Beverlycrusher94 Posted September 6, 2006 Report Share Posted September 6, 2006 Idag kunde jag inte undvika att höra :arg: att det var en IDIOT!!!! Som sa så här: "Ja, jag tittade på Star Trek men jag slutade för att det var så dåliga specialeffekter" ÄRLIGT TALAT! Jag har aldrig hört en trekker säga att han/hon tittar på Star Trek bara för att det är så bra specialeffekter!!! Om jag inte hade varit en fridfull person...... Då skulle han få........ :klingon: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T'Pol Posted September 6, 2006 Report Share Posted September 6, 2006 vilket pucko. visst ja tycke iofs att tos e lite trist just för att det e dåliga specialeffekter. men det finns ju me än det å inte *** sluta ja titta på star trek för det.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
contec Posted September 6, 2006 Report Share Posted September 6, 2006 Var personen Trekker eller? Alla har rätt till sin åsikt men jag slutar ju inte kolla på någon serie om den har dåliga special effecter, då skulle jag inte ha upptäckt serier så som Knight rider, Six million dollar man, Mystery Science Theater 3000. Jag tittar på TOS eftersom jag gillar hur dom tar upp saker som Rasism, vänskap, folks rätt till olika synpunkter m,m Det är dom avsnitten som gör att man blir inspirerad att försöka skapa en lika bra framtid både för sej själv och alla andra. /Conny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
everybodyknows Posted September 6, 2006 Report Share Posted September 6, 2006 äsch, det låter som en människa som köper ett hemmabiosystem med plasma-tv bara för att. tekniknörderi är vad det är. men, om de vill syssla med sånt så fine by me. personligen tycker jag att historierna är det viktigaste i ett program, men det är ju bara jag...;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted September 7, 2006 Report Share Posted September 7, 2006 Satt och tittade på TOS igår. Såg en skiva, hadde inte någon tanke på att sluta för att effekterna var 60-tals standard. För mig är det främst handlingen och skådespelar prestationerna som är viktiga. Vis så skulle jag nog klagat om Tng hadde haft samma efekter som i Tos, men i övrigt så tycker jag att de är bra eftekter för en serie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted September 7, 2006 Report Share Posted September 7, 2006 Om man ska titta på en gammal serie har men inget annat att vänta än dåliga effekter, på den tiden serien gjordes vad det hög standard med tanke på seriens budget. Det är lite samma sak med de gamla Star Wars filmerna om du frågar mig, de använde modeller i stället för animeringar och gjorde ett jäkligt bra jobb med tanke på omständigheterna, det ger filmen sin speciella charm . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted September 7, 2006 Report Share Posted September 7, 2006 Om man ska titta på en gammal serie har men inget annat att vänta än dåliga effekter, på den tiden serien gjordes vad det hög standard med tanke på seriens budget. Det är lite samma sak med de gamla Star Wars filmerna om du frågar mig, de använde modeller i stället för animeringar och gjorde ett jäkligt bra jobb med tanke på omständigheterna, det ger filmen sin speciella charm . Fast just SW är väl ett undantag? Jag tycker att modeller använda av duktiga hantmakare fortfarande slår väldigt mycket av de datorgenererade effekter vi ser idag. Visst såg Jabba läcker ut i nyversionerna av SW-filmerna men såg det realistiskt ut? Det tycker inte jag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted September 8, 2006 Report Share Posted September 8, 2006 Om man ska titta på en gammal serie har men inget annat att vänta än dåliga effekter, på den tiden serien gjordes vad det hög standard med tanke på seriens budget. Det är lite samma sak med de gamla Star Wars filmerna om du frågar mig, de använde modeller i stället för animeringar och gjorde ett jäkligt bra jobb med tanke på omständigheterna, det ger filmen sin speciella charm . Fast just SW är väl ett undantag? Jag tycker att modeller använda av duktiga hantmakare fortfarande slår väldigt mycket av de datorgenererade effekter vi ser idag. Visst såg Jabba läcker ut i nyversionerna av SW-filmerna men såg det realistiskt ut? Det tycker inte jag... Håller med er båda. Tos ser mycket bra ut och är mycket bra för att vara en lågbuget-serie på 60-talet. Jag tycker också att de gammla Star Wars filmerna ser mycket mer verklighetstrogna ut än de nya. Effekterna från filmen som kom år 2000 är redan daterade anser jag, emedan det som gjordes på 70 och 80-talet är helt ok även i dag eftersom det inte är tidsdaterade som dagens animeringar blir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Homer Posted September 8, 2006 Report Share Posted September 8, 2006 Tyvär har väl det idag blivit lite väl mycke effekt hysteri, har filmen inga bra effekter så är den inge bra. Många filmer drivs idag av att de ska få in så många coola effekter som möjligt istället för att få bra story känns det som i alla fall. tycker att Sagan om ringen har fått in bra blandning på blandningen mellan olika typer av effekter,när det gäller kostymer, modeller och datoranimerat, nåt jag saknar i de nya star wars filmerna. Får jag hålla med dig Tom_Hell visst är Jabba snygg i de nya filmeran men han är så mycke mer coolare i de gamla filmerna, hade varit schysst i de nya filmerna om att alla närbilder på clonetroppers inte var animerade , bara för att det är animerat så är det inte bättre än en kostym eller modell. Sedan är det lite svårt att jämföra filmer med serie när det gäller effekter vilket antagligen den där nissen hade gjort som upprörde dig Beverly, de har ju oftast inte riktigt samma budget, när det gäller sånt. Här kommer också en sådan där "på min tid så var det" Men dagens ungdomar som är typ 10-15, har inte upplevt den tid då gamla star wars filmerna eller terminator 2 var det bästa som fanns att erbjuda när det gäller special effekter, det har ju hänt så otroligt mycke de senast 30 åren och även 15 för den delen också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted September 8, 2006 Report Share Posted September 8, 2006 Då ämnet inte enbart verkar handla om Star Trek så flyttas det till Ten Forward Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speck Posted November 1, 2006 Report Share Posted November 1, 2006 När det gäller specialeffekter i film och tv tycker jag det är viktigare att vi ser vad det föreställer än att dom slänger ut miljoner på specialeffekterna. dom senaste star wars-filmerna är i princip filmade helt framför en blue screen och detsamma gäller många andra filmer/tv-serier. numera verkar det dock verka som att allt ska inte bara se verkligt ut utan också ''coolt'' :vulcan: :vulcan: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted November 1, 2006 Report Share Posted November 1, 2006 När det gäller specialeffekter i film och tv tycker jag det är viktigare att vi ser vad det föreställer än att dom slänger ut miljoner på specialeffekterna. dom senaste star wars-filmerna är i princip filmade helt framför en blue screen och detsamma gäller många andra filmer/tv-serier. numera verkar det dock verka som att allt ska inte bara se verkligt ut utan också ''coolt'' :vulcan: :vulcan: Själv är jag av den bestämda åsikten att det måste se realistiskt ut, annars kan man strunta i det. Jag vill alltså inte se att det är en uppenbar dataanimation. Därför *måste* det kosta pengar! T2:s effekter klarar det bra, liksom Jurassic Park och en hel del inom modern ST. B5 är dock ett exempel på när pengarna inte räcker till och CGI-effekterna blir därefter. (Nu har jag iofs bara sett en bit in i säsong 3 så det blir kanske bättre...) Men, har man inte pengarna så tycker jag att man skall hitta andra lösningar istället för att köpa in billig undermålig CGI! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted November 1, 2006 Report Share Posted November 1, 2006 Det skulle nog gå att göra en Star Trek-film där specialeffekter inte behövs. Man kan ju göra en film som ska utspela sig på jorden medan många rymdskepp ska repareras. Man gör små kulisser som ska föreställa en lite bit av rymdskepp där någon står och reparerar saker och ting. Undra på hur många som skulle intressera sig på denna film som inte handlar om olika färder i rymden. Men det är massa folk som vanligtvis brukar vara i rymden i flera år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted November 10, 2006 Report Share Posted November 10, 2006 Det verkar tyvärr råda en stark övertro till datorgenererade effekter bland dagens filmskapare. Visst finns det utrymme för detta men jag tror ändå att den bästa effekten (om ni ursäktar skämtet ) fås genom en kombination av olika tekniker. Att helt förlita sig på CGI leder i de flesta fall till ett undermåligt resultat. Visserligen har teknologin utvecklats betydligt under de senaste åren men befinner sig fortfarande i ett relativt primitivt stadie och kan inte helt ersätta fysiska modeller eller liknande. Ibland behövs det "a man in a suit" för att det inte ska se helt konstlat ut. Sedan är ju också kvalitén på visuella effekter beroende på andra faktorer som t.ex skickligheten hos de som framställer dem och tiden som läggs ner på att skapa dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted November 10, 2006 Report Share Posted November 10, 2006 Problemet är väl kanske att CGI är förhållandevis mycket billigare idag än vad andra tekniker är... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted November 11, 2006 Report Share Posted November 11, 2006 Problemet är väl kanske att CGI är förhållandevis mycket billigare idag än vad andra tekniker är... Det är definitivt en del av problemet. Tyvärr betyder den lägre kostnaden att man gärna stoppar in denna typ av effekter överallt vare sig det är befogat eller inte och det sänker ofta kvalitén. Inte för att modellerare, animatörer m.fl är dåliga på det de gör utan helt enkelt för att tekniken inte är tillräckligt mogen ännu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P'kea Posted January 18, 2007 Report Share Posted January 18, 2007 (edited) Dåliga special efekter? :arg: Med dagens mått kanske fast dom flesta håller ju än när det gäller grafik. Vad heter den som sa så? Jag skulle vilja träffa honom. He he he :arg: :arg: :arg: :arg: :arg: :arg: Edited March 23, 2007 by P'kea Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts