Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad
Stargate atlantis krediterar jag som en serie som är så nära star trek att man rent av skulle kunna byta ut titlarna och några små detaljer och få det till en riktigt bra star trek serie och det ??r ett bra betyg för att vara av mig. Star Trek: Atlantis alltså. Jag hoppas att även den nya serien blir lika trekkig och bra och att dom får nya spännande superfiender som kan hålla spänningen vid liv samt att den nya serien visas i sexan eller någon annan kanal som jag har asap.

Stargate: Universe he? Var det inte tal om en serie som skulle heta stargate Comand (SGC) eller liknande? Fast Universe låter ju pampigt och bra. Några ideer om vad denna serie ska handla om och om det är jorden som är basen eller någon planet/rymdskepp? J.

Stargate Command var den ursprungliga idén för nästa SG-serie men som jag förstår det så var de rädda att det skulle bli tråkigt. Vi har redan haft 10 år på SGC, så de behövde nåt nytt. Vi har dessutom redan en serie där de har rest till en annan galax i och med Atlantis, så de kom till ungefär samma problem som star trek hade efter TNG... hur ska man förnya konceptet utan att bryta med storyn? I star trek så blev det ju DS9 och sen Voyager, och i SG så blir det alltså SG: Universe. Inga detaljer har släpps ännu, det enda vi vet är att det kommer ha att göra med "the ninth chevron".

Om ni kommer ihåg så krävs det ju sju chevrons för att resa inom våran galax, 8 för att ta sig till en annan galax (som Ida eller Pegasus). Var man hamnar med den nionde är än så länge en noga vaktad hemlighet (eller så har de inte kommit på det själva :lol: ), det vi vet är att det team eller grupp som går igenom kommer vara FULLSTÄNDIGT isolerade från jorden, som Atlantis den första säsongen. Fansen har spekulerat på allt mellan himmel och jord, tidsresande, dimensionsresande, resande till en galax som är så långt borta att det är omöjligt att ta sig dit även med den nya teknologin som Asgarderna gav människorna m.m.

Det kommer bli spännande att se vad de har hittat på. Och det lär nog finnas nån ny superfiende var de än hamnar. :lol:

Jag vet! Man hamnar 350 år in i framtiden där jorden har förvandlats till UFP och de åker runt med uss Enterprise :D <_< Eller också hamnar de på holodäcket. Fast jag har en tanke om "universum i universum" där varje universum är den minsta beståndsdelen i nästa större osv. Och då verkar det ju logiskt att nästa Chevron skulle innebära att man färdas till antingen ett större eller ett mindre universum... Därav namnet? J.

Som sagt, noga vaktad hemlighet. En möjlighet är ju någonting i stil med Kvantum-spegeln, med resor mellan olika alternativa universum, kanske i ett försök att hitta "hem" till sitt eget universum.

Att sverige inte är med mer i amerikanska tv serier är förbålt enkelt. Vi har 9 miljoner invånare av 6 MILJARDER och är alltså ca en tusendel av världens befolkning. Vilket innebär att det rent teoretiskt borde synas en svensk var tusende avsnitt... Så rent statistiskt är det nog rätt rimligt med några få svenska flaggor på Atlantis statister... J.

Jag har sett den svenska flaggan på två olika statister i Atlantis säsong 4, så vi ligger väl innanför den statistiska marginalen för vår involvering. :lol:

Självklart skulle det vara kul för oss om det var nåt svenskt rymdskepp eller så med, men det finns ju tusentals nationer och hundratals stater på jorden. Jag har svårt att se varför just sverige skulle få ett "eget" avsnitt i en amerikansk-kanadensisk serie.

Tänk på IOA (jag antar att alla nationer som är inblandade i atlantis expeditionen är med där, däribland Sverige),

IOA inkluderar bara USA, Kina, Ryssland, Storbrittanien och Frankrike.

Håller helt med dig. Skulle jänkarna dö av att dela med sig lite?

Ingen har annu svarat på frågan, varför skulle de? USA har utvecklat tekniken, byggt skeppen, spenderat miljarder på att utforska andra världar och hitta matrial och teknologi för att skapa sina skepp. Varför i hela fridens namn skulle de ge bort det? Visst, hade de fler hade de kanske kunnat sälja dem, men det är tveksamt om nån skulle ha råd med det. En X-303 skulle kosta hela sveriges försvarsbudget i flera år.

Utan att försöka förvandla det här till en politisk tråd så är den här anti-amerikanismen väldigt tröttsam.

• Svar 188
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad (redigerade)
...USA har utvecklat tekniken, byggt skeppen, spenderat miljarder på att utforska andra världar och hitta matrial och teknologi för att skapa sina skepp. Varför i hela fridens namn skulle de ge bort det? Visst, hade de fler hade de kanske kunnat sälja dem, men det är tveksamt om nån skulle ha råd med det. En X-303 skulle kosta hela sveriges försvarsbudget i flera år.

Utan att försöka förvandla det här till en politisk tråd så är den här anti-amerikanismen väldigt tröttsam.

USA har inte utvecklat tekniken , de fick den av Asgard . och anledningen till att de ska dela med sig dyker upp i ett av de sista avsnitten där Carter hamnar i ett alternativt universum där Major General Hank Landry är president och resten av Jordens länder vänt sig mot USA

men varför skulle de inte dela med sig av vad de hittar för teknologi på andra världar ,det vore annat om andra länder hade samma tillträde till Stargaten som USA har men det håller USA hårt på att ingen ska ha(de såg ju till att Ryssarna inte fick använda sin)

då får de nog gå med på att dela med sig av teknologin och deras ovilja att göra det visar deras vilja att styra hela Jorden och dessutom göra folk och raser därute väl inställda till USA.

och igen utan att försöka förvandla det här till en politisk tråd så är den här pro-amerikanismen lika tröttsam , jag menar nu inte att jag hatar USA bara att serien är för pro-amerikansk :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Redigerad av K´hogh son of Klintoch
Postad

Det är bara att erkänna att star trek inte är verklighet ännu och att vi fortfarande lever i en värld där nationsgränser har en innebörd. Så bara blotta tanken att de skulle dela med sig om det inte finns en anledning är ju absurb. Möjligen kan man tänka sig ett teknologi utbyte tex att sverige får låna en x 304:a mot några hundra tusen carl gustav eller att något land sitter på viktig information eller att som i ett avsnitt ryssarna får ett för att de kräver att få tillbaka sin star gate. J.

Postad

Stargate: Universe he? Var det inte tal om en serie som skulle heta stargate Comand (SGC) eller liknande? Fast Universe låter ju pampigt och bra. Några ideer om vad denna serie ska handla om och om det är jorden som är basen eller någon planet/rymdskepp? J.

Stargate Command var den ursprungliga idén för nästa SG-serie men som jag förstår det så var de rädda att det skulle bli tråkigt. Vi har redan haft 10 år på SGC, så de behövde nåt nytt.

Det var inte en ny serie utan de funderade på att ändra namnet på Stargate SG-1 till Stargate Command efter säsong 8. :)

The show's producers had even intended to rebrand the show Stargate Command, but SCI FI ultimately opted to stick with the established SG-1 name.

källa

• 3 månader senare...
  • 1 månad senare...
  • 4 månader senare...
  • 3 månader senare...
Postad
Atlantis ska läggas ner efter femte säsongen så det är väl sista de är på då.
Sista avsnittet har sänds i USA. Tv6 visar sista avsnittet den 6e februari.

Sista?! Som i helt sista? (Neiiiiii!) Hur många säsonger finns det? (Både av SG-1 och Atlantis, håller typ inte koll
Det finns 10 säsonger av SG-1 och 5 av SGA.

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...