Janeway Posted May 5, 2003 Report Share Posted May 5, 2003 När jag kollat på stv så har jag alltid undrat varför alla kan gå runt på skeppet som om det var en gata i säter eller nåt. Borde inte allt och alla flyga omkring? eller, hur har dom löst det med gravitationskraften på voyager? :blink: Link to comment Share on other sites More sharing options...
*voyboy* Posted May 5, 2003 Report Share Posted May 5, 2003 Det finns någon sorts artifisiell gravitation på voyager, men jag vet inte hur det fungerar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janeway Posted May 5, 2003 Author Report Share Posted May 5, 2003 men, hur undrar jag då? har dom plockat med sig en planet och komprimerat och stoppat i mitten av skeppet så att det håller kvar dom på golvet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
USS VOYAGER Posted May 5, 2003 Report Share Posted May 5, 2003 Jag tror gravitationen kommer från plator i golvet. Se Voyager avsnittet 5.2 Drone, så får du namnet på dessa plator. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted May 11, 2003 Report Share Posted May 11, 2003 (edited) Kommer inte ihåg så mycket detta avsnitt just nu, men har för mig att de säger nåt i stil med graviton plates i Voy-avsnittet Alice. Så det är tydligen golvplattorna eller vad man ska kalla det som alstra någon slags konstgjord gravitation. Men jag undrar hur de där plattorna funkar egenligen? Edited May 11, 2003 by Thalaxian Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bromma_Herman Posted May 12, 2003 Report Share Posted May 12, 2003 Har dom i VOY löst problemet med "Sweet Spot" som MayWeather snackar om i Enterprise? Link to comment Share on other sites More sharing options...
baracuttra Posted May 12, 2003 Report Share Posted May 12, 2003 Det var rätt coolt... Om jag hade ett sån skepp så skulle jag ha ett "lekrum" utan gravitation :lol: Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted May 12, 2003 Report Share Posted May 12, 2003 (edited) Bromma_Herman Troligtvis har det löst de problemet. Troligtvis hadde de med "Sweet Spot" för att vissa att Enterprise är mer primitiv en senare skepp. Edited May 12, 2003 by rehnvall Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahlberg Posted May 12, 2003 Report Share Posted May 12, 2003 Sedan har dom väl en "tröghetsdämpare" som, påverkar gravitationen, så att besättningen inte påverkas av den oerhörda accelerationen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bromma_Herman Posted May 13, 2003 Report Share Posted May 13, 2003 Notera svängningara när de är i Sweet Spot. De har antagligen avänt ett av NASAs flygplan för att simulera tynglöshet. Ett flygplan gör manövrar upp och ner (vet inte exakt) och man får vara tungdlös i några minuter.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted May 13, 2003 Report Share Posted May 13, 2003 Kommer inte ihåg exakt senen med Sweet Spoten så jag kan ha fel. Tror inte de använde något så dyrt som NASAs flygplan. Utan samma teknik i stil med 2001 och diverse gamla SF-filmer. Rep och kullisbyggen och konstiga kamravinklar, bra exempel på hur det kan gå till men dåligt genomfört är den gammla läderlaps serien då de klättrar på husfasaden. Killen i taket är igentligen vid golvet och personen vid golvet är upphängd i taket med ett rep runt benen, obs du får aldrig se hans ben. sedan när han glider "upp" (hissas ner) mot taket (golvet) så följer kamran med honom, så att benen inte visas. Skulle de använt ett flygplan skulle de visa benen i stil med Apollo 13. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bromma_Herman Posted May 15, 2003 Report Share Posted May 15, 2003 Rep runt benen? Det låter som det gör ont, iaf om man hänger ner från taket.... 2001 och 2010 är ju klassiker för övrigt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted May 15, 2003 Report Share Posted May 15, 2003 De har säkert någon sele eller något liknande.... angående 2010 synd att film makarna inte vågade följa boken, USA och Ryssland samarbetar mot den nya super makten Kina, nej nej vi spelar säkert och kör Kuba-krisen del 2 och nämner inte Kina. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janeway Posted May 16, 2003 Author Report Share Posted May 16, 2003 hmm, förstår fortfarande inte det där med golvplattorna.. men, men... tack för svaren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 hmm, förstår fortfarande inte det där med golvplattorna.. men, men... tack för svaren! Jag har en liten liten teori om hur "gravitonplates" funkar. Det kan inte vara så att de fungerar som någon sorts magnet som funkar på alla material och inte bara viss metall? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 Läste i en ST-bok att ett något enklare och primitivt sätt att upprätthålla gravitation på en rymdskepp skulle vara att använda sig av centrifugalkraft. Undrar om det innebär att skeppet snurrar runt hela tiden. ^_^ Link to comment Share on other sites More sharing options...
*voyboy* Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 (edited) Det kanske står något i Star trek encyklopedia. Detta stod på startrek.com: Inte graviton plates utan gravitational unit. gravitational unit Mechanism used to generate artificial gravity aboard starships. The unit aboard the Klingon ship Kronos One was disabled as part of the scheme to assassinate Chancellor Gorkon in 2293. Verkar inte som den används längre! Edited May 26, 2003 by *voyboy* Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted July 29, 2004 Report Share Posted July 29, 2004 JO det används nog. Apropå "sweet spot" så är det ett ganska irelevant problem. Om man tänker på hur ett skepp ser ut så går det ganska sälvklart. Skeppet ligger ju horisontelt(vi säger så för enkelhetens skull anars blir det väldigt mycket fysik), då har vi gravity plating aktiverade vilket inebär att folk ombord dras mot golvet. Då finns det inget ställe där en "sweet spot" kan uppstå. För att en "sweet spot" ska kunna skapas så måste två däck sitta ihop så att personer som går på däcken skulle gå med huvudena mot varandra. Och det sker ju inte. Jag vet att det är lite lummigt men det är svårt att förklara utan en skiss. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smirf Posted September 17, 2004 Report Share Posted September 17, 2004 Notera svängningara när de är i Sweet Spot. De har antagligen avänt ett av NASAs flygplan för att simulera tynglöshet. Ett flygplan gör manövrar upp och ner (vet inte exakt) och man får vara tungdlös i några minuter.. <{POST_SNAPBACK}> Hört talas om bluescreen och specialeffekter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Talar Posted September 17, 2004 Report Share Posted September 17, 2004 Det jag undrar är varför gravitationen aldrig slås ut även om varenda annat system på hela skeppet inklusive life support kraschar. Uppenbarligen kräver det ingen ström och det gör det ju lite svårt att tro att det skulle vara nåt slags fält som man alstrar. Om man har gravitationen i golvplattorna så måste dom ju vara "isolerade" åt ena hållet. Gravitationen fungerar ju för övrigt helt perfekt även i skyttlar, jeffries tubes och liknande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted September 18, 2004 Report Share Posted September 18, 2004 Det jag undrar är varför gravitationen aldrig slås ut även om varenda annat system på hela skeppet inklusive life support kraschar. Uppenbarligen kräver det ingen ström och det gör det ju lite svårt att tro att det skulle vara nåt slags fält som man alstrar. Om man har gravitationen i golvplattorna så måste dom ju vara "isolerade" åt ena hållet. Gravitationen fungerar ju för övrigt helt perfekt även i skyttlar, jeffries tubes och liknande. <{POST_SNAPBACK}> Jag har hört flera gånger att gravitationen är det absolut sista som går sönder ombord på rymskepp. Jag kan också tänka mig att effekten från gravitationsplattorna dröjer sig kvar en tid även om maskinen inte får ström. Skyttlarna har nog sina egna grav-generatiorer men hur det fungerar i Jefferies-tuberna fick mej att ligga sömnlös en hel natt :blink: Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted September 18, 2004 Report Share Posted September 18, 2004 Tafar: de har jag också undrar ibland, särskilt när sådana enkla saker som den battridrivna nödbelysningen också har gott sönder :blink: Saningen är väll att de skulle bli för dyrt att låta skådisarna bli "viktlösa" varje gång reaktorn går ner.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted October 3, 2004 Report Share Posted October 3, 2004 Det är nog möjligt ja. Ja jag har hört talas om bluescreens och specialeffekter, förstår dock inte relegvansen i denna diskusionen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts