Gå till innehåll

Battlestar Galactica - den mest realistiska sf-serie som gjorts


Sanmare

Rekommenderade inlägg

Battlestar Galactica har vunnit en Emmy och elva andra pris, samt varit en av de nominerade till 27 andra pris. Detta trots att den bara gått tre säsonger. Olika tidningar och tidsskrifter är lyriska i sina recensioner. Tittarna på www.imdb.com – världens största filmportal – ger den otroliga 9,1 i betyg (10 är max), vilket för övrigt är det bästa betyget som någon långfilm fått (Gudfadern, Nyckeln till Frihet).

Battlestar Galactica innehåller allt som utmärker de absolut bästa sf-serierna, och hamnar dessutom i topp när det gäller action, drama, äventyr, hjältemod, romans, politik, mytologi, gerillakrigföring, psykologi, sinnessjukdom hos dem som inte klarat av att bearbeta ..... Seriemakarna har också gjort underverk med ljus och ljud. Det svepande ljudet från drasis och andra detektorer bygger upp en stämning av ständigt hotande fara, en stämning som aldrig skulle kunna åstadkommas med musik.

Jag håller med recensenterna. Battlestar Galactica är dessutom totalt oamerikansk: det finns inga självklara hjältar, de onda är ibland bättre än de goda. Det löper dessutom en röd tråd genom hela serien: 15 miljarder människor bosatta i tolv kolonier utplånas på några timmar av cylonerna, vilka är avancerade robotar, ursprungligen skapade av människorna. Cylonerna har därefter tagit fram modeller som är identiska med människorna — cylonerna har blod, lungor, hjärta och hjärna, de kan till och med bli gravida tillsammans med en människa. Där inställer sig den första frågan: hur definierar vi liv.

De som överlevde cylonernas kärnvapenattacker mot de tolv kolonierna befann sig ute i rymden när deras civilisation raderades ut. För att – åtminstone från början – bygga upp moralen hos de cirka 45 000 överlevande, deklamerar ledningen att skeppen (som hela tiden jagas av cyloner – ska bilda en konvoj och söka efter myternas 13:e koloni: Jorden. Om de lyckas ta sig till Jorden; hur ser Jorden ut då? Är det nutid, stenålder eller framtid?

Det som gör mig rasande är att Kanal 5, som lagt vantarna på TV-serien Battlestar Galactica, behandlar den så illa och styvmoderligt. Kanal 5 visar den mitt i natten mellan söndagar och måndagar, och de visar inga repriser. Det gör det mycket svårt att se serien för dem som ska upp tidigt på måndagsmotgonen.

Jag undrar vilka tittarsiffror Battlestar Galactica skulle ha om den fick samma sändningstid som CSI Las Vegas, eller kl. 20.00 på måndagskvällar i SVT eller TV4.

Adressen till serien är http://www.imdb.com/title/tt0407362/

Adressen till priser, utmärkelser och nomineringar är

http://www.imdb.com/title/tt0407362/awards

Sanmare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Battlestar Galactica har vunnit en Emmy och elva andra pris, samt varit en av de nominerade till 27 andra pris. Detta trots att den bara gått tre säsonger. Olika tidningar och tidsskrifter är lyriska i sina recensioner. Tittarna på www.imdb.com – världens största filmportal – ger den otroliga 9,1 i betyg (10 är max), vilket för övrigt är det bästa betyget som någon långfilm fått (Gudfadern, Nyckeln till Frihet).

Battlestar Galactica innehåller allt som utmärker de absolut bästa sf-serierna, och hamnar dessutom i topp när det gäller action, drama, äventyr, hjältemod, romans, politik, mytologi, gerillakrigföring, psykologi, sinnessjukdom hos dem som inte klarat av att bearbeta ..... Seriemakarna har också gjort underverk med ljus och ljud. Det svepande ljudet från drasis och andra detektorer bygger upp en stämning av ständigt hotande fara, en stämning som aldrig skulle kunna åstadkommas med musik.

Jag håller med recensenterna. Battlestar Galactica är dessutom totalt oamerikansk: det finns inga självklara hjältar, de onda är ibland bättre än de goda. Det löper dessutom en röd tråd genom hela serien: 15 miljarder människor bosatta i tolv kolonier utplånas på några timmar av cylonerna, vilka är avancerade robotar, ursprungligen skapade av människorna. Cylonerna har d??refter tagit fram modeller som är identiska med människorna — cylonerna har blod, lungor, hjärta och hjärna, de kan till och med bli gravida tillsammans med en människa. Där inställer sig den första frågan: hur definierar vi liv.

De som överlevde cylonernas kärnvapenattacker mot de tolv kolonierna befann sig ute i rymden när deras civilisation raderades ut. För att – åtminstone från början – bygga upp moralen hos de cirka 45 000 överlevande, deklamerar ledningen att skeppen (som hela tiden jagas av cyloner – ska bilda en konvoj och söka efter myternas 13:e koloni: Jorden. Om de lyckas ta sig till Jorden; hur ser Jorden ut då? Är det nutid, stenålder eller framtid?

Det som gör mig rasande är att Kanal 5, som lagt vantarna på TV-serien Battlestar Galactica, behandlar den så illa och styvmoderligt. Kanal 5 visar den mitt i natten mellan söndagar och måndagar, och de visar inga repriser. Det gör det mycket svårt att se serien för dem som ska upp tidigt på måndagsmotgonen.

Jag undrar vilka tittarsiffror Battlestar Galactica skulle ha om den fick samma sändningstid som CSI Las Vegas, eller kl. 20.00 på måndagskvällar i SVT eller TV4.

Adressen till serien är http://www.imdb.com/title/tt0407362/

Adressen till priser, utmärkelser och nomineringar är

http://www.imdb.com/title/tt0407362/awards

Sanmare

Jag vet inte det där med att lägga serien så tidigt, men som med allt annat så skulle den förmodligen om något få bättre tittarsiffror, ja. Vad jag tror skulle kunna vara en anledning att det ligger så sent kan ha att göra med serien i sig själv. Enligt mig är det en ganska mörk, och som du säger, realistisk serie. Att visa den tilsammans med typ Ugly Betty eller Gilmore Girls ser jag därför inte som fullt lämpligt då kanske yngre/känsligare tittare sitter uppe då. Men då kanske man undrar: Hur kan man sända CSI på en sån tid, det handlar ju bara om mord i grund och botten? Svaret ifrån mig blir att jag inte heller ser det som en bra serie att sända kl 9 både på måndagar och fredagar (för det är la fredagar och inte lördagar nu mera? )

Själv tycker jag inte alls om BSG. Tycker att det är FÖR realistiskt och alldeles för "mörkt" för min smak (jag vet, mörkt är kanske lite vagt, men det är så jag känner). Jag har inte sett så mycket, men iallafall något/några avsnitt, så jag vet inte om min uppfattning kanske skulle ändras om jag såg mer, men det är ingenting jag direkt planerar att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att man skulle få visa bsg under primetime av den enkla anledningen att det är en serie som inte riktar sig till en familjepublik. Det var någon som sa att efter kl 21 får man visa mörkare serier med mer våld (om det är nödvändigt) och tyngre drama. Det är väl därför som det är så populärt att lägga serier som lost och house vid denna tid. Så idealet för bsg vore väl att ligga någonstans 21-23. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått uppfattningen att Kanal 5 gör precis som de vill. De sänder från Storbritannien och behöver inte bry sig om svenska lagar. Som du säger, kanalen har visat extrema vålds- och sexscener redan 20.00 på kvällen, och dessutom dygnet runt reklam riktad till barn. Det är dessutom den kanal som har de längsta reklampauserna.

Mörkret gillar jag. Om 15 miljarder människor nyligen bombats ihjäl, så kan man inte förvänta sig att de överlevande 45.000 ska se glada ut. DS9 är också mörk. Uppenbarligen gillar jag mörker.

Sanmare

----------

Battlestar Galactica har vunnit en Emmy och elva andra pris, samt varit en av de nominerade till 27 andra pris. Detta trots att den bara gått tre säsonger. Olika tidningar och tidsskrifter är lyriska i sina recensioner. Tittarna på www.imdb.com – världens största filmportal – ger den otroliga 9,1 i betyg (10 är max), vilket för övrigt är det bästa betyget som någon långfilm fått (Gudfadern, Nyckeln till Frihet).

Battlestar Galactica innehåller allt som utmärker de absolut bästa sf-serierna, och hamnar dessutom i topp när det gäller action, drama, äventyr, hjältemod, romans, politik, mytologi, gerillakrigföring, psykologi, sinnessjukdom hos dem som inte klarat av att bearbeta ..... Seriemakarna har också gjort underverk med ljus och ljud. Det svepande ljudet från drasis och andra detektorer bygger upp en stämning av ständigt hotande fara, en stämning som aldrig skulle kunna åstadkommas med musik.

Jag håller med recensenterna. Battlestar Galactica är dessutom totalt oamerikansk: det finns inga självklara hjältar, de onda är ibland bättre än de goda. Det löper dessutom en röd tråd genom hela serien: 15 miljarder människor bosatta i tolv kolonier utplånas på några timmar av cylonerna, vilka är avancerade robotar, ursprungligen skapade av människorna. Cylonerna har därefter tagit fram modeller som är identiska med människorna — cylonerna har blod, lungor, hjärta och hjärna, de kan till och med bli gravida tillsammans med en människa. Där inställer sig den första frågan: hur definierar vi liv.

De som överlevde cylonernas kärnvapenattacker mot de tolv kolonierna befann sig ute i rymden när deras civilisation raderades ut. För att – åtminstone från början – bygga upp moralen hos de cirka 45 000 överlevande, deklamerar ledningen att skeppen (som hela tiden jagas av cyloner – ska bilda en konvoj och söka efter myternas 13:e koloni: Jorden. Om de lyckas ta sig till Jorden; hur ser Jorden ut då? Är det nutid, stenålder eller framtid?

Det som gör mig rasande är att Kanal 5, som lagt vantarna på TV-serien Battlestar Galactica, behandlar den s?? illa och styvmoderligt. Kanal 5 visar den mitt i natten mellan söndagar och måndagar, och de visar inga repriser. Det gör det mycket svårt att se serien för dem som ska upp tidigt på måndagsmotgonen.

Jag undrar vilka tittarsiffror Battlestar Galactica skulle ha om den fick samma sändningstid som CSI Las Vegas, eller kl. 20.00 på måndagskvällar i SVT eller TV4.

Adressen till serien är http://www.imdb.com/title/tt0407362/

Adressen till priser, utmärkelser och nomineringar är

http://www.imdb.com/title/tt0407362/awards

Sanmare

Jag vet inte det där med att lägga serien så tidigt, men som med allt annat så skulle den förmodligen om något få bättre tittarsiffror, ja. Vad jag tror skulle kunna vara en anledning att det ligger så sent kan ha att göra med serien i sig själv. Enligt mig är det en ganska mörk, och som du säger, realistisk serie. Att visa den tilsammans med typ Ugly Betty eller Gilmore Girls ser jag därför inte som fullt lämpligt då kanske yngre/känsligare tittare sitter uppe då. Men då kanske man undrar: Hur kan man sända CSI på en sån tid, det handlar ju bara om mord i grund och botten? Svaret ifrån mig blir att jag inte heller ser det som en bra serie att sända kl 9 både på måndagar och fredagar (för det är la fredagar och inte lördagar nu mera? )

Själv tycker jag inte alls om BSG. Tycker att det är FÖR realistiskt och alldeles för "mörkt" för min smak (jag vet, mörkt är kanske lite vagt, men det är så jag känner). Jag har inte sett så mycket, men iallafall något/några avsnitt, så jag vet inte om min uppfattning kanske skulle ändras om jag såg mer, men det är ingenting jag direkt planerar att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill förklara först varför jag valde att skriva det här inlägget i den här tråden för att gå tillbaka till den ursprunglig ämnen i stället på grund av att tråden är stängt.

Vill först visa citatet i ett inlägg från diskussionstrådet Flytta Battlestar Galactia från midnatt till klockan 22.00 – Battlestar Galactica attraherar främst kvinnor i 30-årsåldern

Skrivet av Sanmare , 29 nov 2007

...Däremot vill jag skapa kännedom om att Battlestar Galactica har en helt annan publik än flertalet sf-serier:

(1) Tittarna till övervägande delen i åldrarna 25-39 år (det vanliga är att åldersgruppen 15-24 år dominerar).

(2) Det är dubbelt så många kvinnor som män ser Battlestar Galactica(vilket kanske är ett resultat av att Battlestar Galactica också är en bra dramaserie

:blink: Vaaa! Jag tycker att BSG inte är så bra serie men jag regerar väldigt häftig på underrubrik " Battlestar Galactica attraherar främst kvinnor i 30-årsåldern för att det stämmer inte med min uppfattning om BSG. Det visades alldeles för mycket att halvklädd/halvnakna kvinnor nästan i varann avsnitt. Vilka typer av signaler gav BSG till kvinnor? Ska kvinnor vara vackra, lättklädd och ha högklack skor på? Ska kvinnor behaga männen som män vill ha ? Jag anser att det verkar att serien riktar mer mot män än kvinnor.

Syn på patriarkat/matriarkat och könsmaktordning i tv-serie gör mig besviken och ledsen. Jag tycker att attityder i tv-serie stämmer ganska bra med syn på dagens samhällen. Jag tar ett exempel på ett avsnitt som visades för några månader, där en civil kvinna var tvungen att sälja sin kropp för att få mat och medicin. Det är verklig vridig syn på hur framtidsversionen ska se ut (om det ska vara realistisk). Jag tycker att det verkligen är hemska om kvinnor ska leva under hemska förhållanden. Tror du/andra att BSG roar mig som en kvinna i 35-årsåldern. Svaret är nej.

Jag skulle vilja veta var du, Sanmare har fått denna uppgift om att kvinnor ser på BSG

Om BSG funkar som en dramaserie, locknar kvinnor på en annan sätt men vad... jag vet inte.

Genus-frågeställninngar i BSG kan vara en diskussionämne men jag orkar inte ta upp i den här trådet för att det är jobbigt och svårt att diskutera. Jag vill ta upp några exemplar om attityder mot könen bland annat att militär (det är ofta män) beskyddar civilaoch försvarar mot onda varelser. Man uppfattar att männen är goda och starka (men är mänskliga dvs att männen kan begå fel) medan kvinnor ( som symboliserar maskiner) ofta är kalla och falska. Jag vet att jag inte får generalisera alla människor och maskiner i BSG men det är min uppfattning om BSG. Jag tycker att det inte är en bra tv-serie om det handlar om genus-frågeställninng.

Skrivet av Sanmare, 29 nov 2007

Jag köper inte helt detta med att Battlestar Galactica skulle vara så mörk att den måste sändas efter det

att barnen har gått och lagt sig. Det finns för barn olämliga scener, t.ex den blodiga misshandeln av cylon-kvinna.

Jag anser att det rätt av TV5 att sända tv-serie på sena kvällen, så barnen slipper att se de otäcka scenerna eller de "porriga" scenen. Jag tycker att det inte ger rätt signaler till barnen för att en del barn kanske tror att det är okej att ha minimala kläder eller använder våldet.

BSG är väldiga mörk, anser jag. För mörk än Star Trek DS9 och värre än Babylon 5. Jag tycker att det är jobbiga att se de otäcka scenerna.

Tack för ordet

// Nettan

Redigerad av Nettan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skaparna själva sa var att de la ner serien för att den historia dom hade tänkt att berätta var slut. Och är det så tycker jag att det är ett riktigt bra och modigt beslut att ta för det känns helt fel att göra extra säsonger bara för sakens skull. Det blir helt enkelt för ofta för tråkigt och för segt. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skaparna själva sa var att de la ner serien för att den historia dom hade tänkt att berätta var slut. Och är det så tycker jag att det är ett riktigt bra och modigt beslut att ta för det känns helt fel att göra extra säsonger bara för sakens skull. Det blir helt enkelt för ofta för tråkigt och för segt. J.

Vaa, jag visste inte om det och har inte hört det. . :blink: Hmm. Kan du ge mig källanvisning eller textmaterial någonstans på nätet, Supreme Comander JAF? Är tacksamt för jag vill veta vilka motiv bakom beslutet hos skaparna.

Har en dum fråga... Hur många säsong har producenterna gjort BSG?

Tack på förhand

// Nettan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skaparna själva sa var att de la ner serien för att den historia dom hade tänkt att berätta var slut. Och är det så tycker jag att det är ett riktigt bra och modigt beslut att ta för det känns helt fel att göra extra säsonger bara för sakens skull. Det blir helt enkelt för ofta för tråkigt och för segt. J.

Vaa, jag visste inte om det och har inte hört det. . :blink: Hmm. Kan du ge mig källanvisning eller textmaterial någonstans på nätet, Supreme Comander JAF? Är tacksamt för jag vill veta vilka motiv bakom beslutet hos skaparna.

Har en dum fråga... Hur många säsong har producenterna gjort BSG?

Tack på förhand

// Nettan

kom som en nyhet för mig med, jag trodde att man höll på med en fjärde säsong, men tydligen så blev det bara 3. men det finns ju gamla BSG också, fast den verkar inte lika bra. tror att den inspelades mellan 1978-80.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jah blev själv lite ställd över påstående att det är fler kvinnor än män som tittar på BSG, men jag finner Nettans bild av BSG och/eller vad en serie riktad mot kvinnor ska vara eller innehålla svårsmält. Det är sant att Number Six gör lite annat än är kärvänlig med Gaius Baltar (senare tillsammans med Number 3), men nog finns det gott om komplexa och intressanta kvinnoporträtt, inte minst kvinnor som bryter med så kallade genuskonventioner. Vi har bland annat Starbuck som är väl porträtterad, vi har Laura Roslin, vi har Number 8 med sin kamp mellan sin mänsklighet och sin porgrammering. Sen har vi inte minst Admiral Helena Cain som är formidabelt auktoritativ i den nya avnsittet/filmen Razor.

Så jag kan görstå att kvinnor finner BSG intressant med tanke på just dessa kvinnoporträtt och finner påståendet att den skulle innehålla för mycket lättkläddhet, eller att kvinnor skulle vara schabloniserade, faktiskt rent felaktigt. Sen att kvinnor utsätts för grymhet är ju något som tyvärr sker i verkligheten och BSG väjer inte för det, men nog drabbar grymheter även män. Dessutom utövar kvinnorna i BSG grymhet i lika hög grad som männen. Jag skulle rekommendera dig, Nettan, att se avsnittet/filmen Razor där dina påståenden om schabloniserade kvinnoporträtt detroniseras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ähumm, jag är verkligt ledsen att mitt förraförra inlägg gör dig, Schran "upprörd". Jag förstår vad du menar med genuskonvering. Jag tror att det var lite överdrivet/ grov uppskattning men jag har faktiskt skrev

Jag vet att jag inte får generalisera alla människor och maskiner i BSG

Alltså menar jag att jag inte får övergeneralisera männen och kvinnor i BSG. Det var inte mening att överdriva men jag tror att jag var alldeles för trött att minnas det fanns bra kvinnor som du, Schran har tagit upp några expemlar om dessa kvinnor. Jag var förbraskt dålig på namnen. Det kan vara boven för att jag bara minns de lättklädd kvinnor i BSG. Jag är hemsk ledsen för att jag har tagit alldeles för dåliga exemplar på genuskonventioner.

Men jag blev faktiskt arg på underrubrik "Battlestar Galactica attraherar främst kvinnor eftersom jag frågade några av mina kvinnliga vänner och att de sa att de inte tyckte enklet om BSG....

Jag skulle rekommendera dig, Nettan, att se avsnittet/filmen Razor där dina påståenden om schabloniserade kvinnoporträtt detroniseras.

Tack för tipset om filmen/avsnitt Razor om jag får tag i dvd med undertexter (jag är gravt hörselskadad)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skaparna själva sa var att de la ner serien för att den historia dom hade tänkt att berätta var slut. Och är det så tycker jag att det är ett riktigt bra och modigt beslut att ta för det känns helt fel att göra extra säsonger bara för sakens skull. Det blir helt enkelt för ofta för tråkigt och för segt. J.

Vaa, jag visste inte om det och har inte hört det. . :blink: Hmm. Kan du ge mig källanvisning eller textmaterial någonstans på nätet, Supreme Comander JAF? Är tacksamt för jag vill veta vilka motiv bakom beslutet hos skaparna.

Har en dum fråga... Hur många säsong har producenterna gjort BSG?

Tack på förhand

// Nettan

kom som en nyhet för mig med, jag trodde att man höll på med en fjärde säsong, men tydligen så blev det bara 3. men det finns ju gamla BSG också, fast den verkar inte lika bra. tror att den inspelades mellan 1978-80.

Jag menade naturligtvis att man la ner serien efter säsong fyra för att historien var slut. (Eller var det rentav säsong fem?) J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
Vill förklara först varför jag valde att skriva det här inlägget i den här tråden för att gå tillbaka till den ursprunglig ämnen i stället på grund av att tråden är stängt.

Vill först visa citatet i ett inlägg från diskussionstrådet Flytta Battlestar Galactia från midnatt till klockan 22.00 – Battlestar Galactica attraherar främst kvinnor i 30-årsåldern

Skrivet av Sanmare , 29 nov 2007

...Däremot vill jag skapa kännedom om att Battlestar Galactica har en helt annan publik än flertalet sf-serier:

(1) Tittarna till övervägande delen i åldrarna 25-39 år (det vanliga är att åldersgruppen 15-24 år dominerar).

(2) Det är dubbelt så många kvinnor som män ser Battlestar Galactica(vilket kanske är ett resultat av att Battlestar Galactica också är en bra dramaserie

:blink: Vaaa! Jag tycker att BSG inte är så bra serie men jag regerar väldigt häftig på underrubrik " Battlestar Galactica attraherar främst kvinnor i 30-årsåldern för att det stämmer inte med min uppfattning om BSG. Det visades alldeles för mycket att halvklädd/halvnakna kvinnor nästan i varann avsnitt. Vilka typer av signaler gav BSG till kvinnor? Ska kvinnor vara vackra, lättklädd och ha högklack skor på? Ska kvinnor behaga männen som män vill ha ? Jag anser att det verkar att serien riktar mer mot män än kvinnor.

Jag skulle vilja veta var du, Sanmare har fått denna uppgift om att kvinnor ser på BSG

// Nettan

Jag skrev ett inlägg med statistik över detta, men av någon anledning har det inte postats. Hur som helst har detta ändrats. Nu är det tjejer upp till 18 år som gillar Battlestar Galactica mest. Källan är IMdB .Men tjejer upp till 18 år är den grupp som sätter högst betyg på i stort sett alla TV-serier som finns. Men att sätta betyg är inte detsamma som att titta. Av länken framgår (tisdag den 26 februari 2008, 20:57) att totalt 9 999 män och 1 687 kvinnor gått in på IMdb och röstat på TV-serien Battlestar Galactica. Männen, totalt sett, ger högre betyg än vad kvinnorna, total sett, gör. Diagrammet visar dessutom att serien uppskattas mer av dem som inte bor i USA.

Men, man måste också ha i minnet att inte ens en procent av alla i världen som ser serien går in på IMdB och röstar. Så i själva verket är felmarginalen enorm när det gäller IMdB:s betyg. Betyget 5 ,0 har förmodligen en felmarginal på ± 2,5 procent. Det finns emellertid mycket som talar för att science fiction ökat i popularitet hos kvinnor under de senaste 20 åren. När kanalen TV4 Science Fiction startat och MMS (Mediamätning i Skandinavien) börjar presentera tittarsiffororna för de serier som ska visas i denna kanal får vi veta i vilken utsträckning svenska kvinnor ser på science fiction.

Mätningarna som MMS gjorde söndagen den 24 februari. visar att fler kvinnor än män såg Battlestar Galactica i Kanal 5 den natten.

Min ursprungliga statistik byggde p?? att jag gick in på varje enskilt Battlestar Galactica-avsnitt som visats i de tre första säsongerna, och sedan räknade fram viktade medelvärden utifrån alla avsnitt – vilket var ett evighetsgöra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Battlestar Galactica har vunnit en Emmy och elva andra pris, samt varit en av de nominerade till 27 andra pris. Detta trots att den bara gått tre säsonger. Olika tidningar och tidsskrifter är lyriska i sina recensioner. Tittarna på www.imdb.com – världens största filmportal – ger den otroliga 9,1 i betyg (10 är max), vilket för övrigt är det bästa betyget som någon långfilm fått (Gudfadern, Nyckeln till Frihet).

Battlestar Galactica innehåller allt som utmärker de absolut bästa sf-serierna, och hamnar dessutom i topp när det gäller action, drama, äventyr, hjältemod, romans, politik, mytologi, gerillakrigföring, psykologi, sinnessjukdom hos dem som inte klarat av att bearbeta ..... Seriemakarna har också gjort underverk med ljus och ljud. Det svepande ljudet från drasis och andra detektorer bygger upp en stämning av ständigt hotande fara, en stämning som aldrig skulle kunna åstadkommas med musik.

Jag håller med recensenterna. Battlestar Galactica är dessutom totalt oamerikansk: det finns inga självklara hjältar, de onda är ibland bättre än de goda. Det löper dessutom en röd tråd genom hela serien: 15 miljarder människor bosatta i tolv kolonier utplånas på några timmar av cylonerna, vilka är avancerade robotar, ursprungligen skapade av människorna. Cylonerna har därefter tagit fram modeller som är identiska med människorna — cylonerna har blod, lungor, hjärta och hjärna, de kan till och med bli gravida tillsammans med en människa. Där inställer sig den första frågan: hur definierar vi liv.

De som överlevde cylonernas kärnvapenattacker mot de tolv kolonierna befann sig ute i rymden när deras civilisation raderades ut. För att – åtminstone från början – bygga upp moralen hos de cirka 45 000 överlevande, deklamerar ledningen att skeppen (som hela tiden jagas av cyloner – ska bilda en konvoj och söka efter myternas 13:e koloni: Jorden. Om de lyckas ta sig till Jorden; hur ser Jorden ut då? Är det nutid, stenålder eller framtid?

Det som gör mig rasande är att Kanal 5, som lagt vantarna på TV-serien Battlestar Galactica, behandlar den så illa och styvmoderligt. Kanal 5 visar den mitt i natten mellan söndagar och måndagar, och de visar inga repriser. Det gör det mycket svårt att se serien för dem som ska upp tidigt på måndagsmotgonen.

Jag undrar vilka tittarsiffror Battlestar Galactica skulle ha om den fick samma sändningstid som CSI Las Vegas, eller kl. 20.00 på måndagskvällar i SVT eller TV4.

Adressen till serien är http://www.imdb.com/title/tt0407362/

Adressen till priser, utmärkelser och nomineringar är

http://www.imdb.com/title/tt0407362/awards

Sanmare

Jag vet inte det där med att lägga serien så tidigt, men som med allt annat så skulle den förmodligen om något få bättre tittarsiffror, ja. Vad jag tror skulle kunna vara en anledning att det ligger så sent kan ha att göra med serien i sig själv. Enligt mig är det en ganska mörk, och som du säger, realistisk serie. Att visa den tilsammans med typ Ugly Betty eller Gilmore Girls ser jag därför inte som fullt lämpligt då kanske yngre/känsligare tittare sitter uppe då. Men då kanske man undrar: Hur kan man sända CSI på en sån tid, det handlar ju bara om mord i grund och botten? Svaret ifrån mig blir att jag inte heller ser det som en bra serie att sända kl 9 både på måndagar och fredagar (för det är la fredagar och inte lördagar nu mera? )

Själv tycker jag inte alls om BSG. Tycker att det är FÖR realistiskt och alldeles för "mörkt" för min smak (jag vet, mörkt är kanske lite vagt, men det är så jag känner). Jag har inte sett så mycket, men iallafall något/några avsnitt, så jag vet inte om min uppfattning kanske skulle ändras om jag såg mer, men det är ingenting jag direkt planerar att göra.

Det pågår ganska extrema diskussioner på olika engelskspråkiga sajter just nu, kring hur Battlestar Galactica ska sluta. Det är många som fattat någon slags sympati för Gaius Baltar, och vissa föreslår till och med att han kommer att ikläda sig rollen som Jesus när flyktingarna slutligen når Jorden. Detta förutsätter ju att de lyckas ta sig till Jorden, och att det är år 30 eller något liknande på Jorden. Dessa inlägg tror jag bottnar i att Gaius Baltar ser alltmer ut som en korsfäst Jesus i säsong 3.

Man diskuterar även de med människor närmast identiska cylonerna, som inte ens själva vet vem som har skapat dem. De kan till och med bli gravida med människor, och från dessa barn uppstår ett nytt släkte. Vad ska det bli av dem? Och ska monoteismen segra över polyteismen innan de når Jorden?

När det gäller kvinnosynen tycker jag att det finns alla möjliga kvinnotyper i serien, men de är alla starka. Det är männen som flippar ut i serien, den ene efter den andre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Såg på Battlestar Galactica: Razor idag. Första gången jag såg Battlestar och jag fastnade. Grym story, brutal och unik. Men hur ska man se det kronologisk. Ska man se Battlestar Galactica eller Razor först. eller ska man kanske börja med miniserien?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du börjar med miniserien som kom 2003 först, sedan ser du på TV-Serien som började 2004. Razor kan ses när som helst men passar nog bäst in mellan avsnitt The Captain's Hand (#17) och avsnitt Downloaded (#18) i säsong 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du börjar med miniserien som kom 2003 först, sedan ser du på TV-Serien som började 2004. Razor kan ses när som helst men passar nog bäst in mellan avsnitt The Captain's Hand (#17) och avsnitt Downloaded (#18) i säsong 2.

nja fast officiellt så står det att Razor ska ses mellan säsong 3 och 4. alltså:

* miniserien

* Säsong 1

* Säsong 2

* Webisodes (webbaserade korta avsnitt)

* Säsong 3

* Razor

* Säsong 4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså, det har då inte jag läst. Har du en länk till den officiella informationen?

Det är en bra utgångspunkt att se Razor mellan dom två avsnitten som jag beskrev.

Dom utspelar sig några avsnitt innan Lay Down Your Burdens som är säsongsavslutningen, speciellt med tanke på att Razor specifikt har referenser till avsnitten Ephanies, Black Market and The Captain's Hand. Alla i säsong 2.

Jag har inte hört av någon som ser på BSG som har sett Razor mellan säsong 3 och 4 utan som ser den på samma sätt som jag beskrev.

Redigerad av Tuvok
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså, det har då inte jag läst. Har du en länk till den officiella informationen?

Det är en bra utgångspunkt att se Razor mellan dom två avsnitten som jag beskrev.

Dom utspelar sig några avsnitt innan Lay Down Your Burdens som är säsongsavslutningen, speciellt med tanke på att Razor specifikt har referenser till avsnitten Ephanies, Black Market and The Captain's Hand. Alla i säsong 2.

Jag har inte hört av någon som ser på BSG som har sett Razor mellan säsong 3 och 4 utan som ser den på samma sätt som jag beskrev.

har ingen länk, men har läst det på flera ställen, däribland officiella sidan.

på tal om BSG, jag har ett kul spel som heter Audiosurf på datorn, spelet generar en bana baserad på hur en låt går (med gupp, backar och sånt efter rytm och tempo) sen åker man på denna bana till musiken och ska samla ihop färgade block och undvika gråa block. låten Prelude To War från BSG säsong två är riktigt skoj att spela. det är låten från avsnittet då Adama och Caine (som spelas av samma som Ro Laren) planerar att mörda varann. riktigt skoj låt att racea på :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du börjar med miniserien som kom 2003 först, sedan ser du på TV-Serien som började 2004. Razor kan ses när som helst men passar nog bäst in mellan avsnitt The Captain's Hand (#17) och avsnitt Downloaded (#18) i säsong 2.

Såg Razor idag, och måste säga att det du säger låter inte helt fel, det passar väldigt bra in där du säger. men jag ??r dock glad att jag såg det nu efter sista avsnittet på säsong tre, för det gav en riktigt ordentlig tankeställare till en grej som hände i slutet på säsongsavslutningen (som för övrigt är den bästa säsongsavslutningen jag sett).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

asså e det bara ja som tycker Razor e rörig?

de hoppar fram å tbaka i tiden å man vet inte vart å var i tiden de e. blev så himla snurrig.

å så hängde ja inte me redigt heller, engelskan e ju inte så bra... men men hoppandet gjorde det ju inte lättare iaf..

säsong 4 börjar ju snart (i usa iaf) å här ha ni en länk så ni kan se va som hänt så här långt i serien.

What the Frak is Going On?

Redigerad av T'Pol
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan förstå att man upplever Razor som rörig, särskilt utan undertexter (det finns sådana att tillgå). Jag rekommenderar att se Extended-versionen, som fördjupar bilden och inte är lika drastiskt klippt.

Redigerad av Schran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...