensiella spörsmålen. Efter ett par år tog undertecknad (chefredaktör på Star Trek Databas) kontakt med honom och efter ett tag nappade han på vår önskan om att han skulle bli redaktör. Det som intresserade honom mest var fysiken och den vetenskapliga basen för Star Trek, så när han i maj 2007 började sitt ideella arbete som redaktör fick han ett särskilt fokus på teknik samt på spel-avdelningen, en avdelning som han i princip helt själv har byggt upp med värdefulla fakta om alla de spel som funnits i Star Treks historia. Hans bidrag till webbplatsen har varit många, riktigt många, och vi kan konstatera att med 5558 bidrag (små som stora) var han väl förtjänt de sju guldmedaljer som han fått under sina sju år som redaktör här. De artiklar och teman som han har byggt upp har alltid varit mycket välskrivna och intressanta och vi som nu skall försöka träda i hans skor, så att säga, inser att det är stora skor att fylla. Som professionell översättare har han dessutom varit en stark bidragande faktor när det gäller vår ordlista med Star Trek-termer och ordförklaringar, listor som var så bra utförda att de sedan användes flitigt av översättare inför de senaste två Star Trek-filmerna. Han har varit saknad i redaktionen sedan i augusti och efter många efterforskningar är det tyvärr först nu som vi lyckats få fram besked om att han i slutet av augusti avled i sin lägenhet i Huddinge, av sviterna efter en hjärtinfarkt. Han var senast aktiv på Databasen på kvällen den 20 augusti, så han hade sina tankar med oss här in i det sista. Våra tankar går nu även till hans syster med familj och hans mor. För er som vill läsa mer om vad Ulf Norlinger har gjort på vår sida kan här hitta hans skrivna nyheter (784 stycken!), böcker och samtliga bidrag. Med ord i bajoranernas bön vid en nära väns eller anhörigs bortgång, är vår förhoppning att vi alla minns Ulf och vad han betydde för oss och så många andra. Bidrag till forskning kring hjärtinfarkter mottages tacksamt av exempelvis Hjärt- och lungfonden där vi nu alla kan ge en gåva till minne av Ulf. Vi lyser frid över hans minne. Ahn-kay ya, ay-ya vasu. Coh-ma-ra, di-nay-ya.Ahn-kay ya, ay-ya vasu. Coh-ma-ra, di-nay-ya. / Peter Rydén, storamiral och chefredaktör vid Star Trek Databas [ Till originalnyheten ] Edited November 22, 2014 by Nyhet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted November 22, 2014 Report Share Posted November 22, 2014 batlh Daqawlu'taH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kalle Kuckel Posted November 22, 2014 Report Share Posted November 22, 2014 Tack för allt som du har gjort för Star Trek Databas och för att du berikade våra liv. Vila i frid Ulf! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted November 22, 2014 Report Share Posted November 22, 2014 Det fanns en genomgående väldigt hög nivå i Ulfs alla bidrag till den här sidan. Det jag kanske främst kommer minnas och sakna är alla vetenskapliga nyheter han skrev här, som alltid var mycket intressanta. De gjorde att man fick en väldigt bra koll på vetenskapen, genom att bara besöka en Star Trek-sida. Så länge den här sidan finns kommer dess besökare i mångt och mycket se Ulfs fantastiska arbete och stora avtryck på sidan. Hoppas han vilar i frid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted November 22, 2014 Report Share Posted November 22, 2014 Bidrag till forskning kring hjärtinfarkter mottages tacksamt av exempelvis Hjärt- och lungfonden där vi nu alla kan ge en gåva till minne av Ulf - det är en nyöppnad minnesfond till Ulfs minne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted November 22, 2014 Report Share Posted November 22, 2014 En hemsk nyhet som Mr Trek nu delgav mej! Alldeles för tidigt!! Vad jag också minns från honom, förutom hans genuina kunskaper inom vetenskapens område, var att han hängde med i mina (dåliga)skämt och verkade gilla dom. Han hade alltså en humor som jag uppskattade! Go boldly where no one has gone before Ulf! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted November 22, 2014 Report Share Posted November 22, 2014 Ulf har gjort mycket för Star Trek Databas genom åren och han kommer verkligen bli saknad. "raka-ja ut shala morala... ema bo roo kana... uranak... ralanon Ulf... propeh va nara ehsuk shala-kan vunek ..." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted November 22, 2014 Report Share Posted November 22, 2014 Väldigt tråkiga nyheter, han lämnar ett stort hål i redaktionen som aldrig lär fyllas. Vila i frid, Ulf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted November 23, 2014 Report Share Posted November 23, 2014 Till er som vill göra något till hans minne finns nu möjligheten att skänka pengar till Hjärt- och lungfonden för forskning kring hjärtinfarkter. Vårt blygsamma mål till Ulfs minne är 1000 kronor, men det är pengar som gör skillnad. Läs mer här uppe i det första inlägget där en länk finns till den rätta sidan för insamlingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted November 24, 2014 Report Share Posted November 24, 2014 Ja, verkligen tråkigt. Vila i frid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted November 24, 2014 Report Share Posted November 24, 2014 Hoppas han visste hur uppskattad han var. Hans nyheter, artiklar och vetenskapliga expertis höll verkligen hög kvalitet. Han kommer bli saknad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted November 29, 2014 Report Share Posted November 29, 2014 (edited) Kul i denna tråkiga stund är att Fleetadmiral hyllas av nästan alla våra Star Trek-föreningar på Facebook. Ett minne jag har av Fleetadmiral är att han nästan verkade ta avstånd från föreningslivet och den organiserade fandomen. Åtminstone var han ointresserad av det. Han har också skrivit någonstans på forumet att han inte ansåg sig vara en trekker. (Detta fann jag alltid lite underligt med tanke på hans stora engagemang för sidan och intresse för i alla fall delar av Star Trek.) Samtidigt har föreningarnas medlemmar uppenbarligen tagit till sig hans skickliga penna och alla de nyheter och artiklar han har skrivit här. Edited June 13, 2015 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted November 29, 2014 Report Share Posted November 29, 2014 Ja, det är härligt att se vilken inverkan han har haft. Samtidigt är ju den svenska Star Trek-gruppen väldigt liten och man märker att folk månar om varandra. Mycket positivt att se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted December 12, 2014 Report Share Posted December 12, 2014 Jag är verkligen ledsen att höra detta. :/ Kommer ihåg FleetAdmiral när jag tidigare var med och hjälpte till med hemsidan. Jag har själv förlorat min mamma nyligen till liknade sjukdom,.. det är hemskt vad livet kan vara orättvis ibland. Jag kommer ihåg när jag gjorde den där avatar bilden till honom, hade nästan glömt bort det. Det var ändå ett par år sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted December 14, 2014 Report Share Posted December 14, 2014 Just det - det var ju du som gjorde avataren. Jag beklagar även din sorg över din mammas bortgång. Saknaden är svår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akonitin Posted December 23, 2014 Report Share Posted December 23, 2014 R.I.P Någon som utan tvekan satte sin prägel under den tid som han arbetade för stdb. Hur gammal blev han? Ser att profilen säger en ålder och gåvosidan en annan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted December 23, 2014 Report Share Posted December 23, 2014 Gåvosidans uppgift gäller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akonitin Posted December 23, 2014 Report Share Posted December 23, 2014 Tack. Blev lite förvirrad av dom olika uppgifterna. Han dog för tidigt oavsett ålder. Jag kommer att sakna hans mer vetenskapliga artiklar. Alltid lärde man sig något nytt när man läste dom och det var lätt att se mellan raderna vilken entusiasm som Ulf hade till ämnet och glädjen av att förmedla det till oss som läste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts