Gå till innehåll
Lorien

Spara filmer på hårdisken.

Rekommenderade inlägg

Jag funderar på att spara min DVD filmer på hårdisken och ha dom där istället. Vad har ni för synpunkter på ämnet.

Är det bättre att behålla dom som DVD skivor eller kan jag spara filmerna i hårdisken?

Försämras bildkvaliteten om jag sparar den i hårdisken?

Ge gärna råd på bra program man kan använda för att spara dom på hårdisken om ni kan några och rekommenderar att man sparar filmerna på hårdisken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag funderar på att spara min DVD filmer på hårdisken och ha dom där istället. Vad har ni för synpunkter på ämnet.

Är det bättre att behålla dom som DVD skivor eller kan jag spara filmerna i hårdisken?

Ge gärna råd på bra program man kan använda för att spara dom på hårdisken om ni kan några och rekommenderar att man sparar filmerna på hårdisken?

Jag skulle nog behålla DVD skivorna, risken finns ju att hårdisken pajar och då försvinner ju allt. Varför vill di lägga in allt på en hårdisk?

Men om du ska lägga in filmerna på datorn så försämras inte kvaliteten.

Bra program:

Ladda ner DVD Decrypter. Den omvandlar din DVD film till en iso fil som sparas på datorn. Ladda sedan ner Daemon Tools för att öppna och kunna spela filmen. Även väldigt lätt att bränna ut en DVD film i iso format.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog inte rekommendera att spara så stora filer på hårddisken. Hårddisken har ju ett begränsat utrymme och kommer att fyllas upp ännu snabbare (Man bör alltid ha minst 25% av diskutymmet ledigt för bl.a. växlingsfilens skull). Om du förvarar DVD-skivorna säkert har det heller inte någon backupfunktion.

Själv sparar jag visserligen mina inspelningar från DVD-filmkameran på disken (efter varje gång jag filmat) men det beror mest på att miniskivan är ganska utsatt iaf så länge den sitter i kameran.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv tycker jag det är trevligt att ha DVD-filmerna i hyllan där jag kan se dem, men givetvis är det smidigt att ha allt på en hårdisk. Om man har en lapptopp kan man på så sätt alltid ha med sin samling om man är ute och reser mycker.

Vad gäller att utrymet skulle ta slut så är det lätt, och i dag mycket billigt att köpa sig en hårdisk. 500GB kostar strax under 1000kr vilket är mycket prisvärt. Du får plats med många filmer på 500GB. Externa chassi kan man också få för 250-400 kr. Fins också kompletta externa hårdiskta att köpa för strax över 1000kr. Jag har minna bilder från digitalkameran på en extern hårdisk. På så sätt kan jag lätt ta med dem till vänner och vid andra tillfällen, och jag behöver inte oroa mig över att hårdisken i datorn ska bli överfull.

Jag är mycket ute och reser och behöver ha med mig hårdisken. Externa är toppen för det. I arbetet ha jag även en 2,5 med mig överallt. 120GB och inte större än din fjärrkontroll.

Externa härskar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Själv tycker jag det är trevligt att ha DVD-filmerna i hyllan där jag kan se dem, men givetvis är det smidigt att ha allt på en hårdisk. Om man har en lapptopp kan man på så sätt alltid ha med sin samling om man är ute och reser mycker.

Vad gäller att utrymet skulle ta slut så är det lätt, och i dag mycket billigt att köpa sig en hårdisk. 500GB kostar strax under 1000kr vilket är mycket prisvärt. Du får plats med många filmer på 500GB. Externa chassi kan man också få för 250-400 kr. Fins också kompletta externa hårdiskta att köpa för strax över 1000kr. Jag har minna bilder från digitalkameran på en extern hårdisk. På så sätt kan jag lätt ta med dem till vänner och vid andra tillfällen, och jag behöver inte oroa mig över att hårdisken i datorn ska bli överfull.

Jag är mycket ute och reser och behöver ha med mig hårdisken. Externa är toppen för det. I arbetet ha jag även en 2,5 med mig överallt. 120GB och inte större än din fjärrkontroll.

Externa härskar.

håller med externa är skönt, särskilt när man sitter på en laptop som oftast brukar ha klent med utrymme internt. dock så tar jag aldrig med mig min externa nånstans, den är lite mindre än två dvd-fodral tillsammans, men den är helt enkelt för stor att ta med. och ofta saknar jag det jag har på den. brukar dock se till att ha spel som jag spelar mycket på den interna bara för att lått komma åt det i skolan :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag sparar filmerna på hårdisken så kommer det bli på en extern. Jag har omkring 400 DVDn, så att ha dom alla i plastfolder, tar väldigt mycket plats. Jag har dom just nu i dvd väskor, men det är jobbigt att kolla igenom alla väskor, för att kunna välja ut en film att kolla på. Desutom så finns risken att dom repas, vilket inte är trevligt. Med dom i en extern hårdisk, så kan man direkt välja en film och kolla på den. Men som bebbe framförde, så kan hårdisken krascha och där står man då men en extern hårdisk utan några filmer kvar :huh: . Det med kraschen fick mig att tänka till. Har man betalat för alla filmerna och den kraschar, ja då har man kastat pengarna i sjön. Antingen blir det extern hårdisk som är flexibelt och ser till att filmerna inte tar plats eller att behålla alla DVD skivorna och omöjligöra risken att dom försvinner om jag lägger dom i en extern hårdisk. Men jag får tänka lite till. Men tack för era åsikter B) .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha dom på hårddisk för smidighet OCH spara skivorna. Du kan ju ha dom i garderoben. Jag funderar starkt på att köra in alla mina cd:s på en hårddisk men jag har ej kommit på hur man smidigt då skulle kunna spela upp dom i stereon utan att behöva ränna till en dator och klicka å dona.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ha dom på hårddisk för smidighet OCH spara skivorna. Du kan ju ha dom i garderoben. Jag funderar starkt på att köra in alla mina cd:s på en hårddisk men jag har ej kommit på hur man smidigt då skulle kunna spela upp dom i stereon utan att behöva ränna till en dator och klicka å dona.

ja, håller med släng in det på en hårddisk och göm skivorna i ett förråd, på så sätt behöver ju inte skivorna vara särskilt lättåtkomliga, men du har dom kvar även om det kraschar.

ricochet: min bror rippade alla sina CDs till datorn, sist jag var på besök (i höstas) hade han 15 388 låtar, nu är det nog ännu fler. han gjorde det dels för att lätt kunna komma åt allt när han spelar (han har PCn kopplat till stereon). och dels för att han inte ska bli av med allt om det börjar brinna, blir krig eller alienattack eller nåt, han bara rycker med sig hårdisken och springer :P fast han har ju alla CDs kvar i hyllan, just för att det ser snyggt ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst, det kan ju finnas vissa fördelar med att ha dem på datorn, men personligen skulle jag aldrig kunna ha det. Dels måste jag kunna kolla på tv:n, aldrig i livet att jag skulle kolla på datan, jag bara gör inte det helt enkelt. Sen också för att man vill skryta med de snygga fodralen som står hemma på nattduksbordet :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag funderar på att göra som visa har påpekat. Att lägga in filmerna in i en extern hårdisk och lägga undan skivorna. Sedan bör man kunna koppla pc till tvn och kolla på filmerna i tvn istället för på data skärmen om man känner för det :rolleyes:.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@NX-01

Jo men då skulle man nog kosta på sej två hårddiskar för att ha en hårddisk på ett helt annat ställe om ens eget hus brinner upp och man då ej är hemma och den andra för att spela i datorn. Fast personligen så tycker jag inte om att koppla datorn till stereon/tv:n så länge som man måste springa mellan datorn och steron/tv:n för att byta låt eller t.ex spola i filmen. Finns det nå't gränssnitt/interface som gör det hela smidigare? Typ koppla en hårddisk direkt till tv eller i mitt fall stereon och kunna spela upp smidigt- GÄRNA med fjärrkntrollsfunktion! Det skulle vara drömmen!

Redigerad av michael ricochet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intresant att vi tala om att ens hus skulle brinna upp, och det vi oroar oss för är att vi ska förlora våra dvd-samlingar. Det gäller att ha prioriteter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det enda rimliga om du ska spara filmerna på datorn är att koda om dom till divx eller h.264. Annars tar det en helvetisk massa plats och blir otympligt (många filmer ligger ju på DVD9 alltså dual layer, upp till 9 GB, och hur många har inte mer än en skiva). Om vi säger att skivorna är i genomsnitt är 7 GB får du "bara" plats med ca 70 skivor (och inget annat) på en 500 GB Hårdisk (och då är det knökat).

Om vi räknar med dina 400 DVD:er så tar de om de i genomsnitt är 7 GB (och det är en skiva i varje box, inget extramaterial) 2800 GB, alltså 6*500 GB hårddiskar eller 3*1 TB hårddiskar. Om vi räknar lågt och säger att genomsnittet är 5 GB blir siffrorna 2000 GB, alltså 4*500 GB hårddiskar eller två 1 TB hårddiskar. Med bara film.

Nej, rippa ner till divx med bra kvalitet (det blir ca 1,5 GB per film om du vill riktigt bra kvalite, vilket ger 333 filmer per 500 GB) eller h.264 (där vet jag inte vad du får ut men det är än mindre skrymmande).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag funderar på att göra som visa har påpekat. Att lägga in filmerna in i en extern hårdisk och lägga undan skivorna. Sedan bör man kunna koppla pc till tvn och kolla på filmerna i tvn istället för på data skärmen om man känner för det :rolleyes:.

fast var försiktig när du ska koppla till TVn, det finns typ tvåhundraelva miljoner olika sladdar man kan använda för olika kvalitet och funktion. se till och läs dig till vad som blir rätt innan du köper nåt, risken är ganska stor att du ångrar dig för att du köpt fel. sen kan du behöva ändra ett gäng inställningar i datorn. jag har själv försökt men jag orkade inte läsa nåt så jag gav upp efter två olika sladdar. annars en projektor är aldrig fel, synd bara att det är så dyrt med en sån.

@NX-01

Jo men då skulle man nog kosta på sej två hårddiskar för att ha en hårddisk på ett helt annat ställe om ens eget hus brinner upp och man då ej är hemma och den andra för att spela i datorn. Fast personligen så tycker jag inte om att koppla datorn till stereon/tv:n så länge som man måste springa mellan datorn och steron/tv:n för att byta låt eller t.ex spola i filmen. Finns det nå't gränssnitt/interface som gör det hela smidigare? Typ koppla en hårddisk direkt till tv eller i mitt fall stereon och kunna spela upp smidigt- GÄRNA med fjärrkntrollsfunktion! Det skulle vara drömmen!

det finns fjärrar att köpa till dator (om man inte har en inbyggd, som jag: en liten en som förvaras i smartcard-facket). fast fördelen med att köpa en är att då kan man ju ställa mottagaren vid TV/stereo och på så sätt kan man ju styra datorn även fast den står i ett annat rum.

Intresant att vi tala om att ens hus skulle brinna upp, och det vi oroar oss för är att vi ska förlora våra dvd-samlingar. Det gäller att ha prioriteter.

haha jo prioriteter är viktigt, för brorsan är det ju musiken som gäller. fast ja han hade nog brunnit inne i vilket fall, hdd:n blir inga problem att få med, men sen har han ju 7 guror också ;)

för min del är det ju helt klart datorn och spelen som gäller, hmm måste nog planera en utrymningsplan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hemmet brinna upp?? vilken mardröm!! min dvd samling e värd 50 000.. å ja ha då inte råd att skaffa nya..

å min lilla Keso (katten asså) å mina kort på henne å Kiwi (hennes döda "syster").. usch vilken mardröm.

å det där me hårddisk litar ja inte heller på.. min sketna dator kraschade me all min musik å ja blev fördärvad.

min dvdhårddisk gick sönder me si så där 40 filmer på.. så ja litar inte på hårddiskar alls.. å det e ju inte lika snyggt att ha filmerna i datorn som det e att ha dem uppradade i hyllan så alla kan se å bli avis...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men om man köper 400 filmer, är man inte lite av en samlare då? Och samlare vill väl visa upp sina filmer?

Hade du i framtiden alltså tänkt köpa en film, spara den på hårddisken sen slänga/ge bort/sälja själva DVDn? Känns ganska meningslöst och suget efter att enkelt ladda hem filmen skulle nog öka.

Men som de övriga sagt tidigare, spara dom på något sätt där de inte tar upp så mycket värdefull plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske har nämt det men jag håller på att konvertera hela min ST-sammling till en hårdisk. PÅ så sätt har jag den mer lättilgänglig. Sliter inte på boxarna när jag snabbt vill se eller hitta ett avsnitt. Kan också ta med mig hela samlingen till stugan på sommrarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha en SANN trekker! Tar med sej star trek-avsnitten till stugan! :D

Jag har kollat på mediaspelarhårddiskar med fjärr och det finns åtmistone upp till 500 gig. Så där kan man ju lagra lite film och musik och annat. Det lutar starkt åt en sådan för mej då jag vill ha en jukeboxfunktion till min musik(och kanske film).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Kanske har nämt det men jag håller på att konvertera hela min ST-sammling till en hårdisk. PÅ så sätt har jag den mer lättilgänglig. Sliter inte på boxarna när jag snabbt vill se eller hitta ett avsnitt. Kan också ta med mig hela samlingen till stugan på sommrarna.

Portabel Star Trek låter inte fel. Jag håller också på med ett sådant projekt. Ska man bara sett på ett avsnitt eller två så känns det inte så roligt att först leta upp vilken box det är, sedan öppna den, plocka ur den där grejen där skivorna sitter i, ta loss pappen runt den, plocka ur skivan, sätta i skivan och bläddra genom femtioelva menyer för att få igång avsnittet. Mycket lättare att bara klicka igång den på datorn (som givetvis är kopplad till TV'n).

Jag har kollat på mediaspelarhårddiskar med fjärr och det finns åtmistone upp till 500 gig. Så där kan man ju lagra lite film och musik och annat. Det lutar starkt åt en sådan för mej då jag vill ha en jukeboxfunktion till min musik(och kanske film).

Ett alternativ, om man känner sig lite händig, är att plocka ihop en egen HTPC (alltså en PC byggd enbart för media och med ett chassi som passar in i TV-hyllan). På denna kan man köra valfritt mediasystem. Finns massor med olika till både Windows (Microsoft har sin egen XP Media Center Edition) och Linux. Detta är något jag själv funderar på att göra men har ännu inte hittat något mediasystem som passar mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo visst kan man snickra hemma och få en skräddarsydd lösning. Men den mediahårddisken jag kollade på hade 500 gig och kostade bara 1700kr inklusive fjärr. Man kan alltså få upp på tv:n vad man gör/spelar. Ska testa en sådan nästa månad (införskaffning av plattskärm-tv kommer först) och lyssna om ljudkortet kan producera vettig ljudkvvalitet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Portabel Star Trek låter inte fel. Jag håller också på med ett sådant projekt. Ska man bara sett på ett avsnitt eller två så känns det inte så roligt att först leta upp vilken box det är, sedan öppna den, plocka ur den där grejen där skivorna sitter i, ta loss pappen runt den, plocka ur skivan, sätta i skivan och bläddra genom femtioelva menyer för att få igång avsnittet. Mycket lättare att bara klicka igång den på datorn (som givetvis är kopplad till TV'n).

Ett alternativ, om man känner sig lite händig, är att plocka ihop en egen HTPC (alltså en PC byggd enbart för media och med ett chassi som passar in i TV-hyllan). På denna kan man köra valfritt mediasystem. Finns massor med olika till både Windows (Microsoft har sin egen XP Media Center Edition) och Linux. Detta är något jag själv funderar på att göra men har ännu inte hittat något mediasystem som passar mig.

Precis min mening. Jag vill ha minna boxar i hyllan, och ha den i bra skick, men det sliter hårt att öppna dem så ofta som man gör. Det vill jag bara göra vid speciella tillfällen.

Jag bor konstant i min stugan hela vår, sommar och hösten och inte vill jag vara utan Star Trek hela den tiden. Då käns det som ett smidigt sätta att har ST på hårdiskt. Har avsatt en extern 500GB för detta. 1200:-

Redigerad av Unkas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jo visst kan man snickra hemma och få en skräddarsydd lösning. Men den mediahårddisken jag kollade på hade 500 gig och kostade bara 1700kr inklusive fjärr. Man kan alltså få upp på tv:n vad man gör/spelar. Ska testa en sådan nästa månad (införskaffning av plattskärm-tv kommer först) och lyssna om ljudkortet kan producera vettig ljudkvvalitet.

Vad är det för maskin du funderar på? Har tittat på liknande lösningar också men inte hittat något som har kännts helt rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den heter "SAMSTORE" tror det är Samsung som gör den den jag har kollat på kostar 1700 i min databutik och är på 500 gig. Tror att det finns en på 700 också. Den var lite bökig att hitta på nätet. Testa att söka på "mediahårddiskar""

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu