Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

• Svar 588
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad

Ok, here goes:

En av stjärnflottans skeppsklasser är uppkallad efter Prosperos dotter från pjäsen The Tempest av William Shakespeare, vad heter skeppsklassen?

Postad

Vem introducerade "borgerna" för starfleet?

Rackarns den Q såklart :)

Well....rent kronologiskt i ST-universumet, borde inte deras korta framträdande i ENT också nämnas? :D

Men jag håller med Cmdr Michels. Jag önskar att jag inte hade kommit ihåg ENT-detaljen... :rodna:

Postad (redigerade)

NX-klassen är utrustad med så kallade decon chambers, vad används dessa till?

Decontamination, alltså dekontaminering, ofta efter besök på planeter de kan bära med sig någon sjukdom eller liknande från.

Vad hette befälhavaren på Enterprise NX-01s systerskepp?

Redigerad av Mr Trek
Postad

Oj, det visste jag inte :rodna: , men jag har helt klart inte lika bra koll på ENT (speciellt inte de senare säsongerna), vet du vilket avsnitt?

Förlåt för spoilern bör jag förmodligen säga. Jag glömmer ibland av att det inte är självklart att ni alla redan sett all ST.

Avsnittet är S02E23, ('Regeneration').

Vad hette befälhavaren på Enterprise NX-01s systerskepp?

Det bör väl vara Erika Hernandez?

Om det stämmer, så kommer här en ny fråga.

Ny Fråga: Vad hette Enterprise-Ds systerskepp som vi såg i avsnitten 'Where Silence has a Lease' (en nästintill perfekt kopia iaf) och 'Contagion'?

Postad

Förlåt för spoilern bör jag förmodligen säga. Jag glömmer ibland av att det inte är självklart att ni alla redan sett all ST.

Avsnittet är S02E23, ('Regeneration').

Hehe de är lugnt :) Har sett alla avsnitt, det var bara länge sedan så jag kommer inte ihåg alla, håller på att se om dem nu :)

Postad
Det stämmer bra det. Imponerande att du mindes registreringsnumret också. ;)

DIn tur.

Ska väl erkänna att jag kollade upp regnumret, man vill ju vara korrekt... ;)

Ny fråga: På vilken station ledde dr Carol Marcus projekt Genesis som syftade till att skapa liv där liv inte tidigare funnits?

Postad

Locutus.

Nämn en koppling mellan Babylon 5 och Star Trek.

En koppling är Majel Barrett, som spelade Nurse Christine Chapel i Star Trek och den centauriske kejsarinnan Lady Morella i Babylon 5.

Vad skulpterade Harry i TNG "When the Bow Breaks"?

en annan koppling är Bruce McGill som spelade major Ryan i Severed Dreams (Babylon 5) och kapten Braxton i Relativity (Star Trek: Voyager)

. ytterligare en koppling är Robert Foxworth som spelade General William Hague i All Alone in the Night och Points of Departure(Babylon 5) och Admiral Leyton i Paradise Lost och Homefront (Star Trek: Voyager) . en tredje är Particia Tallman sm spelar lite av varje i Star Trek och Lyta Alexander i Babylon 5

Vi som gillar TOS: Walter Koenig som Brester

Postad

Lägger till en liten ledtråd, stationen i fråga låg i omloppsbana runt en klass-D planet...

Space Station Regula I

Space Station Regula I

Jajjemen, din tur.

ok,

I vilket avsnitt spelade den nästa bästa Vulcan tolkaren, Mark Lenard, Romulan?

Postad

I vilket avsnitt spelade den nästa bästa Vulcan tolkaren, Mark Lenard, Romulan?

Var det inte han som var kaptenen/befälhavaren på det romulanska skeppet i 'Balance of Terror'?

ja. Din tur

• 1 månad senare...

• Skapa nytt...