mumle Posted August 22, 2001 Report Share Posted August 22, 2001 Såg just avsnittet Reunion (jaja Quiet....det va TNG ). När K´Ehleyr (Worfs "fru" ) fäller kommentaren "Not even a bite on the cheek for old time sake?" till Worf, insåg jag hur mycket jag diggar klingons. Deras ironi och sarkasm går inte att ta fel på, då framför allt K´Ehleyrs, synd att hon bara är med i två (eller?) avsnitt. En annan rolig sak om klingons. En av deras värsta förolämpningar är "Din mamma har en slät panna", eller som det på klingon heter, "Hab SoSlI' Quch!". :lol:<p>//mumle<p>(Ändrad av mumle kl. 9:05 pm den aug. 22, 2001) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spock Posted August 24, 2001 Report Share Posted August 24, 2001 Tror att det är så, alltså att hon är med i två avsnitt, dock är skådisen med i fler star trek avsnitt :biggrin: Jag tycker också om Klingonerna, men favvisarna är Romulanerna, vilket gör att jag ser fram emot nästa ST film!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumle Posted August 24, 2001 Author Report Share Posted August 24, 2001 Romulans...hmmm....joo... Dom är ganska mänskliga på nåt sätt. I TNG-filmen "Chain Of Command", när Picard hålls fången hos Romulans, inser man att dom inte är så olika människorna iallafal. Det enda som skiljer är hur man ser på dom. Fast dom e lite för sluga ibland tycker jag....sånt blir man arg på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted August 26, 2001 Report Share Posted August 26, 2001 Tycker också om Klingonerna mycket, de är väldigt häftiga och de är också väldigt våldsamma, skulle inte vilja möte ett gång sådanna i en mörk gränd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted August 26, 2001 Report Share Posted August 26, 2001 Mumle: Chain of Command; Sur le pont d´anvignon! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Posted August 29, 2001 Report Share Posted August 29, 2001 Jag tycker också om Klingons. Tänk att ha en sån som livvakt. Och så deras språk! Jag önskar att jag kunde det flytande. På www.startrek.com finns det en ordlista, och lessons nånting.Det finns inte dock alla ord i världen i ordlistan. Va betyder det där => Quiet???????? Det e Klingon det vet jag men vad betyder det.(Ändrad av tre gånger Fredrik kl.11.59 am och 2:01 pm den aug. 29, 2001) (Ändrad av Fredrik kl. 2:03 pm den aug. 29, 2001) (Ändrad av Fredrik kl. 2:04 pm den aug. 29, 2001) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumle Posted August 30, 2001 Author Report Share Posted August 30, 2001 Om du vill lära dig mer klingon, gå in på www.kli.org (klingon language institute). Tror det ska finnas kurser o sånt där, men har inte kollat så noga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted August 31, 2001 Report Share Posted August 31, 2001 Fredrik: Det är en klassisk Fransk sång som Picard sjunger i det avsnittet. Betyder ungefär "Vid Avignons spets".. Kan inte alla den? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumle Posted September 9, 2001 Author Report Share Posted September 9, 2001 När vi ändå är inne på klingon. Visste ni att e-post-protokollet IMAP inte bara har stöd för såna saker som åäö, utan också för, just det, KLINGON!!!! så OTROLIGT TUFFT!! :cheesy: Så jag säger till er alla, dumpa POP3, och börja skicka klingon-mail!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ella Posted September 12, 2001 Report Share Posted September 12, 2001 vänta nu... är det inte på en bro över Avignon?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted September 12, 2001 Report Share Posted September 12, 2001 Citat: från Ella den 7:52 pm den sep. 12, 2001 vänta nu... är det inte på en bro över Avignon??Så kan det vara! :biggrin: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle28k Posted September 13, 2001 Report Share Posted September 13, 2001 Citat: från mumle den 4:28 pm den sep. 9, 2001 När vi ändå är inne på klingon. Visste ni att e-post-protokollet IMAP inte bara har stöd för såna saker som åäö, utan också för, just det, KLINGON!!!! så OTROLIGT TUFFT!! :cheesy: Så jag säger till er alla, dumpa POP3, och börja skicka klingon-mail!!! Jag kanske har missat något men vad är adressen till klingon mail?(Ändrad av pelle28k kl. 11:52 am den sep. 13, 2001) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumle Posted September 13, 2001 Author Report Share Posted September 13, 2001 Det är ingen sida eller så. Utan en ganska ny (nått år gammal) teknik att skicka e-mail på. Oftast använder man pop3-servrar när man skickar och tar emot e-mail. Då används en teckentabell som är 8 bitar stor, dvs. det finns 256 olika tecken. I det "nya systemet" använder man en teckentabell på 16 bitar, vilket gör att man kan använda ca 65 000 tecken. Nog med teknikbabbel, saken är i alla fall den att programmerarna till teckentabellen insåg vikten av att ha med klingon . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janson Posted September 19, 2001 Report Share Posted September 19, 2001 Undrar bara vad Qapla' betyder.Antar att någon här borde veta det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumle Posted September 19, 2001 Author Report Share Posted September 19, 2001 Är inte helt säker, men jag tror det betyder någonting i stil med "Ha framgång i strid". Ungefär samma som vulcans "Live long and prosper" fast med lite klingonblod i sig. Kolla om jag har rätt på www.kli.org Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted September 21, 2001 Report Share Posted September 21, 2001 Citat: från Janson den 4:37 pm den sep. 19, 2001 Undrar bara vad Qapla' betyder.Antar att någon här borde veta det...qapla' betyder Success Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted September 21, 2001 Report Share Posted September 21, 2001 Citat: från mumle den 3:57 pm den aug. 24, 2001 Romulans...hmmm....joo... Dom är ganska mänskliga på nåt sätt. I TNG-filmen "Chain Of Command", när Picard hålls fången hos Romulans, inser man att dom inte är så olika människorna iallafal. Det enda som skiljer är hur man ser på dom. Fast dom e lite för sluga ibland tycker jag....sånt blir man arg på. det är cardassians INTE romulanerna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumle Posted September 21, 2001 Author Report Share Posted September 21, 2001 JA det e det. Förlåt mig så mycket för detta snedtramp i startrek-myllan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted September 21, 2001 Report Share Posted September 21, 2001 http://www.klingonska.org/ är ett bra tips på sida. De försöker översätta Klingon till Svenska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted September 22, 2001 Report Share Posted September 22, 2001 Bra sida om man gillar sånt. =|:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turambar Posted March 7, 2002 Report Share Posted March 7, 2002 Nån här som talar klingonska?? Nån bra hemsida?? Kan man köpa såna vapen som klingonerna har någonstans?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted March 7, 2002 Report Share Posted March 7, 2002 Jag vet inte var man kan köpa eller nåt men testa gå in på msn eller altavista så kan du söka efter klingon..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turambar Posted March 7, 2002 Report Share Posted March 7, 2002 Jag vet inte var man kan köpa eller nåt men testa gå in på msn eller altavista så kan du söka efter klingon..... bra ide Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumle Posted March 7, 2002 Author Report Share Posted March 7, 2002 Klingon Language Institute. Det har gått en kurs i klingon på Lunds Universitet innan, det va visserligen några år sen. Ganska skoj Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turambar Posted March 7, 2002 Report Share Posted March 7, 2002 (edited) Klingon Language Institute. Det har gått en kurs i klingon på Lunds Universitet innan, det va visserligen några år sen. Ganska skoj tack Edited March 29, 2003 by P'tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts