Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

• Svar 159
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad

Klingons är bra, jag gillar skarpt är de har en bra hederskänsla. Dock tycker jag det är lite fånigt att om en familjemedlem blir vanärad så ligger den vanäran kvar upp till flera generationer. Inte så kul det faktiskt.

Worf är den bästa klingonen! TNG har de bästa avsnitten med gällande Klingons tycker jag personligen alltså!

Se sista avsnittet i TNG "all good things" om ni inte gjort det, där är lite oväntade saker med Klingons kan man säga...men sedan om det blir så..det vet ingen...

• 3 veckor senare...
Postad (redigerade)
Hur såg dom första klingonerna ut? :vulcan:

Först och främst: inga pannor!!

Detta skiljer TOS-klingonerna från de klingoner vi är vana vid. Fast vad det än är som det beror på, måste det ha hänt på 2200-talet, eftersom klingonerna ser "normala" ut i ENT. Detta tas upp i DS9's "Trials and Tribble-ations" där Worf säger att det finns en anledning till det men har vägrar berätta varför.

Frågar ni mig är detta bara en ursäkt som TPTB har hittat på för att slippa erkänna att man inte hade råd med häftig sminkning och rekvisita på 60-talet.

Redigerad av Excelsior
Postad

Tycker inte så speciellt mycket om Klingons vare sig i TOS, DS9 eller det lilla man har sett av dem i ENT. Det finns så många andra spännande raser och jag tycker att det är på tok för mycket avsnitt/filmer som handlar om klingons...

• 2 veckor senare...
Postad
Jag tror att Roddenberry baserade klingonerna på vikingarna (inte sånggruppen!) :vulcan:

Man bör endast se på TOS när man vill se hur Roddenberry's Klingoner är då det är dom sam han gjorde de i TNG/DS9/VOY/ENT och filmerna har han en mindre om ingen roll i hur de är till sättet att vara

• 1 månad senare...
Postad

Hittade några bra fraser på internet.

Yes. (answer to yes/no question) HIja' or HISlaH

No. (answer to yes/no question) ghobe'

Yes, OK, I'll do it. lu' or luq

No, don't, I won't. Qo'

Hello. (Roughly, "What do you want?") nuqneH

What's happening? qaStaH nuq?

Huh? nuqjatlh?

I understand. jIyaj

I don't understand. jIyajbe'

Good! (expression of satisfaction) maj

Well done! majQa'

Where is the bathroom? nuqDaq 'oH puchpa''e'

Come in yI'el (to more than one person: pe'el)

Come here. HIghoS

Go away. naDevvo' yIghoS (to more than one person: naDevvo' peghoS)

Open the door! lojmIt yIpoSmoH!

Don't be silly. yIDoghQo' (to more than one person: peDoghQo')

Your mother has a smooth forehead! Hab SoSlI' Quch! (Note: this is a powerful insult; don't say it to friends.)

VIKTIG ;)Today is a good day to die. Heghlu'meH QaQ jajvam

We are Klingons! tlhIngan maH!

Happy birthday. qoSlIj DatIvjaj (to more than one person: qoSraj botIvjaj)

What time is it? 'arlogh Qoylu'pu'? (Literally, "How many times has it [presumably

some traditional hour alarm] been heard?")

Shut up! bIjatlh 'e' yImev (to more than one person: Sujatlh 'e' yImev)

That's great news! buy' ngop (Literally, "The plates are full")

• 2 veckor senare...
Postad

Måste starfleet få alla sina kaptener godkända av klingons numera? Picard var Arbiter of succession i klingons inbördeskrig. Sisko hade också en massa fuffens för sig med klingons och var också i nån slags domstol och nu har Archer också haft ett antal avsnitt som går ut på att han ska sätta sig i respekt hos klingons. Tanken slog mig att det måste vara någon höjdare på Paramount som har kommit på att det är ett bra sätt att göra kaptenerna populära hos publiken. Om dom hårda och tuffa klingons har respekt för TV-seriens hjälte är det ju lättare att själv ha det. Tror ni det är medvetet? Eller bara en ren slump?

Postad

Jag tror snarare att det är så att starfleet är respekterad av klingons i tex Picards fall och är det vid den tiden men innan var klingons högmodiga och var mycket kraftiga och starfleet ville då ha deras stöd och efter att ha visat sig dugliga i strid så blev vissa kaptener mycket respekterade, andra som Kirk hammnade i domstol och fick livstidsstraffarbete... :P :klingon:

• 4 månader senare...
Postad

Jag tror nog snarare som tidigare svar här: att de kaptener som nämns har betett sig på ett sådant sätt att de goda pirogpannorna ansett dem ärorika. :klingon:

• 4 veckor senare...
Postad

Pffft... vi romulans har ju en annan uppfattning i den frågan.

Även om starfleetkaptenerna gör modiga saker och visar sig dugliga i strid undrar jag om dom verkligen förtjänar så mycket respekt från klingons som dom verkar få. Borde inte mod, duglighet i strid ära m.m. vara ett minimumkrav för vilken klingonkapten som helst?

• 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Postad
Råkade hitta denna sida när jag letade efter nått helt annat. Inte den mest omfattande sidan av det klingonska språket men ändå.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm, jag har en bok hemma där man kan lära sig endel klingonska och de ord jag kunde som stod på sidan stavades på ett helt annat sätt. Är det bara ord som han har hittat då han har rollspelat eller är det mina kunskaper inom det klingonska vokabuläret som sviktar?

• 4 månader senare...
  • 1 månad senare...
Postad

Måste bara få uttrycka min beundran för universums mest formidabla klingon: General Martok! :klingon: :wub: Åh, han är fantastisk, och JG Herzler borde vara född klingon. (Såg extramaterialet i en DS9-box igår och han ser helt fel ut när han inte är i klingonmake-up. )

*spoilervarning här nere*

I alla fall - Martok är så som klingons ska vara. En ärbar man, stark, rättfram, en bra krigare och är fylld av den där klingonska livsglädjen som Jadzia efterlyser hos Worf. Han är en bra ledare och han ser väldigt skräckinjagande och ärbar ut med bara ett öga. Jag ÄLSKAR alla avsnitt när han är med och när Worf dödade Gowron och Martok blev kansler istället är verkligen det bästa som kan hända imperiet. En ärbar man, en krigare som ledare istället för den korrumperade Gowron.

Ah, jag skulle vara ärad över att få dricka en bägare blodvin med Martok!! :wub: :klingon: :D :lol:

• 2 veckor senare...
Postad
Måste bara få uttrycka min beundran för universums mest formidabla klingon: General Martok!  :klingon:  :wub: Åh, han är fantastisk, och JG Herzler borde vara född klingon. (Såg extramaterialet i en DS9-box igår och han ser helt fel ut när han inte är i klingonmake-up. )

*spoilervarning här nere*

I alla fall - Martok är så som klingons ska vara. En ärbar man, stark, rättfram, en bra krigare och är fylld av den där klingonska livsglädjen som Jadzia efterlyser hos Worf. Han är en bra ledare och han ser väldigt skräckinjagande och ärbar ut med bara ett öga. Jag ÄLSKAR alla avsnitt när han är med och när Worf dödade Gowron och Martok blev kansler istället är verkligen det bästa som kan hända imperiet. En ärbar man, en krigare som ledare istället för den korrumperade Gowron.

Ah, jag skulle vara ärad över att få dricka en bägare blodvin med Martok!!  :wub:  :klingon:  :D  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Det är lite lustigt, Martok har massor av humor och glädje och han skämtar och är cynisk. Men Worf är som en Vulcan...inte riktigt, men han är bra träig ibland. Jag fattar inte varför han har så svårt för att slappna av... :blink:

Vänligen logga in för att kunna kommentera

Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in

Logga in nu

• Skapa nytt...