Jump to content

Vad vill ni ha på databasen?

Pjotr'k

Vad önskas som inte redan finns?  

39 members have voted

1. 1.

• Star Trek: Originalserien (samma innehåll som VOY, etc)
      9
    • Star Trek: The Next Generation (dito)
      14
    • Fan Fiction
      4
    • Intervjuer med Star Trek-kändisar
      4
    • Ingående personporträtt / rollporträtt
      5
    • Annat (specificera)
      3

Recommended Posts

Vad skulle ni vilja ha på databasen som inte redan finns i dag? Jag förstår säkert att ni inte kan välja bara ett, men vilket skulle vara prioriterat?

Jag har dessutom säkert missat en massa smarta saker - vad? (Kryssa då i "Annat...")

Ni kan också gärna säga till om det är något av ovanstående som ni skulle kunna tänka er att arbeta med (från någon timme till hundratals timmar :) ).

Eftersom de tre senaste serierna är reprsenterade under både avsnitt och besättningar, så kanske det kunde vara dax att fortsätta med de två första. Vilken av dem, Originalserien eller The Next Generation som ska vara först ut kan väl kvitta. Jag lät lotten avgöra och la min röst på originalserien! :)

Kan jag hjälpa till med något så gör jag gärna det.

Keep up the Good work :)

Eftersom de tre senaste serierna är reprsenterade under både avsnitt och besättningar, så kanske det kunde vara dax att fortsätta med de två första. Vilken av dem, Originalserien eller The Next Generation som ska vara först ut kan väl kvitta. Jag lät lotten avgöra och la min röst på originalserien!  :)

Kan jag hjälpa till med något så gör jag gärna det.

Keep up the Good work :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag halkar väl osökt in på ett bananskal här...ett litet teamwork här kanske...röstar väl också på TOS...mest logiskt att börja från början!

;)

(Jag har också PMat Pjotr'k angående serietidningar!)

Jag röstade på annat och då tänker jag på sånt som ligger under teman, typ "stjärn- och planetklassifikationer", "rules of acquisition" och "star trek och religionen" etc. Jag gillar såna snygga sammanställningar och artiklar och djupdykningar i olika saker. Artiklar om intressanta saker helt enkelt.

Och när jag är klar med mitt nuvarande uppdrag så kan jag absolut hjälpa till med mer saker.... :D

Jag röstade på annat och då tänker jag på sånt som ligger under teman, typ "stjärn- och planetklassifikationer", "rules of acquisition" och "star trek och religionen" etc. Jag gillar såna snygga sammanställningar och artiklar och djupdykningar i olika saker. Artiklar om intressanta saker helt enkelt.

Och när jag är klar med mitt nuvarande uppdrag så kan jag absolut hjälpa till med mer saker.... :D

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med detta inlägg. Rules of Acquisition är ju så underhållande! Även när det gäller stjärn-, planetklassifikationer. Man skulle kunna ha det under titeln STAR TREK COSMOS, med starcharts som visar det nu kända ST-kosmos. Där skulle man kunna klicka runt på världar mm och få info. Ett Star Trek Cosmos skulle kanske göra det enkelt för dem som är nya i ST-världen.

Och jag skulle så gärna vilja hjälpa till...men jag är så rudis när det gäller data.

Inga reaktioner på TNG-tillskottet?  :( Ser det bra ut? Eftersom flera har röstat för att TNG skall "införlivas" med databasen, borde kanske intresset finnas där att tycka till? :huh:

<{POST_SNAPBACK}>

Det ser bra ut, jag har inget att anmärka på. Ni har gjort ett gott arbete. Tack så mycket, Det känns mer "riktigt" ut när alla serierna finns tillgängliga. TOS Nästa?

Du har inte funderat mer på holodoc's och min idé om en serietidningshörna?

Edited by OnO

Jag har funderat på det och vet inte riktigt hur det skall genomföras. Nu är ju inte jag den tekniskt kunnige på databasen, men jag brukar ha en del synpunkter som Jocke alltid är villig att fundera över... :D

Kanske skulle tidskrifter kunna listas med varje tidskrift för sig (alltså inte varje nummer, bara varje serietidning) i litteraturdatabasen? Det skulle nog vara det bästa, som jag ser det. Är intresset kanske så stort att det skulle krävas en egen avdelning? Jag tror inte det, men folk här kanske har åsikter om detta?

Jag tänkte mig i så fall följande utifrån de delar som nu finns i litteraturdatabasen (exempeluppgifter inom parantes, med förklaringar. Fetstilat är sådant som är helt nytt jämfört med övrig litteratur):

Titel (Spock 1/92-12/93)

Författare (Huvudtecknare)

Kategori (Ny kategori: Serier)

Bokserier (Ej tillämpligt)

Serie/film (TNG)

Beskrivning (Här skriver man sådant som beskriver innehållet i varje nummer. Har man inte tillgång till alla nummer så skriver man det som man vet. Vet man någonstans där man kan finna en eller flera bilder på tidningarnas framsidor så får man gärna skriva webbadressen här.)

Recension + betyg (som i dag)

Utgivningsdatum (För första tidningen)

Förlag (som i dag)

Språk (som i dag)

ISBN (ej tillämpligt, om det i så fall inte finns ett ISSN-nummer som kan användas)

Skulle det låta som en okej lösning?

Låter nog OK...ofta är ju manusförfattare och tecknare olika och bör anges i olika kolumner...bild bör naturligtvis också vara med...om det är svenska utgåvor bör amerikanska förlaget anges...resp i vilket nummer serien publicerades första gången...(kan vara marigt...kräver nog en del efterforskning eftersom man förr var dålig på att ange sånt..)

Finns mycket att fundera på...

Huvudregeln för all katalogisering (som detta är) är att man skriver av den information som finns på objektet. Står det ett svenskt förlag så är det den som skall stå med. I författarfönstret kan man skriva fler än ett namn, så det är OK att fylla i alla upphovspersoner. Vad de individuellt har stått för behöver dock inte finnas med, som jag ser det.

Orsaken till att jag skrev det där om webbadress med bilder på tidningen, var att vi därifrån kan hämta och lägga in på databasen. Webblänken kommer därför att tas bort innan publicering, det var mer som en hjälp för när man som redaktör sedan skall föra in posten i databasen.

Om vilket nr serien publicerades första gången skulle minimikravet där vara samma som för det övriga: Står det så tas det med. Är det någon som vill lägga ner energin att hitta information på annan plats, så underlättar det visserligen för samlare att hitta rätt!

• 2 months later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Gärna allt det där! :D Jag tycker att olika teman där man kan få fördjupningar i olika st grejor är super. Om någon skulle skriva loggentrys dvs vad olika pers gjort i avsnitten i serierna skulle det vara en utveckling. En kul grej kanske vore att arrangera chatter med st kändisar (billigare ??n att ta hit dom) där medlemmar kan ställa frågor och få svar. J.

Först och främst så ska vi göra färdigt TNG, så får vi se vad det blir efter det.

Att vi lägger in TOS är mycket möjligt, men jag kan inte lova något just nu. Vi har en hel del som behöver kompletteras på dom andra serierna.

Om ni känner att ni har mycket att bidra med så kanske ni skulle överväga att bli redaktör på sidan. Ni får då gärna skicka ett PM/brev till mig och informera om vad ni vill hjälpa till med.

• 3 weeks later...
vet inte om detta är rätt ämne. det går ju att sätta betyg på de olika avsnitten varför inte göra en rankingslista så man ser vilket avsnitt som är mest omtyckt för varje serie?

Hmm, rankningslista? Det finns redan topp 10 bästa och sämsta på avsnittssidan för varje serie, är det vad du menar?

vet inte om detta är rätt ämne. det går ju att sätta betyg på de olika avsnitten varför inte göra en rankingslista så man ser vilket avsnitt som är mest omtyckt för varje serie?

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm, rankningslista? Det finns redan topp 10 bästa och sämsta på avsnittssidan för varje serie, är det vad du menar?

<{POST_SNAPBACK}>

ops sorry. :rodna: såg inte det. :lol:

ops sorry. :rodna: såg inte det. :lol:

Såg du inte det?! :blink: Jag tror det är dax att du kollar din syn ;) :P