Sanmare Posted February 9, 2008 Report Share Posted February 9, 2008 Jag saknar en tråd som fokuserar på de många huvudrollsinnehavarna i Star Trek-serierna och -filmerna. Det är inte en tråd om bästa kaptenen, bästa besättningen, bästa skådisen, för detta har vi skrivit om ganska mycket redan. Däremot har vi inte diskuterat så mycket kring hur rollerna har utvecklats, om hur de lyckats fördjupa den karaktär de gestaltat genom seriens gång. Sedan har vi livet efter det att en Star Trek-serie avslutats. En sak som bekymrar mig lite är att flera av våra hjältars karriärer har stannat av efter seriens slut. Ett av många exempel är Avery Brooks (Benjamin Sisko). Jag skulle vilja ha förslag på varför det har blivit så. Visst är det så att om man har en huvudroll i t.ex. Prison Break, som Peter Stormare hade, så vill inte filmbolaget att man samtidigt ska synas i andra serier eller långfilmer. Men det verkar som om just Star Trek och några andra science fiction-serier med många säsonger medför att några av dem får svårt att få jobb i åratal efter seriens slut. Ett exempel är Robert Beltram (Chakotay), som bara fått fem marginella biroller i ett enda avsnitt av fem olika serier efter det att Voyager avslutades 2001. Robert Duncan McNeill (Tom Paris) har bara medverkat i tre avsnitt i tre TV-serier under dessa sju år. Är han en usel skådis, har han fått drogproblem, eller har den övriga filmvärlden fördomar mot dem som haft huvudroller i Star Trek? Å andra sidan har t.ex. Ethan Phillips (Nelix) och Roxann Dawson, (B'Elanna Torres)i allra högsta grad Jeri Ryan (7 of 9) och i viss mån Robert Picardo (doktorn) haft en bra fortsättning, om man ser till Voyagerensemblen. Kate Mulgrew gör en utmärkt mamma till de irländska gangsterbröderna i den utmärkta serien "The Black Donnellys", som nyligen visats på Canal+. Garrett Wang (Harry Kim), som är född så pass sent som 1968 och år 1997 blev utnämnd till en av världens 50 vackraste personer av People Magazine, verkar däremot ha försvunnit från galaxen. Och mest synd verkar det vara om Jennifer Lien (Kes), som jag tycker gjorde en väldigt levande rolltolkning. Hon har inte fått en enda TV- eller filmroll efter Voyager, där hon för övrigt inte fick vara med till slutet. Efter år 2000 har hon bara gjort röster till några tecknade filmer. Vad beror det på? Och är det bara Robert Picardo som fortsatt inom sf-genren (Stargate)? Men de kanske har gjort något annat. Börjat regissera? Blivit författare? Återgått till teaterscenen? Avlidit? Om någon vet mer, så är i alla fall jag väldigt nyfiken på detta. Jag kan i alla fall meddela att Jolene Blalock (T´Pol) surfar både på havet och snön och att hon är nudist sedan barndomen. Och Anthony Montgomery (Travis Mayweather), som verkligen försökte få rollen som Tuvoks son, fick i stället debutera som skådis i porrfilmen ESP: Extra Sexual Perception. Inte någon av huvudrollsinnehavarna i Star Trek kommer från San Fransisco, som ju är Federationens centrum i Star Trek-universat. Det är i första hand följande skådespelare som jag gärna vill veta mer om (alla anekdoter är intressanta): Leonard Nimoy (Mr Spock) född 1931 i Boston, MassachusettsWilliam Shatner (Captain James T. Kirk) född 1931 i Montreal, CanadaDeForest Kelley (Dr McCoy) född 1920 i Atlanta, Georgia, död 1999 i Woodland Hills, CaliforniaNichelle Nicols (Uhura) född 1932 i Robbins, IllinoisJames Doohan (Scott) född 1920 i Vancouver, Canada, död 2005 i Redmond, WashingtonGeorge Takei (Sulu) född 1937 i Los Angeles, CaliforniaPatrick Stuart (Captain Jean-Luc Picard) född 1940 i Mirfield, Yorkshire, StorbritannienJonathan Frakes (Commander William T. Raker) född 1952 i Bethlehem, PennsylvaniaLeVar Burton (Geordi La Forge) född 1957 i Landstuhl, VästtysklandMariana Sirtia (Deanna Troi) född 1955 i London, StorbritannienBrent Spiner (Data) född 1949 i Houston, TexasMichael Dorn (Worf) född 1952 i Luling, TexasGates McFadden (Dr Beverly Crusher) född 1949 i Cuyahoga Falls, OhioWil Wheaton (Wesley Crusher) född 1972 i Burbank, CaliforniaDenise Crosby (Tasha Yar) född 1957 i Hollywood, CaliforniaWhoopi Gouldberg (Guinan) född 1955 i New York, New YorkJohn de Lancie (Q) född 1948 i Philadelphia, PennsylvaniaAvery Brooks (Captain Benjamin Sisko) född 1948 i Evansville, IndianaRene Auberjonois (Odo) född 1940 i New York, New YorkCirroc Lofton (Jake Sisko) född 1978 i Los Angeles, CaliforniaAlexander Siddig (Doctor Bashir) född 1965 i SudanColm Meaney (Chief Miles O'Brien) född 1953 i Dublin, IrlandArmin Shimerman (Quark) född 1949 i Lakewood, New JerseyNana Visitor (Major Kira) född som Nana Tucker 1957 i New York, New YorkTerry Farrell (Jadzia Dax) född 1963 i Cedar Rapids, IowaAron Eisenberg (Nog) född 1969 i Hollywood, CaliforniaAndrew Robinson (Garak) född 1942 i New York, New YorkMarc Alaimo (Gul Dukat) född 1942 i Milwaukee, WisconsinJeffrey Combs (Veyoun) f??dd 1954 i Oxnard, CaliforniaNicole de Boer (Ezri Dax) född 1970 i Toronto, CanadaRosalind Chao (Keiko O'Brien) född 1957 i Los Angeles, CaliforniaKate Mulgrew (Kathryn Janeway) född 1955 i Dubuque, IowaRobert Beltram (Chakoaty) född 1953 i Bakersfield, CaliforniaRobert Duncan McNeill (Tom Paris) född 1964 i North CarolinaRoxann Dawson (B'Elanna Torres) född 1958 i Los Angeles, CaliforniaEthan Phillips (Nelix) född 1955 i Garden City, Long IslandRobert Picardo (The Doctor) född 1953 i Philadelphia, PennsylvaniaTim Russ (Tuvok) född 1956 i Washington, D.CGarrett Wang (Harry Kim) född 1968 i Riverside, CaliforniaJeri Ryan (Seven of Nine) född 1968 i München, TysklandJennifer Lien (Kes) född 1974 i Chicago, IllinoisScott Bakula (Captain Jonathan Archer) född 1954 i St. Louis, MissouriJolene Blalock (T'Pol) född 1975 i San Diego, CaliforniaJohn Billingsley (Dr. Phlox) född 1960 i Media, PennsylvaniaDominic Keating (Malcolm Reed) född 1962 i Leicester, StorbritannienAnthony Montgomery (Travis Mayweather) född 1971 i Indianapolis, IndianaLinda Park (Hoshi Sato) född 1974 i SydkoreaConnor Trinneer (Charles "Trip" Tucker III) född 1969 i Walla Walla, Washington Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 9, 2008 Report Share Posted February 9, 2008 Med andra ord du vill veta allt om alla? Har du provat att googla dem? Många har säkert hemsidor gjorda av dem själva eller av fans. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UFP Posted February 9, 2008 Report Share Posted February 9, 2008 Hur långt tid tog det att skriva upp allt det här? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johannalaforge Posted February 9, 2008 Report Share Posted February 9, 2008 Oj då, det får bli en dag när man har mycket tid över att skriva ner lite smått och gott, anekdoter, etc. Man har några på lager i minnet. En snabb är att Michael Dorn gör rösten till Weasel i den amerikanska versionen av den tecknade serien I am Weasel, som jag för övrigt älskar. Det är lite roligt att du nämnde just Prison Break, då Dominic Keating var med i 2 avsnitt, Robert Knepper (Wyatt i "Haven") har en stor roll som T-bag (Theodore Bagwell) och Wade Williams (Brad Bellick) har varit med i ett avsnitt av Star Trek Enterprise Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted February 9, 2008 Report Share Posted February 9, 2008 Michael Dorn (Worf) har även gjort röster till många NPCs i World of Warcraft. Michelle Forbes (Ro Laren) spelar den stenhårda amiral Cain i Battlestar Galactica. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted February 9, 2008 Report Share Posted February 9, 2008 Väldigt bra initiativ Sanmare. Denna tråden är verkligen intresant och det fins många frågor att reda ut. Har själv många gånger undrat vad som hänt med många av våra älskade ST-skådisar efter att de lämnat ST. Jag tänker ta mig an denna fråga på de lediga stunder jag får vid min dator. Jennifer Lien är gift med något som hetter Phil Hwang och de fick en son 5 September 2002. Phil Hwang regiserade 2001 en film som hetter "Completely Totally Utterly". Mer har jag inte hittat om Jennifer. Ska dock leta vidare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 10, 2008 Report Share Posted February 10, 2008 Michael Dorn (Worf) har även gjort röster till många NPCs i World of Warcraft. Michelle Forbes (Ro Laren) spelar den stenhårda amiral Cain i Battlestar Galactica. Stopp nu! Är worf med i wow??? Har jag inte märkt, ge gärna något exempel om du har något. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted February 10, 2008 Report Share Posted February 10, 2008 Michael Dorn (Worf) har även gjort röster till många NPCs i World of Warcraft. Michelle Forbes (Ro Laren) spelar den stenhårda amiral Cain i Battlestar Galactica. Stopp nu! Är worf med i wow??? Har jag inte märkt, ge gärna något exempel om du har något. J. hans röst tillhör väldigt många human males, svårt att ge exempel, mest typ vendors och sånt. jag vet iaf att det är han som spelar två personer i Goldshire. om du kommer ifrån Stormwind (där han också spelar ganska många) och sedan fortsätter genom Goldshire tills det blir en T-korsning, där har du två personer som säljer saker, Worf är den högra av dom. också han som säljer Blacksmithing Supplies (han mittemot Blacksmithing Trainern) inne i smedjan i Goldshire. det är det som var så roligt, första gången jag upptäcke det sa han något som kändes väldigt TNG och Worf-aktigt. jag var nästan säker på att det va worf och jag var tvungen att googla för att verkligen veta, först googlade jag på NPCns namn och Michael Dorn men då fick jag inga träffar. men en stund senare googlade jag på Dorn och WoW, och vips får man en wiki serverad och där står det att han är rösten till många NPCs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsMorn Posted February 10, 2008 Report Share Posted February 10, 2008 (edited) Ett tips för den som vill veta mer om en skådespelare i Star Trek är att knappa in på www.imdb.com och söka på Star trek. Där under finns alla fem serierna, de tio filmerna och den kommande elfte filmen. Där finns näst intill allt som har med skådespelarna att göra och vad de gjorde efter Star Trek. Jag vet att LeVar Burton (Geordi LaForge) har gjort röst för WoW också. Edited February 10, 2008 by MrsMorn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 10, 2008 Report Share Posted February 10, 2008 Michael Dorn (Worf) har även gjort röster till många NPCs i World of Warcraft. Michelle Forbes (Ro Laren) spelar den stenhårda amiral Cain i Battlestar Galactica. Stopp nu! Är worf med i wow??? Har jag inte märkt, ge gärna något exempel om du har något. J. hans röst tillhör väldigt många human males, svårt att ge exempel, mest typ vendors och sånt. jag vet iaf att det är han som spelar två personer i Goldshire. om du kommer ifrån Stormwind (där han också spelar ganska många) och sedan fortsätter genom Goldshire tills det blir en T-korsning, där har du två personer som säljer saker, Worf är den högra av dom. också han som säljer Blacksmithing Supplies (han mittemot Blacksmithing Trainern) inne i smedjan i Goldshire. det är det som var så roligt, första gången jag upptäcke det sa han något som kändes väldigt TNG och Worf-aktigt. jag var nästan säker på att det va worf och jag var tvungen att googla för att verkligen veta, först googlade jag på NPCns namn och Michael Dorn men då fick jag inga träffar. men en stund senare googlade jag på Dorn och WoW, och vips får man en wiki serverad och där står det att han är rösten till många NPCs. Så det är stor chans att det är han som säger "for the alliance"? J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johannalaforge Posted February 10, 2008 Report Share Posted February 10, 2008 *Nana Visitor (Kira Nerys) och Alexander Siddig (Julian Bashir) har varit gifta, och har en son tillsammans. *Alexander Siddig födelsenamn är Siddig El Tahir El Fadil El Siddig Abderahman Mohammed Ahmed Abdel Karim El Mahdi. *Patrick Stewart's son Daniel spelar Picard's son Batai i "The Inner Light". *Patrick Stewart, Famke Jansen och Kelsey Grammer har alla varit med i både TNG och minst en av X-men filmerna. *Patti Yasutake (Alyssa Ogawa) har varit med i OC. *Teri Hatcher och Steven Culp från Desperate Housewifes har varit med i TNG respektive Enterprise. Då jag skrev om Prison Break förut, glömde jag nämna att även Michelle Forbes (Ro Laren) har varit med i några avsnitt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted February 10, 2008 Report Share Posted February 10, 2008 Så det är stor chans att det är han som säger "for the alliance"? J. inte säker, men det är mycket möjligt. men man känner iaf igen honom när han pratar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted February 10, 2008 Report Share Posted February 10, 2008 Andrew Robinson (Elim Garak) är gudfar till Nana Visitor (Kira Nerys) och Alexander Siddigs (Julian Bashir) son Django El Tahir El Siddig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted February 11, 2008 Report Share Posted February 11, 2008 Så det är stor chans att det är han som säger "for the alliance"? J. inte säker, men det är mycket möjligt. men man känner iaf igen honom när han pratar. lyssande på min tjej nu när hon spelade wow (själv sitter jag och leker med ett mindgame samtidigt som jag är glad åt att jag ska köpa ny dator :lol: (från och med nu betyder denna smiley "överlycklig")) hursomhelst jag hörde en NPC säga "What can I do for you", kände igen att det är Worfs röst, så det är en av sakerna han säger iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 12, 2008 Report Share Posted February 12, 2008 Livet har en mening igen! Då kan man säga att man tittar på star trek när man spelar wow då? Lite grann i varje fall... :lol: J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted February 13, 2008 Report Share Posted February 13, 2008 (edited) Michael Dorn har även gjort röster till andra spel. På imdb finns följande listade: Emperor: Battle for Dune Baldur's Gate 2 Fallout 2 Mission Force: CyberStorm Mission Critical Gabriel Knight: Sins of the Fathers Stellar-Fire Givetvis finns det en hoper Star Trek-spel också. Edited February 13, 2008 by Expendable Ensign Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted February 13, 2008 Report Share Posted February 13, 2008 Michael Dorn har även gjort röster till andra spel. På imdb finns följande listade: Emperor: Battle for Dune Baldur's Gate 2 Fallout 2 Mission Force: CyberStorm Mission Critical Gabriel Knight: Sins of the Fathers Stellar-Fire Givetvis finns det en hoper Star Trek-spel också. Michael Dorn verkar vara den skådespelaren som dycker upp oftast i olika sammanhang. Väldigt ofta är han röst på spel, vilket givetvis är mycket trevligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanmare Posted February 18, 2008 Author Report Share Posted February 18, 2008 Hur långt tid tog det att skriva upp allt det här? Mja, det är så här att jag använder den primitiva men snabba ordbehandlaren Microsoft Works för att spara all intresant information jag stöter på. Jag har gjort så i flera år, och när det gäller Star Trek har jag dessutom flera filer med den typ av tidslinjer som förekommer här på forumet – jag har följt karaktärer före och efter en series slut och hittat på resten av personens liv, blandat med "verkliga" händelser i Star Trek-universats historia. Jag har alla karaktärer som synts till eller nämnts vid namn i serierna/filmerna i en fil. Jag har dessutom skrivit fyra noveller, en om våldnadernas inspärrning i Bajors tidiga historia, två om Terra Prime och främlingsfientlighet, och en om en officer som deltar i USA:s invasion i Nordkorea 2014 som förs långt framåt i tiden av en grupp som vill visa att människan genomgår en moralisk evolution jämsides med den biologiska. Gruppen bryter givetvis mot både första och andra tidsdirektivet, men drivs av ambitionen att genom att påverka den tidsnappade officeren som kommer att bli en av världens ledare, försöka förhindra Tredje världskriget. Det går givetvis åt h-e och verkligheten splittras upp i hundratals parallella utvecklingar, vissa långt mer fasansfulla än den verklighet som omfattar Tredje världskriget och genkrigen. Det är orsaken till att den oganisation med agenter som Daniels bildas med uppdraget att försöka återställa vår verklighets historielinje. Angående detta med att googla på skådspelarna har jag just inte hittat något mer än det jag skrivit om. Om t.ex. stackars Jeniifer Lien (Kes) hittar jag bara menlösa uppgifter som att "hon ägnar nu sin tid åt att ta hand om familjens barn och hundar". Tro det eller ej, men viss information finns inte på Internet. Ta t.ex. Rachel Luttrell, som spelar Teyla i Stargate Atlantis. Ingenstans fanns någon uppgift om vilket datum och vilket år hon var född. Ingenstans. Jag bestämde mig för att testa vilken makt Wikipedia har över informationen på Internet och hittade helt enkelt på datumet 19 januari 1971 för Rachel i september 2007 och lade in det i artiklarna om henne på engelskspråkiga och svenskspråkiga Wikipedia. Och tro det eller ej – nu anges hon som född den 19 januari 1971 på IMdb och alla andra ställen på Internet. Problemet är bara att det är en falsk uppgift, påhittad av mig. Och, ja, jag har kommit fram till att Wikipedia har lite för stor makt. Frågan återstår: vad hände med Jennifer Liens skådespelarkarriär. Och flera andras. Bland mina filer har jag för övrigt en namndatabas med närmare 12 000 förnamn indelade i: * från science fiction * utifrån anagram av kända historiska och fiktiva personer * utifrån språket esperanto * utifrån spåket interlingua * utifrån kalendrar från Jordens alla hörn med sina egna namn på månader, veckodagar och namnsdagar * utifrån positiva ord på olika språk, ord som liknar namn om man lägger till någon bokstav Så jag klipper och klistrar allts?? en hel del när jag skriver inlägg. Det oerhörda arbete som de ansvariga gjort med att lägga in all information på denna webbplats är emellertid långt mer imponerande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aliline Posted February 18, 2008 Report Share Posted February 18, 2008 Robert Duncan McNeill (Tom Paris) har bara medverkat i tre avsnitt i tre TV-serier under dessa sju år. Är han en usel skådis, har han fått drogproblem, eller har den övriga filmvärlden fördomar mot dem som haft huvudroller i Star Trek?Han är regissör (tvserier) nu förtiden. Just nu är han aktuell som producent (regissör, några avsnitt) för serien Chuck (snart på tv3). Har regisserat avsnitt (1 eller ett par) i serier som tex The OC, Supernatural, Desperate Housewives och Las Vegas. Chuck Alias möter The Office i denna spionparodi. En nördig elektronikförsäljare får en hemlig databas av misstag nerladdad i hjärnan, och tvingas till ett dubbelliv som agent. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted February 18, 2008 Report Share Posted February 18, 2008 Angående det Sanmare skriver om Rachel Luttrell och hennes födelsedag. Det är en riktig brasklapp om hur Wikipedia och annan information på internet inte alltid behöver vara säkerställd verifierad information. Wikipedia och internet i stort har för mycket makt och utövande över informationsflödet i dag. Vi som använder informationen är för dåliga på att kontrolera med flera säkra källor om det verkligen stämmer. Detta har alltid varit en av minna farhågor när det gäller internet. Tyvärr så har den kommit att bekräftas allt vad åren går. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanmare Posted February 21, 2008 Author Report Share Posted February 21, 2008 Angående det Sanmare skriver om Rachel Luttrell och hennes födelsedag. Det är en riktig brasklapp om hur Wikipedia och annan information på internet inte alltid behöver vara säkerställd verifierad information. Wikipedia och internet i stort har för mycket makt och utövande över informationsflödet i dag. Vi som använder informationen är för dåliga på att kontrolera med flera säkra källor om det verkligen stämmer. Detta har alltid varit en av minna farhågor när det gäller internet. Tyvärr så har den kommit att bekräftas allt vad åren går. Det är så skönt att någon håller med mig när det gäller Wikipedia. Jag har deltagit i sååå många diskussioner på deras diskussionssidor i anslutning till artiklarna och på den s.k. Bybrunnen. Jag tycker att de har en oerhört märklig inställning till mycket, och att de som utsetts eller röstats fram till s.k. administratörer eller byråkrater agerar helt slumpmässigt. Några exempel: Nästan alla s.k. wikipedister anser att varken de själva eller forumet Wikipedia i sig har något ansvar för det som sägs i artiklarna. De rycker på axlarna åt argument som att Wikipedia blivit enormt inflytelserikt och därför inte bara påverkar barn utan även stora delar av det vuxna samhället. Det är alltid "föräldrarnas", eller "skolans" ansvar att se till att enkilda inte får felaktig info, och det är det ju i och för sig, men wikipedisternas inställning är att de inte har något med saken att göra överhuvudtaget. De skulle aldrig ens t.ex. lägga in en rad ovanför artikeln med exempelvis texten "Wikipedia reserverar sig mot eventuella fel i materialet".De vill inte skriva under på att Wikipedia ska vara "neutralt och opartiskt" så långt det är möjligt. Det är sant!!! De bemödar sig i och för sig för att artiklarna ska vara korrekta och går in och rättar om de hittar fel, men de vill inte i något officiellt sammanhang skriva under på att ha ett neutralt och opartiskt arbetssätt.De påpekar ständigt att Wikipedia är ett lexikon och inte en hemsida. Men de motsätter sig ständigt möjligheten att använda navigeringsmallar och navigeringsrutor för att snabbt klicka sig vidare (något som ju är Internets styrka jämfört med tryckta böcker). Argumentet är att sidorna blir för "plottriga" om man t.ex. lägger in en filosofi-navigeringsruta i en artikel om t.ex Sartre eller Platon.Fel påpekas genast men rättas aldrig. Det finns t.ex. massor av artiklar där någon längst upp satt texten "den här artikelns neutralitet är ifrågasatt" . Om man tittar i den diskussionssida som tillhör artikeln kan det vara en person som invänt mot en enda detalj för fem år sedan. Ändå är det ingen som rättar eller stryker den detalj som är tveksam, vilket får till resultat att den där trista texten ovanför artikeln också ligger kvar i år efter år.Eftersom Wikipedia på språket svenska är ett av de tio största sett till antalet artiklar kan man misstänka att kvaliteten fått stå tillbaka för kvantiteten. Men de svenska wikipedisterna är öertygade om att orsaken är att Sverige är ett internet-tätt land och att de själva är oerhört flitiga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 21, 2008 Report Share Posted February 21, 2008 Wikipedia är inte bättre eller sämre än vad användarna gör det till. Jag har sett i dn att wikipedia faktiskt har mer rätt på sina fakta än jämförbara encyklopedier vilket är beundrandsvärt med tanke på att det är användarna som skriver allting. Om det slinker in ett faktafel som ingen upptäcker så sitter det där men det gäller väl alla uppslagsverk? Men man får som sagt ta det med en stor nypa salt och se det för vad det är... J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted February 21, 2008 Report Share Posted February 21, 2008 Tror att man kan med stor nytta använda sej av wikipedia men bör ha i åtanke att det kanske inte alltid stämmer. Så är det livsavgörande uppgifter så bör man kolla med minst en källa till. Kanke vore nåt att ha ett program som både söker rätt på samma ämnesområden inom flera databaser men också kollar vad för uppgifter som ges ut och jämför dessa...men då får man allt ställa väldigt specifika frågor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted February 21, 2008 Report Share Posted February 21, 2008 (edited) Något jag saknar när jag läser på Wikipedia är referenser till var författaren fått sin information ifrån. Många gånger vore det inte så svårt att skriva en avslutande rad om var informationen kommer ifrån. Om det så bara är någons födelsedag vars datum man hört i en intervju, så kan man snabbt och lätt nämna detta i texten. Då skulle läsaren själv lättare kunna kontrolera var informationen kommer från, om den är trovärdig och korekt, samt var man kan få mer information om ämnet. Edited February 21, 2008 by Unkas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted February 21, 2008 Report Share Posted February 21, 2008 Ja det är ju tusan så nog med källhänvisning när man skriver uppsats så det borde vara tvång på källa i wikipedia. Trodde att det var det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts