Jump to content

Cardassier

MrsRiker

Recommended Posts

Det finns inget ämne om min favoritras cardassier - katastrof! - det måste jag göra något åt.

Den senaste i raden av mina favorit- :cardassian: är Damar. Har precis tittat klart på hela DS9 igen och insåg den här gången (när jag var beredd på att Garak och Dukat var suver??na :D) att Damar är jätteintressant. Han börjar som Dukats hejduk, går sen i Dominions ledband och gör till sist uppror för att bli en hjälte och martyr bland cardassierna. Han är ytterligare en komplex figur och en av DS9s många bra återkommande karaktärer. Att få bevittna hans kamp med sig själv, sitt självförakt över att som stolt cardassier behöva göra som Dominion och Weyoun säger är en (av många) höjdpunkt i serien. Han dricker kanar för att bedöva smärtan men tar sig igenom det och organiserar ett motstånd.

Han sträcker ut handen mot Kira i en försonande gest. En favoritscen är när han precis fått reda på att Dominion har dödat hans familj och han undrar vilket slags folk kan göra på det här sättet och Kira tittar stint på honom och säger nåt i stil med att ja Damar, vilket slags folk, det kan man fråga sig. Och det här är alltså mannen som varit en hård, typisk cardassier som skjutit Dukats dotter!

Dessutom är han väldigt tjusig - för att vara cardassier :wub: ;)

Jag vill se mer av cardassierna! Finns det några bra böcker som handlar om cardassier ni kan tipsa om?? :)

Japp de är en kul ras. Jag gillar att de har vart fredliga en gång i tiden men på grund av att deras resurser tog slut påbörjade de rovdrift och plundring...

Kan tyvärr inte tipsa om någon bok förutom Star trek encyklopedia och Deciphers rpg bok, Aliens...kanske inte så kul att köpa om man ej är rollspelare men i alla fall

Edited by orville

Jag känner mig kluven när det gäller cardassier. Helt klart har jag en "kärlek" för Garak. Men Damars karaktär har jag lite svårare att ta till mig. Jag finner honom inte trovärdig ibland. Helt plötsligt blir han vis.

Sen att de lät sig duperas av Dominion är också en fråga som jag är lite kluven till.

Visst var det så att Dukat trodde att han kunde kontrollera Dominion, men jag trodde att cardassier visste bättre. Jag kan liksom inte se dem som ett stolt krigar folk utan mera som klumpiga egoister.

Cardassians förlorade lite av sin charm när Dominion tog över, vilket jag tyckte var synd.

damar är kanske inte alltid helt trovärdig. Men vad jag kommer ihåg så gillade jag en scen där han som vanligt stod och söp, såg sig in i spegeln och verkligen föraktade det han hade blivit. Detta utspelade sig då cardassia var i union med dominion. Hela grejen med att de var övertagna berodde väl på inblandning av hamnskiftare i de högre skikten i cardassiska imperiet. Det har inte att göra med att de inte är stolta eller att de är klumopiga utan att de fruktar auktoritet...någon slags svaghet som ofta verkar återspeglas hos krigiska arter i star trek såsom, klingoner, cardassier och romulaner...

damar är kanske inte alltid helt trovärdig. Men vad jag kommer ihåg så gillade jag en scen där han som vanligt stod och söp, såg sig in i spegeln och verkligen föraktade det han hade blivit. Detta utspelade sig då cardassia var i union med dominion. Hela grejen med att de var övertagna berodde väl på inblandning av hamnskiftare i de högre skikten i cardassiska imperiet. Det har inte att göra med att de inte är stolta eller att de är klumopiga utan att de fruktar auktoritet...någon slags svaghet som ofta verkar återspeglas hos krigiska arter i star trek såsom, klingoner, cardassier och romulaner...

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm...tycker bara att "The Cardassian Secret Service" The Obsidian Order borde ha känt till detta eller iaf sett åt vilket håll det barka. :huh:

Det finns inget ämne om min favoritras cardassier - katastrof! - det måste jag göra något åt.

Den senaste i raden av mina favorit- :cardassian:  är Damar. Har precis tittat klart på hela DS9 igen och insåg den här gången (när jag var beredd på att Garak och Dukat var suveräna :D) att Damar är jätteintressant. Han börjar som Dukats hejduk, går sen i Dominions ledband och gör till sist uppror för att bli en hjälte och martyr bland cardassierna. Han är ytterligare en komplex figur och en av DS9s många bra återkommande karaktärer. Att få bevittna hans kamp med sig själv, sitt självf??rakt över att som stolt cardassier behöva göra som Dominion och Weyoun säger är en (av många) höjdpunkt i serien. Han dricker kanar för att bedöva smärtan men tar sig igenom det och organiserar ett motstånd.

Han sträcker ut handen mot Kira i en försonande gest. En favoritscen är när han precis fått reda på att Dominion har dödat hans familj och han undrar vilket slags folk kan göra på det här sättet och Kira tittar stint på honom och säger nåt i stil med att ja Damar, vilket slags folk, det kan man fråga sig. Och det här är alltså mannen som varit en hård, typisk cardassier som skjutit Dukats dotter!

Dessutom är han väldigt tjusig - för att vara cardassier  :wub:  ;)

Jag vill se mer av cardassierna! Finns det några bra böcker som handlar om cardassier ni kan tipsa om?? :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, det är en mycket stark scen. Men jag är besviken på Casey Biggs som gör en ganska svag insats, vilket han tyvärr gör i flera avsnitt. Trots att det är en så stark scen så lyfter Damar knappt på ögonbrynen (nu har ju inte cardassier såna, men ändå) när han får veta att hans familj avrättats, utan tar det som vilken tråkig nyhet som helst. Men man blir ju ganska bortskämd när det gäller bra spelade cardassier när man haft med Dukat och Garak så länge. :rolleyes:

• 3 months later...

Visst är det väl i TnG vsnittet the wounded man får se cardassierna för första gången+ Jag vill minnas att det är en ung Gul Dukat med i avsnittet... I det hade han en hjälm som jag tyckte var tuff. Synd att de verkar ha rationaliserat bort den med tiden/nyare serier.

En annan cool cardassier är ju seska som verkligen avspeglar artens strävan efter makt och genom den också självförverkligande.

• 1 month later...

Har ni läst Andrew Robinsons egna bok om Garak "A stitch in time"? Jag tyckte om den eftersom den svarar på några frågor man hade om Garak och visar olika scener mans minns från DS9 avsnitten fast ur Garaks synvinkel. Den kan jag rekommendera alla som gillar cardassierna.

Jag önskar att någon kunde spinna vidare på vad som sker inom den Cardassiska unionen efter att the Dominion faller. Hur bygger de upp sin värld igen och vad väljer de att förändra i samhället?

Mina favoriter i DS9 var de tre cardassierna. Garak som var mystisk och rolig, attraktiva Damar som utvecklades till en hjälte och Dukat som man inte visste om jag skulle hata eller älska ibland. Men när det Dukat kände jag att något föll sönder längs vägen. Mot slutet hade han förändrats alldeles för mycket och enbart blivit konstig och ond. Det är synd att de valde att föra honom längs den vägen när han var så mycket roligare i början när man inte riktigt visste var man hade honom.

Mina favoriter i DS9 var de tre cardassierna. Garak som var mystisk och rolig, attraktiva Damar som utvecklades till en hjälte och Dukat som man inte visste om jag skulle hata eller älska ibland. Men när det Dukat kände jag att något föll sönder längs vägen. Mot slutet hade han förändrats alldeles för mycket och enbart blivit konstig och ond. Det är synd att de valde att föra honom längs den vägen när han var så mycket roligare i början när man inte riktigt visste var man hade honom.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag ser inte Dukat på det sättet. Jag ser det som att han blev knäckt och galen när hans dotter Ziyal dog, något han sedan aldrig hämtar sig ifrån. Han är utstött från Cardassia och han är förutom galen även desperat efter att få tillbaka makten, och då tar han till övernaturliga metoder. En galen och desperat mans sista utväg alltså.

Så ser jag det i alla fall :)

Jag ska definitivt läsa boken om Garak. Problemet är bara att jag har en stor hög med att-läsa-böcker som trots att jag läser en massa bara växer och växer. Men nån dag så... :D

• 1 year later...
  • 3 months later...
  • 10 months later...
Detta kanske inte hör hit men det gäller Cardasseierna. Någon som vet vad deras Kanar egentligen är? Jag tycker att det mest ser ur som mörk sirap fast mer flytande.

Jag minns inte ingridienserna, men det ska vara någon tillblandad sörja av olika livsmedel, som är påhittad specielt för Cardessians. Alltså ingen juice eller liknande du kan köpa i affär. Vad jag har hört så tyckte ingen av karaktärerna om att dricka det. Smakade tydligen hemsk. Damar pimplade Kanar hela tiden i den sista säsongen av DS9, och det var inget som skådespelaren (Casey Biggs) uppskattade. Han har uttryckt att han avskydde Kanar.