Gå till innehåll
RomulanStar

Rome - serien

Rekommenderade inlägg

mjo, jag ska precis se avsnitt tre och de två första har varit riktigt bra. det är skönt med en serie som inte är ute efter att försköna de gamla romarna och göra dem till något de inte var. det enda jag stör mig på är avsaknanden av latin, men det vore väl lite för mycket att begära... ;)...

har förresten för mig att det är samme kille som ligger bakom en annan stor favorit, oz. nåja, rome är som sagt hitintills en riktigt bra serie, men som du säkert har läst är den kanske inte något för äckelmagade. den är riktigt, riktigt gory på sina ställen. å andra sidan ligger detta oftast i narrativets tjänst och är inte med som "sensationerna" som kvällspressen velat få dem att verka.

anyway, vidare är den efter två avsnitt fortfarande historiskt korrekt vilket är trevligt för en historiebuff som mig... ;)

kontentan är alltså: se den. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter mycket intressant! Kommer den komma på svensk television n´ågon gång inom en snar framtid eller är det ett DVDköp som gäller?

Är det en typ såpa, alltså serie med oavslutade avsnitt (som ju Oz var) eller avslutas avsnitten? Kan i och för sig vara svårt att göra tidigt i en serie när man är fullt upptagen med att presentera alla karaktärer. Vad är huvudintrigen, utan att avslöja allt för mycket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

den har premiär nästa vecka på canal + och kommer senare säljas till kanal 5. min kopia är dock dvd-import från det stora landet i väst.

generellt kan jag säga att den handlar om roms kanske mest dramatiska period - uppkomsten av kejsardömet. när serien börjar har julius ceasar precis underkuvat gallerna (förutom en liten, liten by som...nej... ;) ) och ska återvända till rom. samtidigt konspirerar olika familjer, däribland en ung octavianus mor, att ta makten från senaten med våld.

glömde säga i mitt tidigare inlägg att den är fruktansvärt påkostad. slagsscenerna skulle kunna höra hemma i vilken större hollywoodproduktion som helst och scenografi, detaljrikedom och historisk research är så imponerande att jag ibland sitter med öppen mun och fånstirrar... ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter bara mer och mer intressant, och nu har jag oxå sett reklamen för den på TV, dock kommer jag nog inte att få se den i första taget eftersom jag inte har Canal + eller råd med att köpa DVD i nuläget. Finns det någon ungefärlig tidsangivlese om när Kanal 5 ska visa den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla vi göteborgare kan glädjas över att det två första avsnitten kommer att visas 2/2 kl 15.00 under filmfestivalen! :)

Och nyfiken som jag är måste jag fråga vad den här tråden gör under ämneskategorin "Fantasy"?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Och nyfiken som jag är måste jag fråga vad den här tråden gör under ämneskategorin "Fantasy"?

Du har helt rätt, den ska inte vara i "Fantasy". Flyttar till "Ten Forward"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har helt rätt, den ska inte vara i "Fantasy". Flyttar till "Ten Forward"

Ursäkta mig då... :) Jag visste inte riktigt var jag skulle lägga den så det blev här. I stand corrected.

Är det så att biljetterna till visningen på festivalen går att köpa som till de andra filmerna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Är det så att biljetterna till visningen på festivalen går att köpa som till de andra filmerna?

Så här står det i programmet:

SE INLEDNINGEN AV STORSERIEN ROME

Det antika Rom väcks till liv i en av de dyraste tv-serier som gjorts. Brittiska BBC och amerikanska HBO (Sopranos, Six Feet Under) har samproducerat Rome, tv-premiär på CANAL+ 18 januari. Här möter du en rad framstående brittiska skådespelare som Caesar, Markus Antonius och de andra kända historiska figurerna. Berättelsen kretsar också kring två soldater i Caesars armé. Maktspel, intriger, kärlek och hat rullas upp i glödande färger... visningen består av de två första avsnitten i serien!

TORSDAG 2/2 15.00-17.00 FRI ENTRÉ

Jag tolkar det som att det bara är att droppa in och hoppas att man får plats. (Fast jag ??r lite osäker på var det kommer att vara).

www.filmfestival.org

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här står det i programmet:

SE INLEDNINGEN AV STORSERIEN ROME

Det antika Rom väcks till liv i en av de dyraste tv-serier som gjorts. Brittiska BBC och amerikanska HBO (Sopranos, Six Feet Under) har samproducerat Rome, tv-premiär på CANAL+ 18 januari. Här möter du en rad framstående brittiska skådespelare som Caesar, Markus Antonius och de andra kända historiska figurerna. Berättelsen kretsar också kring två soldater i Caesars armé. Maktspel, intriger, kärlek och hat rullas upp i glödande färger... visningen består av de två första avsnitten i serien!

TORSDAG 2/2 15.00-17.00 FRI ENTRÉ

Jag tolkar det som att det bara är att droppa in och hoppas att man får plats. (Fast jag är lite osäker på var det kommer att vara).

www.filmfestival.org

Kl 15-17... Hm, kul för de som inte har ett arbete att sköta... :).

Förhoppningsvis får man reda på locus förr eller senare. Kan ju vara bra att veta vart man ska gå... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Säsong 2 av Rome är betydlig bättre än den något hackiga första säsongen. Canal+ börjar visa säsong 2 i augusti eller september 2007.

Sanmare

Jag håller inte med, jag tycker båda säsongerna är likvärdiga, det är mer en enda lång berättelse än en serie i ordets klassiska bemärkelse.

Jag gillar den här serien skarpt, de två huvudkaraktärerna (Lucius Verinus och Titus Pullo) komplementerar varandra på ett underbart sätt, och lyckas på diverse, ibland aningen långsökta sätt, alltid befinna sig på rätt plats vid rätt tillfälle för att påverka den romerska historien. :lol: :w00t:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sett alla avsnitt av ROME sässong ett och två och kan bara säga att jag tycker dom är riktigt bra, skön känsla, lite humor ibland, en massa bråk, svärd och blod. Sen själva handlingen är verkligen bra, man får följa med i bråket mellan familjerna i Rom som inträffat på riktigt också såklart då det är verklighetsbaserat till viss grad. Man får även följa Julius Cecars uppgång och fall. Så har ni inte sett den är det ett hett tips :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu