Gå till innehåll
Chush

Största skeppet

Rekommenderade inlägg

Jag undrar två saker:

1. Vilket är det största skeppet som Federation har byggt? och finns det några bilder på den?

2. Vilket är det största skeppet överhuvudtaget? Några bilder på den/dem?

Tacksam för svar! :D:rolleyes:

Redigerad av Chush

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte säkert villket skepp som är störs i Federationen. För övrigt måste V´Ger vara det största skeppet. Är visserligen inte tradisionell teknologi men ändå en "farkost".

I VOY fins det ett avsnitt där Voyager träffar på "Dinosaurer från jorden?". Dom bor på ett gigantiskt skepp. Är större än något annat skepp av traditionell still i ST. (det är klart, fins många skepp så jag kan ju missat något)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

V'Ger är nog det största skeppet som någonsin figurerat i Star Trek. En annan jätte är valsonden som dyker upp i film nummer 4.

Tillägg:

Hittade en bild på "dinosauriernas" skepp som Unkas nämde (Voth city ship) jämfört med bl.a. en borgkub vilken också är rejält stor:

http://www.ex-astris-scientia.org/schemati...-huge-chart.jpg

Redigerad av Expendable Ensign

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
V'Ger är nog det största skeppet som någonsin figurerat i Star Trek. En annan jätte är valsonden som dyker upp i film nummer 4.

Tillägg:

Hittade en bild på "dinosauriernas" skepp som Unkas nämde (Voth city ship) jämfört med bl.a. en borgkub vilken också är rejält stor:

"Dinosauriernas" skepp ser större ut än en kub tycker jag. Fast några exakta mått har jag inte. Det får ju plats väldigt mycket i en kub.

Redigerad av Unkas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bara måste säga att jag älskar namnet V'ger. Hemma kan jag gå och säga det till min storasyster, också trekkie, i olika tonfall och vi håller på att garva ihjäl oss. (eller iallafall jag) Någon som håller med mig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tillägg:

"Dinosauriernas" skepp ser större ut än en kub tycker jag. Fast några exakta mått har jag inte. Det får ju plats väldigt mycket i en kub.

Nu måste du ju räkna med att en kub är en kub. Sen beror det på hur bred och hög dinosauriernas skepp är.

I annan fall så kan ju inte längden på ett skepp vara avgörande vilket som är störs

när det borde vara hur mycket som får plats som är avgörande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag bara måste säga att jag älskar namnet V'ger. Hemma kan jag gå och säga det till min storasyster, också trekkie, i olika tonfall och vi håller på att garva ihjäl oss. (eller iallafall jag) Någon som håller med mig?

Jo det är ett bra namn. Hela iden är tämligen briljant´, Voyager - V´Ger. Jag går dock inte omkring och säger V´Ger hela dagarna.......det kanske är något fel med mig. Kanske är jag den enda som inte går omkring i min vardag och säger namnet på detta gigantiska kolosala skepp, vilket Kirk Psykar, precis som han psykar alla datorer han inte gillar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det är ett bra namn. Hela iden är tämligen briljant´, Voyager - V´Ger. Jag går dock inte omkring och säger V´Ger hela dagarna.......det kanske är något fel med mig. Kanske är jag den enda som inte går omkring i min vardag och säger namnet på detta gigantiska kolosala skepp, vilket Kirk Psykar, precis som han psykar alla datorer han inte gillar.

Nej, det är nog jag som är onormal. Det är bara det att det är så otroligt roligt att säga det men en rolig betoning på i:et. :lol:

Redigerad av johannalaforge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Om man räknar bort V'Ger så bör ju en Borg kub vara ganska överlägsen,

hur stor är Borg kuben då? :blink:

Cirka 3000 meter i diameter. Kolla i databasen för exatkta mott.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sett bilder på Star Trek skepp som är flera kilometer långa!

Påhittade av Star Trek-fans - som väl vill bräcka de största skeppen i Star Wars - förstås :rolleyes:

Ett sådant är USS Goliat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt www.trekmania.net så finns ett klassificerat (och därmed förmodat) federationsskepp som skall vara av Cosmosklassen. Tanken är möjligen att det skall ersätta Sovereign som nytt flaggskepp. Enligt uppgift är skeppet 973 m långt.

Redigerad av Fleetadmiral

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kan man rita bilder av skepp som är super stora. Men jag tror att skaparna av den här tråden menar skepp som är kanon, det vill säga förekommit i serierna eller filmerna alternative "Expanded Universe canon" alltså alla som förekommit i böcker och tecknade serier. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jo, det förstår jag. Men det skadar väl inte att komma med lite sidoinformation, säkert är det några som läser tråden som kan vara intresserade.

Nä visst inte, all information är trevlig.

I övrigt så är jag av åsikten att V´Ger fortfarande härskar universum storleksmässig. Har inte sett något som kan konkurera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra bild på skepp från olika science-fiction serier. Star Wars skeppet är ju nästan löjligt stort!

Men det finns ju andra jättelika icke-federationsskepp ur Star Trek som t.ex. "Voth City Ship", som skall vara 9,8 km från för till akter!

Se en karta på några riktigt stora skepp ur ST:

Redigerad av Fleetadmiral

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu