Durator Posted September 24, 2004 Report Share Posted September 24, 2004 (edited) Edited September 24, 2004 by Durator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted October 5, 2005 Report Share Posted October 5, 2005 Jag är förvånad över mig själv ayy jag inte har skrivit i denna tråd ännu. Men men nu kommer det. Avslutningen på DS9 är det bästa avslutningsavsnittet inom ST, innehållsmässigt är kanske All good things.. bättre men som avslutningsavsnitt är detta bäst. Här knyts allting ihop och det känns faktiskt som pilotavsnittet nyss har gått, den långa sagan blev trotts allt kort i ens medvetande. Okej det finns en del saker som jag inte helt gillar, jag tycker att Kai Winn kommer lite för billigt undan. Jag tycker nog att hon skulle ha fått se sin egna obetydlighet mycket tydligare i och med att hon inte längre skulle behövas som religiös ledare. Dvs Dukat Vs Sisko skulle vara kvar, men Winn skulle inte ha varit med där, hon skulle få blicka in i en tid där hon inte behövs längre. Detta skulle vara det absolut hårdaste straffet mot henne. Sedan gillar jag inte heller Dukat som Bajoran men men man kan inte få allt. Jag tycker dock att upplösningen på kriget är bra, något så komplicerat bottar oftast i något så enkelt. Kanske man kan tycka att Odo erfarenheter och kunskaper om federationen borde ha upptäckts av founderskvinnan lite tidigare, det kan inte bara ha varit den medicinska räddningen som var övertalande. Krigets sorg ligger över det hela och jag förstår att man inte dricker booldwine, men jag kan ändå tycka lite synd om Mortoks ensamhet. Jag gillar också den ”acslutande” tiden med öppningar för framtiden, en del av livet är slut och kommer inte att komma igen men det kommer trotts allt att fortsätta. ALLA karaktärerna får en värdig framtid fylld med hopp. Och nu kommer vi in på det som gör avslutningen så bra, nämligen avtoningen. Visst detta är sentimentaltmanipulativt så att det förslår men det ger en stor värdighet till både karaktärerna och till vi tittare. I VOY blir vi snuvade på slutet, i TNG fattar man inte att det är slut – beror givetvis på filmerna, men även där f***ar man upp det hela. ENT fungerar på ett annat sätt och är faktiskt bra men inte lika värdigt som här. Vi tittare får tid för minnen, tårar och skratt, mycket snyggt gjort – banalt men snyggt. Det ända som jag däremot vill spy galla på och det Moore och grabbarna ska ha på skallen är att Jadzia inte får vara med. Sniket och långsint av temat helt enkelt ruttet. Jag måste erkänna att jag aldrig accepterade Ezri och finner därmed inget intresse kring hennes avrundning faktiskt bara irritation. Men annars som sagt en värdig avslutning på en stor saga som kommer att leva vidare betydligt längre än vad många tror. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Durator Posted November 18, 2005 Report Share Posted November 18, 2005 Jag håller med till stora delar av det du skriver, Kai Dukat. Jag tycker det är en värdig avslutning på DS9 sagan. Avslutningen är en riktig avslutning tycker jag. Jadzia skulle kunna fått vara med i tillbakablickarna, åven om hon tillhör ett annat bolag. Jag gillar heller inte slutet med Kai Winn och Gul Dukat. Men kanske av helt andra orsaker än du. Jag hade sett framför mig ett sorts utspel av Sändebudet som spelade ut de inblandade mot varandra och få till stånd en sorts förståelse mellan Pah och de goda. På nåt sätt , det är väl mitt sätt att ogilla de religösa undertonerna i DS9 som jag hoppades skulle avslutas helt annorlunda. Serien började trevande med höjdare i avsnitt som (tagna ur minnet) Far Beyond the Stars Trials and Tribble-ations Call to Arms Badda-Bing Badda-Bang men också What You Leave Behind som även med de avslutade trådarna ändå känns som en meningen att kunna bygga nya serier/filmer kring. Jag upplevde det precis som du att så har kan det ju inte sluta, men så läste jag två underbara böcker som tar vid där DS-9 slutar. Avatar del ett och två. Där lever det liksom vidare. Man får ta del av Siskos frus problem och av Jakes saknad efter fadern. Jag rekommenderar dem starkt. Nu ligger Avatar I och II på nattduksbordet och väntar. Så lätt slipper inte DS9 undan mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted November 21, 2005 Report Share Posted November 21, 2005 Personligen gillar jag inte DS9s avslutande episod helt enkelt för att den är för avslutande. Slutet är för definitivt. En känsla av vemod infinner sig när besättningen splittras och det är inte något jag vill känna i slutet av en serie. Desutom lider avsnittet av förklaringssyndromet. För att citera mig själv i tråden om Voyagers sista avsnitt: Håller med Unkas. Det är inte nödvändigt att få allt serverat. Genom att lämna slutet öppet ges tillfälle att själv fylla i luckorna och skapa sin egen bild av de händelser som följer Voyagers återkomst till Jorden. Visst kan man visa besättningens mottagande och individuella öden bland dem men frågan är om det blir ett bättre slut för det. Serien har, från första avsnittet, handlat om att ta sig hem och med Endgame får vi se att detta lyckas. Den informationen räcker för mig. Tillägg: Måste bara säga att DS9 är ett bra exempel på hur man inte ska avsluta en serie. Endgame bespar mig den besvikelsen. Ett bra avslut av en serie ska beröra seriens huvudtema. I Voyagers fall var det hemkomsten till Jorden. I Deep Space Nines skulle det vara en avrunding av Dominionkriget, Siskos roll som emissary och möjligtvis Dukats sökande efter Pagh Wraiths. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trolsk Posted November 21, 2005 Report Share Posted November 21, 2005 Jag håller inte med... What you leave behind är inte för avslutande, utan det lämnar dörrar öppna för en eventuell fortsättning... Sisko är ju inte helt borta utan skulle komma igen, uppbyggandet av Cardassia, Odo kan återvända till Kira o.s.v. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted November 21, 2005 Report Share Posted November 21, 2005 Ett bra avslut av en serie ska beröra seriens huvudtema. I Voyagers fall var det hemkomsten till Jorden. I Deep Space Nines skulle det vara en avrunding av Dominionkriget, Siskos roll som emissary och möjligtvis Dukats sökande efter Pagh Wraiths. :blink: :blink: :blink: och vad av dessa var inte med i avrundningen :blink: :blink: :blink: Sedan vet jag inte om Endgame berör huvdtemat mer än få se 10 sekunder. Att de har försökt fuska sig igenom "hål" tidigare och inte lyckas, detta gör att Endgame skulle kunna vara vilket avsnitt som helst i serien bara man ändrade de 10 sista sekunderna. Men det är kul att du uppskattar det men jag vill ha mer än 10 sekunder och det fick man minsan i DS9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted November 21, 2005 Report Share Posted November 21, 2005 Det som verkligen var intressant i avsnittet var att man fick se många av dem som varit med i serien; osminkade skådisar, författare, producenter... Trevlig scen. Annars tyckte jag säs 7 var för mycket Ezri. Man borde betalat Terry Farrel det hon krävde för att göra säs 7 också. DS9 var bäst säs 3-6. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted November 21, 2005 Report Share Posted November 21, 2005 (edited) Jag håller inte med... What you leave behind är inte för avslutande, utan det lämnar dörrar öppna för en eventuell fortsättning... Sisko är ju inte helt borta utan skulle komma igen, uppbyggandet av Cardassia, Odo kan återvända till Kira o.s.v. Måhända, men det är fortfarande ett starkt definierat slut och genom att splittra besättningen omintetgör man också den relation och dynamik som byggts upp under hela seriens gång och vilken är grundstommen för huvudpersonerna i samtliga Trek serier. Detta lämnar en eftersmak som jag inte gillar. Förvisso är varken Sisko, Odo eller någon annan borta för alltid men faktum kvarstår att avsnittet slutar med attt dessa personer försvinner. Man har under seriens gång skapat starka band mellan de olika karaktärerna och när man sedan löser upp dessa känns det ändå starkt slutgiltligt. Det jag gillar med Endgame är att det avslutas med att skeppet når jorden vilket har varit det primära målet sedan första avsnittet. Resten lämnas helt åt oss tittaren att så att säga 'fylla i'. Vi får möjligheten att själva skapa vår egen uppfattning om Voyagers fortsatta öden efter hemkomsten utan att vara bundna till vad manusförfattarna skrivit. Personligen är detta något jag uppskattar. Ett bra avslut av en serie ska beröra seriens huvudtema. I Voyagers fall var det hemkomsten till Jorden. I Deep Space Nines skulle det vara en avrunding av Dominionkriget, Siskos roll som emissary och möjligtvis Dukats sökande efter Pagh Wraiths. :blink: :blink: :blink: och vad av dessa var inte med i avrundningen :blink: :blink: :blink: Jag tror du missuppfattar mig. Alla tre punkterna var givetvis med i avrundingen. Vad jag menar är att man borde hållt sig enbart till dessa tre punkter. Sedan vet jag inte om Endgame berör huvdtemat mer än få se 10 sekunder. Att de har försökt fuska sig igenom "hål" tidigare och inte lyckas, detta gör att Endgame skulle kunna vara vilket avsnitt som helst i serien bara man ändrade de 10 sista sekunderna. Men det är kul att du uppskattar det men jag vill ha mer än 10 sekunder och det fick man minsan i DS9 Om huvudtemat är att ta sig hem och avsnittet handlar om Janeways försök att få hem Voyager (utan de tidigare missödet) så skulle jag nog säga att man berör huvudtemat betydligt mer än i tio sekunder. Edited November 21, 2005 by Expendable Ensign Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanielSchenström Posted January 20, 2006 Report Share Posted January 20, 2006 Jag håller med dem som anser att Voyagers avslut var i sämsta laget, inte som story i sig, men som just avslutning. Voyager handlade inte i mina ögon om att en bit Starfleethårdvara skulle komma tillbaks utan besättningsmännen vi lärt känna skulle återvända till sina familjer och älskade. Vi fick knappt några sekunder av deras reaktioner på att vara hemma. I mina ögon är det det sämsta avslutningen på en avslutad serie, på delad sistaplats med X-Files. Deep Space Nines avslutningsavsnitt är det bästa av de tre ST-avslutningarna jag sett (Voyagers, TNG:s och DS9:s) när det gäller att avsluta för karaktärerna, TNG:s avslutning är storymässigt intressantare. Trots att jag tyckte de första fem säsongerna av DS9 var det segaste tv jag tvingat mig själv genom så när väl slutet kom så kändes det ändå lite kort, kanske ett avsnitt till hade varit tillräckligt, och de två sista säsongerna kändes sevärda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted September 1, 2006 Report Share Posted September 1, 2006 Jag tycker Voyagers avslut var det bästa, det var kul att se vad som hänt med alla i besättningen och se B'ellanas "lilla" flicka DS9 avslut var bra men jag tyckte att odos länk med founderkvinnan var ett lite tamt. Det kunde han väl lika gärna gjort för länge sedan när de länkade förut i serien? Men hur skulle de annars ha avslutat serien kan man undra? Overall ett mkt bra avsnitt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
O'Brien Posted December 29, 2011 Report Share Posted December 29, 2011 *Bumpish* Åter dags att skaka liv i en gammal tråd. Såg sista avsnitten av DS9 igår... På det hela taget ett bra avslut som i alla fall något lämnade öppet för en fortsättning. Kan tycka att det var lite trist att besättningen splittrades men man fick i alla fall en liten hint om var de skulle ta vägen framöver. Gillade detta slut bättre än Endgame/Voyager som i mitt tycke tog slut en aning abrupt. Har följt serien på TV4 SF sedan mitten av säsong 4, det ramlar på ganska bra när dom visar 2 avsnitt per dag fem dar i veckan men nu är det som sagt slut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Admiral Picard Posted October 25, 2013 Report Share Posted October 25, 2013 Efter att ha sett detta avslut av DS9 så kan jag säga så här att det kunde ha blivit ett bättre avslut. Min egen åsikt är att allt splittras och alla går sin egen väg, det tycker jag är fel. Kunde ha varit ett sådant avslut som det var i TNG, ett finare avslut. Även om man får en litet tips vad som händer med besättningen tycker jag att dem kunde ha gjort avslutet på ett helt annat sätt. Som när Sisko knuffar Dukat ner i grottan fylld med lava eld, där kunde Sisko också ha fått krafter för att förgöra den ondske Dukat. Men det blev något helt annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts