Jump to content

Datahjälp sökes!

Pjotr'k

Recommended Posts

Jag har fått in ett envist program eller vad det nu kan vara i datorn. Den envisas med att när jag inte är uppkopplad hela tiden försöka koppla upp sig (vilket inte lyckas eftersom jag måste godkänna uppkopplingen) till modempoolen och öppna någon hemsida/hämta ner program eller vad den nu planerar.

Eftersom vi i veckorna som kommer planerar att starta med bredband, vill jag inte riskera att det här "programmet" gör något utan att jag bestämmer det. Hur skall jag göra för att få bort det? Jag har rensat bort de program jag inte känner igen. Jag har använt mig av AdAware (som fick bort en massa, fast inte denna...).

Skulle det hjälpa om jag installerade en brandvägg och hur gör jag i så fall det på billigaste och bästa sätt? All hjälp tas emot med tacksamhet. Vill ni inte ta det här i forat så går jag att nå via PM också.

housecall.antivirus.com

Gå in på den sidan i Internet Explorer (funker ej i andra browsers) och klicka på "Scan Now".

Då hittar den förhoppningsvis programmet och raderar det.

Sedan stämmer det att du bör ha en brandvägg när du skaffar dig bredband. Ett enkelt sätt kan vara att skaffa en router. Men även en mjukvarubrandvägg är rekomendabelt. Mjukvarubrandvägggar finns av många olika märken och sorter. jag har prövat två. Zone Alarm och Norman Personal Firewall. Zone Alarm har ju ungefär lika många hål som en Schweizisk ost, och orsakade mig ständigt Bluescreens. Norman däremot, funkar stabilt och bra. Så den skulle jag rekommendera. Nackdelen med den framför ZA är att den kostar pengar.

Edited by Essray

Zonealarm har fungerat hur bra som helst för mig. Helst bör man ju ha en brandvägg som filtrerar utgående trafik också och inte bara ingående som en router gör, särskilt om man använder IE, outlook och andra liknande program som brukar dra på sig en massa spyware och trojaner. Problemet är att det inte är helt självklart hur man ska konfigurera en brandvägg om man inte har nån vana av det.

Du kan även gå till www.symantec.com och leta upp deras onlinescan för virus, det du har fått är kanske inget virus, men har du väl fått in ett program som kan utföra kommandon på din dator vet man aldrig vad mer du kan ha fått in och har du tur kanske det här t.o.m. kan hjälpa mot din "dialer" om inget anant gör det. En dialer är ett s.k. modemkapningsprogram som försöker använda ditt modem för att ringa upp.

Det finns även ett gratisprogram som hete Spybot som sägs vara bra, men som jag inte testat själv, sök på google efter det om det andra inte hjälper.

Jag har fått in ett envist program eller vad det nu kan vara i datorn. Den envisas med att när jag inte är uppkopplad hela tiden försöka koppla upp sig (vilket inte lyckas eftersom jag måste godkänna uppkopplingen) till modempoolen och öppna någon hemsida/hämta ner program eller vad den nu planerar.

Eftersom vi i veckorna som kommer planerar att starta med bredband, vill jag inte riskera att det här "programmet" gör något utan att jag bestämmer det.

<{POST_SNAPBACK}>

Spybot Search & Destroy v1.3 (använder programmet själv) letar och tar bort spyware, adware, program som kapar modem och andra skumma grejer. Helt enkelt ett program man inte kan vara utan idag...

Även om man har ett vanligt modem så skall man alltid ha en brandvägg installerad då det finns massor av skumma folk och skumma program på internet.

En mycket bra gratis brandvägg är Zonealarm (använder också denna brandvägg själv)!

Edited by Quark

Tack för alla tips! Jag skall genast gå in på de hemsidor ni rekommenderat. Är där fler tips om brandväggar så tar jag tacksamt emot dem!

Vad tycker ni om Norton Firewall? Kunde få tag på den relativt billigt - fungerar den bra?

Vad tycker ni om Norton Firewall? Kunde få tag på den relativt billigt - fungerar den bra?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har Norton Firewall och jag har aldrig fått infektioner på min dator, så jag rekommenderar den starkt.

Rent instinktivt litar jag mer på brandväggar man betalar för än de man laddar ner gratis. Vilket betyder att jag antingen är mycket förnuftig, eller otroligt dum :P

Men det är fortfarande så att Zonealarm ställer till mer problem än vad det gör nytta. Jag känner inte en person som inte har haft problem med ZA. Jag rekommenderar starkt emot att använda det.

det bästa du kan ha är en gammal dator med en linuxdistro konfad för att agera brandvägg, t.ex. Clarkconnect

OK, en bra brandvägg måste du ha men också bra antivirus.

ZoneAlarm är det många som klagar på som sagt. Är du inte proffs eller lärt dig tillräckligt mycket kan du använda Symantes Norton Internet Security 2004 Professional. Fördelen är att du får ett antivirusskydd också som du verkligen bara måste ha.

Kolla din dator med Spybot-S&D innan installation

Själv kör jag via kabelmodem och har en hårdvarubrandvägg (från Netgear) och inannför det mjukvarubrandväggar på varje dator (XP-brandvägg resp. ZoneAlarm på andra datorer) och på varje dator ett antivirusskydd som uppdateras regelbundet. Se till att hålla reklam och sniffersprogram borta med Spybot-S&D!

Jag förstår inte vad folk håller på med, alla verkar ha enorma problem med spyware, malware etc. Och alla verkar vara maniskt rädda för att bli "hackade"

Jag kör inte ens en brandvägg och jag har aldrig haft ett problem som inte gått att lösa med något enkelt avlägsningsprogram och de problemen är sällsynta.

Jag har en teori: Som vi sa i det militära: "Det är skit bakom ratten"

inget illa ment om någon men det ligger en hel del i det.

Edited by Damien Stone

Jag har nu testat Housecall, men tyvärr gav den inte det jag behövde. Den hittade visserligen två infekteradefiler som i varje fall inte hittades av Norton Antivirus vid förra genomsökningen för några dagar sedan, men det här pop-up-programmet är envist. Jag installerar nu Spybot så får jag se.

Jag har bestämt mig för att skippa ZA och i stället satsa på Norton Firewall. Eftersom några av er haft problem med ZA så känns det osäkert. Att det är gratis är ju visserligen en fördel, men inte en tillräcklig sådan.

Jo, håller helt med om Firefox. Förutom att man slipper alla microsofts säkerhetshål med activex-komponenter och säkerhetszoner m.m. så är den helt enkelt en bättre webläsare också.

Norton Firewall är inte den bästa som finns, men det är ju fortfarande en brandvägg och duger säkert bra för vanliga hemdatorer. Ett litet problem med att köra samma program som alla andra gör, dvs Norton, IE, oulook är att dom flesta virus är skriva just för att infektera dom programmen. Om du ändå byter till Firefox så passa på att byta till mozillas mailprogram Thunderbird samtidigt.

En sak som kommer förhindra framtida smittningar är att köra med Mozilla Firefox istället för internet explorer. Den skyddar dig mkt bättre mot intrång...

<{POST_SNAPBACK}>

Det är iofs en sanning med motivation...

Den "enda säkerhetsrisken" du tar med Ie är att man kan infoga elaka sker i jpg-bilder....

Annars skyddar dom flesta lika mycket...

"Norton internet security" är klart värt pengarna, delvis eftersom det är lätt, och bra att kunna uppdatera, samt skyddar mot det värsta, och även ger hjälp för att manuellt kunna ta bort saker, om det inte gåt att ta bort maskinellt... :)

Ett gäng års erfarenhet i databranchen har fått mig att bli mer och mer skeptisk mot freeware och open source... Oftast bättre att betala för en bra produkt...

Se förövrigt till att ha nyaste verionen av Ad-aware, då det inte går att uppdatera via programet till den nya versionen...

Edited by Dahlberg

• Create New...