thestargaze Postad 29 April, 2009 Rapport Postad 29 April, 2009 (redigerade) Ingen som jag känner gillar Star Trek! ;) Lite synd är det eftersom man inte har någon att diskutera med angående Star Trek eller Science Fiction i allmänt. Redigerad 29 April, 2009 av Kathryn Archer Citera
Mr Trek Postad 29 April, 2009 Rapport Postad 29 April, 2009 På XI premiären kommer jag iallafall ha med hela familjen(4 personer)en kompis och hans mamma(som såg ST när hon var liten). Min kusins pojkvän gillar Star Trek och min lillasysters kompis pappa gillar det. Sen är det en del andra i min vänkrets som är "open minded" som inte har sett mycket ST men tyckt att det var kul. Sen känner man tyvärr en del "close minded people" som bara tror att de ogillar ST och därför ger mig tråkiga kommentarer ibland. Citera
Fmi Postad 29 April, 2009 Rapport Postad 29 April, 2009 Sen känner man tyvärr en del "close minded people" som bara tror att de ogillar ST och därför ger mig tråkiga kommentarer ibland. Du får det att låta som att det är helt omöjligt för en person att inte tycka om ST. Om de ger dig tråkiga kommentarer är det kanske en hint att de kanske bara tröttnat på att diskutera ett ämne de inte bryr sig om :P. Själv har jag ingen i min närmaste umgängeskrets som gillar ST, även om vissa gillar andra scifi-serier såsom BSG och Stargate. Citera
Mr Trek Postad 30 April, 2009 Rapport Postad 30 April, 2009 Du får det att låta som att det är helt omöjligt för en person att inte tycka om ST. Jag kanske uttryckte mig lite fel, men har man inte sett ST tycker jag inte man ska ge tråkiga kommentarer osv . Citera
Kashked Postad 1 Maj, 2009 Rapport Postad 1 Maj, 2009 Du får det att låta som att det är helt omöjligt för en person att inte tycka om ST. Jag kanske uttryckte mig lite fel, men har man inte sett ST tycker jag inte man ska ge tråkiga kommentarer osv . Jag har aldrig sett mer än 2 minuter på "A shot at love" på MTV men jag ger det ändå tråkiga kommentarer... :blink: Alla gillar inte ST, eller SF ö.h.t. Det är en smakfråga. Citera
Mr Trek Postad 1 Maj, 2009 Rapport Postad 1 Maj, 2009 Nu menade jag inte sett, man kan iallafall respektera att folk ser olika program och har olika smak. Att klaga på något innan man har sett det är dumt, man vet inte vad man kan missa. Citera
Supreme Commander JAF Postad 2 Maj, 2009 Rapport Postad 2 Maj, 2009 Nu är dessvärre människan så funtad att man älskar att ha förutfattade meningar och färdiga åsikter om företelser man inte har någon som helst erfarenhet av mr trek. Tråkigt nog om du frågar mig... J. Citera
Fmi Postad 2 Maj, 2009 Rapport Postad 2 Maj, 2009 Nu är dessvärre människan så funtad att man älskar att ha förutfattade meningar och färdiga åsikter om företelser man inte har någon som helst erfarenhet av mr trek. Tråkigt nog om du frågar mig... J. Fast när det gäller sådana här frågor så har man ju ofta en hyffsad grund att bilda en uppfattning på. Liksom Kashked avfärdar jag t.ex. många program på just MTV helt enkelt för att man har erfarenhet av liknande program vilka man avskydde. Folk som tycker att all annan rymd-scifi och dylikt är orealistiskt och trist kan nog på samma grunder avfärda ST. Så resonerar t.ex. många av mina vänner, vilket jag inte ser några problem med. Men sen är det klart att man kanske inte bör fälla nedsättande kommentarer baserad på sådan bristfällig erfarenhet. Fast det är väl ingen direkt ovanlighet i de lite yngre årsgrupperna :P Citera
crazy_voyager Postad 2 Maj, 2009 Rapport Postad 2 Maj, 2009 Nu är dessvärre människan så funtad att man älskar att ha förutfattade meningar och färdiga åsikter om företelser man inte har någon som helst erfarenhet av mr trek. Tråkigt nog om du frågar mig... J. Var bara tvungen att slänga in ett citat här "fördomar är jättebra, man behöver ju inte lära känna folk" Jag anser att detta nog är rätt typiskt oss människor. Jag kan ju tillägga att det tar oss ca 8 sekunder att bestämma oss för vad vi tycker om någon, bra att tänka på faktiskt Citera
Kashked Postad 2 Maj, 2009 Rapport Postad 2 Maj, 2009 Nu är dessvärre människan så funtad att man älskar att ha förutfattade meningar och färdiga åsikter om företelser man inte har någon som helst erfarenhet av mr trek. Tråkigt nog om du frågar mig... J. Var bara tvungen att slänga in ett citat här "fördomar är jättebra, man behöver ju inte lära känna folk" Jag anser att detta nog är rätt typiskt oss människor. Jag kan ju tillägga att det tar oss ca 8 sekunder att bestämma oss för vad vi tycker om någon, bra att tänka på faktiskt Om ni tillåter mig att vara lite filosofiskt så måste jag tilläga att detta inte enbart är av ondo. Det besparar oss en massa onödigt besvär. Fördomar är att inta en ståndpunkt med bristfällig information, baserad på information från sekundära källor. I exemplet som jag använde, MTV:s reality-serier, så grundar jag det på tidigare erfarenhet. Jag behöver inte se alla avsnitt av alla reality-serier för att skapa mig en åsikt, det vore orealistiskt att jag, för att ha rätt att uttala mig skulle vara tvungen att lägga ner så mycket tid och ansträngning som krävs för att bilda mig en korreckt uppfattning av alla sådana serier som finns. Visst finns risken att jag har fel, men grundat i min erfarenhet, så är min bedömning av hur roande de programmen är för mig, riktig. På samma sätt så kan andra människor, som bara zappat förbi ett par sci-fi serier, bilda sig en fullständigt legetim uppfattning att det inte är något för DEM. Men bara för att de tycker att det är strunt så invaliderar det inte min uppfattning att det är ytterst underhållande och väl värt min tid. Den tid som jag har lagt ner på att bestämma mig för att jag inte gillar MTV:s reality-serier, eller opera, eller 1000 andra saker som jag bestämt mig för att jag inte gillar, kan mycket väl vara 8 sekunder, men det betyder inte att jag har mitt huvud uppe i arslet för det. Min smak är vad jag gillar, det påverkas inte ifall andra håller med mig eller inte. På samma sätt tycker jag det är dumt att avfärda folk som ogillar SF, det är helt enkelt inte i deras smak, vilket är en fullt legetim ståndpunkt. Citera
Mr Trek Postad 3 Maj, 2009 Rapport Postad 3 Maj, 2009 8 sekunder tycker jag är lite kort tid för att bestämma sig att börja fälla tråkiga kommentarer till dem som inte är likasinnade i frågan tycker jag. Självklart kan man ogilla Sci-Fi! Citera
crazy_voyager Postad 3 Maj, 2009 Rapport Postad 3 Maj, 2009 8 sekunder är en siffra jag fått från FIBA, dvs internationella basketförbundet. Utan att gå in på alltför mycket detaljer kan jag säga att det handlar om att jag är basketdomare på fritiden och man har konstaterat inom FIBA att det tar ca8 sekunder för oss domare att göra ett intryck på nya coacher. Sen har dom bestämt sig, jag tog den siffran och placerade även utanför sammanhanget eftersom min egen erfarenhet är att det tar ungefär lika lång tid för oss att bedömma även utanför en basketplan. Men självklart är det här inte enbart av ondo, det första intrycket hjälper oss att få en uppfattning av nya saker. Så att att vi, precis som kashked påpekar, kan avgöra om personen/serien/klockan vi funderar på att köpa/filmen etc, är något för oss eller om vi slösar vår tid. Så visst är det en nyttig mekanism. Min poäng var att det krävs väldigt lite för att vi ska bestämma oss för vad vi tycker om saker, och detta kan vara bra men är i vissa fall också dåligt när vi får ett felaktigt första intryck av någon/något. Men självklart ska man inte titta ner på människor som ogillar SF bara för det, men det tror jag också vi är enhälligt överens om att man inte ska. Citera
Mr Trek Postad 3 Maj, 2009 Rapport Postad 3 Maj, 2009 Det är vi nog alla överens om, men är vi också överens om att det är dumt att fälla nedlåtande kommentarer om något som man inte vet så mycket om(för att avsluta denna OT diskussion)? Citera
commander ricochet Postad 21 Maj, 2009 Rapport Postad 21 Maj, 2009 Har försökt att få farsan att bli intresserad men han tyckte att det var "trams" Mor verkar i alla fall mer öppen! Hon rapporterade att det gick star trek på tv och skickade denna: Bra gjort! Tagen men mobilkamera 2 Mpixlar utan autofocus av tvskärmen. Citera
Fänrik Johansson Postad 21 Maj, 2009 Rapport Postad 21 Maj, 2009 Tja. för utom min familj är det två kompisar som säger att dom gillar Star Trek, sen är det en som tydligen sett på TNG och inte gillat det. (Jag tror att han kollar ibland de andra serierna.) Citera
RoLaren Postad 21 Maj, 2009 Rapport Postad 21 Maj, 2009 Innan jag gick med i den lokala Star Trekföreningen hade jag ingen kompis som gillar Star trek, men nu har jag ganska många. Vi umgås en hel del utanför Star Trekföreningen också. Citera
The Tiny Little Lifeform Postad 21 Juli, 2009 Rapport Postad 21 Juli, 2009 min syster min mamma eh ja ......... sara Citera
Fmi Postad 22 Juli, 2009 Rapport Postad 22 Juli, 2009 (redigerade) Visade sig just att jag och Kathryn Archer har läst en hel del kurser tillsammans i skolan de senaste åren. Inte för att vi känner varann, men det är iallafall kul att veta att man träffat en annan forummedlem ett flertal gånger och t.o.m. suttit jämte varann i skolbänken . Synd att man inte visste att den andra var Trek-intresserad bara :P Redigerad 22 Juli, 2009 av Fmi Citera
Doktor.Doom Postad 31 December, 2009 Rapport Postad 31 December, 2009 Förutom mig så en kusin till mig sen är det tunt på den fronten :arg: Citera
commander ricochet Postad 31 December, 2009 Rapport Postad 31 December, 2009 Förutom mig så en kusin till mig sen är det tunt på den fronten :arg: Arg? hehe Ja du det är inte bättre här...känner EN som gillar det(utöver boysen som jag har träffat här på trekk treffar)! Och några som tycker att det är okej att se nån´film. Citera
T'Pol Postad 5 Mars, 2010 Rapport Postad 5 Mars, 2010 Jag "känner" bara en som är frälst, men umgås inte med henne. Och min "man" kan väll titta på det men han föredrar Star Wars. Så mitt liv är Star Trek fattigt. Citera
emil9898 Postad 10 Mars, 2010 Rapport Postad 10 Mars, 2010 Jag känner bara mej själv som gillar Star Trek synd men det är så ;) Citera
T'Pol Postad 10 Mars, 2010 Rapport Postad 10 Mars, 2010 Man kanske kan hjärntvätta folk....... Måste testa det nästa gång Stefan kommer hit, då ska jag tvinga honom att se en hel säsong av VOY, måste bara komma på vilken säsong jag gillar bäst. Citera
RoLaren Postad 11 Mars, 2010 Rapport Postad 11 Mars, 2010 Man kanske kan hjärntvätta folk....... Måste testa det nästa gång Stefan kommer hit, då ska jag tvinga honom att se en hel säsong av VOY, måste bara komma på vilken säsong jag gillar bäst. testa med ds9 istället. den är bättre. Citera
Rekommenderade inlägg
Var med i konversationen
Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.