Jump to content

Miles O'Brien

EoNeel

Recommended Posts

Det kanske är Sisko som styr DS9, men det är Miles får DS9 att fungera.

Miles O'Brien är min favorit ingenjör och i hela ST-kosmos är det ingen som slår honom. Han är en arbetsmyra utan dess like. Jag älskar denna man med sitt lite snea leende och avmätta blick. Han är lojal bortom döden. Han är en ärrad krigare som fått femton medaljer, men som forfarande är ett barn. Han och Bashir kämpar i sina krigslekar på holodeck som om det var på riktigt, och ingen annan får vara med. Han är en omtänksam far till sin dotter Molly och en lika omtänksam man till sin fru Keiko.

Jag tycker att hans karaktär kanske är den mest välspelade i ST's historia och kanske den mest mänskliga. Han är verkligen mannen på jobbet som med uppkavlade armar klarar det mesta, för att sen gå hem och äta middag med sin familj.

• 2 weeks later...

Jag tycker nog att O'Brien är lite trist. Han är så väldigt normal med så väldigt normala problem - äktenskapet, barnen, hur ska man få tiden att räcka till?...ja den typen som vi 2000-talsmänniskor också har problem med. Och jag förstår det till viss del - det är för att vi ska ha någon att identifiera oss med. Även om han är en briljant ingengör som håller hela DS9 igång så är han ändå en vanlig kille med vanliga problem som vanliga människor kan ta till sig. Det ska få oss att känna att det är OK att han lagar transportörer och replikatorer med flux-capacitators och hyperspanners och allt vad det nu är.

Men jag är inte imponerad. Visst Colm Meany är en superb skådespelare, ingen annan hade klarat rollen lika bra som han, och O'Brien ihop med Bashir är jätteroligt. Alamo. Den där kvällen de sitter och dricker sig berusade tillsammans. Eller när O'Brien får i uppgift att över en flaska blodvin snacka med Worf. Det funkar. Det blir intressant.

Men O'Brien på egen hand blir lite trist. Om jag vill se äktenskapsrelaterade, vanliga dagsaktuella problem så finns det en uppsjö av andra program jag kan titta på.

I Star Trek vill jag se lite exotiska problem :) Och jag menar inte att det inte ska handla om mänskliga relationer för det vill jag absolut. Men måste de vara så vanliga? Jag gillar trill-problemet att man inte får bli tillsammans med förra värdars maka/e. Det blir ett personligt problem för Dax när hennes fd fru Lenara Kahn dyker upp på DS9. Jag gillar att profeterna hotar Sisko med olycka om han gifter sig med Kasidy - det är också ett personligt, men lite mer ovanligt problem - i alla fall i dagens samhälle :D

Men O'Briens svårigheter med att ta hand om Kirayoshi och sköta jobbet samtidigt när Keiko är borta skulle kunna vara hämtat direkt ur mitt eget liv. Min man jobbar i Stockholm som ligger 25 mil bort från Karlskoga där vi bor, jag har i snart 4 år tagit hand om vårt barn ensam eftersom han pendlar. Ser ni parallellerna?

Och jag förstår att det är en del av det som gör att O'Brien är en så populär figur. Och jag ogillar honom inte - absolut inte! Han är bara lite väl vanlig.

Fråga (och spoilervarning för er som inte har sett hela DS9):

Det finns ett avsnitt där O'Brien är borta (på jorden) och hela DS9 i princip faller samman tekniskt. Ingen annan klarar av att hålla igång det som han. Hur ska då DS9 klara sig när han nu flyttat till jorden för att vara lärare på akademin? Det borde bli problematiskt :)

Ja, Mrs Riker jag håller med dig att han känns lite väl vanlig men jag gillar honom för det också. Vad det gäller ds9 är han min favvokaraktär ändå (tillsammans med Garak självklart). Det här med att få ihop jobb och familj är ju inte det lättaste. Både jag och min sambo är arbetslösa och vi söker för fullt jobb i olika delar av sverige... Inte lika gigantiska avstånd som du talar om (eller O´Briens familj :P )

Jag tycker nog att O'Brien är lite trist. Han är så väldigt normal med så väldigt normala problem - äktenskapet, barnen, hur ska man få tiden att räcka till?...ja den typen som vi 2000-talsmänniskor också har problem med. Och jag förstår det till viss del - det är för att vi ska ha någon att identifiera oss med. Även om han är en briljant ingengör som håller hela DS9 igång så är han ändå en vanlig kille med vanliga problem som vanliga människor kan ta till sig.  Det ska få oss att känna att det är OK att han lagar transportörer och replikatorer med flux-capacitators och hyperspanners och allt vad det nu är.

Men jag är inte imponerad. Visst Colm Meany är en superb skådespelare, ingen annan hade klarat rollen lika bra som han, och O'Brien ihop med Bashir är jätteroligt. Alamo. Den där kvällen de sitter och dricker sig berusade tillsammans. Eller när O'Brien får i uppgift att över en flaska blodvin snacka med Worf. Det funkar. Det blir intressant.

Men O'Brien på egen hand blir lite trist. Om jag vill se äktenskapsrelaterade, vanliga dagsaktuella problem så finns det en uppsjö av andra program jag kan titta på.

Fråga (och spoilervarning för er som inte har sett hela DS9):

Det finns ett avsnitt där O'Brien är borta (på jorden) och hela DS9 i princip faller samman tekniskt. Ingen annan klarar av att hålla igång det som han. Hur ska då DS9 klara sig när han nu flyttat till jorden för att vara lärare på akademin? Det borde bli problematiskt :)

<{POST_SNAPBACK}>

Det kanske är så att det är lättare för mig som man att se honom som en hjälte, sen att han sen liknar min egen pappa gör det också lättare.

Sen när det gäller DS9s framtid utan O'Brien så tror jag att det kommer att funka otroligt bra, Då Rom Och Nog tar över ansvaret för driften av stationen.

SPOILER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det finns ett avsnitt av DS9 som jag anser vara ett av de bästa som gjorts, det är "Hard Time". I det avsnittet straffas O'Brien för spionage mot Argratha. Straffet är ett interaktivt program som ger honom minnet och erfarenheten av ett 20 år långt fängelsestraff. När han kommer tillbaka till DS9 har han mycket svårt att återanpassa sig. Han har "hallisar" där han ser sin cellkamrat Ee'char, som han mördat för några brödsmulor. O'Brien försöker att ta sitt liv, men talas till sans av Bashir.

Efter detta avsnitt har iaf jag svårt för att se honom som torr och tråkig ;)

Jag skulle nog vilja säga att han är en av de mest färgstarkaste på DS9.

• 3 weeks later...
SPOILER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det finns ett avsnitt av DS9 som jag anser vara ett av de bästa som gjorts, det är "Hard Time". I det avsnittet straffas O'Brien för spionage mot Argratha. Straffet är ett interaktivt program som ger honom minnet och erfarenheten av ett 20 år långt fängelsestraff. När han kommer tillbaka till DS9 har han mycket svårt att återanpassa sig. Han har "hallisar" där han ser sin cellkamrat Ee'char, som han mördat för några brödsmulor. O'Brien försöker att ta sitt liv, men talas till sans av Bashir.

<{POST_SNAPBACK}>

Minns också det här som ett av de mest underhållande avsnitten i ds9 över huvud taget. Jag vill också tillägga att ds9:s höjdpunkter är avsnitten som handlar om o'brien. Jag gillar karaktärsutvecklignen på honom men kom ihåg hans största roll i TNG (när han är med och jagar skeppet the Phoenix) det är kanske det bästa O´brienavsnittet och därmed också bland star treks bästa enligt mej. Visst han är en kanske inte den mest spännande karaktären vid första ögonkastet men han växer, hela tiden.

• 1 month later...
Har en fråga angående Miles, visst är det ett avsnitt när han har något slags kärleksproblem, slits mellan keiko och någon annan. Vilket avsnitt är det i så fall?

<{POST_SNAPBACK}>

Menar du när Kira är gravid med Miles och Keikos barn och Miles håller på att massera och ta hand om henne. Stämningen mellan de båda blir laddad och de kommer överens om "om det hade varit ett annat liv så...." typ :)

Men jag kommer inte ihåg exakt vilket avsnitt det är på rak arm....

• 2 weeks later...

Tänker nu lite på Miles när jag håller min egen lilla knodd i famnen. Miles är en bra förebild för just faderskap. Han är tuff och noga på jobbet och go och mjuk hemma. Helt klart är det ju att det är Keiko som styr hemmet, men Miles verkar finna sig i det. Lite som det är hemma hos mig... :blink:

Tänker nu lite på Miles när jag håller min egen lilla knodd i famnen. Miles är en bra förebild för just faderskap. Han är tuff och noga på jobbet och go och mjuk hemma. Helt klart är det ju att det är Keiko som styr hemmet, men Miles verkar finna sig i det. Lite som det är hemma hos mig... :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jadu EoNeel vad kan man säga förutom att man präglas av sina föräldrar. Jag tror att de har större betydelse än vad man själv vill tillåta. (du skrev ju tidigare om Miles påminde dig om din far.)

Ja just det. vad heter det? Det finns väl ett också där han blir lite kär i en Cardassier också va?

<{POST_SNAPBACK}>

Njaae det har jag svårt att tro, han har ju väldigt svårt för cardassier. Men det är ett avsnitt som en cardassisk vetenskapskvinna tror att han är intresserad av henne, men det är ett missförstånd. Han är irriterad och aggressiv mot henne, något som tydligen är att stöta på någon på Cardassia Prime :D (Destiny i säsong 3)

Ja just det. vad heter det? Det finns väl ett också där han blir lite kär i en Cardassier också va?

<{POST_SNAPBACK}>

Njaae det har jag svårt att tro, han har ju väldigt svårt för cardassier. Men det är ett avsnitt som en cardassisk vetenskapskvinna tror att han är intresserad av henne, men det är ett missförstånd. Han är irriterad och aggressiv mot henne, något som tydligen är att stöta på någon på Cardassia Prime :D (Destiny i säsong 3)

<{POST_SNAPBACK}>

Destiny...hur var det där? Miles var väl aldrig frestad? Var det inte något skumt med den tjejen? När det gällde Kira så var det barnet Miles var fokuserad på och resten var ett missförstånd...eller? :huh:

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Destiny...hur var det där? Miles var väl aldrig frestad? Var det inte något skumt med den tjejen? När det gällde Kira så var det barnet Miles var fokuserad på och resten var ett missförstånd...eller? :huh:

<{POST_SNAPBACK}>

Nä, Miles var inte frestad, även om de kom bra överens i slutet. Och det var inget konstigt med tjejen, det var bara en kulturkrock som gjorde att hon trodde att han stötte på henne när han i själva verket inte gjorde det. Hon var en hederlig cardassisk vetenskapskvinna - det var den tredje cardassiern som kom som var från Obsidian Order och som det var nåt skumt med...

Och beträffande Kira så tolkade jag det inte som att det bara var barnet. De tillbringade mycket tid tillsammans, Miles masserade henne etc och jag tror att de genuint blev intresserade av varandra. Men eftersom båda två är hederliga människor så agerade de inte på det.

Nu minns jag inte exakt, men var det inte nån som sa nåt i stil med "I ett annat liv så..." ? :)

SPOILERALERT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Men när det gäller Miles moral så måste man väl säga att den är av hög klass. Jag funderade på om han har gjort något tvivelaktigt. Det enda jag kan komma på var när han dödade sin medfånge för en bit mat när han satt i ett "fejkat" fängelse.

• 1 year later...
  • 2 weeks later...

Tycker att Colm Meaney är en riktigt bra skådespelare av klass. Har sett han göra det flesta roller på film. Han är en stor credit till rollbesättningen i ST. Smart att ta med honom till Ds9. Där får han visa vad han verkligen kan göra. (Något han visade redan i Thn tycker jag)

• 5 months later...

håller helt med! ett av O´Briens bästa avsnitt