Dahlberg Posted February 15, 2005 Report Share Posted February 15, 2005 Läste om MACO Pulse Rifle och ser där att det har smygit in ett syftningsfel, nämligen att en av bössorna benämns som krypskyttegvär, vilket faktiskt inte är korrekt svenska... På svenska finns det endast något som benämns prickskyttegvär, och då avses ett gevär avsett för att ta ut mål på långa avstånd, och kompleters med högkvalitativ optik. Användaren av ett sådant gevär inom en militär oganisation bedöms då prickskytt ( ) I avseende ordet krypskytt, så avses då sk icke-kombatanter, som oftast beskjuter civila från dold position, och behöver inte bruka ett pricksyttegevär, även om det är vanligt... Se bla Bosnien och kosvo-kriget där krypskyttarna var vanliga.... Dock används det engelska ordet sniper för båda... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
captain archer Posted February 15, 2005 Report Share Posted February 15, 2005 (edited) kan du inte kontakta Jocke eller dom andra admistratörerna och ber dom ficksa felet Edited February 15, 2005 by captain archer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahlberg Posted February 15, 2005 Author Report Share Posted February 15, 2005 varför tror du jag skrev detta inlägg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted February 15, 2005 Report Share Posted February 15, 2005 varför tror du jag skrev detta inlägg? Om ni hittar faktafel eller andra fel på sidan så är det bästa att kontakta någon av oss i redaktionen, så kollar vi på det så fort som möjligt. När jag läser ordet "snyper" så tänker jag på "krypskytt" och som vi märker så är det inte rätt i alla fall ;) Har nu ändrat till "prickskyttegevär". Tack för infon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahlberg Posted February 15, 2005 Author Report Share Posted February 15, 2005 varför tror du jag skrev detta inlägg? <{POST_SNAPBACK}> Om ni hittar faktafel eller andra fel på sidan så är det bästa att kontakta någon av oss i redaktionen, så kollar vi på det så fort som möjligt. När jag läser ordet "snyper" så tänker jag på "krypskytt" och som vi märker så är det inte rätt i alla fall ;) Har nu ändrat till "prickskyttegevär". Tack för infon <{POST_SNAPBACK}> ok... skall fortsätta läsa och besservissa ord, och syften ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted March 4, 2005 Report Share Posted March 4, 2005 (edited) I databasen under planeter Klass I står det så här: Yta: Torftig, består av väte i gasform och väte Väte och väte? hmm samma på klass J och S-T, ska det vara så eller är det ett misstag, för jag har faktiskt inte så bra koll och det kan ju faktiskt vara så kemiskt sett Edited March 4, 2005 by crazy_voyager Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted March 4, 2005 Report Share Posted March 4, 2005 Yta: Torftig, består av väte i gasform och väte <{POST_SNAPBACK}> I det engelska orginalet står det också "gaseous hydrogen and hydrogen" så det rör sig nog om luddig formulering snarare än faktafel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted March 5, 2005 Report Share Posted March 5, 2005 (edited) Yta: Torftig, består av väte i gasform och väte Det står faktiskt "Torftig, består av väte i gasform och väteblandningar" i boken står det "Tenuous, comprised of gaseous hydrogen and hydrogen compounds". Informationen som finns Star Trek: Star Charts var väldigt svår att översätta, så det är mycket möjligt att det har kommit med några felöversättningar. RED: Såg att jag har gjort några översättningsfel, står nu istället "Torftig, består av vätgas och väteföreningar". Vilket jag hoppas stämmer bättre Edited March 5, 2005 by Jocke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LT Commander Posted March 6, 2005 Report Share Posted March 6, 2005 En sak jag inte förstår är varför det finns så lite fakta om Danube class skyttlarna som används på DS9 inte finns med. Samma sak med captians yatch på soverigen class skeppen var finns denna fakta sedan till sist när man öppnar Type 6 & Type 7 så står det bara (citat) Standardskyttel ombord på Galaxyskepp. Jag menar som en databas måste ju denna fakta finnas personligen tycker jag att skyttlarna är väldigt intresanta så det vart lite av en besvikelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted March 6, 2005 Report Share Posted March 6, 2005 LT Commander: Du är välkommen med att bidra med den kunskap du har. Skicka gärna ett PM med den text du skulle vilja ha in! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted March 7, 2005 Report Share Posted March 7, 2005 En sak jag inte förstår är varför det finns så lite fakta om Danube class skyttlarna som används på DS9 inte finns med. Samma sak med captians yatch på soverigen class skeppen var finns denna fakta sedan till sist när man öppnar Type 6 & Type 7 så står det bara (citat) Standardskyttel ombord på Galaxyskepp. Jag menar som en databas måste ju denna fakta finnas personligen tycker jag att skyttlarna är väldigt intresanta så det vart lite av en besvikelse. Det finns en himla massa skepp/skyttlar i ST att skriva om och vi försöker lägga in dom efterhand. Nästa gång jag uppdaterar så ska jag titta på skyttlarna och om möjligt uppdatera och lägga in nya. Det står inte bara "Standardskyttel ombord på Galaxyskepp" om du läser under "Specifikation" så finns där lite mer information. Om du har information som du tycker passar på sidorna så får du gärna, som Pjotr'k skriver, skicka den till oss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LT Commander Posted March 9, 2005 Report Share Posted March 9, 2005 Jag har bara en fråga till sen ska jag sluta kritisera er varför finns det ingen fakta om kända händelser jag kan inget om dessa så det vore roligt om det skulle finnas som en tidstavla. Med typ Wolf 359 och Tom paris när han lyckades åka i warp 10 och sådant det skulle faktiskt vara väldigt intressant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shadow Posted March 9, 2005 Report Share Posted March 9, 2005 surfade runder i db och började då läsa om borgerna, och i deras lista av nummer så ser jag att klingons inte finns med. har inte borgerna haffat några klingoner eller finns det ingen officiel betäkning på dom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted March 9, 2005 Report Share Posted March 9, 2005 surfade runder i db och började då läsa om borgerna, och i deras lista av nummer så ser jag att klingons inte finns med. har inte borgerna haffat några klingoner eller finns det ingen officiel betäkning på dom? <{POST_SNAPBACK}> Det är flera alfakvadrantraser som inte har någon (känd) borgbenämning, tex romulaner, cardassier eller betazoider. Det beror väl på att borgerna främst håller till i deltakvadranten och raser som hör hemma i alfakvadranten åker inte dit så ofta pga avståndsproblem Därför har inte borgerna träffat på/assimilerat dem och då har de inget officiellt nummer.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shadow Posted March 9, 2005 Report Share Posted March 9, 2005 ok, tack för svaret var lite konfunderad där ett tag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted March 11, 2005 Report Share Posted March 11, 2005 Fast det är underligt av manusskrivarna att missa det, citat ur best for both worlds(TNG) The klingons are sending vessels and we might ask the romulans for help med tanke på alla assimilerade personer där så måste ju borgerna träffat på nån klingon och eventuelt en borg, och bajorans och betazoids tjänstgör ju hos starfleet så dom måste ju nästan ha assimilerat dom med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted March 12, 2005 Report Share Posted March 12, 2005 Fast det är underligt av manusskrivarna att missa det, citat ur best for both worlds(TNG) The klingons are sending vessels and we might ask the romulans for help med tanke på alla assimilerade personer där så måste ju borgerna träffat på nån klingon och eventuelt en borg, och bajorans och betazoids tjänstgör ju hos starfleet så dom måste ju nästan ha assimilerat dom med <{POST_SNAPBACK}> Men i Best of both worlds handlar det väl om att alla skjuter på alla, man får ju inte direkt se någon assimilering?! I eldstrid så har i alla fall jag uppfattat det som att assimileringen får stå tillbaka till förmån för skjuta skjuta pang-pang. Så även om halva alfakvadranten var inblandad i eldstriden så betyder det ju inte att alla blev assimilerade? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted March 14, 2005 Report Share Posted March 14, 2005 Sant men tänk på unimatrix zero, I was assimilated at wolf 359. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted March 24, 2005 Report Share Posted March 24, 2005 Sant men tänk på unimatrix zero, I was assimilated at wolf 359. <{POST_SNAPBACK}> Japp men det finns ju utrymme för både och...strid utan assimulering och assimulering. Inget konstigt alls Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
romulanboy_ Posted March 19, 2007 Report Share Posted March 19, 2007 (edited) eh... ursäkta men på fakta om Breener står det att breen deras hemvärld är extremt kall men på DS9 säsong 7 säger han den där vorten som är den kvinnliga grundarens medhjälpare att, klimatet på Breen faktist var bekvämt, bara undrar om det kanske kunnde va ntg fel ???? Edited March 19, 2007 by romulanboy_ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted March 19, 2007 Report Share Posted March 19, 2007 eh... ursäkta men på fakta om Breener står det att breen deras hemvärld är extremt kall men på DS9 säsong 7 säger han den där vorten som är den kvinnliga grundarens medhjälpare att, klimatet på Breen faktist var bekvämt, bara undrar om det kanske kunnde va ntg fel ???? Hm, vad som är bekvämt kan ju variera för olika raser. Men det kanske är någon som sett avsnittet ifråga kan svara på den frågan. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted March 19, 2007 Report Share Posted March 19, 2007 (edited) För övrigt så heter det inte besserwisser! Det heter messerschmitter! :lol: Förlåt, kunde inte låta bli. :rodna: Edited March 19, 2007 by michael ricochet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted March 19, 2007 Report Share Posted March 19, 2007 För övrigt så heter det inte besserwisser! Det heter messerschmitter! :lol: Förlåt, kunde inte låta bli. :rodna: Och ska vi vara riktigt "nitpickiga" så brukar man bara säga Messerschmitter ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted March 19, 2007 Report Share Posted March 19, 2007 För övrigt så heter det inte besserwisser! Det heter messerschmitter! :lol: Förlåt, kunde inte låta bli. :rodna: Och ska vi vara riktigt "nitpickiga" så brukar man bara säga Messerschmitter ;) Inte om man citerar Svullo- den allrådande förebilden i ALLT! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts