Jump to content

Vad är kärnan i Star Trek?

Aike

Recommended Posts

Någon har sagt att viljan till mångfald i harmoni är kärnan i ST.

Stämmer detta eller finns det andra saker som är viktigare?

Det finns ju andra saker som "att djärvt färdas dit ingen färdats förut". Eller spegla dagens mänskliga samhälle? Eller är det moralen som är viktigast i Trek? Eller något annat?

Vad anser du?

Jag tror inte att det finns ett rätt svar för oss alla. Vi har alla dragits mot Star Trek för att franchisen slagit an någon speciell sträng inom oss. Vad det är är väldigt individuellt. En av de minsta gemensamma nämnarna är något så enkelt som att det är en positiv framtidsvision.

Star Trek visar människan (oss) i en (bättre) framtid. Den ger oss därmed hopp.

Jag har ofta sagt att Star Trek handlar om den lilla människan. Det är stora och små filosofiska livsfrågor som alla är viktiga för den enskilda individen. Tar man en serie som Babylon 5 är den nästan raka motsatsen då den snarare berättar om mänskligheten i stort. Inget fel i det, men jag har alltid tyckt mig se det som en tydlig skiljelinje. B5 blir mer en saga, ett epos, vilket är viktigt för en god verklighetsflykt. Star trek blir mer verklighet.

Så av den anledningen är det väldigt lätt att dras in i Star Trek därför att den talar till mig som individ, och det får väl sägas vara en slags kärna.

Det som annars först fick mig fast var den aspekten av orginalserien som talade till min fantasi. Nämligen att det finns precis vad som helst där ute i rymden och nästan vad som helst kan hända. På ett djupare plan kanske man skulle kunna säga att det visade att allt är så mycket större än den lilla och väldigt klaustrofobiska värld jag växte upp i. På sitt sätt var det en positiv framtidsvision. Sedan växte jag i takt med Star Trek och jag tror att kärnan delvis förändrades med tiden.

Att spegla dagens samhälle är naturligtvis en urgammal grundpelare i SF, så också i ST. Men någonstans känner jag att en kärna, en series essens är något mer grundläggande än så. Om kärnan är det som allt vilar på är speglingen av dagens samhälle en av hörnpelarna snarare än fundamentet.

Och hur jag än vrider och vänder på det idag så kommer jag hela tiden tillbaka till just det där om att Star Treks människor är vi, i en framtid som snart kan vara vår nutid. Och vad kan vara mer kittlande än att titta in i sin egen framtid? B)

Kärnan i ST för mig är Relgeluttilittarismen: Att maximera allas lycka utan att bryta sina principer och regler, Emanuel Kants kategoriska imperativ går definitivt att tillämpa och man skulle kunna säga att det är grunden för deras lagar:

1) Skipa rättvisa

2) Det du vill att andra ska göra för dig ska du göra för dem

3) Handla så att din handling kan upphöjas till allmän lag

Star trek är (för mig) federationen, och federationen eftersträvar att upptäcka nya världar och raser med tolerans och förståelse och leva i harmoni med dem. De söker efter mer kunskap och söker hela tiden efter sätt att förbättra sig på just genom detta. Star Trek är en framtidens utopi.

För mig är det den övervägande positiva synen på framtiden som är kärnan i Star Trek. Att mänskligheten har lagt sina små intriger och meningslösa konflikter bakom sig och enad lyckats skapa en närmast utopisk värld. En värld där potentialen och styrkan hos varje individ får tillåtelse att frodas. Det är en framtridstro som annars kan vara svår att finna i vårt samhälle och vad som gör Star Trek så speciellt för mig.

Regelutilitarism och Kants kategoriska imperativ är dock två olika filosofier.

Skulle hålla med om åtminståne Gene Roddenberrys huvudpoäng var att framtiden var ljus men det försvann en hel del efter hans död. För mig är det främst moraliska och sociala frågor som Star Trek handlar om men en bra berättelse har något att komma med från flera perspektiv.

Regelutilitarism och Kants kategoriska imperativ är dock två olika filosofier.

Skulle hålla med om åtminståne Gene Roddenberrys huvudpoäng var att framtiden var ljus men det försvann en hel del efter hans död. För mig är det främst moraliska och sociala frågor som Star Trek handlar om men en bra berättelse har något att komma med från flera perspektiv.

Mjaa, till viss del och det beror såklart på hur man tolkar det. Den ena behöver inte utesluta den andra. Regelutilitarismen går som sagt ut på att maximera lyckan men att samtidigt inte driva saken till sin spets, ett väldigt extremt exempel: om det maximerar lyckan om vi dödar alla som är olyckliga ska vi då göra det? Såklart inte! Regler och moralkod behövs givetvis och därav har vi Kants tredje regel: Skipa rättvisa! Vi kan inte göra hur vi vill även om det är för ett "gott" ändamål, det är inte rättvisa! "Det du vill att andra ska göra för dig - gör det för dem" där ser jag ingen komflikt, och att "leva så att din handling kan upphöjas till allmän lag" kan i allra högsta grad vara i harmoni med regelutilitarismen.

Kant skulle då inte vilja bli förknippad med någon form av utilitarist ^^ Jag har läst filosofi på universitetet i tre år (betyder dock inte per automatisk att jag förstått rätt) och som jag förstår det är de väldigt olika teorier men vet inte om det är rätt tråd för en sådan diskussion.

Bland det viktigaste tycker jag är att frågor väcks, så man behöver inte hålla med Star Trek om allt men att få en att fundera om alla möjliga saker ser jag som väldigt centralt för serien.

Det är möjligt att han inte skulle vela, jag är inte så fördjupad som du då jag endast läst en kurs i filosofi, men jag menade bara att de båda filosofierna mycket väl kan fungera tillsammans utan att det blir några störe komflikter.

De fungerar ihop ungefär som kalven och lejonungen, tills de växer upp och når sidor av sig själva som gör att de inte går så bra ihop! :rolleyes:

Jag har ofta sagt att Star Trek handlar om den lilla människan. Det är stora och små filosofiska livsfrågor som alla är viktiga för den enskilda individen. Tar man en serie som Babylon 5 är den nästan raka motsatsen då den snarare berättar om mänskligheten i stort. Inget fel i det, men jag har alltid tyckt mig se det som en tydlig skiljelinje. B5 blir mer en saga, ett epos, vilket är viktigt för en god verklighetsflykt. Star trek blir mer verklighet.

Så av den anledningen är det väldigt lätt att dras in i Star Trek därför att den talar till mig som individ, och det får väl sägas vara en slags kärna.

Mitt perspektiv är faktiskt lite tvärt om, när jag ser ST så ser jag karaktärerna mer som symboler för filosofiska ståndpunkter, de blir federationen (i all sin mångfald) personifierad (eller Bajor, Vulkan, Klingons etc.), medan B5 mer handlar om individer, även om B5 har en mer episk bakgrund. Just att människorna (och associerade arter, borträknat Vorlongs, Shadows och de andra Första) är så lika oss som lever nu, gör att man får en mer personlig, snarare än filosofisk koppling till dem.

För mig är det den övervägande positiva synen på framtiden som är kärnan i Star Trek. Att mänskligheten har lagt sina små intriger och meningslösa konflikter bakom sig och enad lyckats skapa en närmast utopisk värld. En värld där potentialen och styrkan hos varje individ får tillåtelse att frodas. Det är en framtridstro som annars kan vara svår att finna i vårt samhälle och vad som gör Star Trek så speciellt för mig.

Tycker samma som du skriver här ovan, skulle dock också villja lägga till en aspekt som jag känner är väldigt mycket vad Star Trek handlar om, eller kanske handlade om. Sökandet i rymden efter nya världar och kunskap. Aptiten efter kunskap. Något som följt alla serierna är glädjen, entusiasmen och fasinationen vi ser i ögonen på de olika karaktärerna, när de stöter på något nytt, något okänt. Detta känner jag är vad ST handlar om främst. männskan har en änn större drivkraft att upptäcka, finna, ta reda på och vinna kunskap, än i har i dag. Det är främsta motivationen för en individ i ST. Inte som i dag när vi söker makt och rikedom i kapital, utan ett sökande efter rikedom i kunskap och sökandet att bli allt man kan.

Edited by Unkas

Det låter så rätt när du säger det. Jakten på kunskap... om oss själva! Som Gene sa är star treks mission att visa oss människor som vi är. Men visst är jakten på kunskap och upptäckter av nya världar a och o i star trek. Janeway uttrycker det bra vid något tillfälle när Seven frågar om varför de inte bara tar den rakaste vägen istället för att råka ut för alla äventyr och besvärligheter. Svaret blir någonting i stil med "men tänk så mycket upptäckter och äventyr vi skulle missa om vi bara åkte rakaste vägen!" Vilket onekligen låter som kärnan i st. J.

Tycker samma som du skriver här ovan, skulle dock också villja lägga till en aspekt som jag känner är väldigt mycket vad Star Trek handlar om, eller kanske handlade om. Sökandet i rymden efter nya världar och kunskap. Aptiten efter kunskap. Något som följt alla serierna är glädjen, entusiasmen och fasinationen vi ser i ögonen på de olika karaktärerna, när de stöter på något nytt, något okänt. Detta känner jag är vad ST handlar om främst. männskan har en änn större drivkraft att upptäcka, finna, ta reda på och vinna kunskap, än i har i dag. Det är främsta motivationen för en individ i ST. Inte som i dag när vi söker makt och rikedom i kapital, utan ett sökande efter rikedom i kunskap och sökandet att bli allt man kan.

Det låter så rätt när du säger det. Jakten på kunskap... om oss själva! Som Gene sa är star treks mission att visa oss människor som vi är. Men visst är jakten på kunskap och upptäckter av nya världar a och o i star trek. Janeway uttrycker det bra vid något tillfälle när Seven frågar om varför de inte bara tar den rakaste vägen istället för att råka ut för alla äventyr och besvärligheter. Svaret blir någonting i stil med "men tänk så mycket upptäckter och äventyr vi skulle missa om vi bara åkte rakaste vägen!" Vilket onekligen låter som kärnan i st. J.

Kan inte annat än att hålla med utforskandet och sökandet efter kunskap är verkligen ena halvan av ST kärnan, andra halvan är den filosofiska delen...

Detta tycker jag gör ST till en perfekt serie för den civiliserade människan som har ett öppet sinne.

Edited by Mr Trek