Jump to content

Ni som ska se filmen, vad är er erfarenhet av TOS...

Recommended Posts

Ni som nu ska se den efterlängtade Star Trek filmen, vad har ni för erfarenhet utav TOS? Har märkt att det är ett flertal som inte sett serien på det här forumet, sen finns det vissa som sett lite/mycket, vissa som inte gillar/älskar den etc.

Var står du i den här frågan?

Ni som inte sett serien innan, har ni tagit er i kragen och kollat på lite TOS för att "förbereda" er inför filmen, eller har ni haft planer på att göra det? Kanske känns tråkigt att se en film baserad på en serie man inte sett och inte vet mycket om.

Ni som sett serien men inte gillade den, påverkar det era förväntningar inför den här filmen på något sätt? Kan det vara så att det hindrar er från att se filmen överhuvudtaget?

Ni som sett och uppskattar/gillar/älskar originalserien, vad är era förväntningar inför filmen? Har ni vant er vid tanken att andra skådespelare ska spela dessa karaktärer?

Skulle vara kul om alla här som ska se filmen kunde göra sin röst hörd i den här tråden, blir nog intressant att se var ni alla står.

Skulle väl gissa på att jag har sett två tredjedelar av TOS eller mer. Jag gillar TOS även om den kan kännas lite mossig med tanke på effekter och ibland skådespeleri(men väldigt sällan). Men jag gillar TOS. Känns relativt fräscht med tanke på dess ålder.

Jag kopplar dock inte ihop filmen så hårt med TOS. Försöker tänka på den som en fristående variant...hur det skulle kunna ha sett ut. Jag har nu fått ganska höga förväntningar om filmen då jag har tagit del av reklamen och lite recensioner. Tror nog att jag kommer att gilla den stenhårt.

Ni som sett och uppskattar/gillar/älskar originalserien, vad är era förväntningar inför filmen? Har ni vant er vid tanken att andra skådespelare ska spela dessa karaktärer?

Jag kan bara svara utifrån att ha sett filmen och den levde upp till mina förväntningar och de nya skådespelarna gjorde det mycket bra. Även om Shatner och Nimoy alltid kommer vara klassikerna, så visade de nya att rollfigurerna är större än sina skådespelare.

Ni som inte sett serien innan, har ni tagit er i kragen och kollat på lite TOS för att "förbereda" er inför filmen, eller har ni haft planer på att göra det? Kanske känns tråkigt att se en film baserad på en serie man inte sett och inte vet mycket om.

Liten spoiler:

Eftersom den nya filmen utspelar sig i en alternativ tidslinje som börjar gå annorlunda före TOS så är den inte riktigt baserad på TOS.

Jag har bara sett några få avsnitt av TOS men det jag sett har varit helt okej :) .

Jag har sett hela TOS och ganska nyligen (den senare gången) så jag har det någorlunda färskt i minnet så det känns lite onödigt att se om den innan. Jag tycker om TOS, som alla andra serier har den både bra och mindre bra avsnitt, men den har en fin charm och jag uppskattar den absolut.

Vad gäller mina förväntningar på den nya filmen så är jag ganska skeptisk till de nya skådespelarna i de gamla godingarnas roller, det blir svårt för dem att fylla ut skorna så att säga. Av postrarna att döma så tycker jag dels de ser en aning för unga ut och dels är lite för lika en hoper med fotomodeller - en aning för bildsköna utan minsta skavank. Särskilt Spock är i mina ögon inte särsklit lik originalet men det är som sagt bara utsidan, vi får väl se hur de gestaltar sina roller. Men jag undrar jag... Jag tror jag kommer bli besviken på dem...

Svårt att säga vilken kategori jag tillhör. Jag har självklart sett en hel del tos (alla filmerna) så jag är väl förtrogen med serien. Den icke remastrade tos börjar väl bli lite åldersdigen rent tekniskt men har excellent skådespeleri och det jag har sätt av den remastrade (främst filmerna) gillar jag skarpt. J.

Jag har sett de flesta avsnitten av TOS (jag vågar inte säga "alla" dock), och jag kan väl sägas vara ett fan, fast det var ett tag sen jag såg de flesta avsnitten.

Personligen kopplar jag inte ihop filmen med serien särskilt mycket. Förutom att det är andra skådespelare, vilket jag inte har något problem med, så har den nya filmen gjorts under HELT andra förutsättningar, och då pratar jag inte bara om specialeffekter. Dagens filmpublik förväntar sig något helt annat än vad man gjorde på 60-talet.

Mina förväntningr på filmen är försiktigt optimistiska, men jag tror inte att den här filmen kommer att ha särskilt mycket gmensamt med Star Trek som vi känner det. Jag förväntar mig i grund och botten mer en cool sci-fi film, men hoppas i hjätegropen på en blivande Star Trk-klassiker. Om den här filmen går bra kan Star Trk återfödas, om den går dåligt kan Star Trek gå i graven för alltid...

Om den här filmen går bra kan Star Trk återfödas, om den går dåligt kan Star Trek gå i graven för alltid...

Jag har sett avsnitt från alla säsongerna, dock inte alla avsnitt och måste nog säga att jag gillar TOS väldigt mycket(den personliga kemin, alla platser, dialogen etc etc). Jag är en aningens skeptisk till den nya ST XI och det beror på olika faktorer. Dels valet av skådespelare, den ende som känns mest Star Trek-ig är väl Zachary Quinto...För mig iaf ^^ Och dels känns karaktären Nero väldigt.....typiskt sci-fi ärkeskurk....Jag vet absolut inget om honom men baserat på hans utseende...Känns inte så originellt och för mig påminner han för mycket om Praetor Shinzon, då till utseendet... Plus att det står nånstans att denna film är något för alla sci-fi älskare. That's great men...vi trekkers då? Tänk om man inte känner igen sig alls? :(

Som det är nu förknippar jag TOS med XI men efter att jag har sett den lär det nog ändras...Då lär jag nog gilla den.

Musiken får iaf ett stort plus från mig, den är så episk och vacker som Star Trek musik ska vara! Så det så ;)

Men som Kashked skriver, om den här filmen floppar (Q förbjude) så lär vi inte få se mer Star Trek filmer i framtiden...Vad finns det då för hopp för våra barn och barnbarn...och barnbarnsbarn....Och klonade genetiska kopior?

Jag kopplar inte ihop nya filmen med TOS på något sätt. Tror inte att de har något med varandra att göra. Misstänker att om man väntar sig TOS när man går på premiären så kommer man att bli mycket mycket besviken.

Ska bli mycket intresant att se filmen. Lusten har väkts just därför att jag är ivriga att få se om det är klassisk Star Trek som erbjuds, om det kan fånga en gammal trekker som mig.

Unkas- Ska du hålla en star trek-predikan innan filmen börjar för alla på din biograf? Glöm inte att spela in den i så fall! ;)

Jag tror att mångas förväntningar ökar ökar ju närmare premiären vi kommer, enbart pga att man funderar, fantiserar och "anticiperar".

Fristående från det så kan ju en förväntningsfaktor självklart vara dom goda ord och recensioner som kommit om filmen!

Skulle vara kul om alla här som ska se filmen kunde göra sin röst hörd i den här tråden, blir nog intressant att se var ni alla står.

Har sett TOS för ett bra tag sedan. Jag är inte överdrivet förtjust, nu förtiden, i TOS, tiden har gått vidare. Men många av filmerna med TOS har ju klarat sig bättre än serien med åren.

Står nu med biljetterna i hand och förväntar mig att få se action med välkända rollnamn, kanske bli förbryllad över hur de förklarar saker och ting som med Vulkaner och Romulaner... Jag tror med filmen så flyttar man fram ST och jag hoppas att man får med den positvism om framtiden som ST ändå st??r för så att filmen inte blir en dystopia-sci-fi-rulle... Jag hoppas man får med känslan av ST och att man kan acceptera att det är nya skådespelare. Samma känsla som inför då man kollade på de nya avsnitten av VOY eller DS9.

Jag kopplar inte ihop nya filmen med TOS på något sätt. Tror inte att de har något med varandra att göra. Misstänker att om man väntar sig TOS när man går på premiären så kommer man att bli mycket mycket besviken.

Nu har jag sett filmen fyra gånger och den är den som är mest respektfull mot serien, fast det är gjort med dagens teknik och klippning.

Ska bli mycket intresant att se filmen. Lusten har väkts just därför att jag är ivriga att få se om det är klassisk Star Trek som erbjuds, om det kan fånga en gammal trekker som mig.

Vi får väl se vad du tycker. Med tanke på vad du har beskrivit att du gillar så tror jag tyvärr att du blir besviken, men jag kan alltid hoppas att jag har fel :)

Okej, filmen har visserligen redan haft premiär men jag har inte sett den än (Ska se den i kväll), så jag tar mig tid att svara på frågorna.

Nja, jag har faktiskt sett 1:an, 2:an, 3:an och 6:an av Tos-filmerna. Jag har visserligen både första och tredje säsongen på box, men har bara haft tid (ork) att titta på 3-4 avsnitt. Lite kult för en trekkie att titta på Tos, så jag får bita ihop och se till att se det någon gång.

Av det lilla jag har sätt så tyckte jag om det, lite gammalmodigt kanske, men ändå bra.

Efter att ha läst ett antal recentioner så tror jag nog att den är riktigt bra. Jag var lite skeptisk till nya skådespelare men har vant mig vid tanken, dessutom verkar de som sett den tycka att de nya ansiktena tolkar sina roller på ett bra sätt.

Ska se den i kväll med min familj (hoppas jag i alla fall, man vet aldrig med dem), och skriver väl vad jag tyckte om filmen i forumet i morgon. ^_^