P'kea Posted February 25, 2007 Report Share Posted February 25, 2007 (edited) Jag vet att det finns ett ämne som heter så här redan men omröstnigen funkar inte så därför startar jag detta. Pjotr'k ska ta bort det gamla ämnet. Nå vad tycker ni om utomjordisk kapten i en serie idén? Glöm inte att rösta. Edited February 25, 2007 by P'kea Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 25, 2007 Report Share Posted February 25, 2007 Svårt att svara på. Det man inte får glömma är identifierbarheten. Är det en utomjordisk kapten (tex klingon) så minskar identifierbarheten. Då måste man ha ett antal färgstarka mänskliga besättningsmedlemmar som man kan identifiera sig med. Det blir nog lättare att ta en utomjordisk kapten om denna tillhör raser som är lika människan tex bajoran eller från betazed. Men jag skulle säga att det beror nog helt och hållet på hur serien är uppbyggd. Anledningen till att det är människor som är i huvudrollerna i alla star trek serier är just identifierbarheten. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted February 25, 2007 Report Share Posted February 25, 2007 (edited) Svårt att svara på. Det man inte får glömma är identifierbarheten. Är det en utomjordisk kapten (tex klingon) så minskar identifierbarheten. Då måste man ha ett antal färgstarka mänskliga besättningsmedlemmar som man kan identifiera sig med. Det blir nog lättare att ta en utomjordisk kapten om denna tillhör raser som är lika människan tex bajoran eller från betazed. Men jag skulle säga att det beror nog helt och hållet på hur serien är uppbyggd. Anledningen till att det är människor som är i huvudrollerna i alla star trek serier är just identifierbarheten. J. det där med identifierbarheten låter vettigt . sen kom jag på att en klingon i kaptenstolen vore kul(serien kunde utspelas på en Bird-of-prey och heta Star Trek:Klingon) men tillbaka till ämnet! jag skulle mycket väl kunna tänka mig en Bajorian som kapten och Tuvok visade i Voyager att det går med en Vulcan som kapten . (hans plan av hur de skulle få botemedlet från Vidiianerna var super !) :klingon: -------------------- ''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!'' K´hogh son of Klintoch av huset Koragh Edited July 14, 2007 by K´hogh son of Klintoch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schran Posted February 27, 2007 Report Share Posted February 27, 2007 Jag skulle nog säga attt identifierbarheten inte hänger kaptenens ras, utan hans personlighet/agerande. Gimme Shran anytime! Jag "identifierar" mig mer med honom än med präkt-Archer, eller buttre Sisko iallafall. Shran, liksom Picard, är en annan femma, men det beror på att han är en såpass mer komplex karaktär, om än aningen pretentiös, och inte minst spelas av en bättre skådis. Men det hela hänger ju på vilken vessel det utspelar sig på. En starfleetutbildad andorian skulle ju först och främst vara starfleet om än, förhoppningsvis, inte så goody-two-shoes som vissa mänskliga kaptener. Men jag ser gärna mer av Imperial Guard! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johannalaforge Posted February 28, 2007 Report Share Posted February 28, 2007 Borgkapten - Kul idé :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted May 23, 2007 Report Share Posted May 23, 2007 Intressant frågeställning. Jag skulle nog säga att det konceptet skulle vara mer svårt att sälja in än med en kapten från jorden. För visst vill dom flesta kunna identifiera sej väl med kaptenen då storyn ofta berättas genom densamme. Dock skulle man kunna tänka sej att en redan etablerad besättningsmedlem från tidigare serier, skulle kunna fungera som kapten- T.ex Worf, T´Pol...eller kanske en Andorian. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted May 23, 2007 Report Share Posted May 23, 2007 (edited) det där med identifierbarheten låter vettigt . sen kom jag på att en klingon i kaptenstolen vore kul(serien kunde utspelas på en Bird-of-prey och heta Star Trek:Klingon) Star Trek Klingon låter som en väldigt intresant ide. Jag skulle även gilla att se en Vulkan i stolen. Men som vissa säger skulle det vara svårt att få igenom. Vi som är trekkers skulle inte ha något problem en utomjordisk kapten, men för folk som tittar mer sporadiskt på tv (icke trekkers) skulle det vara svårt att förstå, och sälja in. Förstår man inte att Klingons är krigiska, eller Vulkans logiska, så är det troligen krångligt att förstå sig på en sådan serie. Edited May 23, 2007 by Unkas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tofumannen Posted May 23, 2007 Report Share Posted May 23, 2007 ALF BORDE VARA KAPTEN(........) hhrrrm. Nåväl, frän ide med utomjordisk kapten, alla tiders *funderar* det skulle vara kul med nån ny ras kanske. Tycker att alla raser är alldeles för lika människorna. Två armar och två ben. Vore kul med nåt helt annat, 3 meter hög klotformad med 7 huvven och 1 finger - *haaaaa*. Nåja, sitter mest och tänker högt. Men en ny ras vore kul iaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted May 23, 2007 Report Share Posted May 23, 2007 ALF BORDE VARA KAPTEN(........) hhrrrm. Nåväl, frän ide med utomjordisk kapten, alla tiders *funderar* det skulle vara kul med nån ny ras kanske. Tycker att alla raser är alldeles för lika människorna. Två armar och två ben. Vore kul med nåt helt annat, 3 meter hög klotformad med 7 huvven och 1 finger - *haaaaa*. Nåja, sitter mest och tänker högt. Men en ny ras vore kul iaf Alf? Jo han har ju humorn och självdistansen men man kan inte ha en kapten som äter katter till höger o vänster(om ni minns serien Alf) Ny ras som ser annorlunda ut? Tja varför inte barbapappa i så fall? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted May 23, 2007 Report Share Posted May 23, 2007 Varför inte en vandrande pinne, eller Gandalf...... Annars kan man ju hålla sig till mer konvensionella karaktärer som en Bolian eller Dax. Skulle ju inte vara omöjligt att göra Nog till kapten i SF...fast fins det någon som vill se honom i stolen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted May 24, 2007 Report Share Posted May 24, 2007 Hmm.....det är nog sant att man identifierar sig med kaptenen och att man därför gärna vill se en människa. Men å andra sidan är "utomjordingarna" i Star Trek rätt mänskliga de också. De är skapade av människor och har helt klart mänskliga drag och egenskaper. Klingons är krigiska, vulcans är logiska, bajorans är andliga, betazed är känslosamma, andorians är hetsiga ...... Allt detta är ju mänskliga drag. Egenskaperna ovan är starka generaliseringar utomjordiska raserna i ST är ju naturligtvis mycket mer än så. Fast de är rätt mänskliga vilket är naturligt eftersom det är människor som skapat serien. Om vi träffar på någon som verkligen är från en annan värld vet vi inget om hur den personen kommer att vara - spännande! Personligen skulle jag nog kunna tänka mig en utomjordisk kapen, fast man måste kunna identifiera sig med denne. Jag vill inte ha vulcan kapten eftersom de blir för tråkigt då. Tänk att alltid ha en kapten som följer protokollet till punk och pricka *gäsp*. En klingon kan nog vara lite för krigisk - men Worf skulle kunna vara bra. Han har ju faktiskt varit kapten för Defiant. Shran är väldigt bra karaktär och häftig som kapten. Fast jag vet inte om jag skulle vilja tjänstgöra i hans besättning. Hittills har det varit bäst med mänskliga kaptener men man vet aldrig vad som händer i .......framtiden..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jean-Luc Posted May 24, 2007 Report Share Posted May 24, 2007 Varför inte en android som kapten? Det skulle vara intressant. (föreställer mig Data som kapten.. Han bara måst komma tillbaka.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted May 24, 2007 Report Share Posted May 24, 2007 (edited) Varför inte en android som kapten? Det skulle vara intressant. (föreställer mig Data som kapten.. Han bara måst komma tillbaka.) Jag är en bland dom största Data-fansen som finns men det kan finnas risk att han kanske inte skulle bli tillräckligt givande med ett så totalt fokus på sej som kapten. Man skulle nog bli lite trött på hans logik och hans rabblande av fakta(och om han är kapten så är det ju ingen som har högre grad och törs avbryta honom såsom Picard gjorde ) Data är perfekt som biroll med fokus på sej då och då! Han är en absolut favvorit! Men jag kan ha fel om tidigare nämnda argument, hoppas jag ;) Jag kanske har brist på fantasi idag om hur hans roll som kapten skulle kunna utvecklas. Dom får i alla fall se till att återuppliva Data snarast! Paramount och Brent Spiner får bara finna sej i det! ;) Edited May 24, 2007 by michael ricochet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted May 24, 2007 Report Share Posted May 24, 2007 Varför inte en android som kapten? Det skulle vara intressant. (föreställer mig Data som kapten.. Han bara måst komma tillbaka.) Jag tror inte att Data är så bra som kapten av samma orsak till att inte Vulcans är det. Han är väldigt "by the book" och följer protokollet till punk och pricka. Detta kan bli lite tråkigt och stelbent. Det finns ingen som säger åt honom att sluta att rabbla fakta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted May 24, 2007 Report Share Posted May 24, 2007 håller med om att han är för mycket "by the book". tänkte direkt på avsnittet där en där prylsamlaren tillfångatog (vill inte riskera sär skrivning...) data och skickade ut en sändning av datas röst för att lura enterprise. men när den inte var till punkt och pricka måste nånting vara fel.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted May 24, 2007 Report Share Posted May 24, 2007 håller med om att han är för mycket "by the book". tänkte direkt på avsnittet där en där prylsamlaren tillfångatog (vill inte riskera sär skrivning...) data och skickade ut en sändning av datas röst för att lura enterprise. men när den inte var till punkt och pricka måste nånting vara fel.... Japp. Man får nog i alla fall jobba hårdare för att få, en annan än mänsklig kapten, att fungera som huvudroll. Du klarade dej undan en särskrivning! Grattis! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts