Jump to content

Vad gör det så bra med star trek egentligen?

Recommended Posts

Star trek är ju bara så bra men varför????? <_< <_< Det kan ju inte basera sig på eldstrider enbart. Jag sätter defenitivt en slant på miljön och hisorierna kring det :D . Jag tycker alltså att iden med att låta det utspela sig i rymden är bra. Man skulle ju kunna låta det utspela sig på 1800-talet men det skulle ju bara göra det till trek.

Edited by crazy_voyager

Intresant fråga....

Det har nog inget med själva miljön/historien, flera personer på forumet anser tex att Babylon 5 är överlägsen trek, utan fílmbolagets sattsningar.

ST började som en B-serie som igentligen inte skilde sig mycket från de andra SF-serierna (kommer inte på namnen men tex då månen försvinner från jorden)

Sedan gjordes det en barn serie av TOS (teknad) av trek.

Sedan gjordes ett antal A/B filmer och trek började bli verkligen känt.

Haha tänkte filmbolaget låt oss göra en ny star trek serie TNG, star trek är redan inarbetat. Tack vare att serien redan var känd och beprövad är det lättare att sälja och den vissades på bra tittar tider så blir det en snöbolls efekt, framgång föder framgång.

Filmbolaget hittar inte på något "nytt-konsept" (även om seriernas handlingar skiljer sig från varandra) utan fortsätter produsera star trek serier efter varandra, ungefär som polis skolan filmerna samma stil hela tiden.

Tänk dig själv om du har ett tv kanal och någon vill sälja dig en känd serie som star trek eller något nytt konstigt.

Ett annat exempel Simpson vissas på jag vet inte hur många kanaler och har gjorts en massa sesånger på någerlunda vättiga tider medan Futurama i samma stil blir förpassad till 23.00 och tv bolaget undra varför seriern har så få tittare.

Ett annat exemepl är gundam i japan, serien var den "första" mech-serien (inspererad av starship trooper BOKEN) och de har gjort en förfärlig massa uppföljare/varianeter av serien så som MS 08 83 8th Z ZZ X W A Seed med allt bättre animations teknik.

Okej det gav mig en hel del insyn i den labyrinten. Men jag visste inte att det hade gjort tecknad TOS. fast jag har sett en tecknad variant av star trek nån gång men jag tyckte ärlig talat att den var usel. Jag har faktist vart en fast tittare på futurama men bara ett tag. Men det verkar ju som vi haft lite tur. Tänk om dom inte gjort A/B filmerna :o :o . Då skulle man ju inte haft något att se framemot varje vecka.

Star trek är ju bara så bra men varför????? <_<  <_<  Det kan ju inte basera sig på eldstrider enbart. Jag sätter defenitivt en slant på miljön och hisorierna kring det :D . Jag tycker alltså att iden med att låta det utspela sig i rymden är bra. Man skulle ju kunna låta det utspela sig på 1800-talet men det skulle ju bara göra det till trek.

hmm

intressant frågeställning :huh:

Det är nog nåt "fel" på oss ;) som verkligen kan kalla oss Trekkers ....

Skämt åsido,

jag började se ST redan på 70-talet ... det är något som aldrig försvinner -

känslan att "svepas med" ut i rymden ... till det okända ... där allt kan hända.

Det som fascinerar mig är bl a att det inte finns några fasta "ramar" inga aspekter om vad som får/kan hända i avsnitten.

Jag har sett TOS, TNG, DS9, VOY & ENT ... jag gillar alla på olika grunder.

TOS - för det var den första i sitt slag (idag dock med lite töntstämpel)

TNG - för de utmärkta karaktärerna

DS9 - för att det inte är på ett rymdskepp

VOY - för det okända (blev lite tråkig i längden)

ENT - som har allt ;) (tro mig jag har sett både säsong 1 & 2 och Ni kommer inte att bli besvikna)

• 2 weeks later...

För mig finns det vissa konkreta svar varför StarTrek är bra!

* För det första så är konceptet mycket bra uttänkt. Själva saken med att utforska universum är bra för sin egen fantasi med. Tänka sig in i hur det kan vara.

* Det andra. StarTrek har alltid förklaringar till allt. De löser allt vetenskapligt och har alltid svar på allt som händer. Detta är helt motsatsen i t.ex. Arkiv X som bara är konstigt...

* Bra karaktärsuppbyggande, i varje fall i TNG....=)

STAR TREK är en ganska nära verkligheten på ett sätt. Det är bra karaktärer och dialoger men i en sci-fiction förpackning. Det är också bra kontinuitet i hela star trek universum och jag tror att star trek blir ens bästa kompis. När dagarna är jobbiga och man är trött kan har man alltid star trek. Mna känner liksom en samhörighet med besättningen.

Och sen finns svaret till alla frågor, många sci-fiction serier är lite hemlighetsfulla men star trek visar allt i sin helhet. Det känns inte fånigt med alla prylar och tekniska saker medan det kan kännas så i andra serier.

Det som jag tycekr är väldigt bra i Star Trek är att man kan förklara allting, nästan.

Ta warpfart som ett exempel, Warp 9 har jag för mig är ca 1600 ggr ljushastigheten. Eller hur warpmotorn funkar, osv. Holodeck, arter (nanosonder, assimilation, allt sånt).

Det finns många fler exempel.. jag vet.

DEt gör att det blir lite mer "trovärdigt". om ni fattar. Eftersom det flersta Star Trek är en serie kan man gå in på gel-kretsar (Gel-packs) i ett avsnitt och förstå hur dom funkar. Det går inte i en långfilm (Star Wars tex) då skulle den bli ganske lång.

DETTA har nästan alla redan sak.

Den största nackdelen är att alla arter , nästan alla, har två ben, två lrön, ögon, bröst, ett huvud.... det e liksom bara sminkade människor bara. Men med lite fantasi kan man tänka bort det.

håller med föregående..

dessutom orsaken till att mänskilgeheten utveckals hela tiden

är ju inte pga av att vi är smartare det är ju bevisat att delfiner har högre iq än människor

utan det faktum att vi har händer vi kan greppa och forma saker med.

därför är humanoider bra

och kanske är det därför som nästan

alla varelser är sådana.

Fast det är ju klart. Hade varit kul att se JÄTTEhumanoider någongång med, som är typ 6 meter långa. Det har man inte sett så mycket av, det skulle göra Serierna ännu bättre!

Oftast är det ju så att de personer som har mycket fantasi läser den typen av böcker (sagor, SciFi), eller ser det på TV. Det är för den typen av människor StarTrek och liknande serier/filmer är bra. De andra som inte har så bra fantasi, brukar vara de som inte gillar den typen alls.

Jo jag håller med om att dom kunde lägga in bättre fantasi i arterna. Sedan så kan det ju nästan bli så att star trek blir en "nalle". Jag kan sitta och läsa framför ett star trek bara därför att det lugnar ner mig något otroligt(av okänd anledning <_< ). MEn det är ju så bra ändå :D:D:D

• 3 weeks later...

Jag gillar Star Trek - The Next Generation och Enterprise (vågar inte yttra mig om de övriga serierna då jag inte sett sådär jättemycket av dem) mest tack vare deras positiva framtidssyn och upptäckarglädje!

Hade det varit sex meter långa människor hade det inte varit lika bra, enligt mig, då hade det blivit lite för sci-fiaktigt. Vad hette avsnittet i TNG (har tillfällig minnesförlust just nu) där dom f??rklarar varför de flesta såg ut som oss?

Men även känslan och tron om att det i Star Trek kommer att hända en dag, jag vill i alla fall tro det. Kanske inte i lika stor utsträckning eller under min livstid (dock vill jag bli kryo?? och hoppas att få vakna upp till en Data som säger "Cryogenics was a fly in the early 2100 century" eller något liknande).

Ja, och i TNG, deras utmärkta skådespelare (med undantag för Denise/Tasha, henne hade jag inte mycket till övers för) och karaktärer! Enterprise, just för deras upptäckarglädje, kanske inte lika bra karaktärer och ganska många tempusmissar, men det har jag överseende med. Däremot när till exempel T'Pol kommenterar till Archer att de hittat något intressant så frågar Archer på en gång om det en ny ras eller en bebodd planet. Det är lite tråkigt att han inte är intresserad av något annat... Men, jaja.

I alla fall. Star Trek är den klart bästa serien som någonsin gjorts. Oavsett vilken, om det är TOS, TNG eller ENT spelar ingen roll.

Edited by imzadi

• 2 weeks later...
Vad hette avsnittet i TNG (har tillfällig minnesförlust just nu) där dom förklarar varför de flesta såg ut som oss?

Du menar väl The Chase då dom förstår att en högt utvecklad alien spred ut sina frön i galaxen eftersom det inte fanns några andra. Och arter som utvecklades från de fröna ser ut som den där orginal alien. Som sagt en förklaring till allt i star trek ... nästan.

• 1 year later...

Härligt ämne!!! Att här få skriva varför jag tycker att ST är bäst i hela kosmos.

Det finns någonting i ST som knappast finns i övrig sci-fi (t.ex Star Wars) och det är vardag. Jag tänker på alla dessa små privata inblickar man fått hos olika karaktärer. Jag älskar Odo's kärleksproblem på DS9, Captain Archer's kärlek till sin hund mm. Detta gör ST till ett stycke unik sci-fi. Det ??r så sant att ST är så mycket mer en kamp mellan ont och gott och rymdstrider, det är vardag liksom.

Det är kärleksproblem, det är sjukdommar, politiska tvister, replikator strul, maskin krångel mm. Allt detta gör ST till den absolut bästa sci-fi serie alla kategorier.

Jag tycker Star Trek är så bra pågrund av dens olika meddelanden.

Att i en framtid som inte är så långt bort har människan sett förbi fördomar som vilken hudfärg en person har, att man respekterar andras åsikter och att man har inset att makt, landområden och pengar är inte det viktiga i livet.

Dom jobbar tillsammans för att skappa en ännu bättre framtid för framtida generationer.

Star Trek vissar en framtid som nog många människor hoppas ska kunna existerar en dag och inte bara förbli en dröm.

Dom tar upp ämnen som fattigdom, att det finns andra lösningar än krig och att människor kan leva tillsammans ifrid och inte bara tänka på sig själv.

En väldigt fin sak som dom vissar är att du behöver inte komma från samma planer för att komma överens.

Jag tycker även det är bra pågrund av att det är på sätt och vis verklighetstroende. Arter som klingon och vulcan har utseende som delvis liknar oss och springer inte runt med 5 ben, 2 huvuden och 42 fingrar.

Det finna med Star Trek är att dom vissar att allt är inte perfekt, att även i framtiden har personer kärleks problem och att alla har inte alltid lika lätt att anpassa sig till omgivning som andra. Som i Enterprise avsnittet Home (3x03) får man se att alla får inte varandra även om båda vill vara med den andra.

Dom vissar att många får genomlida smärta genom sjukdomar eller genom förlora någon dom håller kärt.

Alla serier ger tillsammans hoppet att männskiligheten en dag kanske kan se förbi alla fördomar och hjälpa varann för att utrota sjukdomar, fattigdom och fördommar. Därför tycker jag Star Trek är så bra, för kan ibland vara trevligt att bara leva med i en värld där det inte spelar någon roll hur du ser ut eller vars du kommer ifrån för du får samma chans som andra. Att bli vad du vill. :)

Edited by Lieutenet Lind

Star Trek handlar mycket om moral och värderingar. Det är detta som jag fastnat för. I den världen vi lever med alla tv-operor med intriger som nästan uteslutande handlar om otro och svek, så känns star trek med dess tydliga positiva framtidsbild oehört välgörande för själen.

Att det sen är intressanta karaktärer som växer med säsongerna gör ju inte saken sämre.

Men om jag bara får peka på en sak så är det det jag först nämnde, moralen och värderingarna inom starfleet. Det känns liksom, wow, där vill jag vara med! :)

Härligt ämne!!! Att här få skriva varför jag tycker att ST är bäst i hela kosmos.

Det finns någonting i ST som knappast finns i övrig sci-fi (t.ex Star Wars) och det är vardag. Jag tänker på alla dessa små privata inblickar man fått hos olika karaktärer. Jag älskar Odo's kärleksproblem på DS9, Captain Archer's kärlek till sin hund mm. Detta gör ST till ett stycke unik sci-fi. Det är så sant att ST är så mycket mer en kamp mellan ont och gott och rymdstrider, det är vardag liksom.

Det är kärleksproblem, det är sjukdommar, politiska tvister, replikator strul, maskin krångel mm. Allt detta gör ST till den absolut bästa sci-fi serie alla kategorier.

Jag måste hålla med dig, det tycker jag är skillnaden mellan star trek och star wars. Star wars blir mcket krig medan man i trek satsar på karaktärerna istället. Det är bra

Anledningen är att Star Wars är film, medan Star Trek är en serie.

Go Star Wars! :w00t:

• Create New...