Gå till innehåll

Screamfilmerna


Aike

Rekommenderade inlägg

Ettan är en klockren hyllning/drift med genren. Speciellt de filmer som definierade skräckgenren i slutet på 70-talet och under 80-talet. Tvåan är faktiskt förvånande bra helt i samma anda efter samma mall fast ändå inte. Precis som den första filmen driver med de mest grundläggande klyschorna i skräckgenren från den tiden, driver tvåan med alla klyschor från uppföljare i genren. Och den lyckas faktiskt vara "orginell" ända fram till det riktigt usla och förutsägbara slutet. Trean hade Wes Craven däremot inga fräscha idéer kvar till. En uppföljare är ju en uppföljare liksom, oavsett om det är nummer 2, 7 eller 12 i ordningen. Därför blev det ingen Scream-box för mig utan jag nöjde mig med att köpa de två första löst istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg faktiskt första filmen på tv under julen. Tyckte den var mycket underhållande. Hadde glömt mycket. Tycker dock inte att det är en klassisk skräckfilm eftersom det inte är något riktig tok-skrämmande. Inte som de man upplevde när man såg Jason och freddy första gången, Eller Alien 1 för den delen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 månader senare...

Tar dom död på Dewey så eldar jag upp mina kopior av filmerna

I dessa moderna tider sysslar vi inte längre med bok-bål. Vi kör med DVD-bål!!

:P :w00t: :lol:

Det är bra att du står fast vi din benhårda moral Axel F, Vik inte ett tumm. Vi ska alla göra dig sällskap och gå ut på gatorna och bränna våra DVDer.

:visslar: Nu gjorde jag det igen....skriver fortfarande fel. Ber vördnadsfullt om ursäkt ärade The Holy Three.

Redigerad av Unkas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...

Tittade på Filmtipset.nu. Där har Scream 1 betyg två av fem. Väldigt lågt, tycker jag eftersom i princip alla recensenter (5 plus i Aftonbladet) och de som gick på bio när den kom gillade den. Alla Scary Movies, uppföljare och Jag vet vad du gjorde förra sommaren-filmer måste ha fått folk att börja hata den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man som jag varit skräckfilmsfantast sedan betamax-eran i slutet av 70-talet tycker man nog att Scream 1 är fräsch och lite nytänkande. Resten maler på i ungefär samma banor, men det nya och fräscha i film 1 känns som gammal skåpmat. Men alla 3 filmerna är klart sevärda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv är jag oftast likadan JAF, så länge det är riktigt välgjort. Skräckfilmer som inte håller måttet är en annan femma. Jag menar de där dom man tittar på rakt igenom med endast ett höjt ögonbryn och en stigande undran om hur korkade de egentligen var när de gjorde dem, dvs när de är totalt ologiska eller bara pajiga. Ser man en skräckis som är riktigt väljord kan man bli så uppfångad att man sover dåligt i flera nätter efteråt :P :visslar: :rodna:. Tyvärr tillhör inte "Scream" den kategorin...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DEn första filmen är super bra, men sen blev det som en stor fet repris. Och bara tanken på att det ska komma en 4:e

film får mig att vilja kräkas, och ännu värre blir det när det snackas om att det ska bli en ny trilogi av det hela.

Usch.. varför inte låta det vara och låta det förbli bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 månader senare...
  • 3 månader senare...

Såg del fyra igår.

Blev definitivt inte besviken. Den var bättre än del tre och även om den hade en bit upp till ettan och tvåan, så var det en värdig uppföljare/reboot av filmserien. Jag gillade humorn och hur den anspelade på den första filmen. Sedan var det kul att återse både skådisar och figurer. De nya figurerna och skådespelarna skötte sig på det stora hela bra. Även om Emma Roberts inte var någon ny favorit.

Nackdelen med filmen är kanske just att huvudfigurerna har åldrats. En sak som gör ettan och tvåan bra är att de utspelar sig i high school- och collegemiljö, eftersom huvudkaraktären Sidney Prescott (Neve Campbell) går där. Trean tappade detta helt. Nu återgick man delvis till detta genom att introducera nya yngre figurer, men det blev ändå lite för lite av det.

Sedan kan nog det bli en risk att filmen inte går så värst bra, eftersom den anspelar så mycket på genren. Det kändes som det var ännu mer denna gången än i den första. Skräckfans kommer att älska det, men andra kanske inte så mycket.

4/5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filmen gjorde ingen jättesuccé i USA i helgen. Blev tvåa på biotoppen med 19 miljoner dollar knappt hälften så mycket som ettan Rio drog in.

Jämfört med Scream 3 var det också dåligt. Trean spelade in 52 miljoner dollar i dagens pengavärde när den släpptes 2000. Det lär knappast bli en uppföljare till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag är lite skeptiskt till den fjärde filmen, men jag ska se den när det släpps för hemmabruk. Jag går sällan på bio.

Den första filmen tycker jag var riktigt bra och den efterföljande var helt okej. Dock har jag lite svårt för den tredje som jag mest tyckte gick på tomgång.

Att jag sedan inte har så mycket till övers för Wes Craven som regissör är en annan sak. Jag brukar oftast se hans filmer om jag finner dom intressanta och inte hänga upp mig på att jag nästan alltid blir besviken. Den första Scream är ett lysande undantag och jag hoppas att den fjärde filmen ska vara det med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...