Great Bird Postad 18 Augusti, 2005 Rapport Postad 18 Augusti, 2005 Jag tror att de flesta i Star Trek-universat praktiserar någon typ av konstform och då inte som hobby utan någorlunda proffessionelt. Tänk er då hur Jorden och andra planeter skulle översvämmas av konst. Det är inte svårt att tänka sig hur måtlighet åter skulle bli en dygd. Eller så kanske konstens roll inte längre är att pryda våra vardagsrum utan att skapas. Själva nöjet att skriva en låt eller en dikt är tillräkligt så att man sedan inte behöver spara på allt. Vi måste räkna med att ett samhälle utan pengar har en helt annan syn på det materiella. Jag förutser en tid efter att replikatorn införs i var mans hem då planeten drunknar i prylar. Men därpå följer en tid då folk bara sparar ett fåtal saker, de som har ett djup känslomässigt värde. Rymdskepp, rymdstationer och klassrum borde iaf vara fulla med barnteckningar. Det skulle de... om inte Picard beslagtagit dem för egen räkning. Se här.
Centerwall Postad 18 Augusti, 2005 Rapport Postad 18 Augusti, 2005 Det finns inte så mycket nyskapande musik i ST, det enda jag kommer på nu är när Worf sjunger en klingonopera med en dam på en bar som har 4 armar eller var det är. Hon sjunger och ackompanjerar på någon slags orgel. Och frågan är hur nyskapande det verkligen är - det kan lika vara ett "gammalt" operastycke (tror nog att en så konservativ herre som Worf skulle fnysa åt nyskrivna operor ;) ). I TNG skulle jag bara önska att någon hade en enkel målning hängande på väggen och som man nämner som att ”den har min mor gjort och jag gillar den skarpt”. Och något att se på hos Guinan på TenForward vore väl bra? I TNG hänger det väl konst på väggarna, i alla fall i folks privata hytter?
Durator Postad 18 Augusti, 2005 Rapport Postad 18 Augusti, 2005 Det finns inte så mycket nyskapande musik i ST, det enda jag kommer på nu är när Worf sjunger en klingonopera med en dam på en bar som har 4 armar eller var det är. Hon sjunger och ackompanjerar på någon slags orgel. Och frågan är hur nyskapande det verkligen är - det kan lika vara ett "gammalt" operastycke (tror nog att en så konservativ herre som Worf skulle fnysa åt nyskrivna operor ;) ). I TNG skulle jag bara önska att någon hade en enkel målning hängande på väggen och som man nämner som att ”den har min mor gjort och jag gillar den skarpt”. Och något att se på hos Guinan på TenForward vore väl bra? I TNG hänger det väl konst på väggarna, i alla fall i folks privata hytter? <{POST_SNAPBACK}> Jag måste kolla at once för jag tror inte det gör det, men jag kan ha fel...
EoNeel Postad 18 Augusti, 2005 Författare Rapport Postad 18 Augusti, 2005 Man måste ju räkna med att ett framtidssamhälle som i Star Trek där pengar inte finns måste befolkningen få en väldig fritid. Säkert ägnar många den år att skapa konst. Och om det finns så många konstnärer blir konkurrensen enorm och det blir svårt att ta del av allt eller att komma igång som amatör. Dessutom borde inte "konstnär" ha samma fina betydelse om hälften av dem man känner kallar sig det. <{POST_SNAPBACK}> I ärlighetens namn så tror inte jag ekonomin spelar någon roll när det kommer till konstnärligt skapande, då de flesta konstnärer är utfattiga och många äldre mästare inte sålde under sin levnad. Jag ser konstnärslivet mera som ett kall. Även i ett pengafritt samhälle borde offentlig och privat konst flöda, därför det till människans natur att skapa bilder av den värld hon lever i. Min privata åsikt är att man "glömt" denna bit inom ST. Man har liksom inte haft tid att ägna någon djupare tanke åt vilken konst de olika världarna och kulturerna skulle kunnat ha skapat. Den sterila miljö som utgör ett rymdskepp inom Starfleet är enligt mitt tycke en mkt ogästvänlig miljö, då bilder av nära och kära, miljöer, hus och hem mm är mkt viktigt för att inte bli psykiskt sjuk. Den utsmyckning man ser i ST är ofta av lite "statskonst" okänsligt och sterilt, de saknar den där personliga touchen.
Kai Dukat Postad 18 Augusti, 2005 Rapport Postad 18 Augusti, 2005 Jag håller nog med EoNeel gällande konsten och ekonomin, konsten är en del av det levande, en ständig reflektion över hur det är att leva och detta existerar alltid oavsett ekonomi. Men det jag misstänker att great Bird vill åt är uppskattandet av konstens värde av de som står utanför konstnären själv. Här spelar ekonomin en mycket större roll, har man inte ”tid” att reflektera utan bara kämpar för sin överlevnad så kommer intresset för konst att minskas. Detta betyder att intresset för konst borde bli väldigt högt i ST och här har EoNeel helt rätt. Att det saknas ”aktuell” konst, dvs tidsanpassad ST konst, dvs fiktiv konst av fiktiva konstnärer som reagerar mot det samhälle de existerar. Det finns ingen direkt levande konstkritisk hållning. Detta är faktiskt ett svart hål i ST-kosmos. Men vad var det nu Janeway läst när EMH blev ”sinnessjuk” pga av prioriteringsproblemt mellan Kim och någon annan. Var inte det Petrarca?
Great Bird Postad 18 Augusti, 2005 Rapport Postad 18 Augusti, 2005 Jag menar inte alls att konst skulle försvinna om inte pengar fanns. Jag tror bara antalet konstnärer skulle öka så explosionsartat i ett sådant samhälle att den skulle förlora sitt värde så att den konst man känner till är den man har anknytning till. För att inte översvämmas av tavlor och skulpturer kommer många att vilja kombinera konst med funktion och sådeles kommer allt i hushåll och sammhällen vara utförligt designade. Jag tror att det är det som är tanken med de många spejsade framtidssamhällen man ser ibland: Konstnärerna är överallt. En till sak man ska ta i beräkningen är att kanske folk överger sin egen civelisations konstformer för att studera konst från några av de hundratals nya civelistationerna i världsrymden. Varför utförligt studera detaljerna i Jordens konst när något spännande och fullkomligt nyskapande finns bakom hörnet?
Pjotr'k Postad 19 Augusti, 2005 Rapport Postad 19 Augusti, 2005 Jag hoppas att ni inte misstycker, men jag har sammanställt denna diskussion till ett tema på Memory Alpha - Konst och musik. Kolla även in andra artiklar under temat Kultur. Känn er fria att lägga till fler och att lägga in vilka avsnitt olika kulturyttringar kan ses.
orville Postad 19 Augusti, 2005 Rapport Postad 19 Augusti, 2005 Detta betyder att intresset för konst borde bli väldigt högt i ST och här har EoNeel helt rätt. Att det saknas ”aktuell” konst, dvs tidsanpassad ST konst, dvs fiktiv konst av fiktiva konstnärer som reagerar mot det samhälle de existerar. Det finns ingen direkt levande konstkritisk hållning. Detta är faktiskt ett svart hål i ST-kosmos. <{POST_SNAPBACK}> Hela iden med star treks framtidssamhälle var ju att påvisa vad människan skulle kunna uppnå. Alltså på gränsen till eller en uppnådd utopi. Ett samhälle som är bra för alla och som man därför inte behöver reagera mot. Nog syns det väl konst i star trek. Titta på avsnitt från Risa. Där har vi en hel del skulpturer. I tng är ju besättningens rum fyllda av statyer, tavlor, blommor. Ni menar att nästan alla symboler har en religiös eller motsvarande betydelse om de är med och det är väl sant. Men hur intressant skulle en tv-serie bli om man tjatade om olika konstnärers reflektioner på ett underbart samhälle. Mitt resonemang rör främst tos och tng medans ni säkert minns min syn på ds9. Ofta är ju avsnitten moralhistorier vilka inte fungerar särskilt bra om en konstnär för in i storyn och säger det publiken egentligen ska tänka
Durator Postad 19 Augusti, 2005 Rapport Postad 19 Augusti, 2005 Detta betyder att intresset för konst borde bli väldigt högt i ST och här har EoNeel helt rätt. Att det saknas ”aktuell” konst, dvs tidsanpassad ST konst, dvs fiktiv konst av fiktiva konstnärer som reagerar mot det samhälle de existerar. Det finns ingen direkt levande konstkritisk hållning. Detta är faktiskt ett svart hål i ST-kosmos. <{POST_SNAPBACK}> Hela iden med star treks framtidssamhälle var ju att påvisa vad människan skulle kunna uppnå. Alltså på gränsen till eller en uppnådd utopi. Ett samhälle som är bra för alla och som man därför inte behöver reagera mot. Nog syns det väl konst i star trek. Titta på avsnitt från Risa. Där har vi en hel del skulpturer. I tng är ju besättningens rum fyllda av statyer, tavlor, blommor. Ni menar att nästan alla symboler har en religiös eller motsvarande betydelse om de är med och det är väl sant. Men hur intressant skulle en tv-serie bli om man tjatade om olika konstnärers reflektioner på ett underbart samhälle. Mitt resonemang rör främst tos och tng medans ni säkert minns min syn på ds9. Ofta är ju avsnitten moralhistorier vilka inte fungerar särskilt bra om en konstnär för in i storyn och säger det publiken egentligen ska tänka <{POST_SNAPBACK}> Det finns konst i TNG hos besättningarnas rum, helt rätt. Jag måste kolla in TNG mer igen... Du har nog rätt i att det kan bli lite för rättfram om man dukar fram tankarna alltför tydligt, även om det sker rätt ofta i avsnitten, att hjältarna hela tiden gör och säger rätt. Jag tror det kan vara viktigt ändå att man designar skepp och stationer så att folk har lätt att hitta och relatera till dem. Idag skulle man nog ha konstnärer som hjälpte till att skapa mötesplatser och konstverk som gör det lätt att relatera till vilken korridor man är i . Fast det beror väl också på syftet med skeppet eller stationen. Är det militärt så kommer man nog refera till Section B crosssection 15 eller någe sånt. Men en handelsplats med vanliga människor skulle nog behöva designas annorlunda. Syfte med konst har många bottnar, inte bara som samhällskritik eller för att man själv skall få tälja något i trä som omväxling. Det finns också syften som att skapa miljöer där människor träffas och fungerar. Där kan konst fungera väl och då får man oftast inte skapa något som är anstötligt i politisk eller etisk, moralisk mening. En till sak man ska ta i beräkningen är att kanske folk överger sin egen civelisations konstformer för att studera konst från några av de hundratals nya civelistationerna i världsrymden. Varför utförligt studera detaljerna i Jordens konst när något spännande och fullkomligt nyskapande finns bakom hörnet? Det som Great Bird säger ovan är intressant. Varför ska man hålla sig till gamla kammarstycken för piano och fiol när man kan lyssna och se på en ljus och ljud show från Thera. Hur ser konsten ut egentligen efter att blivit påverkad från olika kulturer? Lyssnar man till Mozart eller är Ah'Len mer känd och uppskattad... Det är ju enklare att få avsnitten mer bakåtrelaterande om man har en gemensam ståndpunkt och att diskutera tolkning av Ah'Len känns ju lite svårt men man kan förstå vitsen om man pratar Mozart.
crazy_voyager Postad 19 Augusti, 2005 Rapport Postad 19 Augusti, 2005 I vilket avsnitt är det Data målar? Har får typ "visioner" och han målar vad han ser... jag har bara sett det som ströavsnitt så jag är inte säker, men jag har för mig att han målar en hammare, ett städ, kråkor, massvis med saker.
Supreme Commander JAF Postad 19 Augusti, 2005 Rapport Postad 19 Augusti, 2005 I vilket avsnitt är det Data målar? Har får typ "visioner" och han målar vad han ser... jag har bara sett det som ströavsnitt så jag är inte säker, men jag har för mig att han målar en hammare, ett städ, kråkor, massvis med saker. <{POST_SNAPBACK}> I Parrallels ger han en tavla han målat till Worf. Förövrigt ett superbra avsnitt... J.
Supreme Commander JAF Postad 19 Augusti, 2005 Rapport Postad 19 Augusti, 2005 Man måste ju räkna med att ett framtidssamhälle som i Star Trek där pengar inte finns måste befolkningen få en väldig fritid. Säkert ägnar många den år att skapa konst. Och om det finns så många konstnärer blir konkurrensen enorm och det blir svårt att ta del av allt eller att komma igång som amatör. Dessutom borde inte "konstnär" ha samma fina betydelse om hälften av dem man känner kallar sig det. Jag tycker det är konstigt att amatörer som Tom Paris och Harry Kim kan skapa komplexa Holonoveller så jag gissar att det finns ett antal program med standardfigurer/miljöer/personligheter som nybörjarna får leka med. Bara att skapa en karaktär från scratch borde ta år. <{POST_SNAPBACK}> Datorerna borde ju ha ett stort antal miljöer och karraktärer lagrade just för att glada amatörer ska kunna skapa egna program. Det är ju mycket enklare att säga -Miljö: orientexpressen 1800tal än att skapa ett helt tågsett från scratch. J.
Kai Dukat Postad 19 Augusti, 2005 Rapport Postad 19 Augusti, 2005 (redigerade) Jag håller givetvis med om att konsten har flera bottnar, men den kritiska delen existerar inte alls. Denna del skulle man kunna hänvisa till utopin ST. men nu är inte ST någon utopi – vilket jag har tagit upp tidigare i ett annat ämnen så här får det räcka med DS9. Dvs ”samtida” ST-konsten för ingen direkt dialog med det samhälle som den existerar i. Visst design finns och andra delar som t ex helt menlösa teckningar av rymdskepp. Den kommunikativa konsten är nästan alltid uteslutande gammal – även med vår tideräkning – det är här som vi finner spegeln för människans natur. Picards Shakespeares tolkningar, Janeways Davinci konst, O’Briens modellbygge. Det märkliga här är att denna typ av konst tycks ha upphört att existera, eller så är den så pass dålig att man i framtiden inte finner den önskvärd. Nu tror jag som sagt inte detta, utan lösningen finns nog som sagt i författartekniska förklaringar. En förklaring har jag gett ovan, en annan är att denna kultur skapar en mer komplexitet kring avsnittets huvudintrig, man kan som författare stärka och nyanser sin poäng på ett tydligare sätt utan att skriva ”svaret” på våra näsor. Men faktum kvarstår, kulturen är en viktig bärare i samhället – se bara på Inner light och Picards flöjtspel vilket kommer igen i Lessons avsnittet – men någon kulturell bärande yttring för Federationen tycks inte direkt finnas. Våra hjältar påtalar kulturens betydelse men dock finns inte detta för den moderna federationen. Kulturen kanske är för individualistisk, kanske förklaringen till konstens utseende finns i diskussionen kring etik och moral, kanske är det så att denna världs- och sanningsbetraktelse skapar ett okreativt kollektivt konstvärde i och med att individen blir så central. Ja detta tåls nog att tänkas på en del. avsnittet du tänker på Crazy V är nog Birthright del 1 Förövrig anser jag att en kollega till mig gott och väll borde drabbas av den sällsynta sjukdomen självexplosion och att Kartago borde förstöras. :klingon: Redigerad 19 Augusti, 2005 av Kai Dukat
Durator Postad 19 Augusti, 2005 Rapport Postad 19 Augusti, 2005 Jag håller givetvis med om att konsten har flera bottnar, men den kritiska delen existerar inte alls. Denna del skulle man kunna hänvisa till utopin ST. men nu är inte ST någon utopi – vilket jag har tagit upp tidigare i ett annat ämnen så här får det räcka med DS9. Dvs ”samtida” ST-konsten för ingen direkt dialog med det samhälle som den existerar i. Visst design finns och andra delar som t ex helt menlösa teckningar av rymdskepp. Den kommunikativa konsten är nästan alltid uteslutande gammal – även med vår tideräkning – det är här som vi finner spegeln för människans natur. Picards Shakespeares tolkningar, Janeways Davinci konst, O’Briens modellbygge. Det märkliga här är att denna typ av konst tycks ha upphört att existera, eller så är den så pass dålig att man i framtiden inte finner den önskvärd. Nu tror jag som sagt inte detta, utan lösningen finns nog som sagt i författartekniska förklaringar. En förklaring har jag gett ovan, en annan är att denna kultur skapar en mer komplexitet kring avsnittets huvudintrig, man kan som författare stärka och nyanser sin poäng på ett tydligare sätt utan att skriva ”svaret” på våra näsor. Men faktum kvarstår, kulturen är en viktig bärare i samhället – se bara på Inner light och Picards flöjtspel vilket kommer igen i Lessons avsnittet – men någon kulturell bärande yttring för Federationen tycks inte direkt finnas. Våra hjältar påtalar kulturens betydelse men dock finns inte detta för den moderna federationen. Kulturen kanske är för individualistisk, kanske förklaringen till konstens utseende finns i diskussionen kring etik och moral, kanske är det så att denna världs- och sanningsbetraktelse skapar ett okreativt kollektivt konstvärde i och med att individen blir så central. Ja detta tåls nog att tänkas på en del. <{POST_SNAPBACK}> Vi menar samma sak här, och du slår huvudet på spiken Kai Dukat. Det är nog min förmåga att uttycka mig i skrift som inte räcker till. :rodna: Förövrig anser jag att en kollega till mig gott och väll borde drabbas av den sällsynta sjukdomen självexplosion och att Kartago borde förstöras. :klingon: <{POST_SNAPBACK}> Det är fredag idag ändå, så då har du hela helgen att glömma bort kollegor :vulcan: Fast Kartago vet jag inte ;)
Supreme Commander JAF Postad 19 Augusti, 2005 Rapport Postad 19 Augusti, 2005 Jag håller givetvis med om att konsten har flera bottnar, men den kritiska delen existerar inte alls. Denna del skulle man kunna hänvisa till utopin ST. men nu är inte ST någon utopi – vilket jag har tagit upp tidigare i ett annat ämnen så här får det räcka med DS9. Dvs ”samtida” ST-konsten för ingen direkt dialog med det samhälle som den existerar i. Visst design finns och andra delar som t ex helt menlösa teckningar av rymdskepp. Den kommunikativa konsten är nästan alltid uteslutande gammal – även med vår tideräkning – det är här som vi finner spegeln för människans natur. Picards Shakespeares tolkningar, Janeways Davinci konst, O’Briens modellbygge. Det märkliga här är att denna typ av konst tycks ha upphört att existera, eller så är den så pass dålig att man i framtiden inte finner den önskvärd. Nu tror jag som sagt inte detta, utan lösningen finns nog som sagt i författartekniska förklaringar. En förklaring har jag gett ovan, en annan är att denna kultur skapar en mer komplexitet kring avsnittets huvudintrig, man kan som författare stärka och nyanser sin poäng på ett tydligare sätt utan att skriva ”svaret” på våra näsor. Men faktum kvarstår, kulturen är en viktig bärare i samhället – se bara på Inner light och Picards fl??jtspel vilket kommer igen i Lessons avsnittet – men någon kulturell bärande yttring för Federationen tycks inte direkt finnas. Våra hjältar påtalar kulturens betydelse men dock finns inte detta för den moderna federationen. Kulturen kanske är för individualistisk, kanske förklaringen till konstens utseende finns i diskussionen kring etik och moral, kanske är det så att denna världs- och sanningsbetraktelse skapar ett okreativt kollektivt konstvärde i och med att individen blir så central. Ja detta tåls nog att tänkas på en del. <{POST_SNAPBACK}> Vi menar samma sak här, och du slår huvudet på spiken Kai Dukat. Det är nog min förmåga att uttycka mig i skrift som inte räcker till. :rodna: Förövrig anser jag att en kollega till mig gott och väll borde drabbas av den sällsynta sjukdomen självexplosion och att Kartago borde förstöras. :klingon: <{POST_SNAPBACK}> Det är fredag idag ändå, så då har du hela helgen att glömma bort kollegor :vulcan: Fast Kartago vet jag inte ;) <{POST_SNAPBACK}> Kartago är väl, mig veterligt, redan så förstört det kan bli? Fast det är klart, hadde du sagt New york så hadde väl CIA satt klorna i dig! :o J.
OnO Postad 19 Augusti, 2005 Rapport Postad 19 Augusti, 2005 Jag kom nu att tänka på att Joran Belar, trillen, som senare förenades med Dax-symbionten (sex månader innan Curzon tog över) var en duktig kompositör med piano som huvudinstrument. Dax minnen lever ju vidare i Jadzia och Ezri så dessa är väl också duktiga pianister då?
orville Postad 20 Augusti, 2005 Rapport Postad 20 Augusti, 2005 (redigerade) om minnena lever kvar, vilket vi ju är överens om samt att det är canon så tror jag att man kan se det så här: Att minnena finns där om hur man spelar, kanske hur man ska så att säga leva sig in i musiken. Hur man spelar handlar väl mycket om hur utvecklade nervbanor man har för ändamålet? Alltså om ezri vill spela borde hon kunna lära sig rätt snabbt eftersom hon har minnen men måste öva upp lite motorik... Vad tror du? Redigerad 29 Augusti, 2005 av orville
OnO Postad 20 Augusti, 2005 Rapport Postad 20 Augusti, 2005 Jag tror precis som du, Orville. Har man något i sitt minne så kan man det. Att sedan kroppen inte tillåter det av någon anledning är en annan sak. Ezri, t.ex, kan säkert spela piano fast hennes fingrar måste bli mjuka och vana för att det ska gå bra. Ett annat exempel är fotbollsspelaren Diego Maradona. En gång var han världens bästa med en oöverträffad teknik. Jag säger: Det är han fortfarande, det är bara hans kropp som inte tillåter det. :blink:
Kai Dukat Postad 26 Augusti, 2005 Rapport Postad 26 Augusti, 2005 Okej detta resonemang kring lagrad kunskap kan vi nog dra ett steg längre. All kunskap (här räknar vi in alla typer av erfarenheter) lagras i hjärnan, hjärnan består av celler och celler består i grund och botten av atomer. Alltså all vår kunskap lagras i atomer, detta betyder att kunskap aldrig kan brytas ner – rent teoretiskt alltså – alltså kunskap kan aldrig dö. Detta kan betyda att jag har en atom från platons hjärna i min tumme. Dvs jag har en del av platons kunskap i min tumme. Jag kan dock inte använda mig av denna kunskap för jag saknar helt enkelt viktiga ”koder”. Men detta betyder ändå att det kan finnas kunskaps kluster runt om i vår skapelse. Man skulle också kunna säga att vår värld är konkret uppbyggd på kunskap. Genom att trillarna har alla koder så är det väll självklart att de ska kunna spela piano ifall de har gjort detta i ett tidigare ”liv”. Men åter till tankarna ovan, hur är det nu med Big Bang, det finns väll teorier som menar att den eviga expansionen kommer att efterföljas med en stor sammandragning. Vid en sådan sammandragning skulle ju alla atomer samlas i universum och så även all samlad kunskap, ett annat namn på denna ihopsamlade massa än Gud kan jag nog inte finna. Men hjälp !!!!! Atomkraft är alltså ett stort hot mot vår kunskap -> Gud :o . Miljön är ju bara en bagatell i och med detta perspektiv. ;)
Kashked Postad 26 Augusti, 2005 Rapport Postad 26 Augusti, 2005 Kunskapen ligger ju dock inte i atomerna själva, utan i den ordning atomerna är ordnade. Förstör man den ordningen, t.ex. genom att låta hjärnan ruttna och bli uppäten av maskar, som dör och ruttnar o.s.v. ända tills just de atomerna från Platons hjärna hamnar i Kai Dukats tumme, så finns det ju inga spår av kunskapen kvar. Kanska om du samlar ihop atomer från en väldig massa folks tummar och arrangerar dem likadant som när de satt i Platons skalle, men det låter svårt, och knappast värt mödan...
Durator Postad 26 Augusti, 2005 Rapport Postad 26 Augusti, 2005 Jag ger mig in här på diskussioner utan att ha alla fakta på fötterna, som nån så fiffigt för mig sa. Kunskapen ligger ju dock inte i atomerna själva, utan i den ordning atomerna är ordnade. Förstör man den ordningen, t.ex. genom att låta hjärnan ruttna och bli uppäten av maskar, som dör och ruttnar o.s.v. ända tills just de atomerna från Platons hjärna hamnar i Kai Dukats tumme, så finns det ju inga spår av kunskapen kvar. Kanska om du samlar ihop atomer från en väldig massa folks tummar och arrangerar dem likadant som när de satt i Platons skalle, men det låter svårt, och knappast värt mödan... <{POST_SNAPBACK}> Nu förutsätter du att Platons hjäärnas atomer bara skulle återkomma i tummarna hos personer som KAi Dukat. Problemet med att samla in dem är svårare än så då vi måste titta överallt på alla atomer för att avgöra om de är av rätt kvalisort. Och kanske Kai Dukats alla fingrar ryker och då skulle vi få färre inlägg och det vore ju heller inte bra Men åter till tankarna ovan, hur är det nu med Big Bang, det finns väll teorier som menar att den eviga expansionen kommer att efterföljas med en stor sammandragning. Vid en sådan sammandragning skulle ju alla atomer samlas i universum och så även all samlad kunskap, ett annat namn på denna ihopsamlade massa än Gud kan jag nog inte finna. I stängteorin pratar man om att strängarna kan expandera, och expandera till storlek av ett universa, jag tror man kallar dessa för "Bran". Vi lever i ett Bran i våran 3 D värld. I teorin skulle det kunna finnas massor med Brans. Alla Brans upptar samma fysiska plats som vår 3D värld och Brans "krockar" med varandra. Någonstans läste jag att Big Bang skulle vara Brans som krockar med varandra. Bransens atomer krockar också med varandra och kanske kletar på så sätt information över från en Bran till en annan. Men om information finns i flera dimensioner och på flera ställen, Innebär det för dig, Kai Dukat, att det finns flera Gud? Jag vet inte själv vad jag skulle vilja kalla atomkunskapen som finns ihopsamlad. Kanske Arthur och Arthurs kompisar vore ett alternativ?
EoNeel Postad 26 Augusti, 2005 Författare Rapport Postad 26 Augusti, 2005 (redigerade) Nu har tråden verkligen tagit fart! Men håller den sig till ämnet? :blink: Jag tycker att de sista tankarna kring "strängar" och atomer är spännande. Jag frågar mig lite hur man hämtar minne ur atomkonstallationer mm. En spännande detalj är ju "arvet". Är talang någonting man ärver? Många inom min släkt är konstnärligt begåvade, och då frågar man sig hur mkt av denna begåvning fick man genom generna och hur mkt plockade man upp socialt... Jag tänkte på att man som en Trill, med en "mask" i magen, kanske har i sig minnena från en kampsportare men kan inte använda denna kunskap just för att man hatar våld i alla former, då är ju denna kunskap kanske värdelös... Måste det inte finnas en naturlig koppling mellan talang och viljan att utveckla den, för att det s.a.s skall bli en maximal utveckling? Bara för att Bush ger mig en blodtranfusion gör ju inte att jag älskar USA mer. :blink: Byggstenar är en sak och dess specifika funktion en annan. Om jag av någon märklig anledning hittar en nagelbit från Guds hand så är ju inte den biten Gud utan fortfarande en bit nagel från Guds hand. Jag finner denna disskusion om att bara för jag innehåller delar av kosmos som stjärnor, urtids djur mm så skulle jag på något sätt få en speciell "gåva" p.g.a av det, låter mkt som saga i mina öron. Jag ser det som att ta en tegelsten ur en kyrkoruin för att bygga ett hus och den tegelstenen har ingen annan funktion än att vara just en tegelsten oavsett var den sitter. Redigerad 26 Augusti, 2005 av EoNeel
Supreme Commander JAF Postad 26 Augusti, 2005 Rapport Postad 26 Augusti, 2005 Om du hittar en bit av guds nagel är du verkligen att gratulera. Denna torde vara värd miljoner, ja rent av miljarder kronor... J.
Great Bird Postad 28 Augusti, 2005 Rapport Postad 28 Augusti, 2005 Det här är ett utklipp ur Trek: The Lost Years av Edward Gross som ursprunligen var från en referenstext till en eventuell uppföljare på TOS angående Jorden och männskligheten: "The arts flourish. Nearly everyone is involved with in some sort of artistic endeavor. Most people can play a variety of traditional and exotic musical instruments. The demand for new instruments from alien cultures is no doubt high. There is live and holographic theatre, mime and dance, all in traditional styles as well as newer, more exotic and more highly athletic modes. These activities are all participant (as opposed to purely spectator) oriented." "There are "art cities", planned, designed and built by artists, sculptors and architects as ongoing showcases that constantly change." Jag tycker att den här synen är väldigt bra eftersom den både betonar att konsten är större än aldrig förr, men också att konsten är att skapa konst: resten kvittar.
Supertreck Postad 28 Augusti, 2005 Rapport Postad 28 Augusti, 2005 (redigerade) Spock han spelade på sin luta och Data försökte sig på en målarkarriär. Men i övrigt...är det fattigt med konst och musik inom ST? Hur många konstnärer och musiker har presenterats i ST? De målningar och den musik dom finns i ST vad är det för något? <{POST_SNAPBACK}> Massa toner i en viss följd borde ju inte vara logisk eller praktiskt enligt Spock? Hann borde ju inte riktigt varit sig själv som ger sig på ett musikinstrument. Spock har ju gett sin förklaring om musik toner i nån film som var väldigt torr och inte alls så inspirerande. Redigerad 28 Augusti, 2005 av Supertreck
Rekommenderade inlägg
Vänligen logga in för att kunna kommentera
Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in
Logga in nu