speck Posted January 23, 2004 Report Share Posted January 23, 2004 dom bästa sc-fi efter star trek filmerna är tillbaka till framtiden 1-3. personligen tycker jag bäst om den tredje filmen. :vulcan: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted January 23, 2004 Report Share Posted January 23, 2004 dom bästa sc-fi efter star trek filmerna är tillbaka till framtiden 1-3. personligen tycker jag bäst om den tredje filmen. :vulcan: Varför tycker du som du tycker? speck: Det här är nog tionde gången jag frågar dig samma fråga. Utveckla gärna dina svar, så blir du tydligare och alla får njuta mer av värdefulla åsikter! Tack! Om jag själv får nämna mina åsikter, upplevde jag Tillbaka till framtiden-serien vara mycket rolig (speciellt med alla komplikationer av tidsresande...) men om jag minns rätt var inte rollfiguren Jennifer med i sista filmen - jag saknade henne där. Rolig filmserie, som tyvärr upprepade sig lite mycket i uppföljarna. Tåget som lyfte var dock en av höjdpunkterna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speck Posted January 23, 2004 Author Report Share Posted January 23, 2004 dom bästa sc-fi efter star trek filmerna är tillbaka till framtiden 1-3. personligen tycker jag bäst om den tredje filmen. :vulcan: Varför tycker du som du tycker? speck: Det här är nog tionde gången jag frågar dig samma fråga. Utveckla gärna dina svar, så blir du tydligare och alla får njuta mer av värdefulla åsikter! Tack! Om jag själv får nämna mina åsikter, upplevde jag Tillbaka till framtiden-serien vara mycket rolig (speciellt med alla komplikationer av tidsresande...) men om jag minns rätt var inte rollfiguren Jennifer med i sista filmen - jag saknade henne där. Rolig filmserie, som tyvärr upprepade sig lite mycket i uppföljarna. Tåget som lyfte var dock en av höjdpunkterna! Hon var med på slutet, strax efter att Marty kommit tillbaks. :vulcan: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted October 20, 2004 Report Share Posted October 20, 2004 "Tillbaka till framtiden"-rullarna tillhör 80-talets höjdpunkter. Jag tycker de är otroligt undehållande, men jag gillar ettan bäst. Bästa scen är när M.J.Fox står som en alien i en killes sovrum och har ett meddelande till honom. :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted October 21, 2004 Report Share Posted October 21, 2004 Visst är det en fantastisk filmtriologi. Mycket kul, välgjord och välspelad. Jag tycker att den första filmen är bäst, med höjdpunkten när Marty ballar ut när han spelar Johhny B. Goode på elgitarr. Repliken när han upptäcker att alla i publiken stirrar på honom: "you're not ready for this yet, but your children's gonna love it" är obetalbar "Tvåan" är inte riktigt lika bra i mitt tycke, dock en mycket, mycket bra film. Detsamma gäller "trean". På tal om flickvännen Jennifer (som i ärlighetens namn inte är med så mycket), så spelades hon i ettan av Claudia Wells medans hon i de andra filmerna spelades av Elisabeth Shue. Viss star trek koppling hittar vi också. Dr. Emmet Brown spelas ju av Christopher Lloyd som spelar Klingon Cmdr. Kruge i "Star Trek III: The Search for Spock" som kom ut året innan "Back to the Future" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted October 25, 2004 Report Share Posted October 25, 2004 Var det inte på tal om en fyra? Eller har jag bara drömt det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kirk^4 Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 Jag tycker att det är den första scenen i den första filmen, när han drar på max på alla rattar på förstärkaren och sedan flyger bakåt när han börjar spela på den lilla elgittaren, som är skönast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted November 2, 2004 Report Share Posted November 2, 2004 Tycker att 2;an ger mest realistisk framtidskänsla, så kommer det att se ut i framtiden.... kanske inte de flygande bilarna men de andra. Fortfarande gammal bebyggelse med ny teknologi och inte ett helt nattsvart tänkande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
captain archer Posted November 13, 2004 Report Share Posted November 13, 2004 jag gillade alla tillbaka till framtiden filmerna men jag gillade starkt tidsmaskinen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted January 6, 2009 Report Share Posted January 6, 2009 De är väl ganska kul. Ettan var lite stilbildande och tvåan en riktigt bra sci-fi-film. Dock var trean ganska kass. Det kändes som om de hade upprepat konceptet lite väl många gånger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted January 6, 2009 Report Share Posted January 6, 2009 Jag vet inte om jag kan hålla med om att de upprepade sig. Ettan var stilbilande, tvåan var unik dels med inblicken i framtiden och dels med att de besöker sin egen film så att säga. Trean var en vilda västern med sci fi inslag. Kan det bli mer annorlunda i uppföljare? J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted January 6, 2009 Report Share Posted January 6, 2009 Jag vet inte om jag kan hålla med om att de upprepade sig. Ettan var stilbilande, tvåan var unik dels med inblicken i framtiden och dels med att de besöker sin egen film så att säga. Trean var en vilda västern med sci fi inslag. Kan det bli mer annorlunda i uppföljare? J. Nej, det är iofs sant att de valde olika tidsepoker. Vad jag menar är nog mera att de utnyttjade tidsparadoxer och tidsresor till leda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted January 6, 2009 Report Share Posted January 6, 2009 Vilket å andra sidan var pudelns kärna i filmsviten... J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted January 6, 2009 Report Share Posted January 6, 2009 Detta är sannerligen en klassisk triologi. De första två är mycket bra, tyvärr håller inte trean samma klass. Michael J. Fox är perfekt i huvudrollen, men för mig är det Christopher Lloyd som gör filmerna, och ger det där lilla extra exentriska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted January 7, 2009 Report Share Posted January 7, 2009 Ettan är bäst vilket inte är så konstigt eftersom allt är nytt och fräscht. Dock bygger man upp många skämt och detaljer för senare filmer i denna. Tänker t ex på borgmästaren "Red" som är alkis/uteliggare i 2:an. Eller Wilson som jobbar på fiket på 50-talet utan att ana att han kommer att bli borgmästare. Eller hur det nu var. Den andra filmen tycker jag har problemet av att vara en mellanfilm. Man kan dra paralleller till Star Wars V:TESB som också är en mellanfilm som ska binda ihop en trilogi. Sådana filmer står sig sällan väl på egen hand. En anekdot från denna dock: Jag tyckte länge att den roligaste repliken var när Doc sa: "Du tänker inte fyr-dimensionellt, Marty!". Jag trodde att det bara var nonsens och därför roligt av den anledningen. När jag sedan fattade att han snackade om den fjärde dimensionen, dvs Tid, så blev det genast mindre muntert. ;) Den tredje filmen är underhållande som en Western-parodi eller hur man nu ska uttrycka det. Det som gör den tråkigare i min bok är lite samma syndrom som bl a Die Hard 3 & 4 lider av; de går alldeles för långt ifrån den upprättade formeln som etablerats i de tidigare två filmerna. Film 2 vimlar av referenser till saker och ting i den första filmen. Film 3 saknar mycket av detta. Så jag rankar dem efter det nummer de har i titeln! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted January 7, 2009 Report Share Posted January 7, 2009 Märkligt, tom hell. Jag gillar "du tänker inte fyr dimensionellt!" just därför att den handlar om tid. Det ger en djupare mening till en annars rätt intetsägande replik. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted January 7, 2009 Report Share Posted January 7, 2009 Ettan är bäst vilket inte är så konstigt eftersom allt är nytt och fräscht. Dock bygger man upp många skämt och detaljer för senare filmer i denna. Tänker t ex på borgmästaren "Red" som är alkis/uteliggare i 2:an. Eller Wilson som jobbar på fiket på 50-talet utan att ana att han kommer att bli borgmästare. Eller hur det nu var. Den andra filmen tycker jag har problemet av att vara en mellanfilm. Man kan dra paralleller till Star Wars V:TESB som också är en mellanfilm som ska binda ihop en trilogi. Sådana filmer står sig sällan väl på egen hand. En anekdot från denna dock: Jag tyckte länge att den roligaste repliken var när Doc sa: "Du tänker inte fyr-dimensionellt, Marty!". Jag trodde att det bara var nonsens och därför roligt av den anledningen. När jag sedan fattade att han snackade om den fjärde dimensionen, dvs Tid, så blev det genast mindre muntert. ;) Den tredje filmen är underhållande som en Western-parodi eller hur man nu ska uttrycka det. Det som gör den tråkigare i min bok är lite samma syndrom som bl a Die Hard 3 & 4 lider av; de går alldeles för långt ifrån den upprättade formeln som etablerats i de tidigare två filmerna. Film 2 vimlar av referenser till saker och ting i den första filmen. Film 3 saknar mycket av detta. Så jag rankar dem efter det nummer de har i titeln! Det var en bra analys av treans problem. Den är mest gjord för att mjölka konceptet på mer pengar genom att använda sig av samma karaktärer men en förändrad historia. Och problemet är att de två första filmerna berättar allt om det ursprungliga konceptet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted January 12, 2009 Report Share Posted January 12, 2009 Märkligt, tom hell. Jag gillar "du tänker inte fyr dimensionellt!" just därför att den handlar om tid. Det ger en djupare mening till en annars rätt intetsägande replik. J. Japp, men just att den var så intetsägande men sades på ett sådant sätt att den verkade betydelsefull tyckte jag var ruskigt roligt då. Idag när jag fattat att han faktiskt syftade på något verkligt (tids-dimensionen) är inte repliken rolig alls. Den är bara... upplysande/förklarande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts