RoLaren Posted March 14, 2010 Report Share Posted March 14, 2010 Jag har precis köpt Enterprise säs 1 för att ge serien en andra chans. Än så länge har jag bara kollat så att alla cd-skivor finns med och är hela. Ska börja kolla på den snart och kommer skriva lite tankar om avsnitten, vilket några andra här på forumet har gjort med DS9 och TOS säs 3. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted March 14, 2010 Report Share Posted March 14, 2010 Ok, jag komemr att följa den här tråden med spänning, säsong 1 har några riktiga pärlor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted March 14, 2010 Report Share Posted March 14, 2010 Broken Bow är i alla fall ingen höjdare. Det var ett trött avsnitt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted March 14, 2010 Report Share Posted March 14, 2010 Ja va bra! Ge serien en chans till! Jag tycker verkligen inte att den var så dålig som en del säger eller att det var någon större idétorka från manusförfattarna i dom sista säsongerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted March 14, 2010 Report Share Posted March 14, 2010 Nä, idétorkan visades sig mest under säsong ett och två. Det finns ju historier som är rip-offs av andra Trekavsnitt och filmer. Och vissa utomjordningar som ferengi och borg dyker upp enbart för att locka tittare, inte för att historierna är särskilt nyskapande under säsong två. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted March 14, 2010 Author Report Share Posted March 14, 2010 Broken Bow Jonathan Archer får i uppdrag att transportera en svårt skadad klingon till kronos. När Enterprise blir bordat av en fientlig skara sulibaner, som snor klingonen, tar Archer upp jakten på förövarna. Hans jakt tar honom till en håla i Rigelsystemet och till en rymdstation uppbyggd av flera sulibanska småskepp för att till slut överlämna en nu mer eller mindre fullt friska klingonen till high council på kronos. tankar: Problemen börjar med titeln. Enterprise. Varför har vi inte hört talas om nx-01 förr? Varför hade inte Picard det skeppet i sin samling enterprises? Varför inte döpt serien till Star Trek Phoenix, för att hedra det första warpskeppet byggt av människorna, och därigenom även knutit samman First Contact med serien. vidare till smörsången. "The only thing that I really hated was the theme song...I suspect that the guy who composed that is going to be the new holder of the "Most Hated Man In Star Trek" title...if he calls, I'll hand over the badge to him...I know I have it someplace." Wil Wheaton 27/9-2001 Jag kunde inte förklarat mina invändningar bättre än så. barscenen på Rigel tillförde varken storyn något eller var utvecklande för karaktärerna. Ledsennkillar, men stripbarer är bara så förfärligt trista för de flesta kvinnor. Att se halvnakna dansare var bara ett knep för att locka manliga tittare. Litade de inte på att storyn och skådisarna var tillräckligt? Billigt knep. Extra larvigt att de käkade fjärliar under tiden. Suck. Detox gel... läs stycket ovanför. samma princip. Löjlig scen som skulle föreställa sexig. Inte ett dugg ur min synvinkel. Porrigt och billigt blev resultatet. Många datoranimationen kunde gjorts bättre. Explosionen på majsfältet var bra gjort dock, men det var ju en äkta explosion. Bra: Bra regisserat och skådisarna håller måttet. Välskrivna karaktärer. T'Pol beter sig som vulcans bör. Bra stunts. Fantastiska James Cromwell som Cochrane igen. Snubben har charm. Phlox breda leende fick även mig att le. Hoshi verkade vara helt annorlunda i avsnittet jämfört med resten av serien; mer äventyrslysten och säker på sig själv. Mer intressant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted March 15, 2010 Report Share Posted March 15, 2010 Det tråkiga med avsnittet tycker jag är att det känns som man har sett allt förr. Klingoner introduceras på ett ganska trist sätt, Cochrane har varit med förut och hela introduktionen med uppdrag känns väldigt likt Caretaker (som är mycket bättre). Sedan ser framtiden på jorden inte särskilt kul ut i avsnittet. Fula kläder och väldigt likt Sovjet <_< Berman ville väl att hela första säsongen skulle utspela sig på jorden, det kanske hade varit mer spännande för det här känns mycket som klipp och klistra från tidigare serier, och att man försöker skapa ett intresse för utforskning av rymden, utan att egentligen ha någon passion för det själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted March 16, 2010 Author Report Share Posted March 16, 2010 Hmm, på vilket sätt är uppdraget lik Voyager? Själv tycker jag att avsnittet är godkänt, varken bra eller dåligt. Jag gillade aldrig Caretaker speciellt. Fight or Flight Enterprise träffar på ett skepp där besättningen har mördats och är kopplade till behållare för att samla upp någon sorts ämne från kropparna. T-Pol och Archer käbblar om hur de ska göra, om de ska åka därifrån eller stanna kvar och försöka kontakta anhöriga till de mördade. De åker, men Archer ångrar sig. Hoshi vill inte vara med längre. tankar: Ent börjar intressant. Detta avsnitt skulle kunna vara bra om T-Pol var ännu mindre känslosam (även om hon är mest stel som hon ska i första avsnitten) och Hoshi inte var så irriterande. Svårt val på slutet. Bli mördad och upphängd till en maskin för utvinning av kroppsvätskor eller försöka övertala det anlända skeppet att krossa f??rbrytarna. Idiotiskt val. Överlevnadsinstinkten borde väl vara mycket starkare än rädslan för att säga fel. Avsnittet får Godkänt av mig. Hoshi klär inte i blått eller i den avskyvärda frisyren och sminkningen de försett henne med. Minus till sminkavdelningen för att de förstört en annars söt ung dams utseende. T-Pol har inte Vulcanska ögonbryn. Klart minus för det. Scott baccula har svårt att komma ihåg dialogen, någon som tänkt på det? Det framstår klart att skådisarna till Trip, Malcolm och Phlox är seriens stjärnor. Det verkar som om det inte spelar någon roll vems som regisserar, de är alltid bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted March 16, 2010 Report Share Posted March 16, 2010 Hoshi klär inte i blått eller i den avskyvärda frisyren och sminkningen de försett henne med. Minus till sminkavdelningen för att de förstört en annars söt ung dams utseende. Vet inte om jag håller med riktigt här :rodna: Vilken avskyvärd frisyr är det, hästsvansen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted March 16, 2010 Report Share Posted March 16, 2010 Hmm, på vilket sätt är uppdraget lik Voyager? Själv tycker jag att avsnittet är godkänt, varken bra eller dåligt. Jag gillade aldrig Caretaker speciellt. Fight or Flight Enterprise träffar på ett skepp där besättningen har mördats och är kopplade till behållare för att samla upp någon sorts ämne från kropparna. T-Pol och Archer käbblar om hur de ska göra, om de ska åka därifrån eller stanna kvar och försöka kontakta anhöriga till de mördade. De åker, men Archer ångrar sig. Hoshi vill inte vara med längre. tankar: Ent börjar intressant. Detta avsnitt skulle kunna vara bra om T-Pol var ännu mindre känslosam (även om hon är mest stel som hon ska i första avsnitten) och Hoshi inte var så irriterande. Svårt val på slutet. Bli mördad och upphängd till en maskin för utvinning av kroppsvätskor eller försöka övertala det anlända skeppet att krossa förbrytarna. Idiotiskt val. Överlevnadsinstinkten borde väl vara mycket starkare än rädslan för att säga fel. Avsnittet får Godkänt av mig. Hoshi klär inte i blått eller i den avskyvärda frisyren och sminkningen de försett henne med. Minus till sminkavdelningen för att de förstört en annars söt ung dams utseende. T-Pol har inte Vulcanska ögonbryn. Klart minus för det. Scott baccula har svårt att komma ihåg dialogen, någon som tänkt på det? Det framstår klart att skådisarna till Trip, Malcolm och Phlox är seriens stjärnor. Det verkar som om det inte spelar någon roll vems som regisserar, de är alltid bra. Jag kan inte minnas att hoshi hade särskilt kattlikt utseende Däremot hade hon urtjusigt långt svart hår vad jag kan minnas. Annars var den bäste skådespelaren igenom hela serien nog Phlox som gjorde en riktigt bra och intressant karaktär rakt igenom. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T'Pol Posted March 18, 2010 Report Share Posted March 18, 2010 Om ni frågar mig så gör Trip serien. Han och T'Pol får den att bli lite rolig iaf. Men finns det någon ST serien som har ett bra pilot avsnitt? Jag kan inte tycka det iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted March 20, 2010 Report Share Posted March 20, 2010 (edited) Tråkigt om Wil Wheaton tror att han är "most hated man in Star Trek". Det har han inte förtjänat. Jag håller med RoLaren om de "sexiga" scenerna: överspelat och ointressant! Jag såg om avsnittet (Broken Bow) nyligen och tyckte att det var bättre än när jag första gången såg det. Man hänger med bättre när man vet vad det handlar om och hur det går sedan. Explosionen på majsfältet är den enda scenen som jag verkligen minns. Förutom det var det Jon Archers tydliga avsmak för volcaner som hänger sig kvar i minnet. Edited March 20, 2010 by Cecilia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T'Pol Posted March 21, 2010 Report Share Posted March 21, 2010 Tyvärr så drar många sci-fi serier till med nått sexigt för att dra tittare. Kolla bara på Stargate Universe, där är det ju en sex scen rått så kvickt. Men jag kan ärligt talat inte komma ihåg detta nakna i Entreprises pilot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted April 5, 2010 Author Report Share Posted April 5, 2010 Vet inte om jag håller med riktigt här :rodna: Vilken avskyv??rd frisyr är det, hästsvansen? Hon har något för hög panna för frisyren. För mycket silvrig ögonskugga under ytterkanterna av ögonbrynen mm. Det är synd att smink- och frisyravdelningen missyckats så. Kan det vara så att man inte är van vid att sminka en asiat, kanske? I piloten, när hon är "civilt" klädd ser hon fantastisk ut. Vad hände? Ett annat problem med Hoshi i just Fight or flight är att all hennes dialog kan bytas ut mot "buhuhuu uuäääää". I slutet av avsnittet släpper Hoshi ut en varelse på en okänd planet. Vad är det för dumheter att introducera varlesen till ett annat ekosystem. Borde inte människan lärt sig något av alla sådana misstag på Jorden? Det borde man återknutit till i ett senare avsnitt. Man fick även kontakt med en ny eventuell vän. Tyvärr kommer jag inte ihåg att de har fler möten med denna ras. Mycket otäckt att utvinna ämnen från levande varelser. Producenterna var så inne på "Temperal cold war" att man inte såg guldklimpen framför sig. En läbbig varelse som tar kål på andra för egen vinning skull. De hade antagligen funkat bättre än cornflakeshudade sulibans. Skjutgalna Malcolm är ju rätt rar i avsnittet. I slutet när han får avfyra en rätt kalibrerad toped skiner han upp som en sol. Bra skådis. Jag kan inte minnas att hoshi hade särskilt kattlikt utseende Däremot hade hon urtjusigt långt svart hår vad jag kan minnas. Annars var den bäste skådespelaren igenom hela serien nog Phlox som gjorde en riktigt bra och intressant karaktär rakt igenom. J. Att folk som klär ut sig till katter är fula är inte samma sak som att säga att alla som är fula ser ut som folk som klär ut sig till katter. Hoppas du fattar logiken :P En liten detalj angående piloten. Jag såg den tillsamans med närstående som efter drygt 7 min fick stora problem med avsnittet efter det av vulcan deligaterna säger: "Earth would most likely be facing a squadrons of warbirds at the end of the week" och syftar till den klingonska flottan. Warbirds? Hmmm, njae, Klingons hade väl inte lierat sig med Romulans än? Vulcans säger väl aldrig fel, men kan han ha menat Birds of Pray? :s Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted April 5, 2010 Report Share Posted April 5, 2010 (edited) Hmm, på vilket sätt är uppdraget lik Voyager? Själv tycker jag att avsnittet är godkänt, varken bra eller dåligt. Jag gillade aldrig Caretaker speciellt. Skeppet utgår från jorden på sitt första uppdrag. Kaptenerna hämtar en del av besättningen på jorden. Konflikt mellan besättningsmedlemmar direkt. Ok, att uppdragen inte är olika, men en hel del känns som om de bara hade klippt och klistrat från Caretaker. Och inte bara det inledningen med Archers flashback eller om det nu var en sådan är lik Siskos i Emissary (inte till innehåll, men hur de bygger upp figurerna). Sedan tycker jag att det finns vissa likheter med Star Trek 6 -- åk till Kronos annars blir det krig. Totalt sett är det ett av avsnittets stora brister (och hela seriens, där de vid några tillfällen helt återanvänder gamla handlingar). Edited April 5, 2010 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted April 5, 2010 Author Report Share Posted April 5, 2010 Enterprise besöker en "minshara class" planet och allt verkar frid och fröjd varför några i besättningen bestämmer sig för att övernatta på planeten. De blir avbrutna av en storm som tvingar in dem i närliggande grottor. Stormen förhindrar räddningsförsök. Underliga saker börjar hända i grottorna och våra hjältar blir rejält paranoida. Det här är faktiskt ett riktigt bra avsnitt. Välskrivet, välregisserat och välspelat. Vi får för första gången se T-Pol utföra en vulcan nerve pinch. En eloge till Connor Trinneer som håller riktigt hög standard. Enda eventuella gruset är att T-pol ser något svettig ut. Vulcans svettas inte. Det konstaterades när man gjorde TOS, i vilken man alltid såg till att Spock aldrig såg minsta svettig ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dagas Posted April 8, 2010 Report Share Posted April 8, 2010 Skoj att du börjat titta på serien. Tittade själv precis om Enterprise för tredje gången (har sett alla star trek serierna 2-4 gånger var, jag är lite galen jag vet). Såg sista avsnittet av säsong fyra för några minuter sedan. Trisst varje gång som en Star Trek serie slutar. Även om ENT inte är lika bra som de andra serierna så förtjänade det ändå inte att stängas ner så tidigt. Speciellt då det blev bättre å bättre. I min mening är det inte fören säsong 3 å 4 som serien blir bra. Finns enstaka bra avsnitt i säsong 1 å 2 men som helhet är de ganska dåliga. Men de flesta Star Trek serierna tar ju ca 3 säsonger å riktigt komma igång så inte bara Enterprise som har det problemet. Håller med om din analys av första avsnittet. Gel scenen är så pinsamt dålig. Det framstår bara som ett desperat försök att få unga killar å titta på serien. Jag behöver inte vara kvinna för att hålla med om att det blir för "porrigt". Sex och våld är det som säljer säger folk men Star Trek har aldrig handlat om varken sex eller våld men tyvär blir det bara mer och mer av det. Kirk var visserligen en riktig kvinnokarl men han hade ändå klass. Kan dock inte hålla med om att introlåten är dålig. Visst första gångerna jag hörde den så avskydde jag den av ren princip. Ska inte vara sång i en ST intro tyckte jag. Men med tiden så började jag gilla den och jag tycker faktiskt den är väldigt bra. Har beställt Quantum Leap Ultimate Collection DVD-box med alla fem säsongerna så jag får se Scott Bakula igen snart. Blir andra gången jag ser den serien. Väldigt intressant serie som ni borde kolla upp =) Jag hoppas du inte ger upp efter säsong 1 utan ser alla säsongerna. Enterprise är nog det svagaste kortet i Star Trek men det är ändå värt att titta på utan tvekan. Jag gav upp efter säsong 1 när det gick på TV och det tog flera år innan jag gav serien en andra chans men jag ångrar absolut inte att jag gjorde det. Även den "sämsta" Star Trek serien är bättre än 99 % av allt annat på TV. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted April 9, 2010 Author Report Share Posted April 9, 2010 Det bästa med introlåten är minnena från Stockholm Trekkers. Ner Sthlm Trekkers visade ENT för första gången tyckte några av oss att låten var en sådan löjlig ballad så vi gick och köpte tändare som vi viftade med som man gjorde på konserter förr. Det dröjde inte länge förrän fler hakade på och till slut blev det en trend. Jag vet inte om fler star trek-klubbar gjorde samma sak, men jag är säker på att vi var först. Hemma så kastar vi oss över nextknappen i full panik för att slippa höra låten. Bra kapitelindelning på dvderna. Hehe. Jag har sett alla ENTavsnitten minst en gång tidigare och tycker att det är en klar försämring gentemot de andra serierna. Även om det finns några pärlor i den serien också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted April 9, 2010 Author Report Share Posted April 9, 2010 "Unexpected" Enterprise får tekniska problem. Detta beror på att ett Xyrilliskt stealthslepp gömmer sig och åker snålskjuts i Enterprise Warpbubbla. Det visar sig att skeppets motorer inte fungerar och Archer skickar Trip för att hjälpa till med reparationerna. Det tar tid för Trip att vänja sig vid det främmande skeppets miljö och får hjälp en av ingenjörerna på skeppet. De blir goda vänner och hon bjuder in Trip till deras holodeck där de spelar ett spel som går ut på att läsa varandras tankar. Väl tillbaka på NX-01 upptäcks det att spelet var mer än en oskyldig lek; Trip är gravid. Givetvis försöker man hitta det främmande skeppet och finner det till slut åka snålskjuts i ett klingonskepps kölvatten. Klingonerna är mycket aggressiva men nappar på erbjudandet om att få tillgång till Xyrilliskt hologramteknologi i gengäld mot att låta bli att förgöra det Xyrilliska skeppet. Det här avsnittet är riktigt bra. En av ENTs höjdare. Det är lite unikt. Bra regisserat, bra filmat, kul idé och Trinneer visar att han har skådespelartalang. Jag gillar när Trip blir helt paranoid med graviditeten. Hur alla tittar på honom. Han vill även barnsäkra hela skeppet. Närmsta man kan komma ett liknande Star Trekavsnitt är nog TNGs "Samaritan Snare" från 2:a säs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T'Pol Posted April 19, 2010 Report Share Posted April 19, 2010 Det är ett av mina favo avsnitt! Älskar det avsnittet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lexx Posted April 19, 2010 Report Share Posted April 19, 2010 Gah, nu måste jag leta upp det avsnittet! Har nyligen sett alla avsnitt från säsong 3 då jag skaffade TV4 Sci-Fi, tyvärr missade jag de tidigare säsongerna <_< Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
To'E'Cra Posted May 20, 2010 Report Share Posted May 20, 2010 Jag tycker Scott Bakula som spelar Jonathan Archer spårar ut i sin karraktär. Efter att Xindi dykt upp och härjat på jorden så blir Jonathan Archer så sjukt löjlig. Hela tiden ska han hålla på att väsa fram alla repliker och det ser bara extremt löjligt ut när han försöker spela arg. Han är ingen vidare skådespelare egentligen. I alla fall inte om man jämför med Patrik Stewart eller Avery Brooks. Sen så om man jämför med DS9 i bildspråk så är det enorm skillnad. DS9 är helt underbart vackert ibland! Men serien överlag tycker jag går att titta på! Det finns en del avsnitt där som håller riktigt hög kvalité. Jag önskar bara att dom hade gett serien lite mer tanke innan dom spelat in den. För grund idéen tycker jag ändå funkar. Men utförandet var kanske inte så bra. Spoilerredigerat. CR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted May 20, 2010 Report Share Posted May 20, 2010 Nu spoilade du saker för mig ^ Den här tråden ska handla om säsong 1! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
To'E'Cra Posted May 20, 2010 Report Share Posted May 20, 2010 Nu spoilade du saker för mig ^ Den här tråden ska handla om säsong 1! Ohh... sorry... Du kan få spoila för mig någon gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cloud Posted May 26, 2010 Report Share Posted May 26, 2010 Nu spoilade du saker för mig ^ Den här tråden ska handla om säsong 1! Äsch då, jag tycker inte du ska lyssna på vad To'E'Cra sade och istället se själv och bilda en egen uppfattning! Jag älskade Jonathan Archers utveckling som en karaktär, and the ship's captain. Speciellt under den tredje säsongen, som var den bästa ur många aspekter, om du frågar mig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts