Jump to content

Tuffast episod-titel

mumle

Recommended Posts

Det e ingen tvekan om att dom coola titlarna finns i TOS, va sägs om:

What are little girls made of?

The city on the edge of forever

Is there in truth no beauty?

eller varför inte

Let that be your last battlefield

TNGs Best of both worlds tycker jag e en ganska bra titel oxå.

Annat som e kul att notera....i TOS finns ett avsnitt som heter Where no man has gone before. Och i TNG finns ett avsnitt som heter Where Noone has gone before.

• 3 weeks later...
Citat: från mumle den 7:17 pm den juni 30, 2001

Annat som e kul att notera....i TOS finns ett avsnitt som heter Where no man has gone before. Och i TNG finns ett avsnitt som heter Where Noone has gone before.

ytterligare en kul grej att notera.... i TOS finns ett avsnitt som heter Wink of an eye, o i Voyager ett som heter Blink of an eye...

kan vi konstatera att författrna har brist på fantasi?

Det känns att om det va jag som tog upp ämnet med likannde titlar, känns som om jag måste förklara mig. (Om inte alla fattade va jag menade). Jag tänkte på introrna till TOS och TNG. I TOS sägar Kirk med bestämd först: "Where no man has gone before" och i TNG säger Picard:  "Where noone has gone before". Där har vi sambandet.

En helt annan grejj är ju "jämnstäldighets-faktorn" i de olika uttrycken. Vem vet, i Enterprise kanske det är "Where no woman has gone before"? ;)

• 1 year later...

DS9 har massvis med bra episod-titlar:

(att jag tycker om dem beror nog dock mest på att jag råkar gilla avsnitten så mycket :) )

* The Die is Cast

* Way of the Warrior

* Nor the Battle to the Strong

* Looking for Par'mach in All the Wrong Places (mindra bra avsnitt, men kul titel)

* In Purgatory's Shadow

* In the Pale Moonlight

* Tears of the Prophets

* Treachery, Faith, and the Great River

* Once More Unto the Breach

* It's Only a Paper Moon

* Inter Arma Enim Silent Leges

* The Dogs of War

... bara för att ta några exempel. Ännu en anledning till varför DS9 är den bästa ST-serien. ;)

Edited by Sotunk

det värsta avsnittsnamnet är helt klart DS9's "Badda-bing badda-bang!" idiotvarning!  :angry:

Nej, nej. "Badda-bing, badda-bang" är inte värst - långt ifrån.

En av de värsta episod-titlarna jag kan komma på just nu är TOS:s "Spock's Brain".

Edited by Sotunk

Var inte helt glad i VOY's titel på sista avsnitt. Dels för att "Endgame" är ganska fantasi-löst, dels för att namnet var taget från Arkiv X.

Jag kan hålla med dig. Hadde passat bättre om man hadde döpt dubbel-avsnittet till - The Final jurny(stavning funkar inte i dag), eller - The end of a jurny. Något namn som anknöt till slutet av deras resa lite bättre.

Hur stavas "resa" på engelska....????? Jag är helt tomm i dag. För tidigt på morgonen anntar jag.

Edited by Unkas

Jag kan hålla med dig.  Hadde passat bättre om man hadde döpt dubbel-avsnittet till - The Final jurny(stavning funkar inte i dag), eller - The end of a jurny.  Något namn som anknöt till slutet av deras resa lite bättre.

Hur stavas "resa" på engelska....????? Jag är helt tomm i dag.  För tidigt på morgonen anntar jag.

*SPOILERVARNING*

Journey, tror jag. Jag tycker dock att ett sådant namn skulle spoila för mycket, att det tog slut liksom, att de kommer hem. Iofs så är ju End Game inte särskilt bra heller. Kommer iofs inte inte på ngt bättre, så jag ska väl inte säga ngt. :rolleyes:

När det gäller tuffa titlar, tycker jag att "The Voyager Conspiracy" är ett rätt coolt namn. När jag läste det på stvoyager.nu, blev jag genast förväntansfull på avsnittet. :)

Edited by Essray