Mathezar Posted January 11, 2009 Report Share Posted January 11, 2009 Jag har kollat på en massa Voyager på sistone och slås av samma sak varenda (i princip) avsnitt. Varenda gång ett skepp, en anamoly eller vad fan som helst dyker upp så är det "off the port bow" Det är hela tiden Port Bow. Jag tror inte att Starboard bow förekommer mer än 5 gånger under hela serien, jag tror inte ens man hör ordet förrän i säsong 5 eller så. Undrar hur många ggr orden port bow resp starboard bow förekommer i serien. Den första att ge mig det korrekta antalet vinner en hembakad pepparkaka i form av ett Ferengiansikte. Nu vill jag se nån super-trekker komma in här och sprida ljus över ämnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted January 11, 2009 Report Share Posted January 11, 2009 Fråga Robert Beltran: http://www.firsttvdrama.com/funstuff/beltran.php3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted January 11, 2009 Report Share Posted January 11, 2009 Port bow är kortare än starbord bow så jag antar väl att det är lättare att skriva det. Men lite variation borde man väl kunna begära. Kul länk förresten. Han verkade dock inte ha så höga tankar om manusförfattarna till serien. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted January 12, 2009 Report Share Posted January 12, 2009 ^Beltran var inte positiv till serien precis. Om man ska tro honom så kunde överanvändningen av Port bow bero på "lazy writing". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted January 12, 2009 Report Share Posted January 12, 2009 ^Beltran var inte positiv till serien precis. Om man ska tro honom så kunde överanvändningen av Port bow bero på "lazy writing". Det är min gissning utan att ha lyssnat på Beltran. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted January 12, 2009 Report Share Posted January 12, 2009 ^Beltran var inte positiv till serien precis. Om man ska tro honom så kunde överanvändningen av Port bow bero på "lazy writing". Det är min gissning utan att ha lyssnat på Beltran. Dåliga manus är något som nästan all Star Trek lider av, hade det inte varit för att det inte varit många bra skådespelare som dragit upp det hade det varit mycket mer medelmåttigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted January 13, 2009 Report Share Posted January 13, 2009 ^Beltrans kritik kan dock ses som lite egoistisk. Han var främst kritisk mot att Chakotay inte fick så mycket att göra under de sista säsongerna. Dessutom var han inget fan av Star Trek eller sci-fi. Han har bland annat sagt att han somnade under Star Wars och att han ogillade Prime Directive i Trek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted January 13, 2009 Report Share Posted January 13, 2009 ^Beltran var inte positiv till serien precis. Om man ska tro honom så kunde överanvändningen av Port bow bero på "lazy writing". Det är min gissning utan att ha lyssnat på Beltran. Dåliga manus är något som nästan all Star Trek lider av, hade det inte varit för att det inte varit många bra skådespelare som dragit upp det hade det varit mycket mer medelmåttigt. Det är ju klart att det är dåliga manus eftersom jag inte har skrivit dem... <_< :lol: Skämt åsido får man ha i åtanke att för en star trek tv serie så gör man 45 minuter film i veckan med mycket mindre budget än en långfilm. Det är mer än en långfilm i månaden. Och jag tror inte att man har råd med att ha så mycket större staber i tv än i film så det leder till att en tv manusskrivare har mycket mer att göra än en filmdito. Då det är svårt att vara geniall alltid så gäller det framf??r allt att hitta intressanta koncept för avsnittet och sedan skriva det. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted January 14, 2009 Report Share Posted January 14, 2009 Dåliga manus är något som nästan all Star Trek lider av, hade det inte varit för att det inte varit många bra skådespelare som dragit upp det hade det varit mycket mer medelmåttigt. Eh?? Star Trek har alltid haft överlag bra manus. Skådisar är varken bättre eller sämre än i många andra serier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted January 14, 2009 Report Share Posted January 14, 2009 Tycker också att Star Trek överlag har haft bra manus, och bra skådespelare. Vad är det för låg kvallite i manusen som nu syftar på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr G. Eastwich Posted January 14, 2009 Report Share Posted January 14, 2009 Jag tycker också att manusen är bra i Star Trek, men jag håller med Beltran om att författarna kunde ha "wrappt up" serien i sista säsongen, visst Neelix försvann men det var i alla fall allt som jag tyckte verkade peka mot slutet (även om jag tyckte att han skulle följt med till jorden). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted January 22, 2009 Report Share Posted January 22, 2009 Visst är "port bow" flitigt använt, men frågan är om inte "the main deflector array" är mer använt i olika situationer. På sätt och vis måste det väl (förutom Tricordern) vara ST:s motsvarighet till den schweiziska armékniven? Den och de konigurerbara panelerna nämns i den här uppräkningen på temat "Context sensitive buttons". Titta under "Film"! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted January 23, 2009 Report Share Posted January 23, 2009 Star treks motsvarighet till schweiziska armekniven är utan tvekan fasern. Denna är en verklig multifunktionell sak som kan användas till allt! Skära, borra, öppna dörrar, låsa dörrar, you name it. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted January 23, 2009 Report Share Posted January 23, 2009 (edited) Star treks motsvarighet till schweiziska armekniven är utan tvekan fasern. Denna är en verklig multifunktionell sak som kan användas till allt! Skära, borra, öppna dörrar, låsa dörrar, you name it. J. Nja, men fasern känns ändå naturlig i de flesta av användningsområdena. Vad det gäller deflektorn upphör jag aldrig att förvånas över hur den kan konfigureras om. Ang. länken gillade jag för övrigt In other words, by the time of Star Trek: TNG, the control panels on Federation technology are basically big iPhones. Edited January 23, 2009 by Tom_Hell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted January 28, 2009 Report Share Posted January 28, 2009 Med dåliga manus menar jag mer hur ofta "deus ex machina" löser veckans problem. Speciellt Technobabbel är ett bra exempel på det, helt plötsligt kommer de på hur problemet ska lösas och violá, allt är bra och bortglömt till nästa avsnitt... En annan sak är när karaktärerna säger precis vad tittaren precis sett, det är TV för guds skull. Visa, säga inte. Bilden är där för just det. Att de kan ha lite problem med det är väldigt tydligt tex när vi inte får se de otroligt vackra städerna i the 37's och någon duktig jonglerare som Neelix pratar om i ett avsnitt jag inte kommer på namnet på just nu. För den delen, var det inte Chakotay som dejtade Seven bara sådär helt plötsligt precis i slutet av serien? Sånt borde inte bara komma ur tomma luften. Torres & Tom kärlekshistoria som gradvis byggdes upp var därimot riktigt bra gjord. På tal om Chakotay så slutade Robert Beltran efter ett tag att sluta läsa manusen förutom de delar han var med i. Beltran, som professionell skådespelare, borde dessutom vara en bättre domare än mig vad det gäller kvalitén på manusen ;) Angående skådisarna så menar jag att tex John de Lancie och Robert Picardo tämligen dominerar i de scener de är i, de är helt enkelt inte i samma klass som de flesta andra. Inte för de på något sätt är dåliga skådespelare, Neelix tex avskyr jag men det är karaktären, inte Ethan Phillips som jag ogillar. Tvärt om för Phillips ett riktigt bra jobb att få Neelix till väldigt irriterande karaktär. Och ja, det finns inte mycket deflektorskölden inte klarar av :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted January 28, 2009 Report Share Posted January 28, 2009 Angående skådisarna så menar jag att tex John de Lancie och Robert Picardo tämligen dominerar i de scener de är i, de är helt enkelt inte i samma klass som de flesta andra. Men är inte det meningen? Bägge karaktärerna är dryga, egoistiska och allsmäktiga (i alla fall den ena ;) ). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard90 Posted January 28, 2009 Report Share Posted January 28, 2009 (edited) Jag kan inte förneka att det finns avsint som är mindre bra skrivna men att säga att Star Trek har dåliga manus är i min syn en överdrifft :arg: Edited February 21, 2009 by Rickard90 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gronkal Posted July 6, 2009 Report Share Posted July 6, 2009 ^Beltrans kritik kan dock ses som lite egoistisk. Han var främst kritisk mot att Chakotay inte fick så mycket att göra under de sista säsongerna. Dessutom var han inget fan av Star Trek eller sci-fi. Han har bland annat sagt att han somnade under Star Wars och att han ogillade Prime Directive i Trek. jag vet inte om robert beltran är den bästa personen att lyssna till då han verkar väldigt nedlåtande mot serien och ogillar prime directive det är som att verkligen klanka ner på star trek. sen så visst kan jag hålla med om att port bow förekommer ofta men inte förens någon faktiskt har listat exakt hur många gånger den förekommer samt även starbord bow, tycker jag att vi ska döma för hårt då vi inte riktgigt har alla fakta. att säga att star trek lider av dåligt manus är en överdrift och att ta väldigt hårt visst finns det då avsnitten kan vara sämre än vanligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
michaeala Posted September 18, 2011 Report Share Posted September 18, 2011 Men vadå alla "reroute power to the *valfritt ord/plats/funktion" då?? Varför ska de alltid reroute power? Görs ju så ofta så det känns som parodi ibland. Sen känns det som om alla fighter börjar på samma vis, dvs i stil med: Evasive maneuvers beta 6, *pang pang*, status? Shields at 80 % end falling, reroute power to the shields, taret their weapons array, fire quantum torpedoes,, damage report" ...med få variationer Fast det tycker jag iofs e lite awesome! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts