Me Posted September 29, 2002 Report Posted September 29, 2002 Det är ju som om dem anropar en person, dem säger ju inte personens namn förrän efter dem tryck på brickan, hur kan datorn egentligen veta han hon/han anropade just den personen? <_<
Pjotr'k Posted September 30, 2002 Author Report Posted September 30, 2002 Lt Lind har skapat en ny diskussion om hur combadgen fungerar. Flytta diskussionen dit, så samlar vi all kunskap vi har på ett ställe. [Combadge]
Lieutenet Lind Posted October 10, 2002 Report Posted October 10, 2002 Jag har funderat på en sak. Det var väll ett avsnitt mellan Det att BÈlanna sa tt hon älska Tom i avsnittet Days of Hounor (osäker på stavning) och det att det var den där middagen för Tuvok.. och ja dom sa väll att det hade gått 3 dar typ?? :blink:
Aliline Posted October 10, 2002 Report Posted October 10, 2002 Memory Lane: I avsnittet "Time & Again" säger Belanna, Tom när han och janeway är försvunna. Quote: "It's gonna be harder to locate Tom & Captain."
Essray Posted October 11, 2002 Report Posted October 11, 2002 Dom byte vill inte så att dom hade samma efternamn eftersom det hade blivit så komplicerat.. ;) Ja, hur funkar det egentligen med com-systemet. Om B'Elanna skulle ha bytt namn till Paris, då skulle man väl inte kunna säga "Bridge to Lieutenant Paris" eftersom det då finns två lieutenant Paris? Tar dom med förnamnen då också eller hur blir det? Någon som vet nåt om det?
Excelsior Posted October 11, 2002 Report Posted October 11, 2002 Just i det här fallet hade det väl kanske inte spelat så stor roll, eftersom B'elanna är Lieutenant Commander, medans Tom är Lieutenant (Junior Grade). B'ellana är väl bara Lieutenant. Har aldrig hört att hon kallas Lt Commander. Tom var väl vanlig Lieutenant fram tills han blev degraderad till Ensign. Eller var han Junior Grade då med?
Essray Posted October 11, 2002 Report Posted October 11, 2002 Just i det här fallet hade det väl kanske inte spelat så stor roll, eftersom B'elanna är Lieutenant Commander, medans Tom är Lieutenant (Junior Grade). B'ellana är väl bara Lieutenant. Har aldrig hört att hon kallas Lt Commander. Tom var väl vanlig Lieutenant fram tills han blev degraderad till Ensign. Eller var han Junior Grade då med? B'elanna har väl två gula prickar och en svart, vilket är lieutenant commander. Chief Engineeren brukar väl vara det? När det gäller Tom är jag säker på att han är lieutenant jg, eftersom han har en gul och en svart prick. En vanlig lieutenant har ju två gula prickar. Allt det där finns förklarat i ämnet Gradbeteckningar.
Ella Posted October 11, 2002 Report Posted October 11, 2002 Om B'Elanna skulle ha bytt namn till Paris, då skulle man väl inte kunna säga "Bridge to Lieutenant Paris" eftersom det då finns två lieutenant Paris? Just i det här fallet hade det väl kanske inte spelat så stor roll, eftersom B'elanna är Lieutenant Commander, medans Tom är Lieutenant (Junior Grade). Jo, det hade spelat roll, för dom säger inte t.ex. "Janeway to Lieutenant Commander Torres" utan bara Lieutenant Torres... Fast vem vet, hade hon bytt till Paris så hade dom kanske tagit med commander också, eller så hade datorn helt enkelt blivit superintelligent (utan nån förklaring förstås) och fattat ändå...
Me Posted October 11, 2002 Report Posted October 11, 2002 Jag har funderat på en sak. Det var väll ett avsnitt mellan Det att BÈlanna sa tt hon älska Tom i avsnittet Days of Hounor (osäker på stavning) och det att det var den där middagen för Tuvok.. och ja dom sa väll att det hade gått 3 dar typ?? :blink: ett avsnitt är väl inte bara en dag emellan, 2 avsnitt efter varandra kan utspela sig en vecka efter, eller 3 dagar.
Lieutenet Lind Posted October 11, 2002 Report Posted October 11, 2002 det är det jag typ menar.. det måste ha blit anorluna när dom spelade in avsnitten.. :blink: Tom har en guld prick och en svart förutom när han blir ensign men sen får han ju tillbacka den.. BÈlanna har väl samma grad alltid Lieutenet junior grad.. :o det står i alla fall att båda har dom graderena här på sidan...
Excelsior Posted October 14, 2002 Report Posted October 14, 2002 Om B'Elanna varit Lt Commander så hade hon ju bara kallats Commander vid tilltal. För så är det ju med Tuvok, trots att han bara är Lt Commander så tilltalas han Commander. Tom är inte alls Junior Grade, såg senast igår på "Body and Soul" att han hade två gyllene prickar.
Essray Posted October 14, 2002 Report Posted October 14, 2002 Om B'Elanna varit Lt Commander så hade hon ju bara kallats Commander vid tilltal. För så är det ju med Tuvok, trots att han bara är Lt Commander så tilltalas han Commander. Tom är inte alls Junior Grade, såg senast igår på "Body and Soul" att han hade två gyllene prickar. Egentligen kan väl man tilltala alla överordnade officerare Commander, fast den titeln brukar ju vara reserverad till First Officern (Tänk bara på Riker). Sedan kan ju kaptenen kalla alla lieutenants och first officern för commander. Hur det är med "Body and Soul" vet jag inte (har ej sett det ännu), men i alla andra avsnitt (som jag sett) har han en gul och en svart prick(förutom då han är ensign förstås).
Excelsior Posted October 16, 2002 Report Posted October 16, 2002 Det var innan han var degraderad som han var Junior Grade. Efter befodringen från ensign så blev han vanlig lieutenent. B'Ellana är lieutenent för sista gången, hon blir ju tilltalad av Janeway m fl som "lieutenent" jag vet inte hur många gånger. Jag fattar överhuvud taget inte var ni fått det ifrån, att hon skulle vara Lt Commander. :blink:
Essray Posted October 16, 2002 Report Posted October 16, 2002 Det var innan han var degraderad som han var Junior Grade. Efter befodringen från ensign så blev han vanlig lieutenent. B'Ellana är lieutenent för sista gången, hon blir ju tilltalad av Janeway m fl som "lieutenent" jag vet inte hur många gånger. Jag fattar överhuvud taget inte var ni fått det ifrån, att hon skulle vara Lt Commander. :blink: Nu har jag specialstuderat body and soul, och jag måste faktiskt konstatera att du har fel. Jag vet att det vid ett tillfälle ser ut som om Tom har två gula prickar men, när han är i Tuvoks hytt. Men det är faktiskt en reflex som gör att den svarta pricken ser gul ut. Det ser man om man stannar videon precis innan Tuvok flyttar på sig. Sedan ser man det också i slutet, när han går sin väg efter att Tuvok sa "....But no substitute for my wife". Och dessutom, när han blir befordrad i Unimatrix Zero, ser man klart och tydligt att det är en svart prick han får. Och när det gäller B'elanna så är det så att Chief Engineeren alltid är lieutenant commander. Och en lieutenant commander ska egentligen tilltalas commander, av sina underordnade och lieutenant av sina överordnade. Och även om jag faktiskt aldrig specialstuderat hennes lilla maquis-pin, s?? har jag sett att hon har en svart prick. Det innebär att det endast finns tre grader som hon kan ha: Chief warrent Officer, Lieutennant junior grade och Lieutenant commander, eftersom de är de enda som har svarta prickar. :vulcan: :vulcan: :vulcan:
Sotunk Posted October 16, 2002 Report Posted October 16, 2002 Och när det gäller B'elanna så är det så att Chief Engineeren alltid är lieutenant commander. Och en lieutenant commander ska egentligen tilltalas commander, av sina underordnade och lieutenant av sina överordnade. Var har du fått detta ifrån? Jag är bara nyfiken, för jag har aldrig hört något om det förut. Det har ALDRIG fungerat så i Star Trek i alla fall. Jag tror inte att chief engineeren måste vara Lt. Commander. Om man får tro på ST:Encyclopedia så är B'Elannas rank Lt. junior grade. Geordi LaForge hade även han graden (full) lieutenant den första tiden som chief engineer på Enterprise-D.
Essray Posted October 17, 2002 Report Posted October 17, 2002 Var har du fått detta ifrån? Jag är bara nyfiken, för jag har aldrig hört något om det förut. Det har ALDRIG fungerat så i Star Trek i alla fall. Jag tror inte att chief engineeren måste vara Lt. Commander. Om man får tro på ST:Encyclopedia så är B'Elannas rank Lt. junior grade. Geordi LaForge hade även han graden (full) lieutenant den första tiden som chief engineer på Enterprise-D. Kommer faktiskt inte ihåg var jah hörde det ngnstans, men när det gäller LaForge så var det väl så att han blev befordrad av just den anledningen; att han blev Chief engineer?
Lieutenet Lind Posted October 17, 2002 Report Posted October 17, 2002 Jag har undrat vet BÈlanna om den där händelsen när Tom fick typ barn med kapten?? :blink:
Sotunk Posted October 17, 2002 Report Posted October 17, 2002 Kommer faktiskt inte ihåg var jah hörde det ngnstans, men när det gäller LaForge så var det väl så att han blev befordrad av just den anledningen; att han blev Chief engineer? Nej, den första tiden som chief engineer (från första avsnittet, andra säsongen) så hade han ranken lieutenant. Han blev befodrad till Lt.Cmdr i ett senare avsnitt, men är inte säker på vilket.
Lieutenet Lind Posted December 4, 2002 Report Posted December 4, 2002 Ja som sagt fick ju många som såg avsnittet Lineage reda på att dom ska bli föräldrar.. Är det bara jag som anser det är toppen att dom får barn...
Captain Proton Posted December 4, 2002 Report Posted December 4, 2002 (edited) <Jo ja tycker att det kommer bli roligt att de kommer bli med barn, jag tror det kommer hända nåt med det där barnet snart. att de kommer möta nåra klingon å så. Och att de kommer tro att barnet är nån frälsare ?? Jaja men jag tror att Captain Proton kommerbli en bra pappa. Captain Proton to the rescue!! :blink: :lol: Edited December 4, 2002 by Captain Proton
Lieutenet Lind Posted December 4, 2002 Report Posted December 4, 2002 Jo det kommer bli ett häftigt avsnitt när dom där klingorna tror att Tom och BÈlannas barn är deras typ frälsare... :lol:
Warbird Posted December 4, 2002 Report Posted December 4, 2002 Jo, det avsnittet skulle man inte vilja missa. TOS-klingoner är alltid kul att se på!
Lieutenet Lind Posted December 5, 2002 Report Posted December 5, 2002 Jag undra tänk om deras barn är verkligen frälsaren... :blink:
Unkas Posted December 5, 2002 Report Posted December 5, 2002 Jo, det avsnittet skulle man inte vilja missa. TOS-klingoner är alltid kul att se på! Det är inte TOS-klingon. Dessa klingon ser ut som klingona gör först i Filmerna och därefter. TOS-klingona hadde inte den tredisionella klingon-pannan. Det är ett av de bästa avsnitten med Voyager. Klingon´s är alltid härliga. Kapten Proton får någon farligare än Kaotica att slåss emot.
Lieutenet Lind Posted December 9, 2002 Report Posted December 9, 2002 Nu har ni nog alla sett avsnittet Prophecy och erkän visst undrar man är deras barn kanske inte frälsaren?? :tomte:
Recommended Posts