Gå till innehåll

Klingoner


mumle

Rekommenderade inlägg

  • Svar 159
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

det sägs ju att klingon ska vara enklare om man talar ett eller flera slaviska språk. vet inte varför, eftersom jag inte kan se några likheter i språkrytmen eller uppbyggnaden. men visserligen kom jag inte längre i mina slaviska språkstudier än reseparlören på tjeckiska... ;)

Men jag tycker att Klingon låter ganska likt slaviska språk nu när du nämner det. Lite som ryska eller Tjeckiska. så där kraftigt och hackigt i uttalet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frasier pratar på Klingon

I Frasier avsnittet Star mitzvah(s10) tror Frasier att han pratar hebriska när ha egentligen säger det på Klingon på en judisk bar mitzvah.

***************************

det här kommer från en annan scen av avsnittet

ST-fan "..... they are in klingon"

not ST-fan: "from star trek. it's not even real"

ST-fan "it's the fastest growing lanuague on the planet. this is what you people dont understand; a man named Gene Roddenberry had a vision ... "

Man får också se en peruk som Joan Collins hade i TOS-avsnittet "The City on the Edge of Forever". (vet ej om det är den riktiga)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vem e fraiser??

En karaktär som först var med i serien "Skål" ("Cheers", som går på morgnarna på Kanal 5), som sedan fick en egen serie, kallad "Fraiser" (som brukar gå på kvällarna i Kanal 5). Spelas av Kelsey Grammar, som är extremt rolig :lol: :lol: :lol: (Frasier är en av mina favoritserier). Kelsey Grammar lär även ha haft en biroll i ngt TNG.avsnitt. (Minns dock ej vilket, men det står i "Trek-relaterat på Tv, del 2", tror jag)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, var kan jag hitta den? :)

På Direct Connect, men jag skulle kunna lägga upp den på mina prylar på lunar. Heter Smart_one där

Gör du det.

Jag måste bara lära mig hur den där pryl-grejen funkar. Jag är väldigt dålig på Lunar och har egentligen ingen vidare lust att lära mig att använda det heller.

Sotunk avskyr Lunar! ;)

Redigerad av Sotunk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
Är det någon här som pratar Klingon?

Hur säger man:

-Hej

-mitt namn är

-Jag är xx år gammal?

-Hur mår du?

-Hejså

-Vi ses

på klingon?

Skrev ett långt inlägg, som försvann, där jag hade skrivit alternativa ord och fraser istället. Orkar inte skriva om allt i det inlägget, så här kommer en kortare verision.

Av dessa fraser så finns ingen av dom på Klingon.

Klingonerna säger ju inte "Hej", utan "vad vill du", och ungefär så är det med dom andra uttrycken också.

Det går ju och översätta meningar själv till klingonska, alla grammatiska regler, och en hel del ord, står i "The Klingon Dictionary", och "Klingon for the galactic traveler" ....

Redigerad av P'tack
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klingonerna säger ju inte "Hej", utan "vad vill du", och ungefär så är det med dom andra uttrycken också.

Nej, det anses ohövligt å ta upp en massa onödig tid från andra bara för att säga det mycket onödiga ordet "hej", utan en Klingon går rakt på sak: "vad vill du".

Mycket sympatiskt!

Redigerad av bruse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Jag tror att jag har några gammla klingon översättnings program i datorn...vet bara inte exakt vart. Har inte testat dem så mycket dock. Laddade ner dem från någon hemsida för nått/några år sedan. Till forum ledarna: Ja, det var laglig nedladdning och inget annat ;) . Skicka ett PM med din mail så kan jag f??rsöka skicka dem till dig om jag hittar dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...
  • 2 veckor senare...
Tja, Broken Bow är människans första möte med Klingons nu.

"Never thrust a Klingon" säger S.P.O.C.K och Kirk

Personligen tycker jag om dom.  :wub:

Klingons ÄR bäst! Jag gillar dom skarpt!

Men inte dom i ent. Tos och tng klingoner ska det va!

Inte "kanon mat" klingonerna i ds9!!!! :arg:

Redigerad av Klingon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klingons ÄR bäst! Jag gillar dom skarpt!

Men inte dom i ent. Tos och tng klingoner ska det va!

Inte "kanon mat" klingonerna i ds9!!!!

Ja som sagt klingons är väldigt tuffa, om man inte gillar klingons så är man ingen riktig trekker. Klingons har blivit en stor del av Star Trek, ja undrar om Gene Roddenberry trodde att de skulle bli så populära?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klingons ÄR bäst! Jag gillar dom skarpt!

Men inte dom i ent. Tos och tng klingoner ska det va!

Inte "kanon mat" klingonerna i ds9!!!!

Ja som sagt klingons är väldigt tuffa, om man inte gillar klingons så är man ingen riktig trekker. Klingons har blivit en stor del av Star Trek, ja undrar om Gene Roddenberry trodde att de skulle bli så populära?

Kanske det?

Undra hur han skulle reagera of han fick se dagens trekkers?

Jag har för mig att gene efter tos ville sluta göra trek men att den hadde blivigt så populär så dom gjorde tng och följande serier. Är det någon mer som vet något om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...