Gå till innehåll

S.P.O.C.K


Excelsior

Rekommenderade inlägg

Hur många här känner till gruppen S.P.O.C.K?

Varför är de så bra?

Vilka är era favoritlåtar? Och varför?

Själv har jag inte hört så många, men hittils är "Dr McCoy" min favorit eftersom den är en hyllning till DeForrest Kelley. :rolleyes:

Redigerad av Excelsior
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, kanske inte världens bästa, men väl ganska roligt. :)

För ett par år sen hade jag bara hört talas om dem, när mumle skickade ett par låtar; Every single day och Dream within a dream tror jag var de första .. jag trodde jag skulle skratta ihjäl mig! Fånigare låtar hade jag ju inte hört, men min vän var envis och skickade mer. Så småningom hittade jag favoriter som Out there, Dark side of the force och några till. Never trust a klingon har man ju lyssnat på ett par gånger .. mer eller mindre frivilligt.

Dessutom är inte namnet S.P.O.C.K. korrekt. Det rätta är S.P.O.C.K som står för "Star Pilot On Channel K", som också är en mycket bra låt av dem. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom är inte namnet S.P.O.C.K. korrekt. Det rätta är S.P.O.C.K som står för "Star Pilot On Channel K", som också är en mycket bra låt av dem. :P

De hette från början Spock, men fick ändra det, då de fick hot om stämning från Paramount. Småsint tycker jag.

Men de gjorde ju en "Arne Anka", satte punkter mellan, å hittade på ett nytt namn, som de kunde förkorta! Smart!

Min Klon som nu är 10, gillar Spock, ända sedan förförra skivan, med titeln "Assignment Earth", som kom 1997. Jag såg dem på Arvika festivalen för många år sen. Inte direkt världens bästa liveband, men de är bra.

Tror Klonen gillar dem för att de är melodiska å även en dåvarande 4-åring lätt kunde lätt tralla med på hemmasnickrad engelska. Gulligt!

De spelade på Tech-Noir i vintras, å då ville Klonen dit! Jag lyckade avstyra det, pga tiden (midnatt), avskaknaden av hörselskydd för 10-åringar samt jag inte trodde han skulle komma in.

Redigerad av bruse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De hette från början Spock, men fick ändra det, då de fick hot om stämning från Paramount. Småsint tycker jag.

Nja, de gjorde ju inte det .. snälla pojkar ringde till Paramount och frågade om de fick heta Spock, och fick svaret "that's gonna be expensive, guys!" så, de snickrade själva istället, och jag håller med, det är smart. :)

De spelade på trädgårn här i Göteborg i vintras, och det var ju .. intressant. En del folk i TOS-kostym i alla fall, och det va ju kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har endast lyssnat på skivan S.P.O.C.K:1999 (och kanske något mer som jag har glömt) och kan tyvärr inte ge något rättvisst omdöme pga det, men av det jag har hört så är det väl hyfsad musik, dock inte riktigt min musiksmak, men låten Dr McCoy är en favorit i alla fall.

Redigerad av Thalaxian
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken musikstil använder de sig av. Har själv inte hört något av dem.

Dom spelar ultrasynth..

alltså bara massa synthar dom är från skåne tror jag..

..

en annan halvt star trek relaterad låt är

Helen Love's - Set tour phasers on stun .

.. i övrigt handlar den om tuggummi men titeln är ju klockren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken musikstil använder de sig av. Har själv inte hört något av dem.

Synthpop, av den trallvänliga glada sorten.

Texterna handlar i princip uteslutande om rymden. Å lite lövv förståss....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom är inte namnet S.P.O.C.K. korrekt. Det rätta är S.P.O.C.K som står för "Star Pilot On Channel K", som också är en mycket bra låt av dem. :P

Kan inte nån av er forumledare ta bort den där extra punkten? :rolleyes:

Har inte gruppen uppträtt i TV nån gång? Tror att det var i "Söndagsöppet" för några år sedan med låten "Alien attack"... <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte direkt världens bästa liveband, men de är bra.

Där måste jag nog säga att du har fel. Faktum är att bra Live-band är väl ungefär vad dom är. Du måste haft otur när du såg dom, när jag såg dom för några månader sen va dom RIKTIGT bra. Fast, det är ju inte S.P.O.C.K längre...mer Hoffman (aka Android) stutsandes runt på scenen och försöker få all uppmärksamhet. Faktum är att han brukar lyckas ganska bra. ;)

Fast som sagt, dom är inte alls i närheten av lika bra som dom va när Eddy B Kirk (idag Sista mannen på jorden) och Plasteroid (idag DiskoDiktator) va med i leken. :)

ps. Hejsan igen alla. Jag är tillbaks efter min lilla semester från Star Trek-världen. ;) ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta blir då mitt första inlägg här.

Hot Stuff kan man hitta en hel del av deras alster till bra pris.

Min personliga favorit är en Star Wars-inspirerad melodi som heter "The Stormtrooper".

Handlar om en stormtrooper som börjar ifrågasätta sin anställning för The Dark Side. :)

Andra fina låtar:

"All ET´s aren´t nice"

"Mr Spock's brain"

"Alien attack"

Annan musik som är relaterad till S.P.O.C.K är Sista Mannen På Jorden och Page.

Cpt Eddie B Kirk (Eddie Bengtsson) är medverkande i alla tre grupperna och det är liknande sound i den meningen att det är synthbaserad pop.

I SMPJ finner man en del av rymdtemat men texterna är (med några undantag) på svenska.

Låtar att lyssna på:

"Maskinen går bra"

"Luft"

"Tittar ner"

Page har ingen rymdanknytning alls så jag går inte in på det närmare här.

Låtar att lyssna på ändå:

"Dansande man"

"Ful hund"

"Tidig morgon"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid tyckt S.P.O.C.K har verkat lite fjantiga å har aldrig gillat dom.

Men på senaste WCT träffen så vann jag (till min stora besvikelse) en av deras skivor (1999).

Jag bestämde mig för att ge dom en chans i alla fall å lysnade på skivan.

Okej, de e inte mitt nya favoritband eller så, men dom e faktiskt bra. Å jag har lyssnat på skivan mer än en gång. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns för övrigt en syntpopgrupp från Sverige som heter Marina Sirtis, namnet på skådespelerskan som spelar Troi i TNG.

Jag upptäckte gruppen via mp3.com, å de har lite låtar att lyssna på sin hemsida: http://www.marinasirtis.net/

(off topic? radera den eller flytta den, bitte...)

Tyvärr skriver de följande på hemsidan:

After looking for a new name for over half a year the name Marina Sirtis appeared in the discussions. Even though it was also the name of the actress of the character Troi in Star Trek we choose this name. This was not really a tribute to her, it just sounded good. Now we sometimes regret this choice as we are always associated with Star Trek. (http://www.marinasirtis.net/)

De ångrar alltså sitt val av namn då de blir sammankopplade med Star Trek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Jag har aldrig hört S.P.O.C.K, men köpte igår deras Earth Orbit: Live (köpte även tre Placeboskivor som går före, så jag har inte hunnit lyssna på S.P.O.C.K) så nu ska jag försöka lyssna in mig på det, jag gillar inte synthpop alls så vi får se hur det går.

En liten grej bara; jag har träffat lillebrodern till han som gav dom ett skivkontrakt på Accelerating Blue Fish, det är nämligen hans skivbolag, så jag har hört talas om dom ganska mycket :) Ska bli spännande att lyssna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ligger inte spock på subspace. som apoptygma berzerk och mobile homes.

---

det finns även ett annat band som heter spocks beard. som jag i och för sig aldri har hört-.-

men det är väl lite relateratkanske.

...

är det någon som lyssnat på

set your phasers to stun... med Helen Love ännu..

jabbva

Redigerad av StoVoKor
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...