Jump to content

Vilka drar sig från att ta del av för informativa klipp eller texter av rädsla för spoilers?

Lorien

Recommended Posts

Jag drar mig från att ta del av för många klipp eller texter berörande filmen då jag inte vill ta del av spoilers, jag vill helst veta så lite som möjligt innan jag ser den.

Av erfarenhet vet jag om att det är bäst så. En dag frågade jag en bekant vad denne tyckte om filmen the happening som då gick på bio och han gav mig den värsta spoilern man kan få när det kommer till en film. Han berättade vad som var orsaken till människors död. :huh: Kan det bli värre.

Så jag är försiktig :rolleyes:

Men hur förhåller ni er till situationen?

Edited by Lorien

TOS-filmerna såg jag på tv och video på 90-talet när de sändes eller jag hittade dem i videobutiken. Med andra ord inte alls i rätt ordning. De fyra TNG-filmerna visste jag lite mer om, men inte enormt mycket om före jag såg dem. Att ha haft lite kunskap före ger en nykter syn när man ser dem. De är inte världshistoriens bästa filmer precis:) Men jag har sällan också blivit besviken, eftersom jag inte hade byggt förväntningar eller sett en trailer som var missvisande. Just trailers som är bättre än själva filmen tycker jag är ganska vanligt i filmvärlden.

Samtidigt att inte veta något i för väg gör ju att ens förväntningar enbart är styrda av vad man har sett förut i Trekvärlden och genren. Det är något jag tror negativt. Särskilt när det finns så många avsnitt och filmer.

Ett personligt exempel är att jag ogillade Enterprisepiloten första gången jag såg den. Det berodde mycket på att jag inte visste mycket vad som skulle komma. I jämförelse med tidigare serier var det en stor förändring. Hade jag sett previewprogram och läst vad Bermans idé med serien var hade nog mitt omdöme varit något positivare.

Så att veta en del om vad elvan handlar om eller hur Abrams har tänkt tror jag är positivt.

Jag vill gärna veta mycket innan jag ser en film, mestadels eftersom jag är sjukt nyfiken. Men också för att verkligen vill förstå så mycket som möjligt när jag väl ser den. Jag är inte alltid så vass på att förstå hänsyftningar och undermeningar, så om jag får se ett klipp eller läsa en spoiler kan jag kolla upp saken innan, och då får jag ut mer av filmen.

Sedan är det ju så att vissa saker ökar förväntningarna (t.ex. huruvida gamla välkända karaktärer ska dyka upp), medan annat avslöjar för mycket (som Loriens exempel om The Happening).

Jag vill inte veta hur en film slutar, eller den stora "twisten" i handlingen, men gärna vilka som ska vara med, handlingen i grova drag osv.

Hm.. Jag tycker det är lite kul att veta vad det handlar om och har ingenting emot att se bakom program men jag vill inte veta för mycket om tex slutet. Det hindrar ju inte att man gärna ser om bra filmer även när man kan handlingen utantill.

Jag tittar aldrig på dåliga kopior på youtoube och liknande eftersom det ibland kan förstöra upplevelsen imo. J.

Är en spoilerjunkie och läser/ser det mesta kring det jag är intresserad av. Det är väldigt sällan jag har blivit besviken på grund av att jag läst/sett några spoilers om jag ska vara ärlig så för mig förstör/förtar det inte något från upplevelsen.

Edited by Tuvok

Jag är lite restrektiv i mitt trailer-tittande. Kan tänka mig att se någon lite snutt av kommande film, men känner ofta att trailers säger väldigt lite om filmens kvalite. Däremot kan ofta en trailer vara välidigt mycket spoiler när man väl ser filmen. Man känner igen bitar i filmen från trailern, och vet därför vad man kan vänta sig. Tråkigt när det är så.

Att läsa om en film och dess handling, tycker jag oftast ger mer änn att se en trailer, och det är inte lika mycket spoliler heller.

Edited by Unkas

• 1 month later...
Jag drar mig från att ta del av för många klipp eller texter berörande filmen då jag inte vill ta del av spoilers, jag vill helst veta så lite som möjligt innan jag ser den.

Av erfarenhet vet jag om att det är bäst så. En dag frågade jag en bekant vad denne tyckte om filmen the happening som då gick på bio och han gav mig den värsta spoilern man kan få när det kommer till en film. Han berättade vad som var orsaken till människors död. :huh: Kan det bli värre.

Så jag är försiktig :rolleyes:

Men hur förhåller ni er till situationen?

Såna människor kan man ju undra över, är dom verkligen så dumma? Känner ett flertal personer som har tendensen att göra exakt likadant vilket är anledningen till att det tog mig 8 år att se t. ex Fight Club, och 6:e Sinnet har jag ännu inte sett. Jag vill veta så lite som möjligt, vilket är tråkigt då till och med trailers kan visa för mycket.

Jag är så himla nyfiken så jag kan oftast inte låta bli att läsa texter/titta på klipp om någonting. När jag såg filmen "låt den rätte komma in" satt jag brevid en tjej som hade läst boken, och jag pressade henne på information nästan hela tiden. På gott och ont.

Nae, jag gillar spoilers. Visst det är inte så kul att få veta hela historien, men jag vill alltid ha en viss uppfattning om vad filmen handlar om. Få några pusselbitar innan och sen lägga klart pusslet under filmen, gjorde nyligen detta med disneyfilmen Wall-E. ^^

Jag gillar spoilers utan dem känner man sig lite borttappad man vill veta en del annars kan man åka på sånt där man inte fattar någonting. Men för mycket spoilers är inte heller bra för det är inte kul att vta precis vad som ska hända hela tiden men det är inget fel på att veta lite så att man lättare kan sätta sig in i handlingen.