Gå till innehåll
Nyhet

Star Trek? Aldrig mer!

Rekommenderade inlägg

colm_meaney_2007.jpgDen brittiska tidningen Sunday Mirror har intervjuat Colm Meaney och i gårdagens tidning säger han att han absolut inte gillar science fiction, även om han gillade folket och skådespelandet under ungefär 7 års filmande av Star Trek: The Next Generation och Star Trek: Deep Space Nine. Han hade aldrig sett Star Trek innan han började som transportörsansvarige Miles O'BrienUSS Enterprise. Han var alltså ändå glad när de sju åren var över så att han kunde börja göra andra saker.

Colm Meaney har agerat i flertalet TV-serier efter Star Trek, bl.a. science fiction-serien Stargate Atlantis, men där hade han en mer jordnära och actioninriktad roll, utanför de rymdscener som man annars gärna såg honom i under Star Trek: Deep Space Nine.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe, lite trist å höra iofs men knappast givet att alla skådisar är treknördar, men det är iaf roligare med levar burton(och var det nån mer?) som dyrkade star trek innan de blev star trek skådisar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är faktiskt inte så förvånad att Colm Meaney inte gillar Sci-Fi. I sitt skådespeleri har han egentligen bara ägnat sig åt mer seriösa roller i england, och i Usa oftast klassisk action. Star Trek är ett avvikande inslag i hans meritförteckning.

Med detta sagt så tycker jag att Colm Meaney har gjort mycket för ST. Han är en av de karaktärerna som vi "vanliga" lätt kan identifiera oss med. Han gör Miles O'Brien till en viktigt karaktär i ST. Detta bevisas inte minst av att han i TNG från början var en bikaraktär, men fick komma in i DS9 som en av huvudkaraktärerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
läste nånstans att Miles O'Brien i början bara var tänkt som en statistfigur men att Colm Meaney gjorde rollen så bra att de bestämde sig för att ha med rollen fler gånger

Kan jag tänka mig. Har hört flera andra skådisar nämna honom som en av dom som "sätter" grejerna extremt bra. Alltså gör sin roll klockrent och till synes utan ansträngning så han är väl en grym skådis helt enkelt.

Däremot är jag inte så förtjust i allt svammel om att han är så "vanlig" osv. Personligen tittar jag inte på tv eller film för att se en helt vanlig snubbe. Då är det ju bara att ringa på hos grannen och snacka en stund. Och i synnerhet sci-fi handlar ju inte om vanliga grejer. Men för all del, O'Brian är iaf en skön snubbe och bra kontrast till andra mer exotiska element

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får ofta den känslan att de prövar en figur (alt lyfter fram bra skådisars figurer) i senare avsnitt eller nästa serie. Han som spelar tom paris har ju en roll i ett tng avsnitt som han måste ha gjort bra eftersom han blev så bra som tom paris... Nu är det nog bäst jag slutar innan jag kollar bort mig alldeles... J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är glad att ingen har skrivit ner Colm Meaney på grund av nyhetsreferatet. Man måste komma ihåg att tidningar alltid väljer en vinkling som ska vara lite sensationell. Sedan använder de vad personen säger till att förstärka vinklingen. Kanske vill Sunday Mirror framställa Colm Meaney som en person som ser ned på SF och på Star Trek, medan han faktiskt bara säger att han också trivs bra med de jobb han haft efter Star Trek.

Jag håller med er andra om att han gör Miles O'Brien till en intressant och övertygande rollfigur. Jag tycker han behövs för att ge persongalleriet på DS9 bredd. Kul att det går fortsatt bra för skådespelaren! Det är alltid trevligt att återse honom, även om det är lite konstigt att se honom som biffig skurk (kommer inte ihåg i vilket sammanhang jag såg honom, men rollen var en klar kontrast mot Miles O'Brien).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av alla Skådespelare som varit med i ST så är Colm Meaney den som jag oftast ser i filmer. Både före och efter hans ST-era. Endast Patrick Stewart är i närheten lite synlig som Meaney.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag är glad att ingen har skrivit ner Colm Meaney på grund av nyhetsreferatet. Man måste komma ihåg att tidningar alltid väljer en vinkling som ska vara lite sensationell. Sedan använder de vad personen säger till att förstärka vinklingen. Kanske vill Sunday Mirror framställa Colm Meaney som en person som ser ned på SF och på Star Trek, medan han faktiskt bara säger att han också trivs bra med de jobb han haft efter Star Trek.

Jag håller med er andra om att han gör Miles O'Brien till en intressant och övertygande rollfigur. Jag tycker han behövs för att ge persongalleriet på DS9 bredd. Kul att det går fortsatt bra för skådespelaren! Det är alltid trevligt att återse honom, även om det är lite konstigt att se honom som biffig skurk (kommer inte ihåg i vilket sammanhang jag såg honom, men rollen var en klar kontrast mot Miles O'Brien).

Tänker du månne på hans roll som skurk i några stargate atlantis avsnitt? J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tänker du månne på hans roll som skurk i några stargate atlantis avsnitt? J.

Det kan det vara. Jag följer tyvärr inte serien, så antagligen var det bara så att jag zappade förbi och fick syn på honom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Något som jag finner intressant är att när jag ser Meaney i en annan roll tänker jag inte på O'Brien. Det tror jag är ett tecken på bra skådespeleri. Det är samma med Patrick Stewart. Ser jag honom i en annan roll får jag aldrig tanken "Hallå där, det där är ju Picard".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet att denna är gammal, men jag kan tänka mig att han tyckte det var skönt att sluta med Star Trek eftersom arbetstiderna är oerhört krävande. Han slapp ju dock make-up som andra fick utstå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
hehe, lite trist å höra iofs men knappast givet att alla skådisar är treknördar, men det är iaf roligare med levar burton(och var det nån mer?) som dyrkade star trek innan de blev star trek skådisar

Jolene Blalock var också ett Star Trek fan innan hon fick rollen som T'pol.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jolene Blalock var också ett Star Trek fan innan hon fick rollen som T'pol.

Samt inte minst Whoopi Goldberg...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg