Jump to content

Konst och musik inom ST-kosmos

EoNeel

Recommended Posts

Spock han spelade på sin luta och Data försökte sig på en målarkarriär. Men i övrigt...är det fattigt med konst och musik inom ST? Hur många konstnärer och musiker har presenterats i ST? De målningar och den musik dom finns i ST vad är det för något? :huh:

För att inte nämna EMH Doktorn. Operasångare, författare, holograf, komiker och stolt innehavare av ett offciellt konstnärsskap från Federationen.

Garak sen, designer och utformare av modekollektioner (överdriver jag nu?) samt mästare av flera inte fullt lika estetiska konster.

En engångskaraktär i TOS, Flint, sades under sitt odödliga liv ha varit personer som Leonardo da Vinci, Brahms och dessutom Sten från Marcus III (gör jag bort mig om jag erkänner att jag inte är bekant med den världsberömde Sten från Marcus III???). Hr alvarligt man ska ta på detta kan man ju disskutera.

Med sina exotiska utomjordiska miljöer, stämningsfulla musik och all annan spännande design är det lätt att avfärda ett påstående som att Star Trek inte skulle beröra konst. Men när jag tänker på det så är intresset för konst förvånadsvärt lamt.

Undantaget skulle väl vara TNG där konst och musik är verktyg för karaktärerna (främst Data) att utforska sig själva. Jag har inga siffror men jag kan slå vad om att antalet konstnärer är fler i TNG än resten av genren.

Oturligt nog är konst och musik nedgraderat till hobbies i DS9, VOY och ENT.

<{POST_SNAPBACK}>

Är det? Är det inte bara så att de flesta personer vi följer har valt en annan karriär och därmed ägnar sig åt olika konstformer som sin hobby (på samma sätt som teater är Dr. Cruchers hobby). På rak arm kan jag dessutom komma på att det ju fanns en tidigare Dax som var kompositör (och som dessvärre hade en lite mer otrevlig hobby...).

Är det? Är det inte bara så att de flesta personer vi följer har valt en annan karriär och därmed ägnar sig åt olika konstformer som sin hobby (på samma sätt som teater är Dr. Cruchers hobby). På rak arm kan jag dessutom komma på att det ju fanns en tidigare Dax som var kompositör (och som dessvärre hade en lite mer otrevlig hobby...).

Jag tror inte det. I TNG var karaktärernas konstintressen inte bara avkoppling utan ständigt återkommande förlängningar av deras personligheter.

Picards tycke för Shakespear var inget han gjorde på fritiden utan något han tillämpade och reflekterade över i alla olika situationer, hans flöjt kastade honom i att annat ljus ??n det vi var vana att se honom i.

Rikers trombonspel (Harry Kim spelade klarinet) var inte bara musik utan en representation över hans kultursmak. Att han var duktig kock har inget med hans smak eller kultur att göra men är en jätteviktig del av hans liv och uppväxt.

Att måla och tyda sina konstverk var en av Datas största framsteg som individ. Hans utövande av musik och sång fick vi följa från hans vissling i Encounter at Farpoint till "Blue Skies" i Nemesis.

Ingen annan serie har kommit i närheten av TNGs strålande användning av konstformer, inte ens med EMH.

OK, jag kan hålla med om att TNG kanske tar karaktärernas konstintresse på större allvar och att det ibland är en viktig ingridiens i handlingen. Men det är fortfarande något som karaktärerna gör vid sidan av deras egentliga karriärsval. Och detta kan vara nog så viktigt för en persons utveckling, kulturella bakgrunder med mera. För många har ordet "hobby" en klang av något som inte görs "på riktigt". Jag håller inte alls med om det. En hobby kan vara nog så viktig - ibland viktigare - än den dagliga sysslan som ger bröd på faten. Antagligen insåg TNG:s manusförfattare detta vilket är anledningen till att fritidsintressena spelar så stor roll.

En annan sak som slog mig var designfrågan...

När det just gäller design i ST så är det några saker som står ut, som "The Saurian Brandy Bottle" i TOS-avsnittet The Enemy Within. Flaskan är vacker, futuristisk och praktisk i sitt vackra röda läderhölje.

Sen när vi kommer till kläddesign så tycker jag att TNG har de absolut häftigaste uniformer och kläder för sina kvinnor. De är välskurna, snygga och mkt klädsamma.

ST The Motion Picture har by far de häftigaste och de snyggaste märken och skyltar. De har mkt hög kavalitet. De skulle absolut funka i verkligheten.

När det gäller vapendesign så tycker jag att de vapen som innehas av Jem'Hadars sticker ut lite X-tra.

Detta är bara ett litet urval ur den underbara skattkista som ST utgör. :D

När jag skrev denna tråd så kanske jag skulle ha varit lite mera tydlig på ett visst område nämligen: Den morderna musiken och konsten inom ST-kosmos. Det måste ju finnas de som skapar musik och konst som lever i dessa århundrande som ST utgör. Alltså, man får nästan bara ta del av enskilda musik och konst- intressen och då av enbart äldre mästare. Men var är de då levande konstnärerna och musikerna?

Vi har också Picard som är en flitig flöjtspelare och ivrig lysnare till klassisk musik. Sedan har vi Will Riker som är en duktig saxofonspelare inom jazzgenren och vi har Harry Kim som är en vass Trombonist. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Nu förväxlar du det, det är Riker som spelar trombon och Kim spelar Klarinett och även senare sax.

Vi har också Picard som är en flitig flöjtspelare och ivrig lysnare till klassisk musik. Sedan har vi Will Riker som är en duktig saxofonspelare inom jazzgenren och vi har Harry Kim som är en vass Trombonist. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Nu förväxlar du det, det är Riker som spelar trombon och Kim spelar Klarinett och även senare sax.

<{POST_SNAPBACK}>

jag vet, jag vet, jag vet... :rodna: :rodna: :rodna:

När jag skrev denna tråd så kanske jag skulle ha varit lite mera tydlig på ett visst område nämligen: Den morderna musiken och konsten inom ST-kosmos. Det måste ju finnas de som skapar musik och konst som lever i dessa århundrande som ST utgör. Alltså, man får nästan bara ta del av enskilda musik och konst- intressen och då av enbart äldre mästare. Men var är de då levande konstnärerna och musikerna?

<{POST_SNAPBACK}>

Hm... en bra fråga. På rak arm kan jag bara komma på författare som nämns (varav Jake Sisko borde vara den mest uppenbara)

Det slår mig nu att trots att alla berömdheter dras till Enterprise kan jag inte komma ihåg någon berömd konstnär, författare eller tonsättare.

Ibland händer det ju att gammla storheter som alla känner till räknas upp som Vivaldi, Mozart, Beethoven, Strauss och Sten (från Marcus III) där den siste är en okänd från 2300-talet. Bra om man vill markera att det är framtid. Lite synd är att dessa i likhet med sina föregångare har mystiska namn så att det är omöjligt att avgöra om de är utomjordningar eller människor :P

Om man synar Star Trek i sömarna kan man nog luska fram några konstnärer men att de ska vara en sådan minoritet i jämförelse med vetenskapsmän och uppfinnare är ju bara att beklaga.

Fast hur hade det blivt egentligen? "Enterprise får besök av Rebecca Donaldson som designade bordsdukarna i Ten Forward. När hennes konkurent påträffas död dras alla misstankar åt henne. Men har basspelaren en gömd agenda?"

Det slår mig nu att trots att alla berömdheter dras till Enterprise kan jag inte komma ihåg någon berömd konstnär, författare eller tonsättare.

Ibland händer det ju att gammla storheter som alla känner till räknas upp som Vivaldi, Mozart, Beethoven, Strauss och Sten (från Marcus III) där den siste är en okänd från 2300-talet. Bra om man vill markera att det är framtid. Lite synd är att dessa i likhet med sina föregångare har mystiska namn så att det är omöjligt att avgöra om de är utomjordningar eller människor  :P

Om man synar Star Trek i sömarna kan man nog luska fram några konstnärer men att de ska vara en sådan minoritet i jämförelse med vetenskapsmän och uppfinnare är ju bara att beklaga.

Fast hur hade det blivt egentligen? "Enterprise får besök av Rebecca Donaldson som designade bordsdukarna i Ten Forward. När hennes konkurent påträffas död dras alla misstankar åt henne. Men har basspelaren en gömd agenda?"

<{POST_SNAPBACK}>

:lol: :lol:

EMH blir ju en erkänd författare av holonoveller. Där har vi en "modern" författare. Data är ju bland annat skådespelare (regisör?).

Någon måste ju skriva alla dessa holonoveller som personalen är i på sin fritid. Där har vi säkerligen en stor grupp av 2300talets konstnärer! J.

Edited by Supreme Comander JAF

EMH blir ju en erkänd författare av holonoveller. Där har vi en "modern" författare. Data är ju bland annat skådespelare (resigör?).

Någon måste ju skriva alla dessa holonoveller som personalen är i på sin fritid. Där har vi säkerligen en stor grupp av 2300talets konstnärer! J.

<{POST_SNAPBACK}>

Detta var lite intressant!!!

Quark skall också känna en holostories-författare, även om denne gjorde lite kinki-program.

Men annars när det gäller hela hologrejen så får kanske se det som ett konstnärligt instrument i sig själv, som pärmen till en bok, och sen är det upp till sämre och bättre författare att fylla den "pärmen". Det måste ju vara en hitt att vara en framgångsrik HOLO-Manusförfattare.

EMH blir ju en erkänd författare av holonoveller. Där har vi en "modern" författare. Data är ju bland annat skådespelare (resigör?).

<{POST_SNAPBACK}>

Detta var lite intressant!!!

Quark skall också känna en holostories-författare, även om denne gjorde lite kinki-program.

Men annars när det gäller hela hologrejen så får kanske se det som ett konstnärligt instrument i sig själv, som pärmen till en bok, och sen är det upp till sämre och bättre författare att fylla den "pärmen". Det måste ju vara en hitt att vara en framgångsrik HOLO-Manusförfattare.

<{POST_SNAPBACK}>

Säkerligen! När till och med hologram börjar läsa holonoveller av hologram då är ju hiten given. Tänk dig en kombination av bokförlag, och Hollywood så får du en ganska stor industri! J.

Man måste ju räkna med att ett framtidssamhälle som i Star Trek där pengar inte finns måste befolkningen få en väldig fritid. Säkert ägnar många den år att skapa konst. Och om det finns så många konstnärer blir konkurrensen enorm och det blir svårt att ta del av allt eller att komma igång som amatör. Dessutom borde inte "konstnär" ha samma fina betydelse om hälften av dem man känner kallar sig det.

Jag tycker det är konstigt att amatörer som Tom Paris och Harry Kim kan skapa komplexa Holonoveller så jag gissar att det finns ett antal program med standardfigurer/miljöer/personligheter som nybörjarna får leka med. Bara att skapa en karaktär från scratch borde ta år.

Jag har också funderat på det med konsten inom ST. Det man hör och ser är väldigt bakåtsträvande och tekniken väldigt modern och framåtriktad.

Med det menar jag att den klassiska musiken som framförs av diverse besättningsmedlemmar är från barocken till romantiken och jazzen runt 1930-60 tal. Det finns inte så mycket nyskapande musik i ST, det enda jag kommer på nu är när Worf sjunger en klingonopera med en dam på en bar som har 4 armar eller var det är. Hon sjunger och ackompanjerar på någon slags orgel.

Vi vet att man har konserter i både TNG och i VOY. Men konstutställningar eller något som påminner om en konsthall, finns väl inte riktigt.

De föremål som man har i sin inkvartering i TNG, VOY och DS9 är antingen ett blomarrangemang, ett spel eller något föremål med religiös betydelse. Jag kan inte påminna mig att det finns bildkonst. Korridorer som ser likadana ut i olika metaller och plast känns inte så uppbyggliga :) i längden.

Jag skulle kunna tänka mig att man kan utnyttja holodeck till att skapa motsvarigheter till installationer och ibland kanske holoäventyren ska ses mer som konstverk än som tekniska simuleringar av verkligheten, något som flera antyder tidigare. Men skulpturer/bilder i sten/betong/trä/olja/akryl/filmjölk!:) borde vara intressanta att ha också, mycket för att en del i konsten är konstnärens känsla av att skapa något i ett råämne som känns rätt för honom.

Vad skulle man kunna ha för konstverk i respektive serie eller vad saknar man?

I DS9 så skulle jag kunna tänka mig fasta konstverk längs promenaden för att lätta upp den Cardassiska arkitekturen. Där är det främst en flaggparad som funkar bra men som man skulle kunna byta ut mot något annat, kanske några holoverk?

I VOY kunde man behöva en gemensam konsthall där gemensamma tankar om den värld man strävar emot avbildas. Alla har säkert olika avbildningar av sin värld, de som nu vill delge sina eventuella alster. Där skulle man då kunna manifestera den gemensamma strävan man har att nå hem.

I TNG skulle jag bara önska att någon hade en enkel målning hängande på väggen och som man nämner som att ”den har min mor gjort och jag gillar den skarpt”. Och något att se på hos Guinan på TenForward vore väl bra?

Förutom att man är ute och krigar en del och att konstverk vid de tillfällena är lite ivägen (Riker till Data ”Flytta oljemålningen från helmcontrol, vi ska göra undanmanöver Alfa nu!”) så saknas konst och konsthantverk (såvitt jag kommer ihåg) i serierna.

Man samlas gärna för att lyssna på våra gamla mästare i konserter, men aldrig för att diskutera konstens inverkan på humöret på besättningen…

Edited by Durator

Ett mycket intressant ämne, när EoNeel specar sitt ämne blir han påstående mycket begripligt. Det moderna lyser faktiskt med sin frånvaro – okej Noir deckaren finns dock med ett tag i TNG och sf-litteraturen finns med i DS9 och man tinar upp någon gammal rock artist i TNG, men annars är det faktiskt så att det moderna dvs 1900-talet är nästa borta. Jaja jazzen finns med.

Däremot så tycker jag nog att den romantiska konsten, litteraturen och musiken – men det där kanske crazy V. skulle kunna utveckla lite bättre gällande alla de klassiska kompositörer som nämns. Detta är förstås ingen slump, den romantiska konsten i alla dess former – bild, musik och text – var en reaktion mot upplysningens förnuftsdyrkan. Inom konstens former i ST så finner man samma idé, dvs konsten blir en kontrast mot det teknologiska och det logiska förnuftet, dvs den skapar en form av balans i det fiktiva universumet.

Man skulle nog kunna tycka att man borde utveckla en något större sublimitet i detta. Man försöker också med detta i och med Paris förtjusning i sunkigt :D 1900-tal. Men visst skulle man ha kunnat utveckla de surrealistiska idéerna – dvs det här med hans drömmande - hos Datas konst så att den kom att befläcka även andra karaktärer. Men tydliga kontraster fungerar dock alltid bäst för att skapa en balans som alla kan finna sig trygga i.

Designen är dock något jag är väldigt tveksam till, faktum är att det finns egentligen ingenting som ser bekvämt ut förutom kaptenens stol. Jag mennar hur kan de sova gott på dessa konstiga kuddar. :rolleyes:

Vi vet att man har konserter i både TNG och i VOY. Men konstutställningar eller något som påminner om en konsthall, finns väl inte riktigt.

De föremål som man har i sin inkvartering i TNG, VOY och DS9 är antingen ett blomarrangemang, ett spel eller något föremål med religiös betydelse. Jag kan inte påminna mig att det finns bildkonst. Korridorer som ser likadana ut i olika metaller och plast känns inte så uppbyggliga :) i längden.

Jag skulle kunna tänka mig att man kan utnyttja holodeck till att skapa motsvarigheter till installationer och ibland kanske holoäventyren ska ses mer som konstverk än som tekniska simuleringar av verkligheten, något som flera antyder tidigare. Men skulpturer/bilder i sten/betong/trä/olja/akryl/filmjölk!:) borde vara intressanta att ha också, mycket för att en del i konsten är konstnärens känsla av att skapa något i ett råämne som känns rätt för honom.

I TNG-avsnitt 4.25 In Theory så försöker sig Data på att ha ett romantiskt förhållande med en kvinna, Jenna D'Sora. Hon ger vid ett tillfälle Data en skulpturliknande grej i kärlekspresent. Den ser väldigt futuristisk ut med böljande linjer och tillverkad i glas/plexiglas-liknande material. Men det är åtminstone en skulptur...

Detta är förstås ingen slump, den romantiska konsten i alla dess former – bild, musik och text – var en reaktion mot upplysningens förnuftsdyrkan. Inom konstens former i ST så finner man samma idé, dvs konsten blir en kontrast mot det teknologiska och det logiska förnuftet, dvs den skapar en form av balans i det fiktiva universumet.

Som vanligt huvudet på spiken, Kai D. :)

I DS9 så skulle jag kunna tänka mig fasta konstverk längs promenaden för att lätta upp den Cardassiska arkitekturen. Där är det främst en flaggparad som funkar bra men som man skulle kunna byta ut mot något annat, kanske några holoverk?

I VOY kunde man behöva en gemensam konsthall där gemensamma tankar om den värld man strävar emot avbildas. Alla har säkert olika avbildningar av sin värld, de som nu vill delge sina eventuella alster. Där skulle man då kunna manifestera den gemensamma strävan man har att nå hem.

I TNG skulle jag bara önska  att någon hade en enkel målning hängande på väggen och som man nämner som att ”den har min mor gjort och jag gillar den skarpt”. Och något att se på hos Guinan på TenForward vore väl bra?

Förutom att man är ute och krigar en del och att konstverk vid de tillf??llena är lite ivägen (Riker till Data ”Flytta oljemålningen från helmcontrol, vi ska göra undanmanöver Alfa nu!”) så saknas konst och konsthantverk (såvitt jag kommer ihåg) i serierna.

Man samlas gärna för att lyssna på våra gamla mästare i konserter, men aldrig för att diskutera konstens inverkan på humöret på besättningen…

<{POST_SNAPBACK}>

Kai Dukat nämner konsten som en motpol och "verklighetsflykt" mot det hypersamhälle som ST-kosmos utgör, och det håller jag med om. Men jag saknar protesterna från en upplyst kulturelit. Ett teknokratiskt samhälle borde ha sina skrivande, sjungande och målande kritiker. Rymdskeppshytter borde vara fulla med foton, bilder, teckningar mm, men de är det inte. De är som om vetenskapsdyrkan tagit över den biten "också".

I DS9 kan man se graffiti som ett budskap och en protest, men det är också det ända. Detta anser jag som orealistiskt.

Förutom The Klingons sånger om hjältar och krig så borde det krylla av dikter och poesi i ST. Det borde finnas hyllningar till världar, skådespelare, astronomiska fenomen, växter, natur, vackra varelser av alla kön och former mm.

På Bajor fanns det ett kast som bara bestod av konstnärer, Kira tillhörde det kastet.

Rymdskepp, rymdstationer och klassrum borde iaf vara fulla med barnteckningar.