Jump to content

Varför blev Star Trek så populärt i Göteborg?

Aike

Recommended Posts

Är det någon som har en teori varför Star Trek var och är så populärt i Göteborgsområdet?

Det är klart WCT har spelat en roll, men varför uppkom en så stor förening här?

Nu vet jag inte säkert, men jag skulle gissa att den har varit störst i landet genom åren sett till medlemsantal, uppslutning på visningar och publicitet i media.

Beror det på Chalmers? Melody Line (numera heter den något annat) och andra videobutiker som hade mycket Star Trek?

Drakenvisningarna?

Göteborg har ju alltid varit en handelsstad och därmed öppen för influenser utifrån. Det är dessutom mer naturligt att ha förbindelser västerut (england och usa) än tex stockholm. Det är möjligt att det öppnade upp för star trek på västkusten. Men var har du hört att st är mer populärt på väst än på östkusten? J.

WCT har väl alltid varit den större föreningen av Sveriges tre föreningar, men detta betyder kanske inte att Star Trek är mer populär i Göteborgsområdet. Det kanske bara betyder att föreningen har varit bättre på att samla upp alla Star Trek-intresserade.

Vet inte hur det är i dag med medlemstalen, men när det begav sig på biografen Draken, under Voyager-eran, så var WCT den största Star Trek föreningen i norden, och således Även den största Sciens-Fiction-föreningen.

Ahh...det var tider det.... :wub:

Edited by Unkas

Vet inte hur det är i dag med medlemstalen, men när det begav sig på biografen Draken, under Voyager-eran, så var WCT den största Star Trek föreningen i norden, och således Även den största Sciens-Fiction-föreningen.

Jag har läst nånstans på deras hemsida att de ett tag var den största ickevinstdrivande eller i alla fall snabbast växande föreningen i Sverige (eller något i den stilen).

Och ja, Draken måste ha spelat en stor roll.

Göteborg har ju alltid varit en handelsstad och därmed öppen för influenser utifrån. Det är dessutom mer naturligt att ha förbindelser västerut (england och usa) än tex stockholm. Det är möjligt att det öppnade upp för star trek på västkusten. Men var har du hört att st är mer populärt på väst än på östkusten? J.

Jo, det är en intressant tanke att GBG är mer öppet pga sina handels- och sjöfartsförbindelser. Samtidigt spelar kanske Chalmers större roll för stan än KTH i Stockholm.

Jag tänkte först skriva det att jag tror att det är mer populärt i väst än i öst. Samtidigt vet jag inte om så är fallet. Även om jag tror som Unkas att WCT var och kanske fortfarande var störst.

Jag har läst nånstans på deras hemsida att de ett tag var den största ickevinstdrivande eller i alla fall snabbast växande föreningen i Sverige (eller något i den stilen).

Och ja, Draken måste ha spelat en stor roll.

Det stämmer säkerligen. Under Voyagers stortid, som jag nämnde, så fyllde vi Draken på träffarna. Som tur var kom dock inte alla medlemarna varje gång, för då hade vi omöjligen fått plats i en så "liten" biograf.

Draken rymmer 713 platser uppdelade på 27 rader. Med en 20 meter bred bio-duk. Total yta 102 kvadratmeter. En av Sveriges största. Då snackar vi verkligen om att se Star Trek med stil :D .

Edited by Unkas

WCT har väl alltid varit den större föreningen av Sveriges tre föreningar, men detta betyder kanske inte att Star Trek är mer populär i Göteborgsområdet. Det kanske bara betyder att föreningen har varit bättre på att samla upp alla Star Trek-intresserade.

Sant. Det enda sättet att avgöra var Trek är mest populärt i landet vore att analysera tittarsiffrorna och titta på hur många som har gått på filmerna per region.

Det stämmer säkerligen. Under Voyagers stortid, som jag nämnde, så fyllde vi Draken på träffarna. Som tur var kom dock inte alla medlemarna varje gång, för då hade vi inte fått plats.

Jo, jag minns också att det var mycket folk när jag var på Draken. Samtidigt var det aldrig fullt 1997-våren 1998 när jag gick på alla treffarna under den perioden. Inte ens Star Treff 97 med bland annat Sverigepremiären av FC fyllde salongen.

Enda gången jag vet det har varit fullt var på förhandsvisningen av Insurrection 1999, men då var jag inte där.

Samtidigt så kanske Voyager lockade stora mängder 1999-2000? Serien är ju trots allt den som flest har sett i Sverige.

jag tror framförallt att gbg faktiskt är ganska bra stad för föreningar, det finns många stora föreningar i och omkring göteborg. Fråga mig inte varför men jag antar att det inte är en slump.

Sen har säkert draken spelat en stor roll, kan tänka mig att chalmers spelade in också (mycket studenter i göteborg och studenter är ju i symbios med massa föreningar så)

Göteborg är ju känd som en stad med många studenter. Det har nog gjort mycket till. Att sedan kunna anordna Treffeár på Draken har säkert bidragit. Hade man haft en gammal Rialtobiograf i något hörn tror jag inte att det hade blivit lika populärt och omtalat.

PS: När slutade Melody Line heta Melody line? Jag var där i våras... Sveriges bästa Film-butik f ö. Skandal att de inte har postorder som förr i tiden.

Göteborgs stad i all ära, deras studenter förvisso, och Draken icke att förglömma. Men framgången med WCT bör till stor del äras åt de eldsjälar som byggde upp föreningen. Ordnade med allt det praktiska på, inför och efter träffarna, och fixade en mängd sponsorer. Det är mycket jobb som ingår för att göra ett heldags program.

Väcker ljuva minnen namnet "Melody Line" :) var där mycket på 90 talet bara att gå runt bland deras Star Trek saker var som rena julafton så jag kan mycket väl tänka mig att som nån påpekade här att det kan ha bidragit till ett ökat intresse för Star Trek..att man verkligen kunde köpa relaterade saker till serien..

där köpte jag bla vhs filmer och i vhs-fodralen låg det med extrasaker tex delar av 1 Star Trek kortlek..så ja det har säkert påverkat intressent i Göteborg..jag vet inget om hur det såg/ser ut i Stockholm..men Göteborg å då framförallt M-Line hjälpte till att sprida intresset till kringliggande städer på västkusten bla annat Borås...köpte 1 helt underbar bok där som behandlar framför allt 3 serier kan verkligen rekommendera den boken snygg text å snygga klassiska bilder...

http://www.amazon.com/Star-Trek-Before-His...s/dp/0671002066

Göteborgs stad i all ära, deras studenter förvisso, och Draken icke att förglömma. Men framgången med WCT bör till stor del äras åt de eldsjälar som byggde upp föreningen. Ordnade med allt det praktiska på, inför och efter träffarna, och fixade en mängd sponsorer. Det är mycket jobb som ingår för att göra ett heldags program.

Jo, de har och gör ett strålande arbete. Samtidigt kan inte gruppen som bildade föreningen enbart uppstått av en slump.

Den goda möjligheten att köpa kassetter hos bland annat Melody Line lär ha bidragit till att det fanns ett så stort antal eldsjälar vid föreningens start 1996.

PS: När slutade Melody Line heta Melody line? Jag var där i våras... Sveriges bästa Film-butik f ö. Skandal att de inte har postorder som förr i tiden.

Melody Line, eller Movieline som det heter nu, säljer fortfarande via postorder, det är bara veckorna före och efter jul de inte gör det.

Angående företagets namnbyte så tror jag det skedde på 2000-talet.

Jo, det är klart att de ska ha en eloge för att de slitit så mycket med arrangemangen, men kan de verkligen tillskrivas

äran för att ST-intresset i Göteborg var så stort?

Melody Line, eller Movieline som det heter nu, säljer fortfarande via postorder, det är bara veckorna före och efter jul de inte gör det.

Angående företagets namnbyte så tror jag det skedde på 2000-talet.

Just ja, jo men det namnbytet vet jag ju om, blandade ihop namnen här bara. Men vad det gäller postorder så är jag ganska säker på att de inte sysslar med det längre. Kollade nämligen upp det i somras. Vad man däremot kan göra är att lägga en beställning via nätet men den måste hämtas ut i butiken. Eller har en förändring skett på detta under de senaste månaderna? i så fall blir ingen gladare än jag!

West Coast Trekkers började faktiskt som en ganska liten förening med några blygsamma visningar på Chalmers och på en fritidsgård i Frölunda. Det var i och med Star Treff 97 som föreningen expanderade ordentligt. Det helgalna projektet att visa alla Star Trek-filmerna, inklusive en förhandsvisning av First Contact blev som bekant en succé. Betänk att den senaste ST-filmen som visades på svensk bio var The Wrath of Khan. Betänk att Draken är en helt fantastisk biograf som många göteborgare har en speciell relation till. Betänk att det visades rätt lite science fiction på bio och TV för tio år sedan. Det var helt enkelt precis rätt ögonblick att skapa ett intresse för Star Trek.

Gänget som grundade WCT var väldigt ambitiösa och hade en bra blandning var gäller kompetens och kontakter. Det skadade ju inte att några av killarna kände trekkers som jobbade på RadioCity (bland annat stationschefen), det skadade inte heller att en av sveriges första trekker (Hans Sidén) jobbade på Göteborgs-Posten. I och med att det blev så stort gensvar efter Star Treff 97 så kunde WCT vara kvar på Draken och hålla kvar ett intresse ganska länge.

Gruppen som bildade WCT uppstod inte av en slump. Några kände varandra sedan tidigare och brukade träffas hemma hos "Quark" och se på Star Trek på hans hemmabio. Tor (WCT:s förste ordförande) slängde ut en fråga på en e-postlista om han var ensam om att gilla Star Trek. Tor fick svar från Quark, blev inbjuden till Quarks hemmabio och tillsammans kom de på att det hade varit kul att starta en förening och låta fler få njuta av Star Trek. Fler tillkom, bland annat Stefan Björnshög (som länge var WCT:s ständige konferencie) som var väldigt drivande bakom Star Treff 97 och som har betytt otroligt mycket för Star Trek-fandom i Sverige.

Det var aldrig fullsatt på Draken, men det kom runt 300 - 400 personer per treff. Till förhandsvisningen av Insurrection kom det minst 500 pers - jag tror att uppfattningen att det var fullsatt kommer sig av att det var så himla trångt i foajén. Vi kunde inte släppa in direkt i salongen eftersom det var en annan visning (av någon annan film) före och de flesta kom i god tid för att få en bra plats.

Om det är någon som faktiskt är genuint intresserad av WCTs historia så går det nog fortfarande att beställa WCT:s jubileumsbok som togs fram för två år sedan till 10-års jubileet. Mejla Helena K, som är kassör i WCT och fråga om den finns kvar och vad den kostar: spot@trekkers.se

Idag kommer det ju inte lika mycket folk på treffarna, men det är kul att det fortfarande finns entusiaster som håller föreningen vid liv. Och jag tror knappast att intresset för Star Trek är större än någonannanstans i vårt avlånga land.

Jag ska kanske förtydliga att jag inte var med och grundade WCT, men jag satt i styrelsen i sammanlagt fem år.

Edited by Centerwall

Just ja, jo men det namnbytet vet jag ju om, blandade ihop namnen här bara. Men vad det gäller postorder så är jag ganska säker på att de inte sysslar med det längre. Kollade nämligen upp det i somras. Vad man däremot kan göra är att lägga en beställning via nätet men den måste hämtas ut i butiken. Eller har en förändring skett på detta under de senaste månaderna? i så fall blir ingen gladare än jag!

Jo, du har nog rätt om postordern, det verkar bara som man kan lägga undan filmer och hämta dem.

Jag antar att de kanske inte tycker att de kan konkurrera med webbutikerna.

West Coast Trekkers började faktiskt som en ganska liten förening...

Så där ja, en dos historielektion är aldrig fel. Tack för infon, Centerwall!

Jag antar att de kanske inte tycker att de kan konkurrera med webbutikerna.

Har svårt att tänka mig att det skulle vara anledningen då de har ruskigt bra priser på väldigt mycket.

Suveränt inlägg Centervall! Det är många med mig som är tacksamma för vad du och grundarna gjorde för WCT under de tidiga åren.

. Det helgalna projektet att visa alla Star Trek-filmerna, inklusive en förhandsvisning av First Contact blev som bekant en succé. Betänk att den senaste ST-filmen som visades på svensk bio var The Wrath of Khan.

Ska bara fråga en sak. Star Trek 4 visades väl också på bio i Sverige. Jag har för mig att jag har hört att den visades ett par veckor i Stockholm. Eller var detta tvåan som hade en sådan liten release? Jag vet att fyran visades i Norge.

Ska bara fråga en sak. Star Trek 4 visades väl också på bio i Sverige. Jag har för mig att jag har hört att den visades ett par veckor i Stockholm. Eller var detta tvåan som hade en sådan liten release? Jag vet att fyran visades i Norge.

Ja, om nu 4:an gick ett par veckor i en stad betraktar jag det som ett undantag. Det lär ju vara väldigt många människor somgått miste om att se den.

Ja, om nu 4:an gick ett par veckor i en stad betraktar jag det som ett undantag. Det lär ju vara väldigt många människor somgått miste om att se den.

Självklart. Samtidigt var inte de flesta som kom till den suveräna Star Treff 97 personer som hade suttit hemma och varit ledsna över att ingen hade Trek hade gått på bio på minst tio år :D

Det var annat som drog (FC i huvudsak).

• 4 years later...

Sent inlägg

Håller med Centerwall, ett tag var det döläge med ST o St på TV i Sverige. Var med i WCT från starten och fortfarande med, mer som vilande betalande medlem eftersom jag anser att ST bör visas på bio , saknar dock Draken nu när visningar sker på Möllan.

Undrar dock vad orginalbestättningen pysslar med med nu. Sprang på Björnshög på SFmässan för två år sedan.