Kashked Posted December 22, 2005 Report Share Posted December 22, 2005 Jag skulle faktiskt kunna jämföra Klingoner med Nordkorea! Någon som håller med? Stor militärmakt, ganska instängda, VÄLDIGT många jobbar som militärer/krigare/kaptener! Jag skulle snarare säga att Nord Korea och Klingons är absoluta motsatser, i alla fall baserat på vad lite vi faktiskt vet om de båda platserna. Stora militärmakter är inte unikt, och imperiet bygger på ett feudalt system, medan Norra Koreas system är kommunistiskt. Sen så har vi ju frågan om de stora Husen son äger större delen av marken, till skillnad från NK, där staten äger allt. Osv. osv. osv. Men det är svårt att jämföra två påhittade politiska system. :P Hurseomhelst, klingonernas politiska struktur bygger på den Europeiska Mörka Åldern. Förutom att de säger Chansellor i stället för kung då förstås. Och har Birds of Prey i stället för båtar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P'kea Posted January 11, 2007 Report Share Posted January 11, 2007 Detta är säkert sant, men Klingons kunde resa i rymden mycket tidigare typ 1500/1600-talet i och med den strandsatta klingon snubben Shakespeare och det är ju först nu på senare år man kan köpa Hamlet på sitt orginalspråk, dvs på det språk som Shakespeare egentligen skrev, klingoianska :klingon: . Okej..... Du kanske borde sluta lukta på den läkande gaslednigen vid elementet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted January 12, 2007 Report Share Posted January 12, 2007 Detta finner jag störande eftersom jag hade intrycket av att klingonerna var en ras som inte åskiljde könen i fråga om makt och inflytande. I början på tng vill jag minnas att det nämndes att alla var krigare inget annat. Scenen jag ovan nämnt styrker detta men sedan har vi ds9 avsnittet Looking foir parmach in all the wrong places. Som ställer allt på ända och för oss till ett småfeodalistiskt samhälle...... :klingon: När jag yligen såg på TNG så uttrycktes det klart och tydligt, redan så tidigt som i säsong 3-4 tror jag t.o.m. att kvinnor inte kan tjäna i rådet, så det är inget DS9-påhitt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted February 15, 2007 Report Share Posted February 15, 2007 (edited) ALLA är inte krigare, vem skulle då tillverka vapen? Qaplah! :klingon: krigarna själva , varje krigare gör vapnet efter sina behov . utom i de fall där en Bat´Leth har gått från far till son i generationer förstås Edited March 12, 2007 by K´hogh son of Klintoch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 (edited) jag har funderat på namnen på klingonska hus och min uppfattning är att det finns fyra regler för namn: 1.huset kallas efter nuvarande ledare(oftast förekommande) 2.huset kallas efter husets grundare (som huset Duras) 3.huset kallas efter husets förra ledare (som huset Mogh) 4.huset kallas efter husets största ledare undrar om ni har kommit till en annan slutsats :klingon: -------------------- ''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!'' K´hogh son of Klintoch av huset Koragh Edited April 16, 2007 by K´hogh son of Klintoch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 jag har funderat på namnen på klingonska hus och min uppfattning är att det finns fyra regler för namn: 1.huset kallas efter nuvarande ledare(oftast förekommande) 2.huset kallas efter husets grundare (som huset Duras) 3.huset kallas efter husets förra ledare (som huset Mogh) 4.huset kallas efter husets största ledare undrar om ni har kommit till en annan slutsats :klingon: -------------------- ''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!'' K´hogh son of Klintoch av huset Koragh Som jag fattat det så är det snarare familjens "efternamn" som ger husets namn. Alltså heter Duras systrarna Duras i efternamn och worfs bror Mogh. Hur det är med Worf vet jag inte då han är adopterad. Men det kanske är fel? J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 jag har funderat på namnen på klingonska hus och min uppfattning är att det finns fyra regler för namn: 1.huset kallas efter nuvarande ledare(oftast förekommande) 2.huset kallas efter husets grundare (som huset Duras) 3.huset kallas efter husets förra ledare (som huset Mogh) 4.huset kallas efter husets största ledare undrar om ni har kommit till en annan slutsats :klingon: -------------------- ''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!'' K´hogh son of Klintoch av huset Koragh Som jag fattat det så är det snarare familjens "efternamn" som ger husets namn. Alltså heter Duras systrarna Duras i efternamn och worfs bror Mogh. Hur det är med Worf vet jag inte då han är adopterad. Men det kanske är fel? J. Ne Worfs bror heter väl inte Mogh. Däremot heter deras far Mogh. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 jag har funderat på namnen på klingonska hus och min uppfattning är att det finns fyra regler för namn: 1.huset kallas efter nuvarande ledare(oftast förekommande) 2.huset kallas efter husets grundare (som huset Duras) 3.huset kallas efter husets förra ledare (som huset Mogh) 4.huset kallas efter husets största ledare undrar om ni har kommit till en annan slutsats :klingon: -------------------- ''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!'' K´hogh son of Klintoch av huset Koragh Som jag fattat det så är det snarare familjens "efternamn" som ger husets namn. Alltså heter Duras systrarna Duras i efternamn och worfs bror Mogh. Hur det är med Worf vet jag inte då han är adopterad. Men det kanske är fel? J. när det gäller efternamn har jag fattat det som att det är som våra "Svensson"(ursprungligen Svens son) eller "Johansson"(ursprungligen Johans son) eller som Islands "Gertrudsdottir""(ursprungligen Gertruds dotter) . alltså är fallet med Kurn son of Mogh att Kurn är förnamn och son of Mogh efternamn , men Kurns son skulle ha efternamnet son of Kurn även om han skulle tillhöra huset Mogh . vad det gäller Worf så heter han Worf son of Mogh även efter att han blivit upptagen i huset Martok och betraktas som en broder av Martok(i stil med blodsbroder antar jag) . :klingon: -------------------- ''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!'' K´hogh son of Klintoch av huset Koragh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klingonwarrior13 Posted June 30, 2010 Report Share Posted June 30, 2010 jag tycker att klingons är bäst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted July 1, 2010 Report Share Posted July 1, 2010 Med tanke på ditt namn så kan nog de flesta räkna ut det^^ Men varför tycker du att klingons är bäst? Tänk på att detta är ett diskussionsforum och att inlägg helst ska inbjuda till vidare diskussion. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts