rehnvall Posted November 2, 2008 Report Share Posted November 2, 2008 Om Paramount ringde upp dig och vill att du skulle göra nästa star trek serie (eller ha råd hur de skulle göra) kom ihåg att det måste vara ekonomisk gångbart. Hur skulle du gått tillväga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted November 2, 2008 Report Share Posted November 2, 2008 (edited) Om jag skulle kasta ur mej något hastigt så skulle jag rekommendera att man tar vid efter Nemesis. Hittar bra karaktärskådepselare och åtminstone har inhopp i serien från karaktärer från dom andra serierna(för att krydda det hela) Jag lutar nog lite lite mer åt att man har en permanent sammansätting av helt nya karaktärer. Serien skulle utspela sej med karaktärer på flera olika platser. Bara som exempel: På star fleets huvudkontor, någon avlägsen koloni(skulle vara kul att se lite hur livet är i star trek universumet för den lilla människan), ett mindre recognoceringsskepp, största krigsskeppet, en rymdbas, ett forsknigslab. osv. Dock skulle det inte få blir för många karaktärer som återspeglas då det lätt blir för hoppigt tycker jag. Sedan så kunde man styra handlingen så att då och då så sammanflätas de olika karaktärerna/händelserna med varandra. Jag vill också ha action av den mängd som återfinns i dom senare säsongerna av DSP9. Men självklart så ska det vara drama och dom andra moraliska frågeställningarna som är nästan ett slags signum för star trek. Edited November 2, 2008 by michael ricochet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted November 2, 2008 Report Share Posted November 2, 2008 Nog skulle de få råd och idéer alltid! :lol: :blink: Först och främst skulle jag nog placera mig själv (tillsammans med en bra översättare) i manusförfattargänget och sedan skulle jag nog göra en draft bland fansens för att se vad de vill se i nästa serie om nu inte paramount beslutar sig för att ta någon av mina idéer rakt av. Jag håller med ovanstående att det skulle kunna vara kul med en serie som gör som nya clone wars serien i sw nämligen nedslag i olika delar av galaxen. Skulle kunnna vara skoj. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted November 5, 2008 Report Share Posted November 5, 2008 Jag skulle göra Star Trek: The Second Generation. Återgå till TOS och TNG:s format med fristående avsnitt. Följa Roddenberrys idéer att det inte skulle förekomma långvariga krig eller konflikter mellan huvudkaraktärerna. Dock skulle jag nog vänta och se om den nya filmen blir populär. Så premiären skulle nog hamna omkring 2015. Var serien skulle sändas är knäckfrågan. Jag tror inte att om man är född efter 1995 och uppväxt med Internet, att tv-serier på fasta tider kommer att vara hett. Så för att nå så många som möjligt hade jag gjort en webbserie, där man får betala per avsnitt eller abonnera på en säsong. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted November 5, 2008 Report Share Posted November 5, 2008 Vänta till 2015? Det var väldans lång tid att komma till skott och låta alla nyfikna och trekkers att vänta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted November 5, 2008 Report Share Posted November 5, 2008 Vänta till 2015? Det var väldans lång tid att komma till skott och låta alla nyfikna och trekkers att vänta! Ja, det behövs byggas upp ett nytt intresse Det var överproduktion från DS9 startade 1993 fram till 2005 då Enterprise slutade. Det är för kort tid att börja på nytt igen inom de närmsta åren med tanke på hur få som såg Enterprise. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted November 6, 2008 Author Report Share Posted November 6, 2008 Tänkte ungefär som tidigare skribenter. Vänta några år så att star trek hinner svalna av och mogna, och serinen skulle utspela sig efter next generation/Nemesis. Men serien skulle inte visas på tv utan säljas dirket på DVD och "internet-tv" och var en "begränsad" serie tex 12 eller tex 26ep. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted November 6, 2008 Report Share Posted November 6, 2008 Tänkte ungefär som tidigare skribenter. Vänta några år så att star trek hinner svalna av och mogna, och serinen skulle utspela sig efter next generation/Nemesis. Men serien skulle inte visas på tv utan säljas dirket på DVD och "internet-tv" och var en "begränsad" serie tex 12 eller tex 26ep. Jag undrar dock hur mycket som säljs på dvd. En ny Trek har säkert möjlighetan att gå bra för att vara en dvd-serie. Samtidigt lär det ändå vara ganska få som köper serier i jämförelse med de som ser dem på tv. Med tanke på att max tio miljoner personer kan ha sett ett avsnitt av Enterprise (snitt på 3-6 miljoner tittare i USA och lär inte haft de siffrorna någon annanstans i världen) är frågan hur många av dem som köpt en säsong? Till och med på det här forumet är det många inklusive jag själv som inte har gjort det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted November 6, 2008 Report Share Posted November 6, 2008 (edited) Tror nog att marknaden är redo för en ny star trek serie "redan" år 2010. Speciellt om filmen gick bra! Man måste också smida medans järnet är varmt! Sedan skall man inte ha en övertro på att det ska mogna och väntas. Till slut slår det över och folk glömmer och tröttnar. Edited November 6, 2008 by michael ricochet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted November 7, 2008 Report Share Posted November 7, 2008 man ska nog vara sparsam med reklamen med , kommer ihåg att de gjorde så mycket reklam för en serie så att när den hade premiär hade folket redan tröttnat på den . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted November 8, 2008 Report Share Posted November 8, 2008 Som jag redan lanserat i andra trådar: Jag skulle utveckla ett billigt mini-seriekoncept med olika teman. Efter ett par år med dessa skulle de sedan utgöra basen för en omfattande utredning om vilken väg ST skulle ta i framtiden. Miniserierna skulle vara billiga att producera bland annat för att de skulle ha olika skådisar. Dvs inga återkommande stjärnor vars gage tar upp halva budgeten. Mycket skulle satsas på manus från etablerade SciFi-författare (precis som orginalserien) och dessutom kanske en del cameo eller gästroller från etablerade ST-karaktärer eller andra kända skådespelare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted November 8, 2008 Report Share Posted November 8, 2008 Som jag redan lanserat i andra trådar: Jag skulle utveckla ett billigt mini-seriekoncept med olika teman. Efter ett par år med dessa skulle de sedan utgöra basen för en omfattande utredning om vilken väg ST skulle ta i framtiden. Miniserierna skulle vara billiga att producera bland annat för att de skulle ha olika skådisar. Dvs inga återkommande stjärnor vars gage tar upp halva budgeten. Mycket skulle satsas på manus från etablerade SciFi-författare (precis som orginalserien) och dessutom kanske en del cameo eller gästroller från etablerade ST-karaktärer eller andra kända skådespelare. Att ta tillbaka scifi-författarna vore önskvärt. Det blev nog lite väl många som skrev för länge (Berman, Moore, Braga mfl) utan att ha någon scifi-bakgrund. Dessutom var många fans som blev författare (Coto, Moore mfl.). Inte för att dessa inte var bra, men det vore kul att se vad de bästa inom genren kan åstadkomma. Samtidigt gärna också manusförfattare som har levt och gjort lite mer än bara skrivit tv i allmännhet och Trek i synnerhet. Roddenberry och Coon hade gjort mycket innan de skrev TOS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted November 8, 2008 Report Share Posted November 8, 2008 Efter att ha läst ditt förslag så blev jag lite sugen på att skriva en novelsamling på ett antal kapitel om tex 2000 ord med nedslag på lite oväntade håll i st universumet och gärna med oväntade och ahagivande vinklingar. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted November 8, 2008 Report Share Posted November 8, 2008 Jag skulle be dem lägga Star Trek på is på obestämd tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted November 9, 2008 Report Share Posted November 9, 2008 (edited) Jag har sagt det du säger Expendable Ensign. En lång viloperiod är vad ST är i behov av i dag. Fast den diskusionen här hemma i en annan tråd. Edited November 9, 2008 by Unkas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted November 15, 2008 Report Share Posted November 15, 2008 Efter att ha läst ditt förslag så blev jag lite sugen på att skriva en novelsamling på ett antal kapitel om tex 2000 ord med nedslag på lite oväntade håll i st universumet och gärna med oväntade och ahagivande vinklingar. J. Samma tanke har slagit mig men än så länge har jag inte orkat ta tag i det. Mitt största problem är att få in techno-babblet. Jag kan helt enkelt för lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starblind Posted November 15, 2008 Report Share Posted November 15, 2008 Då bad jag dom att ta kontakt med Startrekdb. För där finns en massa ideér och kunskap om star trek. Kan bara inte bli fel.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted November 16, 2008 Report Share Posted November 16, 2008 Efter att ha läst ditt förslag så blev jag lite sugen på att skriva en novelsamling på ett antal kapitel om tex 2000 ord med nedslag på lite oväntade håll i st universumet och gärna med oväntade och ahagivande vinklingar. J. Samma tanke har slagit mig men än så länge har jag inte orkat ta tag i det. Mitt största problem är att få in techno-babblet. Jag kan helt enkelt för lite. Det är inget svårt. Det är bara att skriva technobabble och sedan byta ut det mot en massa spännande ord som låter bra. hm "Jag behöver en inverterad mentormätare med en gång för att inte kapplanbubblan ska spricka!" Det var väl inte så svårt? J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted November 16, 2008 Report Share Posted November 16, 2008 Det är inget svårt. Det är bara att skriva technobabble och sedan byta ut det mot en massa spännande ord som låter bra. hm "Jag behöver en inverterad mentormätare med en gång för att inte kapplanbubblan ska spricka!" Det var väl inte så svårt? J. Jovisst, men för att inte riskera att bli sågad av en massa nitpickande ärke-trekkies måste ju teknobabblet vara överensstämmande med gällande ST-canon. Annars går det ju inte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted November 16, 2008 Report Share Posted November 16, 2008 Det är det man har vår eminenta ordlista till plus en eller flerar upplagor av technical manual ofc. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts