Jump to content

What You Leave Behind

Blondie

Recommended Posts

Nu har jag kollat igenom vad som står om den här seriefinalen, men ingenting. men jag vet att så fort som voyager 7.13 kommer så är det genast någon disskution där, så jag tänkte att deep space nine är avklarad, men det är inte disskuterat.

så vad tyckte ni?

Själv får jag nog säja att siskos avslutning var dålig(?), men övrigas var någorlunda. all lose ends, eller?

Men vilket slut, viken upplösning på serien.

bland de bättre avsnitten efter:

badabing - badabang

take me out to the holosuite

Our Man Bashir

Jag har inte sett så mycket av DS9, mer än fjärde säsongen och några från de övriga säsongerna. Jag gillar hela konceptet med DS9 (även om jag gillade VOY bättre), men jag bestämde mig oavsett för att köpa dubbelavsnitten Emissary och What You Leave Behind. De fanns på samma band till ett billigft pris på Blackstar.

Jag måste säga att jag blev helt tagen av What you leave behind. Den var helt underbar, sorglig och spännande. Jag kan hålla med om att Siskos "avslut" var något okonventionellt, men hela idén med Profeterna var ju okonventionell, så det kunde kanske inte sluta på annat sätt.

Pilot- och final-avsnitten brukar IMM vara bland de bästa, så jag tror nog faktiskt att What you leave behind får en niopoängare av mig, totalt.

peter du verkar ha ett bra sinne för avsnitt, men jag förstår att du kan tycka att slutet var bessart, för nästan hela serien har ett händelseförlopp mer än vad voyager har.

på DS9 har den största vågen när dominion flyger till alpha quadrent och går med cardassians, och därifrån börjar den bästa av serien.

jag kan rekomendera att du ser mer av serien, men det sämsta är att serien finns endast ett fåtal band med sv. text jag tror att det är 8-9 st varav ett är pilotet.

• 2 weeks later...

Jag såg nyligen What you leave behind och jag ger det en stark 9. Har sett igenom alla avsnitt och jag tycker att det sista var bland det bästa, som ni andra så tycker jag oxå att Siskos avslutning kunde ha varit bättre. Det allra tråkigaste var nog att Jadzia inte kunde vara med på slutet, tyckte att hon passade mycket bättre som Dax än Ezri.

Det som gjorde att DS9s slut var7är bättre än voys är för att i ds9 hadde man c:a 8 avsnitt innan att bycak en story arc på men i voy skar man trådarna med bara ett dubbel avsnitt. sen så hadde ds9s slut     :cardassian:  :ferengi:  :jemhadar:  :klingon:  medan voy hadde bara  :borgdrottning:

Det allra tråkigaste var nog att Jadzia inte kunde vara med på slutet, tyckte att hon passade mycket bättre som Dax än Ezri.

Rätta mig om jag har fel, men symbiosen hette Dax, innehavaren som medverkade från säsong 1 - 6 hette Jadzia och ägaren till symbiosen i säsong 7 hette Ezria.

Eller?

Och Morn vad menar du med ditt citat, skulle du kunna redigera? Jag fattar ialla fall inte ett dugg.

Det allra tråkigaste var nog att Jadzia inte kunde vara med på slutet, tyckte att hon passade mycket bättre som Dax än Ezri.

Rätta mig om jag har fel, men symbiosen hette Dax, innehavaren som medverkade från säsong 1 - 6 hette Jadzia och ägaren till symbiosen i säsong 7 hette Ezria.

Eller?

Japp, precis.

• 2 weeks later...

Nu var det ett tag sedan jag såg det, men jag har för mig att han (vad heter han, ledaren för revolutions styrkan) blev mer eller mindre ledargistaltaktigt, The Dominion drog sig tillbaka etc.

Jag har för mig det, men det var som skrivet ett tag sedan jag såg det.

Nu var det ett tag sedan jag såg det, men jag har för mig att han (vad heter han, ledaren för revolutions styrkan) blev mer eller mindre ledargistaltaktigt, The Dominion drog sig tillbaka etc.

Jag har för mig det, men det var som skrivet ett tag sedan jag såg det.

Damar (det var så han hette) blev en legend, men tyvärr så dog han i anfallet mot dominons högkvater. Så när dominons drog sig tillbaka så fanns det ingen ledare för Cardassia. Med 800 miljoner döda och militären i spillror blev Cardassia väldigt svagt. Frågan är vad hände sen...

Tog Klingons eller Romulans chansen att ta över områden i Cardassia eller bad Cardassian om hjälp hos federationen precis som Bajor gjort tidigare.

Det var dessa saker som jag ville ha lite svar på i What you leave behind, men det fanns inga.

• 8 months later...
  • 3 months later...

Farväl DS! :(

Jag började att titta på VOY.

När VOY-avsnitten tog slut gick jag började jag motvilligt titta på TNG.

Jag kunde inte tänka mig att TNG skulle vara lika bra som VOY. Efter

ett tag visade det sig att TNG var nästa lika bra som VOY.

När TNG-avsnitten tog slut började jag ännu motvilligare titta på

DS9. Inte kunde livet på en rymdstation vara intressantare än rymdskepp

som färdades genom rymden?

Jag fick fel :D DS9 blev bättre och bättre för varje säsong. Nu när jag avslutat säsong 7 så tycker jag DS9 har varit mer spännande än någon annan Trek. Visst finns det dåliga avsnitt även i DS9. De avsnitt där Jake Sisko (förväxla inte med Ben Sisko!) fått huvudrollen var inga höjdare.

Kriget med Dominion är t.o.m. häftigare och mer spännande än andra seriernas konfrontationer med Borgerna. DS9 har också gett mig fler byggstenar i den fantasyvärlden Star Trek än någon av de andra serierna. DS9 är fylld med spännade galaktisk "politik" mellan Fed, Cardassians, Bajorans, Klingons, Maquis, Romulans m.fl.

Nu måste jag gå över till Enterprise. Även om Enterprise har en del bra avsnitt så är serien som helhet inte lika bra som VOY, TNG och DS9. :(

• 1 year later...

[skakar liv i en gammal död tråd]

Jag har precis sett sista avsnittet i DS9 och bara MÅSTE få prata av mig :)

Vilket sorgligt avsnitt! Visst, det är alltid sorgligt när en TV-serie man älskar tar slut, det känns nästan som att skiljas från gamla vänner (och jo, jag har riktiga vänner också *fniss*). Det här året har varit förfärligt inom det området, först gick sista avsnittet med Sex and the city, sen Vänner och nu har jag också alltså tittat slut på DS9.

Slutet på de andra ST serierna känns inte alls lika vemodigt och sorgligt som det här - med TNG så finns det ju filmer också och även om det var sorgligt att det inte blev mer VOY så kom de ju i alla fall hem till federationen som de hade kämpat med i 7 år - men här är det slut och alla skiljs åt och Sisko saknas och det är katastrof för Cardassia och allt känns ledsamt!! :(Jag vill veta mer!!!!!! Kommer Sisko tillbaka? Var O'Brien tvungen att flytta ifrån Bashir, hur ska de nu klara sig?? Vad händer med Bajor? Frågorna är så många och svaren alldeles för få.

DS9 har blivit min favoritstartrekserie, från att ha varit relativt trist de första två säsongerna så har den blivit underbar, komplex och fantastisk, men massor av intressanta karaktärer.

Jag grät floder när Jadzia dog i Tears of the prophets och jag var vädligt upprörd. En så stor karaktär som Jadzia får inte gå och dö ju!!! Jag gillar INTE Ezri, jag har tittat snett på henne hela säsongen. :)

Men, All that you leave behind var verkligen en passande titel på avsnittet, som var en värdig avslutning på en fantastisk TV-serie.

Snyft

[skakar liv i en gammal död tråd]

Jag har precis sett sista avsnittet i DS9 och bara MÅSTE få prata av mig :)

Vilket sorgligt avsnitt! Visst, det är alltid sorgligt när en TV-serie man älskar tar slut, det känns nästan som att skiljas från gamla vänner (och jo, jag har riktiga vänner också *fniss*). Det här året har varit förfärligt inom det området, först gick sista avsnittet med Sex and the city, sen Vänner och nu har jag också alltså tittat slut på DS9.

Slutet på de andra ST serierna känns inte alls lika vemodigt och sorgligt som det här - med TNG så finns det ju filmer också och även om det var sorgligt att det inte blev mer VOY så kom de ju i alla fall hem till federationen som de hade kämpat med i 7 år - men här är det slut och alla skiljs åt och Sisko saknas och det är katastrof för Cardassia och allt känns ledsamt!!  :(  Jag vill veta mer!!!!!! Kommer Sisko tillbaka? Var O'Brien tvungen att flytta ifrån Bashir, hur ska de nu klara sig?? Vad händer med Bajor? Frågorna är så många och svaren alldeles för få.

DS9 har blivit min favoritstartrekserie, från att ha varit relativt trist de första två säsongerna så har den blivit underbar, komplex och fantastisk, men massor av intressanta karaktärer.

Jag grät floder när Jadzia dog i Tears of the prophets och jag var vädligt upprörd. En så stor karaktär som Jadzia får inte gå och dö ju!!! Jag gillar INTE Ezri, jag har tittat snett på henne hela säsongen.  :)

Men, All that you leave behind var verkligen en passande titel på avsnittet, som var en värdig avslutning på en fantastisk TV-serie.

Snyft

<{POST_SNAPBACK}>

Jag upplevde det precis som du att så har kan det ju inte sluta, men så läste jag två underbara böcker som tar vid där DS-9 slutar. Avatar del ett och två. Där lever det liksom vidare. Man får ta del av Siskos frus problem och av Jakes saknad efter fadern. Jag rekommenderar dem starkt.