Sanmare Posted January 20, 2007 Report Share Posted January 20, 2007 VISST BEHÖVER SVERIGE EN SCIENCE FICTION-KANAL USA, Kanda, Japan och i stort sett alla länder nere på den europeiska kontinenten har en eller flera science fiction-kanaler, merparten i form av kabelkanaler. Är inte också vi nordbor förtjänta av en TV-kanal som sänder sf-filmer och sf-serier dygnet runt? Lev er in i tanken! Tänk om just du vore programdirekt??r på en sådan kanal och hade till uppgift att sätta ihop programtablån... Inte skulle det vara några svårigheter! Om vi, som är ganska många medlemmar, mejlar regelbundet till t.ex TV4 och ber dem starta en betalkanal för science fiction så kanske vi skulle få en till slut. Att jag har just TV4 i åtanke beror på att de startat en mängd -- vissa ganska meningslösa kanaler -- under de senaste åren. TV400 och TV4+ har mer eller mindre karaktären av att vara "dumpningskanaler" för moderkanalen TV4, så de är fyllda av tråkiga repriser av tråkiga program. De två senaste tillskotten TV4 Guld och TV4 Komedi gör i alla fall inte mig glad. Varför inte kanalen TV4 sf & fantasy (fantasy får vi nog dras med för att locka fler tittare)? Den skulle kunna erbjudas av Comhem, Boxer, Viasat och Canal Digital. Och det skulle givetvis inte vara en sån där kanal som sänder om alla programmen var 4:e timme, typ Hallmark eller Discovery Science. I TV4:s portal finns sidan http://www.tv4.se/omtv4/420218.html som innehåller ett kontaktformulär att fylla i. Vi är över 1000 medlemmar i detta forum, och alla har vi lite olika kunskap som kan omvandlas till unika argument. Om alla med jämna mellanrum kontaktar TV4, önskar sig en sf-kanal och motiverar detta, så har vi säkert en sådan kanal inom ett år. Och då kommer vi förhoppningsvis att kunna njuta av bra science fiction i repris, serier som aldrig visats i Sverige, samt se nya serier och filmer först (precis som man kunde se Rome när den nästan var dagsfärsk, liksom Dexter nu i Canal+). Är det någon som inte håller med eller känner till om det finns något -- t.ex. upphovsrättsliga problem -- som förhindrar att en sf-kanal startas? Om inte är det väl bara att köra igång. Mesme sol pro tote le homines! Sanmare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted January 21, 2007 Report Share Posted January 21, 2007 Sverige är en alldeles för liten marknad för en SF-kanal, det bästa vore om nån av betal TV-leverantörerna kunde inkludera amerikanska kanaler i sitt paket, till exempel Sci Fi Channel. Vet inte om det är upphovsrätten, ekonomin eller tekniken som hindarar detta, men det skulle vara den ultimata lösningen, även om man inte fick undertexter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted January 22, 2007 Report Share Posted January 22, 2007 Jag är tvungen att hålla med. Har funnits en Sci-Fi kanal (mins inte namnet), men den försvann och det är säkert för att det inte var nog med tittare. Någon av kanalerna på Boxer kör Sci-Fi på fredagarna. Har sett det vid något tillfälle och det är väll ett allternativ. Regelbundna temakvällar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johannalaforge Posted March 12, 2007 Report Share Posted March 12, 2007 Vilken dröm det skulle vara. Dock inte så bra ändå. Ens liv skulle ju kretsa (ännu mer än det gör just nu, dvs MYCKET) kring den där tv-kanalen. FFF- Fara för fritiden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted March 13, 2007 Report Share Posted March 13, 2007 (edited) Jag är tvungen att hålla med. Har funnits en Sci-Fi kanal (mins inte namnet), men den försvann och det är säkert för att det inte var nog med tittare. kommer ihåg den , vill minnas att det var mycket lågbudgetprogram där. Edited April 15, 2007 by K´hogh son of Klintoch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted March 13, 2007 Report Share Posted March 13, 2007 Någon av kanalerna på Boxer kör Sci-Fi på fredagarna. Har sett det vid något tillfälle och det är väll ett allternativ. Regelbundna temakvällar. Är det TV6 du syftar på då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted March 14, 2007 Report Share Posted March 14, 2007 Någon av kanalerna på Boxer kör Sci-Fi på fredagarna. Har sett det vid något tillfälle och det är väll ett allternativ. Regelbundna temakvällar. Är det TV6 du syftar på då? Det är de nog. Jag är ingen hängiven tv tittare så jag mins inte vilken kanal, men såg reklamen när jag låg i sjuksängen en vecka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naraku Posted March 14, 2007 Report Share Posted March 14, 2007 Finns det inget existerande sätt att få in Sci Fi Channel på tv:n hemma? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aliline Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Någon av kanalerna på Boxer kör Sci-Fi på fredagarna. Har sett det vid något tillfälle och det är väll ett allternativ. Regelbundna temakvällar. Är det TV6 du syftar på då? Ja, tv6 visar sci-fi på fredagar start kl 21. Först är det 2 avsnitt av Stargate Atlantis (säsong 1) sen The 4400 (säsong 3) kl 23.00. Kl 18 är det också sci fi, stargate sg-1 men den visas måndag till torsdag med. Innan SGA och 4400, var det Special Unit 2 och Hex som fanns i tablån. Men av dem två kommer inga nya avsnitt av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted March 16, 2007 Report Share Posted March 16, 2007 Någon av kanalerna på Boxer kör Sci-Fi på fredagarna. Har sett det vid något tillfälle och det är väll ett allternativ. Regelbundna temakvällar. Är det TV6 du syftar på då? Ja, tv6 visar sci-fi på fredagar start kl 21. Först är det 2 avsnitt av Stargate Atlantis (säsong 1) sen The 4400 (säsong 3) kl 23.00. Kl 18 är det också sci fi, stargate sg-1 men den visas måndag till torsdag med. Innan SGA och 4400, var det Special Unit 2 och Hex som fanns i tablån. Men av dem två kommer inga nya avsnitt av. Tack Aliline, för att du förtydligade det för oss. Beklagar att mitt inlägg var så informativt. (Tråkigt att det inte gjordes några fler avsnitt med Special Unit 2. Gillade den serien.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naraku Posted April 6, 2007 Report Share Posted April 6, 2007 Någon av kanalerna på Boxer kör Sci-Fi på fredagarna. Har sett det vid något tillfälle och det är väll ett allternativ. Regelbundna temakvällar. Är det TV6 du syftar på då? Ja, tv6 visar sci-fi på fredagar start kl 21. Först är det 2 avsnitt av Stargate Atlantis (säsong 1) sen The 4400 (säsong 3) kl 23.00. Kl 18 är det också sci fi, stargate sg-1 men den visas måndag till torsdag med. Innan SGA och 4400, var det Special Unit 2 och Hex som fanns i tablån. Men av dem två kommer inga nya avsnitt av. Tack Aliline, för att du förtydligade det för oss. Beklagar att mitt inlägg var så informativt. (Tråkigt att det inte gjordes några fler avsnitt med Special Unit 2. Gillade den serien.) Hahaha. Special Unit 2 var underbart. *humor* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted April 13, 2007 Report Share Posted April 13, 2007 Finns det inget existerande sätt att få in Sci Fi Channel på tv:n hemma? Öhm, jag fick in Sci-fi channel tack vare något program som spelade upp tv-sändningar över webben. Kommer dock inte ihåg vad det hette just nu. Och huruvida det var lagligt eller inte ligger höljt i dunkel... Kan ju säga att den stora nackdelen med programmet var att det inte gick att förstora den lilla bildrutan. Fördelen var väl att man förutom Sci-Fi channel fick in en hel del sport, obskyra asiatiska kanaler samt det fantastiska Broccoli-tv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted April 13, 2007 Report Share Posted April 13, 2007 Finns det inget existerande sätt att få in Sci Fi Channel på tv:n hemma? Öhm, jag fick in Sci-fi channel tack vare något program som spelade upp tv-sändningar över webben. Kommer dock inte ihåg vad det hette just nu. Och huruvida det var lagligt eller inte ligger höljt i dunkel... Kan ju säga att den stora nackdelen med programmet var att det inte gick att förstora den lilla bildrutan. Fördelen var väl att man förutom Sci-Fi channel fick in en hel del sport, obskyra asiatiska kanaler samt det fantastiska Broccoli-tv. Broccoli tv? är det en samlingsbetäckning på du är vad du äter program eller något obskyrt barnprogram som jag inte känner till? J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Finns det inget existerande sätt att få in Sci Fi Channel på tv:n hemma? Öhm, jag fick in Sci-fi channel tack vare något program som spelade upp tv-sändningar över webben. Kommer dock inte ihåg vad det hette just nu. Och huruvida det var lagligt eller inte ligger höljt i dunkel... Kan ju säga att den stora nackdelen med programmet var att det inte gick att förstora den lilla bildrutan. Fördelen var väl att man förutom Sci-Fi channel fick in en hel del sport, obskyra asiatiska kanaler samt det fantastiska Broccoli-tv. Broccoli tv? är det en samlingsbetäckning på du är vad du äter program eller något obskyrt barnprogram som jag inte känner till? J. Det är ju vår egen Barkleys egen tv-show. Ni vet Reginald "Broccoli" Barkley. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 (edited) Finns det inget existerande sätt att få in Sci Fi Channel på tv:n hemma? Öhm, jag fick in Sci-fi channel tack vare något program som spelade upp tv-sändningar över webben. Kommer dock inte ihåg vad det hette just nu. Och huruvida det var lagligt eller inte ligger höljt i dunkel... Kan ju säga att den stora nackdelen med programmet var att det inte gick att förstora den lilla bildrutan. Fördelen var väl att man förutom Sci-Fi channel fick in en hel del sport, obskyra asiatiska kanaler samt det fantastiska Broccoli-tv. Broccoli tv? är det en samlingsbetäckning på du är vad du äter program eller något obskyrt barnprogram som jag inte känner till? J. Det är ju vår egen Barkleys egen tv-show. Ni vet Reginald "Broccoli" Barkley. Hm, nån´måste förklara det där med broccoli för mej nån´gång. En för övrigt mycket god grönsak. Fast kött är göttast! Edited April 14, 2007 by michael ricochet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Finns det inget existerande sätt att få in Sci Fi Channel på tv:n hemma? Öhm, jag fick in Sci-fi channel tack vare något program som spelade upp tv-sändningar över webben. Kommer dock inte ihåg vad det hette just nu. Och huruvida det var lagligt eller inte ligger höljt i dunkel... Kan ju säga att den stora nackdelen med programmet var att det inte gick att förstora den lilla bildrutan. Fördelen var väl att man förutom Sci-Fi channel fick in en hel del sport, obskyra asiatiska kanaler samt det fantastiska Broccoli-tv. Broccoli tv? är det en samlingsbetäckning på du är vad du äter program eller något obskyrt barnprogram som jag inte känner till? J. Det är ju vår egen Barkleys egen tv-show. Ni vet Reginald "Broccoli" Barkley. Visste inte att Reg hade en egen tv show? Handlar den om hur man gör obskyra holodäckprogram eller? :lol: J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Nja, Broccoli-tv är en sådan kanal som eMpTyV var på den gamla goda tiden. Det vill säga 100% musikvideor varav majoriteten är från det härliga 80-talet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts