Jump to content

Klingoner

mumle

Recommended Posts

Såg just avsnittet Reunion (jaja Quiet....det va TNG :)). När K´Ehleyr (Worfs "fru" ) fäller kommentaren "Not even a bite on the cheek for old time sake?" till Worf, insåg jag hur mycket jag diggar klingons. Deras ironi och sarkasm går inte att ta fel på, då framför allt K´Ehleyrs, synd att hon bara är med i två (eller?) avsnitt.

En annan rolig sak om klingons. En av deras värsta förolämpningar är "Din mamma har en slät panna", eller som det på klingon heter, "Hab SoSlI' Quch!". :lol:<p>//mumle<p>(Ändrad av mumle kl. 9:05 pm den aug. 22, 2001)

• Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tror att det är så, alltså att hon är med i två avsnitt, dock är skådisen med i fler star trek avsnitt :biggrin:

Jag tycker också om Klingonerna, men favvisarna är Romulanerna, vilket gör att jag ser fram emot nästa ST film!!

Romulans...hmmm....joo... Dom är ganska mänskliga på nåt sätt. I TNG-filmen "Chain Of Command", när Picard hålls fången hos Romulans, inser man att dom inte är så olika människorna iallafal. Det enda som skiljer är hur man ser på dom.

Fast dom e lite för sluga ibland tycker jag....sånt blir man arg på. :)

Jag tycker också om Klingons. Tänk att ha en sån som livvakt. Och så deras språk! Jag önskar att jag kunde det flytande. På www.startrek.com finns det en ordlista, och lessons nånting.Det finns inte dock alla ord i världen i ordlistan.

Va betyder det där => Quiet????????

Det e Klingon det vet jag men vad betyder det.

(Ändrad av tre gånger Fredrik kl.11.59 am och 2:01 pm den aug. 29, 2001)

(Ändrad av Fredrik kl. 2:03 pm den aug. 29, 2001)

(Ändrad av Fredrik kl. 2:04 pm den aug. 29, 2001)

• 2 weeks later...

När vi ändå är inne på klingon. Visste ni att e-post-protokollet IMAP inte bara har stöd för såna saker som åäö, utan också för, just det, KLINGON!!!! så OTROLIGT TUFFT!! :cheesy:

Så jag säger till er alla, dumpa POP3, och börja skicka klingon-mail!!! :)

Citat: från mumle den 4:28 pm den sep. 9, 2001

När vi ändå är inne på klingon. Visste ni att e-post-protokollet IMAP inte bara har stöd för såna saker som åäö, utan också för, just det, KLINGON!!!! så OTROLIGT TUFFT!! :cheesy:

Så jag säger till er alla, dumpa POP3, och börja skicka klingon-mail!!! :)

Jag kanske har missat något men vad är adressen till klingon mail?

(Ändrad av pelle28k kl. 11:52 am den sep. 13, 2001)

Det är ingen sida eller så. Utan en ganska ny (nått år gammal) teknik att skicka e-mail på. Oftast använder man pop3-servrar när man skickar och tar emot e-mail. Då används en teckentabell som är 8 bitar stor, dvs. det finns 256 olika tecken. I det "nya systemet" använder man en teckentabell på 16 bitar, vilket gör att man kan använda ca 65 000 tecken. Nog med teknikbabbel, saken är i alla fall den att programmerarna till teckentabellen insåg vikten av att ha med klingon :).

Citat: från mumle den 3:57 pm den aug. 24, 2001

Romulans...hmmm....joo... Dom är ganska mänskliga på nåt sätt. I TNG-filmen "Chain Of Command", när Picard hålls fången hos Romulans, inser man att dom inte är så olika människorna iallafal. Det enda som skiljer är hur man ser på dom.

Fast dom e lite för sluga ibland tycker jag....sånt blir man arg på. :)

det är cardassians INTE romulanerna

• 5 months later...