Jump to content

Vilken färg förknippar du olika arter med?

Sanmare

Recommended Posts

Skillnaderna mellan arterna betonas ofta med färger. Vorterna och deras rymdskepp har ofta något lila, violett eller indigo över sig. Cardassierna är grå, men föredrar spyflugegrönt ljus. När det gäller vulcanierna (ja, jag stavar det så) har jordfärger. Bajoranerna associerar jag med rött, och en del orange och gult, klingonerna med silver och människorna med vitt och blått.....

Sanmare

Skillnaderna mellan arterna betonas ofta med färger. Vorterna och deras rymdskepp har ofta något lila, violett eller indigo över sig. Cardassierna är grå, men föredrar spyflugegrönt ljus. När det gäller vulcanierna (ja, jag stavar det så) har jordfärger. Bajoranerna associerar jag med rött, och en del orange och gult, klingonerna med silver och människorna med vitt och blått.....

Sanmare

Så du förknippar Vorta med lila? Själv är det Cardassians (av vilken anledning vet jag inte) som jag förknippar med lila, och Romulanerna med grönt.

Som Supreme Comander JAF mycket riktigt säger så underlättas identifikationen av de olika arterna av färgerna som ju är en viktig del i designen (skepp, uniformer m.m). Själv associerar jag bl.a. svart och blått med TNG Borgerna, grått och grönt med Voyager/First Contact Borgerna, grått och gulbrunt med Cardassians, grått och grönt med Romulans, rött med Bajorans osv.

Funderar på vad för färg jag associerar människor i ST med. Ljust är det nog. Koridorerna på skeppen är mycket ljusa, deras uniformer är väldigt färgstarka. Alla stationer eller planeter med människor är oftast soligt ljusa. Sedan är det givervis den rosiga hudfärgen också. :lol:

Edited by Unkas

Romulaner associerar jag helt klart med grönt. Klingoner med rött, blodrött. När det gäller övriga humanoider kan jag inte komma på en snabb association. Får väl vänta tills jag har sett något nytt avsnitt.

Det är väldigt intressant just det där med att associera med färger. Till exempel när ljuset är grönt rör det sig ofta om en ras som har onda avsikter.

Grönt? Är inte fienderna generellt klädda i mycket mörka kläder med mera? Borgerna - Svarta, latex. Klingoner - Mörka kläder med nitar och metall. Eller är det det här metalliska man förknippar med ondskan? J.

Det är inte bara kläderna som påverkar utan saker som färgerna på skeppen (Romulans och Klingons har t.ex. gröna krigsskepp), färger på datorkonsoller (Borgerna använder mycket grönt där) samt ljussättningen i olika scener.

Sanmare

Så du förknippar Vorta med lila? Själv är det Cardassians (av vilken anledning vet jag inte) som jag förknippar med lila, och Romulanerna med grönt.

--------------------------REPLY SEPARATOR--------------------------

Ja, vorterna har ju lila skiftningar i ögonen och ser dåligt i gult ljus. Vorternas skepp har något lilaaktigt kring den öppning som i nödfall ska användas för att skjuta ut varphärden. DS9 har ju cardassiska arkitekter och ingenjörer utformat, och varenda panel på DS9 är ju giftgrön-

Sanmare

--------------------------REPLY SEPARATOR--------------------------

Ja, vorterna har ju lila skiftningar i ögonen och ser dåligt i gult ljus. Vorternas skepp har något lilaaktigt kring den öppning som i nödfall ska användas för att skjuta ut varphärden. DS9 har ju cardassiska arkitekter och ingenjörer utformat, och varenda panel på DS9 är ju giftgrön-

jag undrar om Vorta har skepp . de flesta skepp jag sett har fått benämningen Jem´Hadar :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Edited by K´hogh son of Klintoch

Om man ska spekulera så lär det ju ha att göra med konstruktionen på de olika arternas ögon. Cardassier verkar inte gillar starkt ljus ö.h.t. (jag tror Garak t.o.m. uttrycker det i inga svaga ordalag), och Vortorna har ju som sagt svårt för gult ljus (det som människorna är mest bekväma med).

Klingonerna måste ha gott mörkserseende för de har inte mycket ljus ö.h.t. och Borgerna och Romulanerna har nästan alltid grön ljussättning.

• 1 month later...

Det där med att många assosierar grönt med att en viss ras står får något ont kan jag till viss del hålla med om. Jag tycker också att de mörkare nyanserna av grönt är mer åt det "onda" hållet till och att de ljusa nyanserna till de "goda". Deanna Tori har under fem säsongen av TNG en grön klänning på sig och jag kan inte assosiera det till de onda. All form av forskning, medicin ect har också en grön nyans i Starfleet och de är inte onda bara för det.

Men till exempel Borgerna har mycket åt det gråa hållet och jag tycker att grått är en sådan färg i så fall som passar bättre in på att vara ond och vilja skapa andra arter mycket skada och förödelse.

Vulcanerna vill jag gärna assosiera med roströd och beige. Mycket med tanke på att Vulcan näst intill bara består av de färgerna och att deras hy är en blandning av askgrå och beige.

Cardassierna skulle jag villja ha, som tidigare nämts, deras spyflugegröna färg och rödguld aktig nyans.

Klingonerna är ju mycket svart och rött som dominerar.

Jem'hadar är ju rent av violett och en konstig nyans av askgrå. (Eller hela Dominien är av den färgen tycker jag med undantav av the founders som är brun).