Gå till innehåll
Borgmi

Vilket spel ska jag spela?

Rekommenderade inlägg

Jag har nu länge funderat på att börja spela ett Star Trek-spel, då jag faktiskt aldrig har gjort det förut. Men jag tror det är dags nu.

Så jag undrar, vad ska jag spela? Star Trek Online verkar ju väldigt populärt. Varför? Vad för spel spelar ni? Vad rekommenderar ni? Vore toppen om ni bara ville berätta lite mer om spelen ni spelar, hur de går till och varför de är så bra.

Tack!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ST online är ju ett mmorpg och kostar pengar för varje månad man spelar och gillar man sånt så är det ju givet. Nu är det ju tyvärr som så att de flesta filmlicensspelen är rena smörjan. Bästa STspelen jag spelat är A Final Unity och Harbinger men inget av dem tillhör de riktigt bra spelen i klass med Zelda, Mario, Dragon Warrior...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle rekomendera Elite-Force. Känns som att vara del av ett Voyager-avsnitt. Mitt favorit Star Trek spel. även tvåan är bra om man får mersmak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan möjligen vara svårt att få tag i gamla Star Trek-spel. Men Elite Force II bör väl finnas någonstans, om du gillar skjutaspel förstås. Om du föredrar taktiska spel är ett bra val Starfleet Command III. Båda dessa spel rankas högt av trekkers.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du gillar strategiska spel så är Birth of the federation något för dej, det är något av det roligaste Star Trek jag spelat.

Spelet är från 1999 men ändå riktigt kul. :)

Om du är mer för "skjut-spel" eller FPS-spel så är Elite force perfekt, Ettan är gudomlig och det känns som du är inne i ett Star Trek avsnitt. Tvåan är inte lika bra.

Om du gillar MMO:s som World of Warcraft och EVE online så är Star Trek Online definitivt något för dej. Det fungerar så att du går upp i levels och ju högre du är desto bättre skepp, vapen, sköldar osv. får du. Ett minus är ju dock att du måste betala i månaden.

Om du letar efter ett spel där du åker runt med ditt Star Trek-skepp så kanske Star Trek Legacy och Star Trek Bridge Commander är något. I Legacy så har du kontrol över ett eller flera rymdskepp, du styr det med w,a,s,d och skjuter dina phasers och torpeder men musen. Inte jätte krävande av strategi men inte för enkelt. I Bridge Commander finns det två olika sätt att styra sitt skepp, antingen på ett liknande sätt som Legacy eller inne på bryggan på ditt skepp. Du använder musen för att kolla runt och klickar på den officern som du vill ge en order. Det finns en som sköter vapnen en som sköter sensorerna osv.

Här är lite Youtube filmer som vissar spelen:

Star Trek Elite Force

GLHF!

Redigerad av thamupp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm, många intressanta och bra svar! Tack!

Just nu tror jag att det blir Star Trek Legacy eller bridge commander. Men jag ska fundera på det. Hur får man tag på dessa spel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta på amazon.co.uk eller amazon.com, de brukar ha ett stort utbud.

Legacy är väl dessutom såpass nytt (1-3 år gammalt) att det finns i svenska webbutiker.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just nu tror jag att det blir Star Trek Legacy eller bridge commander. Men jag ska fundera på det. Hur får man tag på dessa spel?

Om du bryr dej mycket om grafiken så är valet enkelt, Legacy. Legacy saknar dock lite av "Star Trek-känslan", i Bridge Commander kan du tex. fokusera dina vapen på fiendens warp-motor (så dom inte kan fly :P) eller högra phaser banken. Det kan du inte göra i Legacy där bara skjuter du och hoppas du gjorde bra skada på motståndaren.

Så om du vill ha min personliga åsikt så säger jag Bridge Commander men om grafiken är viktig för dej så är Legacy troligen det bättre valet.

Bridge commanders story-uppdrag är imo bättre än Lagacys, men det är en smak sak gissar jag. :P

BTW: kom på att det finns flera ST spel som har en demo (gratis test verion av spelet).

Här kommer några:

Star Trek Bridge Commander DEMO

Star Trek Voyager Elite Force DEMO

Star Trek Elite Force II DEMO

(Är ganska säker på att Legacy inte har en demo..rätta mej om jag har fel :P)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man jämför Bridge Commander med Legacy så tycker jag faktiskt Bridge Commander vinner överlägset. Striderna i BC känns mer "Trekkiga", det kan ibland finnas en diplomatisk lösning (eller i alla fall fler än en), voice acting är bättre, storyn generellt är oerhört mycket bättre och man kan faktiskt spela igenom det utan att ta direkt kontroll av Skeppet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag upptäckte ett helt okej ST-lir för ganska så länge sen, har inte kört det så mycket men det lilla jag spelade var faktiskt roligt.

I alla fall, Star Trek - Judgement Rites är spelet jag har i åtanke, äventyrsspel som utspelar sig i TOS-universumet.

http://www.abandonia.com/en/games/950/Star+Trek+-+Judgment+Rites.html

Redigerad av vec

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu